• Anonym (TS)

Anmäla till soc eller inte? HJÄLP!

Ska försöka fatta mig kort, får se om jag lyckas...

Jag har i några haft en bekant, vi kan kalla henne Anna.

Anna är sambo, har två barn som är i 15-års åldern samt 6-års åldern. Hon bor på landet med en massa hästar och har ett jobb där hon jobbar med att ta hand människor.

Vi känner varandra genom gemensamma vänner och umgås inte själva. Hälsar och pratar lite artigt när vi ses. Hon har försökt bli närmre vän med mig men jag har backat av olika anledningar.

Jag har i alla fall i ett par år funderat över hur hon mår egentligen. Jag får ofta höra att hon varit onykter, spelar ingen roll vilken tid på dygnet eller dag det varit. Hon lägger ofta ut konstiga saker/påståenden på FB, så man kan ana att varit onykter.

Det är en hel massa orsaker som gjort att jag varit fundersam över hur hennes barn mår egentligen...

Idag fick jag bekräftat av andra ytliga bekanta i 20-års åldern att hon är alkoholist, brukar fylleköra och portad från byns Systembolag ?för att hon är där för ofta?.

Hon sjukskriver sig ofta till jobbet för att hon är full. Hon ligger med såna som är hälften av hennes ålder.

Det är hennes dotter som tar hand om djuren de har.

Osv osv osv.

Sambon i fråga vet jag inget om, och kan inte spekulera i.

VAD ska jag göra??

Att prata med henne är uteslutet, vet att hon kommer blåneka. Anmäla till soc? Men tänk OM det inte stämmer?

Ärligt, hjälp mig nu :(

• Svar på tråden Anmäla till soc eller inte? HJÄLP!
  • Anonym (Jk)
    Anonym (TS) skrev 2018-01-24 00:12:48 följande:

Psykiskt instabil?? Jag har verkligrn inte rymt från mina problem utan tagit tag i mina dåvarande problem genom år av terapi, som är avslutade sedan ett antal år. Du behöver absolut inte tycka synd om mig, behöver inte ha folks medömkan.

Närå lilla gumman, var ironisk. Varför skulle jag i hela fridens namn tycka synd om dig?! Eller jo, jag tycker faktiskt synd om sådana som inte har ett eget liv och lever sig in i andras. Vet du vad karma är? Anmäl kvinnan så lär karma komma och vilja ta en kaffe med dig. :)
  • Anonym (TS)

Denna tråd spårar ju som de flesta gör här.

Lämnar och säger tack och god natt.

• Rumpelstiltskins
    Anonym (TS) skrev 2018-01-24 00:22:13 följande:

Denna tråd spårar ju som de flesta gör här.

Lämnar och säger tack och god natt.

Du framstår som väldigt osäker och vägrar besvara mina frågor vilket enbart bekräftat det jag först trodde. Du bör hålla dig så långt ifrån skvaller som möjligt eftersom att du saknar förmågan att skilja på fakta och rykten.

Allvarligt talat TS. Med all välmening gör något för att berika ditt eget liv i stället för att lägga dig i andras.
  • Anonym (knke)

En medelväg kunde ju vara att du faktiskt börjar umgås med henne för att få en bättre uppfattning? Speciellt som du inte behöver anstränga dig eftersom hon vill umgås med dig.

Även om en soc anmälan ska vara något positivt så är det nog psykiskt jobbigt att bli undersökt och ifrågasatt, så man bör inte anmäla på för lösa grunder. Och jag tycker nog att rykten där sanningshalten verkar tveksam, då menar jag att bli portad från systemet, är lösa grunder.

Genom att umgås med henne får du insyn i familjens liv och kan då bättre avgöra ifall familjen är utsatt för elaka rykten eller om de behöver hjälp av soc.

• Anonym (Kon)

Förstår inte hur ni tänker som svarat.

Kvinnan har problem och en alkolist behöver hjälp innan hon kan ta hand om barnen. Tänk om hon kör rattfull med barn i bilen....

Tycker du ska anmäla

• Anonym (Självklart)

Förstår inte vad det är för fel på människan. Självklart ska du anmäla då du uppenbarligen känner oro för barnen.

• Anonym (Jeeezzeeee)

Jösses ts, vilken skvaller kärring byhåla du/ni bor i!
    Nej man blir INTE portad från Systembolaget ens om man går dit 18 ggr per dag! Man kan bli hindrad att handla om man är uppenbart påverkad - men aldrig NÅGONSIN portad!
    Om hon har fyllekört så har hon med andra ord blivit stoppad och dömd, annars skulle väl inte dina YTLIGT BEKANTA 20 åringar känna till detta. Om hon blir åtalad för fyllekörning så blir soc ALLTID inkopplad!
    Sedan detta med att hon ligger med hälften så gamla män....jaha, och ? Är dina 20 åriga ytligt bekanta svartsjuka för att deras jämnåriga killar väljer henne före dem?

