• Fritidsmamman

Hur många olika aktiviteter har ditt barn i veckan?

Hejsan!

- Jag är lite nyfiken på hur många olika aktiviteter era barn har i veckan?

- Hur gamla är barnen?

- Hur många timmars träning varje vecka? Antalet matcher/spelningar/tävlingar?

- Vilka veckodagar är dessa aktiviteter? - Om ni fick önska, är då vardag eller helg bäst? Ur vuxnas perspektiv? Ur barnens perspektiv?

- Slutligen: Vad kostar träningsavgiften? Termin/år? Utrustning? Ev. kringkostnader (t ex. matchkostnader - dvs. inte bensin/resekort till- och från aktiviteten).

Tacksam om så många som möjligt vill svara. :)

• Svar på tråden Hur många olika aktiviteter har ditt barn i veckan?
  • nnnnnnnn
    Fritidsmamman skrev 2018-01-22 23:00:42 följande:
    Hejsan!

- Jag är lite nyfiken på hur många olika aktiviteter era barn har i veckan?

- Hur gamla är barnen?

- Hur många timmars träning varje vecka? Antalet matcher/spelningar/tävlingar?

- Vilka veckodagar är dessa aktiviteter? - Om ni fick önska, är då vardag eller helg bäst? Ur vuxnas perspektiv? Ur barnens perspektiv?

- Slutligen: Vad kostar träningsavgiften? Termin/år? Utrustning? Ev. kringkostnader (t ex. matchkostnader - dvs. inte bensin/resekort till- och från aktiviteten).

Tacksam om så många som möjligt vill svara. :)
    Alla våra har simmat från 3 mån (babysim) och uppåt till ca 12 års ålder. Kostnad ca 700 kr/termin dvs 1400 kr/år per barn.

Utöver det har vi uppmuntrat en konstnärlig aktivitet tex spela instrument, sjunga i kör osv.vilket kostar ca 600-700 per termin = 1400 kr/år. Äldsta höll på i 2 år och mellanbarnet har kört i 3 år hittills. Yngsta är för ung än.

Utöver det har de fått välja 1-2 sportaktiviteter. Allt från föräldra-barn-gympa, fotboll, innebandy, hästsport har provats och utförts. Just nu tränar äldsta barnet 6 h/vecka + tävlingar ca 2 ggr/mån + läger ca 2 ggr/år kostnad för träningar, läger, kläder osv. (ej körning, mat osv) = ca 25-30 000 kr/år.
    Mellanbarnet kör 2 sporter och tränar 2,5 h/vecka + match ca 1-2 gång/månad. Kostnad för kläder, träningar mm (ej mat, körning) = ca 3000 kr/år.
    Yngsta tränar 1 h/vecka, hästar, kostar ca 3000 kr/år, får kläder mm av bekant som har äldre barn med samma intresse.

Så totalt har vi just nu ca 35-40 000 kr/år + mat, körningar, ideella timmar (blir ca 1-2 h/vecka per förälder, men det klumpar ihop sig tex 20 h på en helg sen inget på 3 mån eller 8 h en dag här och där, just i år kommer vi nog lägga mer tid kanske 2-3 h/vecka pga att det händer mycket detta året)
  • milli79

Vi har 3 barn mellan 5-8. De har varsin aktivitet. En har på söndagar och de andra på onsdagar

• Fritidsmamman
    milli79 skrev 2018-02-10 21:45:46 följande:

Vi har 3 barn mellan 5-8. De har varsin aktivitet. En har på söndagar och de andra på onsdagar

Vilken veckodag föredrar du? Onsdag eller söndag? (Dvs. mitt i veckan, en vardag, eller en helgdag?).
  • milli79
    Fritidsmamman skrev 2018-02-11 12:07:46 följande:

Vilken veckodag föredrar du? Onsdag eller söndag? (Dvs. mitt i veckan, en vardag, eller en helgdag?).

