• Rumpelstiltskins

Tips på Pastasåser!

Ge mig recept på alla pastasåser ni brukar göra och tycker om.

Min son älskar pasta och pastasåser och då jag jobbar kväll flera dagar i veckan och pappans starkaste sida inte är att laga mat så brukar sonen tycka om att jag gör pastasåser. Dock varierar jag bara mellan två och skulle vilja ha fler tips.

De jag gör nu är antingen en pastasås med Bacon och vitlök eller också en pastasås med kyckling och pesto. Båda är gjorde på grädde och mjölk.

Så kom gärna med tips, vad brukar ni göra för pastasåser? Om ni har recept blir jag ännu gladare :)

• Svar på tråden Tips på Pastasåser!
  • Just raw

Egentligen ts, kan du ta vilka grönsaker som helst och drälla ner i en stekpanna, 
    Fräsa på och krydda efter egen smak.
    Häll på lite cremefraiche, grädde eller mjölk, 
    Gör en redning och voila där har du din alldeles egna pastasås.
    Ett utmärkt sätt att bli av med rester också. 

• CitronTulo
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-23 18:58:22 följande:
    Ingen av oss tycker om fisk så tonfisken får gå bort. Zucchini är något jag aldrig lagat. Vet inte ens om jag smakat (skämskudde). Värt att prova då kanske :) ? Krossade tomater måste jag dock plocka bort då ingen av oss gillar det heller.

Haha, inser att vi är kräsna..
    Haha, ja utan tomat, tonfisk och zucchini så blev det ju typ bara purjon kvar.. Flört
  • FuckGoggleAskMe

Dagens pastarätt blev sås med krossad tomat (ta creme fraiche i stället), lite vitlök och mycket örtkryddor samt småbitar av rökt lax. Mums! Eller blanda avocado och creme fraiche samt en massa kryddor och citronsaft, tillsätt räkor. Kanske slänga i lite av dina favoritnötter också. Eller blanda t9nfisk och creme freiche, tillsätt kapris, curry och salt och peppar, en aning citronsaft.

• EmberEyes

På rak arm...

Ädelostsås?
    En paket creme fraiche, en grädde, en paket valfri ädelost, lite vitlök, lite peppar.
    Fräs vitlök i smör/olja, tärna och smält ner osten, tillsätt creme fraiche och grädde, klar.
    Går att variera, servera som den är, strimla och fräs kyckling eller annat kött och ha i, eller servera till hela köttbitar och hoppa över pastan helt.

En form av prima verde?
    Köp allt du gillar från grönsaksdisken (jag brukar ta paprika, salladslök, sparris, broccoli, svamp, salladsärtor, zuccini osv).
    Finhacka och fräs en schalott, tillsätt vitlök efter tycke och smak, slå på vitt vin och låt reducera. Har du några "hårda" grönsaker som morot så häller du på det nu och får puttra med tills vinet är ca 3/4 reducerat.
    Tillsätt alla dina grönsaker, allt bör vara uppskuret i små bitar på max 1cm.
    Slå på grädde eller creme fraiche för att få det tjockt och lyxigt eller servera som det är.

Champignion/dragon-sås?
    Fräs en schalotte, vitlök, torkad dragon och salt/peppar.
    Tärna och stek svampen.
    Slå på grädde och/eller creme fraiche.
    Om du har färsk dragon ist för torkad så har du i den ni istället, rör runt ett varv och serverar.

Zuccini-sås?
    Samma som ovan fast med basilika ist för dragon.

Paprika-sås?
    Ugnsrosta röda och orange paprikor, kärna ur och skala och skär i breda strimlor eller stora rutor.
    Fräs en schalotte, vitlök och salt/peppar och valfria andra kryddor, jag brukar hamna med rosmarin, timjan, basilika och chili. 
    Slå på lite vin och reducera.
    Skiva en zuccini i halvmånar eller stavar (roligast om du kan hitta både gul och grön) och fräs i.

Alla rätter serveras naturligtvis med parmesan.

• Kattägd

Stek röd lök och vitlök så det blir mjukt. Lägg i creme fraiche, rökt lax och färdigkokt majs. Krydda med citronpeppar. Koka någon minut på svag värme.

• LauraPalmer
    Pasta med oxfilé och pepparsås spetsad med Jack Daniels.

skiva röd lök och paprika, stek tills löken är mjuk.
    Häll på grädde creme fraiche grädde, soya, några droppar Worcestershiresås, lite oxfond eller liknande. 
    Blanda i generöst med pepparmix och ca 1/2 dl whisky, låt koka en stund. 

Koka pasta och stek filén i små medaljonger, peppra med pepparmix och salta 

Blanda såsen med pastan, lägg på köttet och det är klart

Vill man så är det riktigt gott någon form av vitlöksbröd med ost på till. 

Chilli-bacon sås.

