• jossefin88

Fruktansvärt ilsken och hyperaktiv 8-åring!

Hej på er!

Jag har en dotter på 8 år som alltid har varit fruktansvärt arg och hyperaktiv, ända sedan födseln. Dock upplever jag det som värre för varje dag som går...

Hon blir vansinnig för minsta lilla motgång. Att göra läxan tex är ett stort projekt. Hon vill inte göra denna utan börjar då skrika och slänga sig på golvet (vilket hon även gör för annat). Att borsta tänderna är likadant, listan kan göras lång...

Hon är ständigt arg, vad jag än gör så är det fel. Om hon ber mig att hämta något, tex ett glas vatten och jag inte gör detta så exploderar hon. Utbrotten kan hålla på i upp till en timme. Jag kan förtydliga att jag inte hämtar vatten särskilt ofta men någon gång har det hänt om klockan är mycket och vi ska upp tidigt. Man väljer ju sina strider.

Sen är hon som sagt otroligt hyperaktiv och då menar jag verkligen det!!! Jag har aldrig skådat dess like innan. Hon kan inte vara stilla en sekund. Många barn gillar att kolla på film, spela tv-spel etc men det kan hon inte. Hon är i full rörelse hela tiden, från ca 06 på morgonen till 22 på kvällen. (Hon är väldigt svår att få i säng, läggning kan ta upp till flera timmar). Även släkt och vänner har aldrig sett något liknande innan. Skolan har reagerat på att hon har energi men inte mer än så. Har varit i kontakt med Bup men inte fått någon hjälp utan de tycker det verkar normalt...

Hon är för övrigt väldigt go mellan de många utbrotten dagligen och hon är duktig i skolan. Men detta knäcker mig, att jämt behöva ?tassa på tå? och vara rädd att säga fel för att hon ska explodera. Utbrotten upptar en stor del av dagen.

Hon har även mycket fix idéer, ingenting kan eller får ändras för då klarar hon inte av det.

Städar jag hennes rum och råkar flytta något en cm så raserar hennes värld. Hon är även känslig för ljud och lukter.

Någon med tips, idéer, erfarenheter? Tack!

• Svar på tråden Fruktansvärt ilsken och hyperaktiv 8-åring!
  • ABC73

Visst, Ts ska fortsätta på ett sätt som inte fungerar,eftersom en expert skulle kunna sätta en diagnos, tipsa om sätt att hjälpa flickan eller vid behov ge mediciner.

Tänk så hemskt om skolan och Ts får tips på anpassningar från experter som gör att både flickan och familjen kan må bättre...

Mycket bättre att fortsätta som nu och riskera att flickan på sikt riskerar att må mycket dåligt om hon har någon form av problem och inte får hjälp.

Alla läkare och psykologer är ju i medicinindustrins onda spår och vill inget annat än att bara medicinera bort alla olikheter!

(Obs ironi om någon inte förstår)

• AndreaBD
    jossefin88 skrev 2018-02-02 11:06:03 följande:

Har pratat med BUP och han jag pratade med tyckte inte att det var något som lät konstigt... Jag tog även upp att när hon är som mest explosiv så kan hon ibland skada sig själv som att dra sig hårt i håret, nypa sig själv och riva sig i ansiktet. Han sa att jag kunde kontakta Barn och Ungdomshälsan.

Någon som varit i kontakt med dem?

Har du i din närhet folk som har barn med neuropsykiatrisk funktionshinder? Kanske en lokal grupp ifrån föreningen Attention? Hitta några föräldrar och fråga dem vart man bäst kan vända sig för utredning. Det kan hända att enskilda BUP-mottagningar är negativa mot diagnoser och helst vill köra det som de speciellt tror på. För 20 år sedan fanns det sådana. Jag hade egentligen trott att det inte förekommer längre. Men man vet ju inte. Kanske får du höra att den där BUP-mottagningen inte är bra. Då får du höra, hos andra föräldrar, vart du kan vända dig.
  • AndreaBD
    Ggrodan skrev 2018-02-02 13:39:35 följande:
    En ung människa har ingen defekt eller behöver trycka i sig piller från BUP för att de tycker läxor är svåra, det är inte så svart/ vitt som vissa vill förenkla det till, människan har tro det eller ej, nyanser, jag har alltid haft mer aktiv höger hjärnhalva (konst abstrakt fantasier musik kreativitet text sammanhang känslor) de som klarar av skolan bra de har ofta mest aktivitet i vänstra (matematik, språk, tankar strukturer,) du hör själv, låter som en sammanfattning av hur elever bör vara funtade, organiserade sköter sina läxor med matematik och språk och får strålande betyg. Men nu är vi inte alla en klon, och skolan anpassar inte för oss genier med högra hjärnhalvan mest igång, sen ser jag kopplingen koncentrationssvårigheter = svårigheter hemifrån , det kan man som vuxen också känna att är det belastningar privat kan det påverka ens prestationer, man behöver ingen diagnos för det. 9/10 behöver inte människor diagnos, de behöver anpassad miljö så de får det de måste ha för att vara i balans. Att folk tror detta är en sjukdom när det är individuellt behov är ju lite underligt men hey, vissa lever på att trycka i andra att de är sjuka så det finns en efterfrågan att diagnostisera.
    Jaja du... jag är själv lärare för barn med ADHD/Asperger. Jag vet hur mångsidigt det är.
  • ABC73

