• Hoba

Min ex fru flyttade till USA och vill ha med dottern

Hej
    Jag och min exfru skilde oss 2012 efter att varit tillsammans i 8 år. Vi har en dotter tillsammans. Det gick inte många veckor efter att vi hade skickat in våra sklismässo-papper så deklarerar hon att hon råkat hittat kärleken i USA. Denna spontana och oskyldiga kärleksförhållandet går tillbaks i tiden innan jag och hon hade träffats. En gammal flamma som hon tände igen. (Tyvärr så levde jag med den känsla och den kvinnan trorts denna obehgliga känslan att hon är kvar i sitt förflutna).  Försöker vara objektiv här..
    Efter ett litet uppehåll efter 4 år av vår 8 åriga förhållande så kommer hon tillbaka efter en betänketid och vill ha allt vad ett liv/förhållande kan innebär, Barn, hus...
    Vi skaffar allt detta...tills vår dotter är 3 (2012). 

Dejtandet börajar för henne, hon självklart börjar åka till USA med täta mellanrum , tvingar till sig mina pappadagar för att dryga sin ut sin semesterdagar.. Jag märkerar redan dag ett att jag inte går med att min dotter en vacker dag ska flytta med henne... Vilket hon bemöte med hån att vad tror du om mig.. tror du jag vill skilja mitt barn från sin pappa..

2016 tillslut bestämde hon sig flytta till USA pga kärleken. Säger upp sig från jobbet, och lämnar dotter här ( självklart sså vill hon ta med dottern till något som jag redan märkerat, NEJ).

2015 så träffade jag en kvinna som allt belv rätt seriös på ganska kort tid. Det tror jag utlöste hennes agernade och flytt till USA, trots att hon inte fick med dottern vid den tiden, 7 år gammal.
    Mellan 2012-2015 bearbetar hon mig att jag ska flytta till USA att USA är så mycket bättre än Sverige etc..  ( vilket är inte bara så enkelt för mig att flytta: jobb, arbetstillsånd...)   
    Jag gifter mig 2016 och vi får en dotter (vet att allt har gått snabbt, men jag planerat hela mitt liv men den här gången tänkte låta svepas med livet). Vår dotter föds 2017. Min äldsta mår jätte bra av att vara med min frun och sin lilla syster, förutom att mamma håller på bearbetar henne psykiskt att jag ska få mig dig till USA. Hon gör mig boven i dramat i min dotters ögon. 

Alla som har fått barn vet att bara det är redan väldigt krävande att får barn. Och utsatte vår relation till sitt yttersta... Men systrarna mår så fint i varandras sällskap..
    Mamman var här på besök från USA över Julen och då fick dottern igen det budskapet att mamma vill ta med dig, du får gå o övertyga din pappa... Hon håller inte samma linje med mig, krväder att jag ska ge upp mitt barn. Jag har förklarat det är inte att bara för mig att bortse från mitt barn. Jag kommer vara orolig för mitt barn varenda dag.. hon har inte så hög inkomst själv och menar att hennes nya man ska stå för vår dotters kostnader... Han har redan själv tvillingar på 6 år. Så tror jag han har redan tillräckligt med omkostander...
    Hon håller på gå på min nerver och påstår massa saker att vår dotter ligger efter i skolan, har koncentrations svårigheter. Hade utvecklingssamtal i förra veckan, hon är verken sämre eller bättre än genomsnittet..Inget sådan från skolans håll. Hon är glad allt det mräks inget.. Hon vill dra in kuratorer
    Självklart frågar man dottern som saknar mamma vill hon dit, men jag tänker precis som jag ensam inte kan uppfylla andra tomrum för henne så kan inte hennes mamma vara den enda verkligheten för henne heller. Hon kommer bemöta av ny verkligehet och nyvardag, ny skola, nytt språk, kanske mobbning, värsta fall styvfar som inte vill supporta..
    Nog om min historia... 
    Hon hotar med att dra in advokater, socialen att dottern mår inte bra... vilket är inte sant bara hon inte sitter framför Skype och smaska glass och visa stranden till henne..
    Hjälp, är jag en dålig pappa att går emot detta? Hon påstår att dottern är rädd för mig, när jag frågar dotter så säger hon, "Är du dum pappa varför ska jag vara rädd"?
    all semestera mellan 2012-2015 som hon valde besöka sin kärlet så åkte jag med dottern på semester (Ni kan tänka er hur mycket semester blev för mig ensam med en 6-7 åring, MEN DE VARIT MINA BÄSTA SEMESTRAR JAG HAFT)
    Vem har rätt? :( jag har plågats av den frågan från 2012 jag har fått nog)

• Svar på tråden Min ex fru flyttade till USA och vill ha med dottern
  • Tow2Mater

En flytt till USA kan ge ditt barn stora fördelar, nya vyer, hon kan snabbt lära sig flytande engelska på ett sätt hon aldrig kommer att göra i Sverige, och naturligtvis ha en daglig kontakt med sin mamma. Det finns inget "bäst", båda kan bli lika  bra. Men det är inte bara att flytta - det kräver sponsoring av mamman och hennes nya, for det kostar pengar med tillstånd för barnet. Men viktigast av allt, visar det sig att det inte blir bra, eller barnet av vilken anledning som helst vill flytta hem igen, kommer du inte att kunna få hem barnet igen utan mammans tillåtelse.
    Och som du säger är det inte bara för dig att flytta till USA. Det kan vara allt ifrån svårt till omöjligt.

