• Koz85

    5 min metoden/läggtekniker

    Hej!!

    Våran dotter (8 mån) sover i vår säng 95% av tiden och har sen tidigt ammat liggandes så hon har kunnat ta för sig när hon vill på natten :) nu vill jag sluta amma natt då hon inte äter utan snuttar i nån min bara.

    Och skulle jag vilja testa att lägga henne med 5 min metoden, då flera vänner använt detta och känner sig nöjda. Vet dock inte om jag klarar det men det tål att provas tycker jag. MEN ! Nu till min undran. Hon vaknar någon/några ggr på kvällen innan vi gått och lagt oss, inte varje kväll men oftast . Hon tar inte napp eller flaska. Hur ska man få henne att somna om då? Jag mutar henne med tutte nu :() . Någon som haft liknande ? Som jag förstår det ska man inte ta upp dom när msn använder den metoden. Tacksam för svar AV dom som använder den och har idéer som kan hjälpa.

  • Svar på tråden 5 min metoden/läggtekniker
  • Satelliten

    Ett litet barn kan inte trygga sig själv. En bebis är helt beroende av omvårdnadspersonerna för sin överlevnad. När de är borta så kallar bebisen på dem genom gråt. Evolutionärt är det livsfarligt för en baby att bli lämnad ensam, det betydde ofta döden. Så den lilla bebisen är stressad och rädd när den känner sig ensam, och behöver då bli tryggad och tröstad för att stressen ska gå ner. Om ingen kommer då lär sig bebisen till sist att det inte lönar sig att ropa. Det är anledningen till att 5 min fungerar, bebisen lär sig att ingen hjälp finns att få när man är ensam, stressad och rädd.

    Stress under tidiga barndomen har visat sig ha inverkan på hur hjärnan utvecklas, så att Hjärnan hos stressade bebisar blir mer känslig för stress när barnet blivit vuxet. Dessa barn löper större risk för en mängd psykiska problem i vuxen ålder eller under senare delen av barndomen. Depression, ätstörningar osv. Läs boken ?Kärlekens roll? för en lättläst sammanfattning av forskningen. Det borde vara obligatorisk kunskap för samtliga föräldrar.

  • Wolfie13

    Ts, du borde vara glad över att folk reagerar på detta sätt, väldigt hälsosamt skulle jag säga. Risken med en sådan här metod är även att man kan bli avtrubbad inför sitt barns känslor. Finns forskning om det med.

    Läste en amerinsk tråd där mammor inte ens tog upp bebisarna när de kräktes ner sig av panik, de skulle då "lära sig" den hårda vägen. Så sjukt :(

    I Sverige har vi fått alla möjligheter att finnas till för våra små på bättre sätt...

  • Vixen90

    Läs lite anknytningsteori innan du väljer denna metod mot ditt barn, TS.


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Wolfie13

    Känns som ts inte är så intresserad av att lära sig andra metoder än 5-minuters...
    Bra tips till andra ändå.

  • Satelliten
    Iowhannah skrev 2018-01-25 13:52:39 följande:

    Alltså. Aj. Stackars lilla barn :( Hur kan någon vilja göra så mot den man påstår sig älska mest av allt?


    Visst är det hjärtskärande läsning om konkret erfarenhet av 5-minuters metoden..
Svar på tråden 5 min metoden/läggtekniker