• Anonym (MomToBe)

Vilket av dessa namn?

Har just fått veta att det är en liten dotter jag väntar och skulle gärna vilja veta vad ni tycker om mina 4 favoritnamn :) Rösta på det ni tycker bäst om, men kommentera gärna vad ni tycker om de andra!

Ge gärna förslag {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-19 19:31
    La denna tråd anonymt då jag inte vill att mina syskon ska få nyss om mina namntankar, uppskattar om den får ligga kvar under denna kategori! :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av dessa namn?
  • 1Nora

Mira, är jättefint och fick mig att tänka på Amira som betyder prinsessa på arabiska! Ofelia tycker jag annars är fint.

• Anonym (MomToBe)

Tack så jättemycket för alla svar, det hjälper mycket! :) {#emotions_dlg.flower}

• Meriall

Mira är väl inget konstigt. Väldigt vanligt med den sortens namn på småbarn idag. Sonja är nog mer ovanligt för den generationen om ni gillar det. Men min favorit är Ofelia helt klart. Vera känns också vanligt och kan bli två i samma klass om man har otur.

• SofieJ

Jättefina namn allihop :)

Ofelia har tre stavelser, lite svårare att säga för ett barn tänker jag. Men namnet har man ju förstås hela livet. Personligen föredrar jag de andra tre namnen pga antalet stavelser även om Ofelia också är väldigt vackert.

• SofieJ
    SofieJ skrev 2018-01-21 02:00:55 följande:

Jättefina namn allihop :)

Ofelia har tre stavelser, lite svårare att säga för ett barn tänker jag. Men namnet har man ju förstås hela livet. Personligen föredrar jag de andra tre namnen pga antalet stavelser även om Ofelia också är väldigt vackert.

Fel av mig, Ofelia är till och med fyra stavelser... Jag borde nog lägga mig nu, hahaha...
  • Anonym (MomToBe)

Tack så jättejättemycket för alla svar! Ni får jättegärna säga vad ni tycker om alla namn då det verkar vara väldigt jämnt, Sonja leder dock :)

• fluu

Vera eller Sonja. Rejäla och vackra. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym

Ofelia låter ju hemskt! Ungefär som det skandalomsusade bolaget Telia - Felia. Sätter man dessutom ett O framför så blir effekten densamma som att sätta prefixet O framför ordet djur.

Mira får mig osökt att tänka på Miracast.
    www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/sammankoppling-uppspelning/miracast

Vera förknippar jag med Aloe och hälsa, så det är åtminstone bättre än de ovan nämnda.

Sonja är det finaste av de namn som nämns.

• SofieJ
    Anonym skrev 2018-01-21 21:25:14 följande:

Ofelia låter ju hemskt! Ungefär som det skandalomsusade bolaget Telia - Felia. Sätter man dessutom ett O framför så blir effekten densamma som att sätta prefixet O framför ordet djur.

Dubbelt negativt blir plus vet du väl? :D

Jag tänker på Hamlet! Det måste väl vara en vanligare association?
  • Anonym
    SofieJ skrev 2018-01-21 21:37:14 följande:
    Dubbelt negativt blir plus vet du väl? :D

Jag tänker på Hamlet! Det måste väl vara en vanligare association?
    Resultatet av dubbel negation låter likväl inte alls bra i just detta fall. Smaka bara på namnet så får du känna hur illa det ljuder.

Även om Hamlet är en klassiker så tillhör pjäsen förfluten tid. Telia är mer dagsaktuellt.
  • Nimzay
    Anonym (MomToBe) skrev 2018-01-21 14:13:41 följande:

Tack så jättejättemycket för alla svar! Ni får jättegärna säga vad ni tycker om alla namn då det verkar vara väldigt jämnt, Sonja leder dock :)

Om jag ska säga lite mer om de namn jag tycker bäst om av dem de finns att välja på så:
    tycker jag att Sonja låter fint och gulligt, Ofelia tycker jag att låter vackert och typ lite romantiskt.

Vera tycker jag väl att är si så där ganska fint, ett helt okej namn.

Mira tycker jag att är rätt så fint och lite gulligt.

Typ i den här ordningen gillar jag namnen:      :)
    1. Sonja
    2. Ofelia
    3. Mira
    4. Vera
  • Duckan

Röstade på Sonja, men tycker mycket om Vera också. Inget fel på de andra namnen heller.

• Xenia

Röstade på Sonja, ett fint och mjukt namn. Mira blir nummer 2. Inget fel på Vera i sig, jag har bara personliga negativa associationer till "tant Vera".

Ofelia är vackert men jag tänker bara på Ofelia som dränker sig i "Hamlet". Alltför sorglig association. Hellre Olivia, Olena, Oriana, Odelia eller Ottilia.

Svar på tråden Vilket av dessa namn?