• Kanttant
    Hoba skrev 2018-01-31 08:52:23 följande:

Tack för alla svar ..

Jag vill förtydliga något, man kanske blir allt för fokuserad i sådan situationer "att vinna/ha sitt barn". Att vinna över den andre föräldern..

Min fråga på slutet av min post skulle kanske lyda så:

"Vad är bäst för dottern?"

Jag kan inte se att USA(oavsett land) och ett sådant flytt är inte bra för ett barn som påverkar hela hennes framtid.

Att flytta till USA i sig kan vara jättebra under rätt omständigheter, men tycker inte det är bra/rätt omständigheter i detta fall. Hade vart en sak om du och mamman var tillsammans och flyttade dit, men som det är nu skulle det innebära för dottern att inte kunna träffa sitt syskon eller sin pappa om hon flyttade till USA. Samt att det låter som en inte alltför säkrad situation i USA för mamman. Såklart skulle det vara bäst för dottern att ha båda sina föräldrar nära, men nu valde mamman att flytta ifrån dottern redan 2016. Det ligger på henne.
  • Hoba

Det är inte alls säkrad situation, helt riktigt. För jag vill inte hon ska flytta fram och tillbaka..

• TillFlorida
    Tow2Mater skrev 2018-01-31 16:16:18 följande:

Men det är inte bara att flytta - det kräver sponsoring av mamman och hennes nya, for det kostar pengar med tillstånd för barnet. 

Om mamman är Amerikansk medborgare så är även barnet Amerikansk medborgare (förutsatt att mamman bott tillräckligt länge i USA). Om de inte redan fixat pass åt dottern kan de helt enkelt rapporter att dottern fötts utomlands och sedan fixa pass. Det kräver ingen sponsring och ganska låga kostnader (fixa pass)

travel.state.gov/content/travel/en/international-travel/while-abroad/birth-abroad.html
  • Kanttant
    TillFlorida skrev 2018-01-31 19:35:13 följande:

Om mamman är Amerikansk medborgare så är även barnet Amerikansk medborgare (förutsatt att mamman bott tillräckligt länge i USA). Om de inte redan fixat pass åt dottern kan de helt enkelt rapporter att dottern fötts utomlands och sedan fixa pass. Det kräver ingen sponsring och ganska låga kostnader (fixa pass)

travel.state.gov/content/travel/en/international-travel/while-abroad/birth-abroad.html

Fast låter inte som att mamman är amerikansk medborgare? TS skriver ju bara att hon hittat kärleken i USA.
  • Hoba

Läser svaren och förösker tänka objektiv, visst har jag rätten att behålla henne.. Är detta hela sanningen? hur mår min flicka om hon så gärna vill vara med mamma då och jag ser hennes smärta varje dag då?
    Samtidigt så är jag lika orolig att lämna henne att flytta till ett okänt miljö skrämmer mig.
    Hennes mamma vet åtminstone att dottern mår bra och är trygg här, i  skolan, hon går på sin innebndy med sina vänner,

Det gör ont i mig och inte kunna komma överens med mig själv... Någon av inläggen skrev att båda fallen blir bra.. då tänker jag om jag ororar mig i onödan?
    Hur ska jag tänka ? Känsslomässigt? lagliga tänket?

• äldreochklokare
    Hoba skrev 2018-02-01 19:57:44 följande:

Läser svaren och förösker tänka objektiv, visst har jag rätten att behålla henne.. Är detta hela sanningen? hur mår min flicka om hon så gärna vill vara med mamma då och jag ser hennes smärta varje dag då?
    Samtidigt så är jag lika orolig att lämna henne att flytta till ett okänt miljö skrämmer mig.
    Hennes mamma vet åtminstone att dottern mår bra och är trygg här, i  skolan, hon går på sin innebndy med sina vänner,

Det gör ont i mig och inte kunna komma överens med mig själv... Någon av inläggen skrev att båda fallen blir bra.. då tänker jag om jag ororar mig i onödan?

Ring Familjerätten och be om råd. De är vana att bolla sådana här frågor. 
  • Tow2Mater

... Någon av inläggen skrev att båda fallen blir bra.. då tänker jag om jag ororar mig i onödan?

Båda kan bli lika  bra, det betyder inte att det blir bra.