Pratade just i telefon med en vän som för något år sedan fick diagnosen ADD. Äntligen förstår hon varför vissa saker inte fungerar för henne. Hon är en verbal, intelligent kvinna, men skolan fungerade inte när kraven på självständigt arbete ökade, och hon har haft väldigt svårt att få fäste på arbetsmarknaden. Hade hon fått rätt hjälp och stöd när hon var ung hade hon troligen haft bättre självförtroende, arbetat och kunnat må mycket bättre.

Nu när hon hittat en medicinering som fungerar och ska få mer stöd kanske hon faktiskt kan slutföra några av de projekt hon talat om under flera år. Hon kanske kommer kunna ta upp studier, skriva en bok eller bara ta och avsluta några av de sorterings- eller syprojekt som påbörjats och inte avslutats.

Visst är människor olika, men när svårigheterna blir stora är det väl fantastiskt att man kan få hjälp.

• Eme1

Stämmer bra in på barn med ADHD. Be läraren/skolsköterska/specialpedagog skicka ansökan till skolpsykolog för att starta en utredning. BUP skjuter gärna ifrån sig om det inte finns remiss. Är det för lång kötid till bup får man utnyttja vårdgarantin och hon kan få bli utredd av privat vårdenhet, kan bli i en annan stad eller annat landsting.

Hoppas ni får hjälp??

• jossefin88
    Ggrodan skrev 2018-02-02 13:21:13 följande:

Du nämner att hon har ett stort utskott energi (positivt för ett barn) men inte vad ni gör för att hjälpa henne få frigöra den energin och verkligen tröttas ut, går hon någon idrott? Hur länge är ni utomhus med henne varje dag? Ni hade enkelt kunna gå promenader och hon springer runt som en duracellkanin, finns gympa på fritiden för familjer där ni bor? Dans?

Vet en unge på 5 år, han har energi för tio barn brukar vi säga. Är det fel på honom för det? Måste han utredas för fel i huvudet? Knappast, det är precis som med hundar, olika hundar och raser behöver olika stimulering, en liten chiuaua nöjer sig med några små promenader medan en husky kräver fysisk ansträngning en full dag nästan. Olika barn behöver också olika stimulering och de har olika behov. Denna 5 åring har det varit fullt fräs i sedan begynnelsen och då får man anpassa efter det han behöver svårare än så är det inte.

Ditt barn behöver frigöra energi - lös det istället för börja gå till någon knarklangare åt barn.

Som jag skrivit tidigare så håller hon på med både simning och gymnastik. När hon inte har dessa aktiviteter är vi ute eller så leker hon med kompisar.

Åker vi till ett lekland och är där fem timmar blir hon inte trött och simhallen fyra timmar tröttar inte ut henne heller. Hon har hur mycket energi som helst och det spelar ingen roll vad eller hur länge hon aktiveras för hon blir inte trött ändå.

Hyperaktiviteten är inte det värsta utan det är humöret och de explosiva utbrotten som kommer flera gånger på en dag. Och detta för småsaker som att inte få ta godis, att hon inte kan uttala/förstå ett ord i en bok, att jag inte bär hennes väska t.ex. Hjälper jag henne med läsläxan så blir hon helt galen och måste då börja läsa boken från början - även om hon är på sista sidan.

Det handlar inte om att jag vill droga ner mitt barn. Jag skrev här för att få höra andra med erfarenheter och byta tips och idéer.
  • jossefin88

Hej igen.

