• vee

Lämna på fritids

Hej!

Min dotter började skola och fritids i augusti, de har bara skola måndag- torsdag och sedan är det bara fritids på fredagar.

Jag tycker alltid att det är så jobbigt att lämna på fredagar när det bara är fritids för pedagogerna där är så nonchalanta, säger knappt Hej när man kommer och jag vet inte riktigt vad jag ska säga till dom när jag lämnar eftersom det känns som att man måste dra orden ur munnen på dom. När dottern gick förskola så möttes man av glada och trevliga pedagoger som gärna (verkade det som iaf) stod och pratade under tiden som dottern fick av sig ytterkläderna osv. Hur är det på ert fritids? Pratar ni med pedagogerna vid hämtning/lämning? Vad pratar ni om isf?

• Svar på tråden Lämna på fritids
  • Duckan

Vår fritidspersonal har alltid varit densamma som varit med på lektioner som stöd etc så vi har inte upplevt det du beskriver.

• Carambolan

Nä, vi pratar inte. Säger typ hej här kommer Anna! Ha en bra dag. Samma oavsett om det är fritidspedagog eller lärare som tar emot. Jag har tänkt att det är en naturlig del av att barnen blivit äldre, att mer och mer av relationen ligger mellan barn och personal snarare än mellan förälder och personal.

• Anonym (Ta upp det)

När min son började förskoleklass var det på det sätter om man lämnade på morgonen innan skolan började. Det var flera föräldrar som tog upp det med rektorn (som gjorde sig osynlig och vägrade svara på alla kontaktförsök). Men till sist så skickades ändå fritidspersonalen på vidareutbildning och från ettan (samma fritids och samma personal) så har det varit jättebra. 

• LitenBlomma

Vad tråkigt! Jag jobbar på fritids och har egna barn på fritids så jag kan se båda sidorna. Ibland förmedlar jag något kring barnen annars bara småprat om vädret.

För att söka sig till detta yrket bör man vara social och trivas bland människor, stora som små.

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • aerial

Nu har jag inte barn på fritids själv men jobbar på fritids och såklart att man alltid möter upp i hallen och pratar lite med föräldrarna.

• asdfgh

Ytterkläderna tas av i hallen och där finns ingen personal. Oftast finns det någon lärare precis där man går in och jag brukar säga hej lite snabbt så de vet att mitt barn har kommit samt meddela om det är något speciellt med t ex hämtning.

Vissa av de större barnen går in själva och det har även mitt barn gjort nån gång när vi varit sena och jag haft möte på morgonen.

Skolan börjar 9 och vi lämnar i tid för frukost vid 8 så det är samma oavsett vilken veckodag.

• Alexi

Jag pratar alltid med personalen på fritids, när det är läge, när man träffar den fasta personalen osv.

• Kantorskan

Min pojk går i tvåan, går aldrig på morgonfritids så just det har jag ingen aktuell bild av... däremot hämtning; de flesta av fritidspersonalen är hur bra som helst, och framförallt en tjej som tackar mitt barn jättemycket för dagen. Hon har även sagt till mig i ett enskilt ögonblick att vi har en sån go kille.

Svar på tråden Lämna på fritids