Detta var bland det dummaste jag läst här på fl på länge, du borde verkligen skaffa ett eget liv och inte leva genom skvaller. Beklagar att du haft en tragisk uppväxt men du hjälper inte att läka ditt eget trauma genom att försöka "rädda" andra som inte behöver din "hjälp"! Skaffa terapi och bearbeta det du varit med om men försök inte krossa andra familjer för att DU mår dåligt!

• sextiotalist

Men om detta stämmer, som du skriver, då är soc med all sannolikhet redan inkopplad, för om du som är bekant till bekant till... vet om det, då vet alla andra om det också och framför allt så hade skolan fått reda på det, och de har, som du redan nämnt, anmälningsplikt.
    Om hon är portad från systembolaget (är det något nytt, jag har arbetat på systembolaget under 80-talet och aldrig vi portade någon för att han/hon drack för mycket, nekade om någon var för berusad, absolut, men personen blev inte portad) så är jag säker på att soc har fått en orosanmälan sedan tidigare.

Så tar dessa rykten för vad de är, just rykten.
    Och det enda olämpliga i detta är i så fall hennes alkoholvanor, hennes sexliv är inget att orosanmäla.

• Anonym (Självklart)
    sextiotalist skrev 2018-01-25 09:14:26 följande:

Men om detta stämmer, som du skriver, då är soc med all sannolikhet redan inkopplad, för om du som är bekant till bekant till... vet om det, då vet alla andra om det också och framför allt så hade skolan fått reda på det, och de har, som du redan nämnt, anmälningsplikt.

Om hon är portad från systembolaget (är det något nytt, jag har arbetat på systembolaget under 80-talet och aldrig vi portade någon för att han/hon drack för mycket, nekade om någon var för berusad, absolut, men personen blev inte portad) så är jag säker på att soc har fått en orosanmälan sedan tidigare.

Och det enda olämpliga i detta är i så fall hennes alkoholvanor, hennes sexliv är inget att orosanmäla.

Knappast, det är många vuxna som inte vill ?lägga sig i?. Det kan bli jobbigt för den stackars föräldern. Skit i barnen som får en förjävlig uppväxt, vi måste ju tänka på föräldrarna som kan bli kränkta. Det är bara att läsa svaren i det här inlägget för att förstå att vuxna alltid är viktigast, fan ta dig om du kränker en förälder med en soc anmälan. Livets undergång.
  • Anonym (Jeeezzeeee)
    sextiotalist skrev 2018-01-25 09:14:26 följande:

Nej det har inte ändrats. Då skulle inte alla parkalkisar här där jag bor kunna handla dagligen.
    Precis som du säger så får man inte vara märkbart berusad om man ska handla men portad blir man aldrig!
    Med tanke på att ryktena far med osanning gällande detta så skulle en normalfuntad människa ifrågasätta även resten av ryktena. Och Ja om ens hälften av detta vore samt så är soc inkopplad för längesen. Detta är enbart illvilligt skvaller!
  • sextiotalist
    Anonym (Självklart) skrev 2018-01-25 09:19:57 följande:
    Knappast, det är många vuxna som inte vill ?lägga sig i?. Det kan bli jobbigt för den stackars föräldern. Skit i barnen som får en förjävlig uppväxt, vi måste ju tänka på föräldrarna som kan bli kränkta. Det är bara att läsa svaren i det här inlägget för att förstå att vuxna alltid är viktigast, fan ta dig om du kränker en förälder med en soc anmälan. Livets undergång.
    Skolan har anmälningsplikt, dvs de MÅSTE orosanmäla, de MÅSTE lägga sig i och om det stämmer att hon kör onykter och sover bort hela dagarna, så gör skolan ett tjänstefel om de inte anmäler.
    Så därav tror jag att det är rykten som förstorats rejält, speciellt när det ryktas om att hon är portad från systembolaget för att hon handlar för mycket.
  • Anonym (Självklart)
    sextiotalist skrev 2018-01-25 09:22:51 följande:

Skolan har anmälningsplikt, dvs de MÅSTE orosanmäla, de MÅSTE lägga sig i och om det stämmer att hon kör onykter och sover bort hela dagarna, så gör skolan ett tjänstefel om de inte anmäler.

Så därav tror jag att det är rykten som förstorats rejält, speciellt när det ryktas om att hon är portad från systembolaget för att hon handlar för mycket.