Vill inte vara uppbokad hela helgen men en dag är helt okey. Svårt att säga vad som är bäst. Jag kan jobba korta dagar och lägga mitt schema som jag vill så då funkar mitt i veckan toppen. Då hämtar jag 13.30 så vi hinner äta mellanmål i lugn och ro.
  • Fritidsmamman
    milli79 skrev 2018-02-11 12:21:52 följande:
    Vill inte vara uppbokad hela helgen men en dag är helt okey. Svårt att säga vad som är bäst. Jag kan jobba korta dagar och lägga mitt schema som jag vill så då funkar mitt i veckan toppen. Då hämtar jag 13.30 så vi hinner äta mellanmål i lugn och ro.
    Tack för svar!
    Jag känner likadant med "de heliga helgerna". De vill man ha öppna och kunna göra vad än som faller en in.

Har planer på att starta en ideell verksamhet för barn, inom ett visst område, men funderar lite kring dagarna framförallt. Samt om där finns något intresse (varför jag kollar av lite här vad barn i allmänhet sysslar med på fritiden, vad gäller organiserade aktiviteter, samt vilka summor de ligger på). :)
  • nnnnnnnn

Helgerna går åt till matcher, cuper, läger osv.
    Så om ordinarie träningar ligger på helgen så kommer många missa dessa med jämna mellanrum, iallafall om de tränar mer än en sport.
    Men det är ändå lugnast att ha träningen på helgen, för vardagarna är fullbokade med jobb, skola, fritids osv.

Vi har en aktivitet söndag kväll 17-18. Det är perfekt! Man hinner göra saker under helgen och ändå hinna med träningen.
    En annan träning har legat lördag 9-10, det funkade också bra. Man kan träna och har ändå hela dagen ledig, känns det som.
    Träningarna på vardagar har oftast varit 17-18, vilket är för stressigt för oss. Vi har fått förlita oss på samåkning. De träningar som ligger från 18-19 har varit bättre för oss (vardagar).

• Fritidsmamman
    nnnnnnnn skrev 2018-02-11 12:46:34 följande:

Helgerna går åt till matcher, cuper, läger osv.
    Så om ordinarie träningar ligger på helgen så kommer många missa dessa med jämna mellanrum, iallafall om de tränar mer än en sport.
    Men det är ändå lugnast att ha träningen på helgen, för vardagarna är fullbokade med jobb, skola, fritids osv.

Vi har en aktivitet söndag kväll 17-18. Det är perfekt! Man hinner göra saker under helgen och ändå hinna med träningen.
    En annan träning har legat lördag 9-10, det funkade också bra. Man kan träna och har ändå hela dagen ledig, känns det som.
    Träningarna på vardagar har oftast varit 17-18, vilket är för stressigt för oss. Vi har fått förlita oss på samåkning. De träningar som ligger från 18-19 har varit bättre för oss (vardagar).

Tack för input.

Här verkar dock de flesta hämta redan vid 16-tiden. Fritids har öppet till 18:00, men det är alltid släckt och stängt redan vid 17 (bor precis vid skolan, med fritidsfönstren mittemot mitt köksfönster).

• milli79
    Fritidsmamman skrev 2018-02-11 12:36:28 följande:

Tack för svar!

Jag känner likadant med "de heliga helgerna". De vill man ha öppna och kunna göra vad än som faller en in.

Har planer på att starta en ideell verksamhet för barn, inom ett visst område, men funderar lite kring dagarna framförallt. Samt om där finns något intresse (varför jag kollar av lite här vad barn i allmänhet sysslar med på fritiden, vad gäller organiserade aktiviteter, samt vilka summor de ligger på). :)

Så kul, lycka till.

Våra barns aktiviteter går på:

5 åringens dans 1200 kr för 12ggr

7 åringen ridning runt 1000kr 7ggr

8 åringen teater 350kr (kulturskolan)
  • Fritidsmamman

Tack så otroligt mycket till alla er som svarat i tråden! Ett extra stort tack till alla er som tagit er extratid att ge utförliga svar. :)

Svar på tråden Hur många olika aktiviteter har ditt barn i veckan?