Min mamma är alkoholist
Hej, jag är ung vuxen och bor hemma.
Detta pga att jag är utbränd, samt att jag precis blivit diagnoserad med autism och adhd. Så jag försöker ge mitt liv och psyke en klarbild, jag kan inte jobba. Går på aktivitetsersättning, bostadsbrist och dyra hyror på det som finns osv.
Mitt problem är att jag och mamma har haft en svår relation under hela min uppväxt. Hon har druckit i perioder under min barndom efter att min pappa gått bort(också alkoholist). Nu dricker hon väldigt ofta och blir lätt full.
Pga min autism så blir det ofta konflikter när hon är full och försöker prata med mig, det blir för jobbigt att hantera en konversation med henne, Speciellt när hon pratar om nonsens. Jag blir irriterad och får tunghäfta, hon blir arg och stött pga det och sen blir det utförs.
Hon går också in på mitt rum hela tiden, senast idag så gick hon in och petade på mig för att jag skulle tjuvlyssna på hennes telefonsamtal. Hon blir värre än en 13åring alltså.
Hon försöker dölja att hon är full genom att bli översocial och översnäll, hon gömmer också sin alkohol på rummet.
Jag mår otroligt dåligt hemma och vill bara flytta härifrån. Jag har stått på bostadskö i 5år och kommer inte ens i närheten av en lägenhet. Soc vill inte hjälpa mig heller eftersom jag sparar för mycket pengar. Lss-boende har jag sökt men det är ju inte säkert att jag får.
Jag vill jättegärna ha en bra relation med mamma, Men jag fixar inte hennes alkoholproblem längre. Hon blir väldigt defensiv och arg när jag tar upp det också. Enda sedan jag blivit myndig så har jag ingen talan om saken längre, eftersom jag är vuxen.
Jag vill inte gå in på för mycket detaljer, men jag klarar snart inte av att bo här längre. Mår redan psykiskt dåligt själv, har ingen fristad eller något ställe jag kan slappna av på. Känns som att mina alternativ är att dö eller bo på gatan.
Jag har försökt reparera vår relation och den här blivit bättre på andra bitar, men genom att hon dricker blir det bara skit ändå tillslut.