• Anonym (Suck)

Min mamma är alkoholist

Hej, jag är ung vuxen och bor hemma.

Detta pga att jag är utbränd, samt att jag precis blivit diagnoserad med autism och adhd. Så jag försöker ge mitt liv och psyke en klarbild, jag kan inte jobba. Går på aktivitetsersättning, bostadsbrist och dyra hyror på det som finns osv.

Mitt problem är att jag och mamma har haft en svår relation under hela min uppväxt. Hon har druckit i perioder under min barndom efter att min pappa gått bort(också alkoholist). Nu dricker hon väldigt ofta och blir lätt full.

Pga min autism så blir det ofta konflikter när hon är full och försöker prata med mig, det blir för jobbigt att hantera en konversation med henne, Speciellt när hon pratar om nonsens. Jag blir irriterad och får tunghäfta, hon blir arg och stött pga det och sen blir det utförs.

Hon går också in på mitt rum hela tiden, senast idag så gick hon in och petade på mig för att jag skulle tjuvlyssna på hennes telefonsamtal. Hon blir värre än en 13åring alltså.

Hon försöker dölja att hon är full genom att bli översocial och översnäll, hon gömmer också sin alkohol på rummet.

Jag mår otroligt dåligt hemma och vill bara flytta härifrån. Jag har stått på bostadskö i 5år och kommer inte ens i närheten av en lägenhet. Soc vill inte hjälpa mig heller eftersom jag sparar för mycket pengar. Lss-boende har jag sökt men det är ju inte säkert att jag får.

Jag vill jättegärna ha en bra relation med mamma, Men jag fixar inte hennes alkoholproblem längre. Hon blir väldigt defensiv och arg när jag tar upp det också. Enda sedan jag blivit myndig så har jag ingen talan om saken längre, eftersom jag är vuxen.

Jag vill inte gå in på för mycket detaljer, men jag klarar snart inte av att bo här längre. Mår redan psykiskt dåligt själv, har ingen fristad eller något ställe jag kan slappna av på. Känns som att mina alternativ är att dö eller bo på gatan.

Jag har försökt reparera vår relation och den här blivit bättre på andra bitar, men genom att hon dricker blir det bara skit ändå tillslut.

• Svar på tråden Min mamma är alkoholist
  • 2kids

Uscha, detta låter inte alls bra! Privata hyresvärdar? Vet inte hur det funkar med lss-boenden men kanske trycka på där mer om det går?

Jag är själv uppväxt med en alkoholiserad mamma. Jag var dock barn under den tiden. Men vet och förstår vad du känner och upplever.

Det måste finnas hjälp att kunna söka mtp dina diagnoser? Vad säger soc? Att arbeta fungerar inte alls eller?

Du säger att du sparar pengar, det är inte tillr för att kunna köpa dig nåt mindre boende?

Lider med dig...

• Gyy77

Om du orkar kan folkhögskolestudier med internatboende vara en tillfällig lösning. Om du googlar folkhögskola autism hittar du listor med skolor som har särskild kompetens inom det.

• klyban

Din mamma har säkerligen samma diagnoser, och alkoholen är självmedicinering som aldrig funkar bra.

hur många meter var det?
  • Anonym (Var som)

Om du har aktivitetsersättning har du inte rätt till nåt bostadstillägg då? På många orter är det ingen bostadskö alls så frågan är vart du kan tänka dig flytta? Precis var som helst låter ju bättre än det där. Min syrra är alkis så jag vet hur hopplöst jobbiga dom är...

• Missan96

Börja studera? 
    Jag studerar i Falun och här är det relativt enkelt att skaffa bostad. Det kanske är något för dig? 
    Du får ställa dig och samla poäng i studentbostadskön innan du kommit in och om du gör det typ nu så kommer det inte vara några problem med bostad. 

Jag är uppväxt med missbrukande föräldrar (heroin osv) och känner att studera är verkligen så utvecklande och bra! Jag som du har även ADHD och också Asperger :) 

Kram på dig

• Missan96

Vet ju inte vart du bor men som de ovan säger kan du ansöka till folkhögskola. Ansökan till de olika skolorna startar den 1 Mars! 

• Moonday

Alkoholister, fäder såväl som mödrar, skiljer sig inte nämnvärt från alkoholister i övrigt. Förnekanden, anklagelser, fördömanden, lögner, löften, hot eller dit hörande redogörelser, är inkorporerade i sjukdomsförloppet. Utan undantag. Eventuella släktskap eller blodslinjer är per definition helt ovidkommande. Band, är för alkoholisten endast densamma, som vederbörande kan identifiera med sig själv. Invändningar, från vem det vara månde, lär leva sitt liv i ett evigt misslyckande, i den mån vederbörande försöker ändra på sakförhållanden.
    Sammanfattningsvis: Vill fanskapet drunkna? Så låt densamma göra det, ensam, utan din hjälp, hopplösa försök eller närvaro. Dit liv - är så mycket mer värt.

• Anonym (Hm)
    Gyy77 skrev 2018-01-20 19:09:43 följande:
    Om du orkar kan folkhögskolestudier med internatboende vara en tillfällig lösning. Om du googlar folkhögskola autism hittar du listor med skolor som har särskild kompetens inom det.
    Håller med
Svar på tråden Min mamma är alkoholist