Jag ska ta kontakt med BUP igen tänkte jag då detta börjar bli ohållbart. För lite sedan fick hon ett utbrott för en struntsak när vi var ute bland folk. Hon kastar av sig kläderna, skriker och gråter och springer iväg. Detta gör hon ofta hemma, dock springer hon aldrig långt utan väntar runt knuten. Utbrotten duggar tätt.

Vad ska jag säga till BUP så de tar mig på allvar, vilka knappar ska jag trycka på?

• AndreaBD

Säg bara som det är! Det låter ju verkligen tillräckligt allvarligt för att de ska reagera. 

• jossefin88

Hej på er!

Jag och dotterns pappa var på samtal hos Barn och Ungdomshälsan. Där pratade vi med en mycket bra och förstående psykolog. Han skulle skicka en remiss till BUP. Nu är det en månad sedan vi var där, hur lång tid kan det ta innan vi får en remiss till BUP?

• Candyjunkie

Vår dotter är 11 år. Hon diagnostiserades (ADHD) för några veckor sedan. Vi bor inte i Sverige men även här är det standard att gå via skolan. Vi valde att bekosta det privat då situationen hemma, som är skrämmande lik den du beskriver, inte längre var hållbar. Hon har bra betyg i skolan (vi har betyg från 2:an), men bara med hjälp av extremt nogrannt strukturerande av läxor och prov av mig. Alltid med en lång konflikt innan vi kan sätta oss ner och arbeta. Hon skulle aldrig ha skickats av skolan då hon inte är störande, om än väldigt drömmande. Läraren var väldigt glad att vi tagit tag i det privat, han ser tydliga tendenser men inte tydliga nog för att skolan ska ingripa (de reagerar framförallt på störande barn - ADHD hos flickor yttrar sig annorluunda än hos pojkar, och vår dotter har inte främst hyperaktivitet i sin problembild, även om det finns där, utan uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter).

För oss är det en lättnad att ha fått diagnosen. Vi påbörjar medicinering nästa vecka, först måste hon gå igenom vissa hälsotest, och kombinerar det med KBT då hennes frustration bl.a. tar utlopp i aggressivitet. Lycka till!

• Candyjunkie
    jossefin88 skrev 2018-02-05 10:08:10 följande:
    Som jag skrivit tidigare så håller hon på med både simning och gymnastik. När hon inte har dessa aktiviteter är vi ute eller så leker hon med kompisar.

Åker vi till ett lekland och är där fem timmar blir hon inte trött och simhallen fyra timmar tröttar inte ut henne heller. Hon har hur mycket energi som helst och det spelar ingen roll vad eller hur länge hon aktiveras för hon blir inte trött ändå.

Hyperaktiviteten är inte det värsta utan det är humöret och de explosiva utbrotten som kommer flera gånger på en dag. Och detta för småsaker som att inte få ta godis, att hon inte kan uttala/förstå ett ord i en bok, att jag inte bär hennes väska t.ex. Hjälper jag henne med läsläxan så blir hon helt galen och måste då börja läsa boken från början - även om hon är på sista sidan.

Det handlar inte om att jag vill droga ner mitt barn. Jag skrev här för att få höra andra med erfarenheter och byta tips och idéer.
    Vår situation är precis likadan. Vår dotter tränar simning och fotboll 5 dagar i veckan - hon säger själv att det till viss del hjälper (ventil) men det är långtifrån tillräckligt - och är generell väldigt aktiv. Vår dotter är stor nog att formulera att hon har problem och att hon vill ha hjälp med dessa. Att tro att alla problem löser sig bara med ökad föräldrainsats är naivt - detta är ett neurologiskt problem som bevisligen måste behandlas. Vi fick verkligen beröm för våra insatser, utan villka situationen skulle varit absolut katastrofal, med det finns gränser för vad man som föräldrar kan göra när det finns ett reellt problem. ADHD jämförs ofta med diabetes, en kronisk sjukdom som måste behandlas. Ingen skulle drömma om att inte behandla ett barn med diabetes då konsekvenserna skulle vara förödande. Detsamma gäller ADHD.

Det finns bra böcker (och inslag på YouTube) av Russel A. Barkely (om din engelska är ok) där man får en väldigt god inblick i hurbarn och ungdomar med ADHD funktionerar och hur man kan hjälpa dem.
Svar på tråden Fruktansvärt ilsken och hyperaktiv 8-åring!