• Klaralokghdy

Förstföderskor: hur lång tid tog förlossningen?

Från att ni fattade att den börjat tills barnet var ute? Vill också gärna veta hur långa de olika stadierna var och hur många värkar om ni räknade.

• Svar på tråden Förstföderskor: hur lång tid tog förlossningen?
  • eemeliee

Vattnet gick klockan 4 på morgonen men fick inga värkar. Klockan 11 dagen efter fick jag värkstimulerande dropp, 12 kom första värken, 15.20 började krystvärkarna och 16 var han ute.

• Loppis1

Blev igångsatt, fick första dosen cytotec kl 18, fick som mensvärk av den, fick sedan två doser cytotec till, sista kl 22. Hade pinvärkar nonstop, ingen vila emellan utan en ny kom innan den som var hann gå över, men det hände liksom inte så mycket mer, utan man väntade på narkosläkaren för smärtlindring och att jag skulle öppna mig, men det gick trögt.

02:01 gick vattnet

02:07 satte krystvärkarna igång

02:13 är hon född

Snabbt gick det då det väl satte igång

• Bättretidigtänalldrig

Första barnet började värkarna smyga sig på på en torsdag, stod ut till lördag kom in på förlossningen kl.07 på morgonen, hade då värkar var tredjeminut 36 h senare beslutade de att genomföra ett akut kejsarsnitt. När beslutet om snittet kom hade jag varit fullt öppen i 7 h men bebisen ville inte komma ut.

Förlossning två tog 12 h, från första värk till han var ute. Förlossning tre tog 5 h från första värk tills hon var ute. Så det blir bara lättare och lättare ;)

• MammAmma

11 h från vattenavgång, 10,5 h från att värkarna startade. Hade säkert kunnat gå fortare, men valde tyvärr att ta epidural som inte alls tog som den skulle, men stoppade värkarbetet gjorde den -_-

• Dementoria

Jag hade lite onda förvärrar vid 03. Kl 05 fattade jag att det var riktiga värkar för då började det göra ont, 05:30 var vi på förlossningen. Barnet föddes 07:10 så det gick undan av bara den.

• aerial

Första värken kom vid sju på morgonen. Var inne på sjukhuset vid 13, var då 7 centimeter öppen. Sedan föddes han 15.10, efter två krystvärkar. Vattnet gick 14.50.

• Snoopyloop

Slemproppen gick på morgonen. Började få värkar ca kl 12, de blev regelbundna på eftermiddagen och gjorde rätt ont på kvällen. Kl 21 gick vattnet och vi var på sjukhuset kl 22. Vid midnatt var hon ute efter 4-5 krystvärkar, så förlossningen gick (lite väl) fort.

• Eleven

Från första värk tills hon var ute: 9,5 timmar.

Kunde inte klocka några värkar, jag kunde inte koncentrera mig för fem öre. Kämpade 4 timmar hemma innan vi åkte in. Då var jag öppen 7 cm.

Ville ha EDA men hann inte, krystade 1,5 timmar sen var hon ute.

• Lifl

Ja du, totalt 78 timmar... men det slutade med urakut snitt...

Vattenavgång vid 22 på söndagen, värkarna började men avtog under natten. På förlossningen trodde dom inte på mig, trots undersökning under måndagen. På tisdagen besök på MVC, och fick en hinnsvepning, FORSADE fostervatten. Fick åka akut till förlossningen igen där överläkaren konstaterade lite frosters then. Igångsatt på onsdagen kl 9.00, pinvärkar och allt gick fel. Snittades vid 3.40 på natten.

Så kan det gå...

• Erna90

Runt 22.45 kom första känningen, det lät då som något small till där nere (har i efterhand fått veta att en hinna troligtvis gick sönder men bebisen legat så långt ner och tryckt emot att inget vatten kommit först). Sedan kom värkarna och blev snabbt regelbundna och intensiva. Lite innan 1.00 gick vattnet i bilen på väg till bb. Kom in till bb 10cm öppen och sonen anlände efter drygt en halvtimme på bb vid 01.56 i vecka 37+4. Dvs strax över 3 timmar från första känning. Gick nästan lite väl fort, hann knappt förstå vad som hände. Hade nog trott att det skulle ta några timmar till första gången!!

• Sabiinan

Vaknade kl 03 på natten av förvärkar, låg hemma hela dagen och värkarna gjorde ondare men åkte in för en sovdos kl 11 på natten, var då öppen 6 cm och 02.05 tittade han ut. Så 23 timmar.

• minelina

Vattenavgång vid 05.30, började göra ont runt 9.30, ute ca 14.30. Totalt runt nio timmar, varav fem som kan räknas som aktiv förlossning (enligt mig). Fullt tillräckligt och rena lyxen jämfört med många härinne! 

• Fia 28

Började läcka fostervatten måndag förmiddag. Tisdag förmiddag åkte vi in och blev igångsatta. Det hände inte så mycket så kl 21 tog de hål på hinnorna och då kom de hemska värkarna igång på riktigt. Det gick långsamt och bebisen fick hemska hjärtljud och slutade med snitt kl 05.30 på onsdag morgon. Vi blev båda sjuka av bakterier pga lång vattenavgång, men efter en veckas antibiotika var vi på g igen. 

• malikan

Kl 13 gick slemproppen blandat med blid och värkarna startade kort därefter

Kl 19 Kom till förlossningen, öppen 6 cm

22.43 kom dottern

Svar på tråden Förstföderskor: hur lång tid tog förlossningen?