• JohannaSaGo

    orolig inför maten på förskola, fast föda

    Hej! min son är nu 16 månader. JAg har varit lite dålig på att ge fast mat och mosat ganska länge =/ *nojjig mamma* 


    Men sen kanske 2 månader tillbaka har jag bara gett samma mat som vi ätit. 
    Men jag märker att sonen äter mycket mindre då.. vissa gånger matvägrar han, vilket iofs kan bero på astt han har flera tänder nu på G den senast veckan, man kanske äter sämre då? 


    Te.x så äter han inte potatisbitar hur många gånger jag än serverar det. måste mosa med massa sås för att han ska äta, samma sak med ris. 


    Te.x korvstrofanoff kan han bara äta 1 liten korvbit itaget, och riset (med sås) får han ofta kväljningar av.. =/

    Samma sak med pytt i panna, 1 liten liten bit i taget. =/  annars kvälningar, spelar ingen roll om han äter själv eller jag matar.. 


    Så idag te.x serverade jag en matig slät soppa. Han åt som bara den!!!
    Det kan ju varit en slump.. och även för att han har tandsprickning (kanske lättare med flytande mat då?)

    Men jag är orolig över att han ska börja förskolan om 2 veckor!!!


     


    Han kommer ju äta lika lite där =( Eller tror ni att han snabbt kommer lära sig bättre att äta bara mat bitar?? Tror ni man kan be lärarna att te.x mosa potatis osv??

  • Svar på tråden orolig inför maten på förskola, fast föda
  • Litenwik

    Hej! Jag har jobbat på förskola lite tillåfeån(Hoppat runt som vikarie). Men kan feån min erfarenhet säga att alla olika ställen jag vart och jobbat på har sett till barnens behov. Ser man att dom äter dåligt eller har de svårt att äta själv så får dom hjälp. Tex mosa maten, finfördela eller erbjuda mer sås. Allt för att dom ska få i sej något så att dom orkar med dagen. Och du kan absolut be om att ditt barns mat ska vara mosat.

    Min dotter är lite kinkig på maten när de är tänder påväg så de är väll en helt naturlig grej då de gör ont att tugga. Många barn blir bättre på att äta per automatik när som får sitta till bords med andra barn och ser att dom äte! Önskar dej lycka till och hoppas allt går bra med inskolningen // mvh Malin

  • Isola747

    Har jobbat på förskola i flera år och de allra flesta barn vänjer sig fort vid maten. Och märker vi att de inte får i sig så hjälper vi till genom att tex mosa eller mata. Jättebra att du övar hemma på att äta fast mat också :) tror inte att du behöver vara orolig :)

  • Anonym (Sandra)

    Min son vägrade äta annat än burkmat innan han började på förskola. Åt inget jag gjort själv.


    Första gången han åt på förskolan åt han maten utan problem, när vi kom hem samma dag började han äta maten vi lagat hemma också.. 

    Det kommer säkert gå jättebra, tycker inte att du ska oroa dig :) 

  • Anonym (blopp)

    Det kommer gå bra. Öva hemma men se till att ge mat så han för i sig också.

    Min lilltjej åt väldigt lite riktigt mat länge, så vi kompenserade vid de andra måltiderna för att hon skulle få riktig mat men ändå bli mätt varje dag. Vi hade alltid riktig mat till lunch, åt hon dåligt så fick hon mellanmål som hon gillade och hade hon under hela dagen ätit väldigt lite så fick hon gröt (gick alltid ner) till middag. Hade hon ätit bra så körde vi vanlig mat till middag, åt hon extremt lite av den så fick hon en portion gröt efteråt så hon inte skulle vakna hungrig på natten.

    När hon började förskolan så åt hon väldigt lite där i början också. Vi och förskolan samarbetade då genom att de erbjöd henne mackor om hon åt dåligt samt rapporterade till mig om vad hon ätit så att jag kunde kompensera om hon ätit dåligt när vi kom hem.

Svar på tråden orolig inför maten på förskola, fast föda