Det är mycket skolan måste göra som de inte gör och de behöver inte ens vara medvetena om problemen. Allt behöver inte stämma men det ligger troligen något i det. En soc anmälan gör inte ont. Om inget är fel kommer inte barnen eller mamman få någon hjälp. Det är det som kommer hända. Ingen kommer dö.
  • sextiotalist
    Anonym (Självklart) skrev 2018-01-25 09:26:08 följande:
    Det är mycket skolan måste göra som de inte gör och de behöver inte ens vara medvetena om problemen. Allt behöver inte stämma men det ligger troligen något i det. En soc anmälan gör inte ont. Om inget är fel kommer inte barnen eller mamman få någon hjälp. Det är det som kommer hända. Ingen kommer dö.
    Men om hälften av det som ts skriver skulle vara sant, då hade det varit riktigt allvarligt, speciellt om hon blivit portat på systemet
  • Notetur Nomen

Har så otroligt svårt att förstå attityden att man inte ska lägga sig i.

Hur ofta hör man inte personer som haft en jobbig uppväxt fråga sig varför ingen i omgivningen gjorde nånting?

Det går väl att kontakta soc utan att upprepa alla rykten? Bara säg att du är orolig för att den här personen har alkoholproblem och hur det isåfall påverkar hennes barn?

Vill vi verkligen ha ett samhälle där alla endast sköter sitt och skiter i alla andra?

• Anonym (Mamma)

Jag tänker så här, att många gånger pratas det till höger å vänster om folk,utan att det som sägs stämmer.. jag tycker du borde göra dej mer bekant med henne å få lite mer insyn(tänker mest för barnens skull) å skulle det vara så att pratet stämmer,då tycker jag deffenitivt du ska göra en orosanmälan!

• Anonym (Sb-are)
    Anonym (Jeeezzeeee) skrev 2018-01-25 09:21:48 följande:

Nej det har inte ändrats. Då skulle inte alla parkalkisar här där jag bor kunna handla dagligen.

Precis som du säger så får man inte vara märkbart berusad om man ska handla men portad blir man aldrig!

Med tanke på att ryktena far med osanning gällande detta så skulle en normalfuntad människa ifrågasätta även resten av ryktena. Och Ja om ens hälften av detta vore samt så är soc inkopplad för längesen. Detta är enbart illvilligt skvaller!

Man kan inte bli portad men däremot kan man få handla från andra sidan kasssalinjen om man försökt stjäla exempelvis. Det kan mycket väl vara det ts menar med "portad".
  • Anonym (anna)
    Anonym (BN) skrev 2018-01-23 23:50:05 följande:

Eh... man behöver inga bevis. Soc är tacksam för alla anmälningar som görs. Faktum är att det anmäls för lite. Du verkar inte veta vad du pratar om och dessutom inte förstår vad ts menar.

Tacksamma? Socialtjänsten är en myndighet utan sådana känslor. Handläggarna på socialtjänsten är tjänstemän som har ett uppdrag som är reglerat i lagen. De är nog lika tacksamma över en till anmälan som en läkare är för en till patient. Med det sagt så kan en handläggare på socialtjänsten känna tillfredsställelse över väl utfört arbere. Eller ha en känsla av att deras roll är betydelsefull. Men det är privata åsikter. Socialtjänsten i sig har inga känslor.
  • Anonym (Men)

Men snälla ts. Du kan ju inte anmäla någon på rykten eller vad du gissar?

Jag kan berätta min story. Jag var ihop med en man som misshandlade mig. Hade ett helvete att bryta mig loss. När jag väl bröt upp, så gjorde han mitt liv till ett helvete. Han ljög ihop saker om mig. Spred ut skitsnack överallt om mig. Att jag skulle vara alkoholist? När jag tog en folköl en gång. ( han ville kontrollera allt jag gjorde). Han kontaktade mitt jobb, o drog ihop lögner där. När jag polis anmält han för allt, kom dom o tog han på villa gatan bredvid mig. Han hade då stulit min bil. Han spred sen ut att poliserna hade tätt MIG!? För tydligen körde jag rattfull då, i bilen han stal? Han gjorde allt för att människor skulle vända mig ryggen. Gick sådana sjuka rykten, om mig, så det var inte sant! Slutade med att jag isolerade mig. Vågade inte umgås med folk? För tänk om dom trodde på allt? Så med detta vill jag säga, att du vet inte mycket om personen du har framför dig. Kan finnas tusen olika anledningar till personens beteende. Lär känna denna personen istället för att tro på rykten. I övrigt har karma inte tagit mitt x nåt. Han kan hålla på. Men nu efter 2 år har han lugnat sig...

• Anonym (Klara)

Tråden startades i januari....

Svar på tråden Anmäla till soc eller inte? HJÄLP!