8 åring med ångest och panikattacker - berätta om er erfarenhet!
Hej min 8 åring (precis fyllt) fick i november helt plötsligt en panikattack när vi satt i bilen och vi var tvungna att stanna och kliva ur. Hon fick svårt att andas, hyperventilerade och trodde att hon skulle dö. Detta klingade av efter någon timme, men var såklart oerhört otäckt för henne. Jag lyckades behålla mitt lugn och talade lugnande med henne om att det inte är farligt, att det är känsla att det kommer gå över, att andas djupare andetag osv.
Vi har haft kontakt med skolkuratorn och har en tid på BUP om två veckor. Hon har efter den första incidenten haft ett par panikattacker till men ej lika kraftiga. Det är mycket annat som händer när man är 8 år förstås och hon har också mycket tankar kring det mesta och en hel del kring döden och att ngt ska hända någon i familjen något - vilket är ganska vanligt i den åldern. Dock så känner jag att hennes ångest är lite kraftigare än vad som är bra för henne. Svårt att sova, svårt att somna, vill ej åka hiss, ej gå hem till kompisar och nu sista veckan även jobbigt att gå till skolan och att vi ska lämna henne där osv. Hon är mycket rädd för att hon ska få en panikattack (när vi ej är med framföraltl) och nojar mycket om det så att det ibland känns som att hon oroar sig så mycket så att hon till slut har arbetat upp så mycket oro så att det börjar närma sig panik - det hela går ofta väldigt fort också. Jag spenderar så mycket tid med henne som möjligt (vi har även en 5åring) och vi pratar bra om detta och hon försöker sätta ord på det men de tär svårt. Vi har som sagt talat med skolan, elevhälsan och BUP så där känner jag att vi har tagit de steg som vi kan. Emellan allt detta är hon sitt vanliga glada, påhittiga jag och känns inte alls som att hon mår dåligt - vilket lugnar mig lite att det inte bara är svart men jag vill ändå såklart ta detta på allvar. Livet i övrigt är bra, inga stora omvälvande händelser i övrigt.
Vill dock gärna höra från andra föräldrar med erfarenhet från liknande situationer med sina barn i den ålder. Tack så mycket på förhand!