Aniiee skrev 2018-04-17 23:08:32 följande:
Lyssna på det här vansinnet då (inte LSS, men inom samma sfär)
Idag får alla gravt synskadade och blinda automatiskt handikappersättning för merkostnader, lägsta beloppet (och kan så klart ansöka om mer). En av de viktigaste sakerna en blind persons handikappersättning går till är läshjälp. Många har utan den "automatiska" ersättningen inte råd att få hjälp att läsa bland annat kvitton, räkningar, mm.
Ni ligger ett förslag på att ta bort denna automatiska ersättning och det ska istället behovsprövas med hjälp av.... kvitton.... och andra dokument (ansäkningen i sig, till exempel) så klart.... som måste läsas av någon som i de flesta fall vill och behöver få betalt. Se väldigt många inte har råd med om de inte har handikappersättning.
Ser ni problemet här?
(Obs! Självklart har synskadade även andra ökade kostnader som handikappersättningen bidrar till)
Svinigt minst sagt! Det är sånt här jag vill att min skatt går till. Magdalena Andersson pratar så väldigt om hur bra det går för Sverige. Senast var det när vårbudgeten lades. Om det går så bra för Sverige VARFÖR kommer då denna typ av besparingar? Om vi varit inne i en djup lågkonjungtur eller depression hade jag haft förståelse, men nu???!!!
Den som beslutar om sådana här nedskärningar, på personer som behöver det bäst, är inget annat än en liten lort (som Astrid Lindgren skulle ha sagt.
Dessutom är det så att många, som de blinda du berättar om, kan arbeta och betala skatt om de bara får lite hjälp.