• Workingmom

När går era barn isäng?

Vad är lämplig tid för en tio-åring att gå isäng?

På vardag vid uppstigning kl 07 eller till helgen??

Eller tid för 7 & 9 åring??

Här råder det skilda meningar och jag å min sambo är väldigt kvällströtta..

• Svar på tråden När går era barn isäng?
  • Iowhannah
    fimpen99 skrev 2018-01-22 22:00:35 följande:

1 år: 14 timmar

2 år: 13 timmar

3 år: 12 timmar

4 år: 11,5 timmar

5-6 år: 11 timmar 

7 år: 10,5 timmar

8-10: år 10 timmar

11 år: 9,5 timmar

12-15 år: 9 timmar

16 år: 8,5 timmar

17-18 år: 8 timmar

Var hittade du det där?

Hade du sagt 9 timmar till mig när jag var 15 så hade jag nog skrattat. I dag är jag 30 och har ett sömnbehov på 9-10 timmar, medan min sambo tycker att det räcker med 6-7. Som sagt, mycket individuellt.
  • Iowhannah
    FruSötPotatis skrev 2018-01-22 22:04:10 följande:

Det må vara individuellt, men går fortfarande att anpassa. Vill du inte ge dina barn bästa möjlighet till ett framgångsrikt liv?

Jo, och det anser jag att man gör ifall man låter dem få sin sömn. Hjärna, muskler, skelett, allting växer och utvecklas när man sover.
  • Fritidsmamman

Har en 7-åring som sover cirka 19:30, senast 20:00 på vardagarna. Vaknar av sig själv omkring 07:00-07:30.

På helgerna brukar det vara ungefär samma tider. Ibland kan det bli vid 21:00 på lördagar. Men då vaknar han i regel lite senare på morgonen också.

Tror att sömn, liksom allt annat, är väldigt individuellt för såväl barn som vuxna. Tror inte på att följa några "handböcker" för någon människa, oavsett ålder.

Vi kör på dessa tider för att det funkar bra och för att jag inte vill behöva väcka honom på morgonen. Jag ser helst att han får sova tills han vaknar. Han behöver vakna senast 07:40 för att hinna till skolan utan att stressa, därför är läggdags vid 19:30-20:00, för då vaknar han som sagt av sig själv vid 07:00-07:30.

Man får göra det som passar bäst för sig själv och sitt barn, helt enkelt!

• Fritidsmamman
    I länken du angav står det ju andra siffror än de du skrev?
    0?3 månader: 15?18 timmar per dygn, men i den här åldern är det väldigt stor skillnad mellan olika barn. Sömnen styrs framför allt av hunger och mättnad. 

3?12 månader: Upp till 17 timmar per dygn (9?12 på natten, 2?5 på dagen).
    1?3 år: 12?13 timmar per dygn.
    3?6 år: 11?12 timmar per dygn.
    6?12 år: 10?11 timmar per dygn.
    12 år och uppåt: 8?9 timmar per dygn, men vissa barn behöver mer sömn i puberteten.
  • modsey
    Fritidsmamman skrev 2018-01-22 23:36:40 följande:

I länken du angav står det ju andra siffror än de du skrev?

0?3 månader: 15?18 timmar per dygn, men i den här åldern är det väldigt stor skillnad mellan olika barn. Sömnen styrs framför allt av hunger och mättnad. 

3?12 månader: Upp till 17 timmar per dygn (9?12 på natten, 2?5 på dagen).

1?3 år: 12?13 timmar per dygn.

3?6 år: 11?12 timmar per dygn.

6?12 år: 10?11 timmar per dygn.

12 år och uppåt: 8?9 timmar per dygn, men vissa barn behöver mer sömn i puberteten.

Nej det är de siffror jag skrev. 10-11 timmar. ( inlägg nummer 23)
  • Workingmom

Det var inte tänkt att denna tråd skulle bli någon pekpinne tråd.

Tack för alla upplysningar kring hur ni gör. Ser att det är överhängande lika bland oss iallafall.

Vi påbörjar läggning 19:45-20:15, de två yngre ligger i sängen senast 20:30 (7 & 8)

10-åringen får stanna uppe till kl 21 men inget tv-spelande eller annan aktiv aktivitet. Lugn och ro vid soffan eller datorn (tuben)

På helgerna någon timma längre om vi inte har främmande eller åker bort.

Det finns väl inga rätt eller fel då barn är så olika i sömn precis som oss vuxna. Men det finns riktlinjer.

Tack till er som svarade!

• Nostalgity

6åringen: 19:00 - 05:00-05:30

10åringen: 20:00- vaknar själv vid 04:30-05

Vardagar.

Helgerna är ca 22 för båda och så går dom upp när de sovit klart mellan 06-10.

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Lillyy
    FruSötPotatis skrev 2018-01-22 21:29:12 följande:
    Att sova över 12 timmar är inte alls bra för barn. Kring 8 timmar är snarare rimligt. Hur ska de annars förberedas för vuxenlivet? Visst behöver de mer sömn än oss vuxna, men 8 timmar är fortfarande mer än tillräckligt. Genom att låta barnen sova på det där sättet gör du snarare dem en enorm björntjänst.
    Vad har du fått det ifrån? Sömnbehovet sjunker gradvis fram till vuxen ålder. Det är inget man behöver träna på för att förberedas för vuxenlivet. Många vuxna har också ett större sömnbehov än åtta timmar för den delen. 

Tänker du så med annat också? Barnet får börja äta bitar från start för det ska ju tugga maten när det blir vuxet? Barnet måste gå redan som spädis för den ska ju gå sen när den är vuxen?

Jag tror faktiskt aldrig jag hört nåt så korkat förut.
  • Lillyy
    Workingmom skrev 2018-01-20 21:45:18 följande:

Vad är lämplig tid för en tio-åring att gå isäng?

På vardag vid uppstigning kl 07 eller till helgen??

Eller tid för 7 & 9 åring??

Här råder det skilda meningar och jag å min sambo är väldigt kvällströtta..

En 10-åring behöver sova ca 10 timmar per natt. Så om uppstigning är kl 07 så behöver barnet somna vid senast 21. På helgen skulle jag tänka fri läggtid och fri sovmorgon. 

En 7-9-åring behöver lite mer sömn ca 10½ timme per natt, så somna senast 20.30 på vardagar. Kanske inte fri läggtid på helger för en 7-åring, men omkring 22 och fri sovmorgon. 

en viktig sak att tänka på är att sömnbehov i viss mån är individuellt. Och som förälder kan du bestämma när barnet ska lägga sig men du kan inte bestämma när barnet ska somna. En del barn är kvällspigga och har svårt att somna tidigt, eller har helt enkelt svårt att somna i tid även om alla förutsättningar finns. Men att då ligga i sängen, läsa, lyssna på musik en stund blir i alla fall en vila.
  • Pudan

Snart 10-åriga dottern går och lägger sig mellan 2130-2200 på vardagarna. Somnar i stort sett direkt och väcks / vaknar av sig själv vid 0740. På helgerna varierar det jättemycket - allt mellan 2100-2300 och senare ngn gång om det är översovning / fest m vännerna eller om vi är bortbjudna eller liknande. Hon vaknar av sig själv runt 9-10 på lör-/söndagarna. Hon tränar kampsport 3 ggr i veckan och de dagarna vilar (sover dock inte)  hon ca 30 min direkt efter skolan. 

Svar på tråden När går era barn isäng?