Stek rikligt med bacon, häll över grädde och paprika-chili creme fraiche. Låt det puttra en stund. 

Koka färsk tortellini med ostfyllning. Blanda såsen med pastan. Klart. 

• Aniiee
    LauraPalmer skrev 2018-01-24 18:44:59 följande:
    Pasta med oxfilé och pepparsås spetsad med Jack Daniels.

skiva röd lök och paprika, stek tills löken är mjuk.
    Häll på grädde creme fraiche grädde, soya, några droppar Worcestershiresås, lite oxfond eller liknande. 
    Blanda i generöst med pepparmix och ca 1/2 dl whisky, låt koka en stund. 

Koka pasta och stek filén i små medaljonger, peppra med pepparmix och salta 

Blanda såsen med pastan, lägg på köttet och det är klart

Vill man så är det riktigt gott någon form av vitlöksbröd med ost på till. 

Chilli-bacon sås.

Stek rikligt med bacon, häll över grädde och paprika-chili creme fraiche. Låt det puttra en stund. 

Koka färsk tortellini med ostfyllning. Blanda såsen med pastan. Klart. 

Nog för att jag är för att barn ska smaka allt, va, men ska man verkligen servera sås med 1/2 dl whiskey till en liten unge på max 10 (gissar jag)?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • LauraPalmer

Kom på en till

Fläskfilépasta med champinjoner. 

Stek gul lök och färska skivade champinjoner. Lägg över i en gryta. 
    Stek fläskfilén i bitar, salta och peppra generöst. Lägg i grytan.
    Häll i creme fraiche och grädde.
    Smaksätt med dijonsenap och lite soja. Låt puttra en stund. 
    Tillsätt ett gäng körsbärstomater strax mot slutet. 
    Blanda med nykokt pasta. Klart

• LauraPalmer
    Aniiee skrev 2018-01-24 18:47:17 följande:
    Nog för att jag är för att barn ska smaka allt, va, men ska man verkligen servera sås med 1/2 dl whiskey till en liten unge på max 10 (gissar jag)?
    Ingen aning :-P Jag kan inte så mycket om barn. Men såsen smakar absolut inte whisky och all alkohol kokas ju bort. 
  • ventilera mera

Standard hemma hos oss är bacon + svampsås, vilket ju i princip bara består av bacon, champinjoner och grädde... och lite kryddor, men också salsicciasås. Till den tar man färskkorv, t ex salsiccia då förstås, men vilken som helst går bra. Kläm ur korvsmeten ur skinnet och hacka i pannan, stek och släng i lite svamp om man gillar det, och lök t ex. Sen lämpliga kryddor, ett par dl vitt vin och sen grädde och balsamico.

• Aniiee
    LauraPalmer skrev 2018-01-24 18:54:49 följande:
    Ingen aning :-P Jag kan inte så mycket om barn. Men såsen smakar absolut inte whisky och all alkohol kokas ju bort. 
    Nä, all alkohol kokar inte bort. Det är en myt. 85% av alkoholen finns kvar om det puttrar i 25 minuter.
  • LauraPalmer
    Aniiee skrev 2018-01-24 19:13:30 följande:
    Nä, all alkohol kokar inte bort. Det är en myt. 85% av alkoholen finns kvar om det puttrar i 25 minuter.
    Å fan! Det kanske är därför jag mår så gott när jag ätit den där rätten :-P
  • Aniiee
    LauraPalmer skrev 2018-01-24 19:14:30 följande:
    Å fan! Det kanske är därför jag mår så gott när jag ätit den där rätten :-P
    Haha, kanske det =P
  • Tow2Mater

Whiskey 40% alkoholhalt, kokas i 10 minuter och ca 2% forsvinner per minut, så säg den har hälften kvar?

1/2 dl av 20% vätska i en sås på hur många dl? Säkert iallafall 5 dl? Vad blir det, ca 2%ig? Inte mycket. Mindre än 1,2% räknas väl som alkoholfri.

• Intenuintesåhär

Stek purjolök relativt mjukt. Tillsätt creme fresh, buljong med fisksmak, tomatpuré och dill och värm upp tills buljongen löst sig. Smaka av om det är gott, är det något som det är för lite av så tillsätt mer. Lägg i lax i vilken form du vill och låt koka tills laxen är klar.

• SupersurasunkSara

Chilikyckling: 

Kyckling i bitar
    Chilisås
    Grädde
    Curry
    Vitlök
    salt
    peppar
    Dela kycklingen i bitar, stek, häll i resten och låt puttra, smaka av. 

Italiensk kycklingpasta: 

Kyckling i bitar
    Strimlad paprika
    Skivad lök
    Fryst bladspenat
    Sambal oelek
    salt och peppar
    italiensk salladskrygga
    ev kycklingbuljong
    grädde

Stek kyckling + grönsaker, häll i resten, låt puttra smaka av. 

Svar på tråden Tips på Pastasåser!