Som sa, du gor nog klokt i att rådgora med någon.

Mamman svek dottern en gång genom att flytta så långt. Hur stor/liten är risken att hon sviker en gång till?
  • Kanttant

Javisst, såklart dottern saknar mamman. Men, det är mamman som valt att flytta så långt ifrån att hon skapat en omöjlig situation. De två alternativ situationerna ser ju ut som följande:

Alternativ 1: dottern flyttar till mamman. Får visserligen bo och träffa sin mamma, men mister enorm kontakt med sin pappa, en ny men etablerad vuxen anknytningsperson(din fru), sitt syskon samt all släkt som jag antar bor i Sverige. Hon rycks upp från sin skola och sina kompisar och måste gå i engelsktalande skola och klara det samt skaffa nya kompisar. Utan alla sina tryggheter i form av familj (förutom mamman). Därtill är den ekonomiska situationen osäker då mamman har låg lön och måste förlita sig på sin partner. Vad händer om det tar slut eller om han inte längre vill ta det ekonomiska ansvaret för dottern? USA saknar de skyddsnät som finns i Sverige. Kommer de ordna en fulltäckande sjukförsäkring?

Alternativ 2: dottern bor kvar i Sverige. Hon får hålla kontakt med mamman över Skype och mamman får hälsa på så mycket det går, då dottern är alldeles för ung för att själv åka dit och hälsa på. Men dottern har kvar sina två andra primära vuxna, sin pappa och sin styvmamma. Samt fortsatt kontakt med syskon och släkt. Hon kan gå kvar i skolan och ha sin fritid och kompisar. Ekonomiska situationen är inget bekymmer, även om ni skulle få ekonomiska problem är hennes hälsa/sjukvård, skola och basal behov täckta av svensk välfärd.

Personligen tycker jag verkligen inte det ens är ett svårt beslut. Som sagt kan en flytt till USA vara väldigt givande, men absolut inte under rådande omständigheter. Visserligen kanske jag är lite för hård mot alternativ 1, men det är reella bekymmer och problem. Rent praktisk och känslomässigt är alternativ 2 självklart enligt mig. Som sagt, såklart dottern saknar sin mamma - men det är 100% på mamman och inte dig. Mammans kärlek hade kunnat flytta till Sverige istället eftersom hon har ett litet barn. Eller så hade de kunnat köra distans och hälsa på varandra. Det fanns alternativ, men hon valde redan 2016 att flytta dit och prioritera kärleken över sitt barn. Vad gäller rent juridiskt så har du lagen helt och hållet på din sida. Finns absolut ingen rätt som skulle ge mamman rätt, absolut ingen. Man går efter Haagkonventionen, och det skulle helt och hållet falla åt att dottern stannar i Sverige (vid en tvist, skulle du friviliigt gå med på att skicka dottern till mamman så är det ju så). Umgänge är väl berättigat, men ingen juridisk instans kommer heller att dottern ska skickas till USA själv för umgänge, mamman får hälsa på.

Tycker faktiskt att det under dessa omständigheter vore rent av oansvarigt av dig att låta dottern flytta till mamman. Och det säger jag inte för att vara dömande eller få dig att känna dig dålig, utan för att du ska förstå att din magkänsla är helt rätt.
  • Hoba

Kanttant, tack för din analys och med den info jag har idag, drar jag exakt dina slutsatster också..Tack på förhand!

• jrockyracoon

Något som inte har nämnts är den s.k. anknytningen samt kontinuiteten. Tar man in den i ekvationen kan man inte påstå att det är självklart lika bra alternativ att åka som att vara kvar. Som jag har förstått det har barnet varit med pappan hemma i Sverige en längre tid. Hur när anknytning hon haft till sin mor, och deras relation i Sverige vet jag inget om, men jag vet att hennes kontakt med mamman har brutits i och med mammans resa till USA. Man kan anta att barnet har knutit an till pappan under denna tid, och därför skulle en separation kunna vara skadlig.

Därtill kommer att mamman har uppvisat ett olämpligt beteende som har försökt implicera att barnet har svårigheter med koncentration eller dylikt, som det enligt lärarna inte har.

Jag tycker inte alls det låter som om barnet självklart mår lika bra hos båda parter,, även om jag är medveten om att vi ju endast hört en enda sida av detta, pappans version.

• KKarate

Det är nog mest tomma hot för advokater i USA kostar snormycket pengar. SNORMYCKET.
    Därtill ser det ut att vara ett lost case från hennes sida. Hon stack från barnet redan.

Skulle det däremot komma till någon slags rättslig instans så måste du fixa dig en slipad advokat. Där får du även hjälp med från hemförsäkringen så det blir inte så dyrt.

Annars håller jag med folk i tråden. Låt henne inte åka till USA ensam. Med mammans märkliga beteende, åk inte dig ens med dottern.

Svar på tråden Min ex fru flyttade till USA och vill ha med dottern