• Hbhn

Gnäll om foglossning. Hur gör ni?

Alltså det här med foglossning..! Otroligt glad över filuren i min mage och det är fantastiskt att få vara gravid men jag måste få gnälla.

Jobbar heltid och har planerat att göra det till två veckor innan bf (nu vecka 31). Dagtid har jag ont, men inte mer än att jag står ut. Efter jobbet börjar det värka otroligt i ryggslutet/rumpan och ner i benen. Allra värst är det att försöka sova med ständig värk från höfterna.. vaknar minst en gång i timmen av värken och behov av att vända mig (sen kissnödighet ovanpå det!). Ett varmt bad innan läggdags har blivit standard för att kunna somna.

Andra med foglossning, hur står ni ut?!

Idag har jag varit hemma från jobbet för att jag helt enkelt inte orkar låtsas att det är ok med ständig värk och sömnbrist. Har ångest för att jag inte jobbat idag och tycker inte det är ok egentligen.

Hur gör man? Hur gör ni??

Ursäkta gnälligheten...

• Svar på tråden Gnäll om foglossning. Hur gör ni?
  • Anonym (Foglossning)

Jag jobbar inom vården och vet mycket väl var blygdbenet sitter, just därför jag förklarade. Haha, jösses. Bilden du lade in visar inte var den mest smärtsamma delen av blygdbens-foglossning, som är LÄNGRE NER! Några cm nedom bältets kant på bilden. Där själva benet börjar. Känn på dig själv så känner du att det hårda benet börjar längre ner. Och som sagt, bältet funkade INTE på mig. Jag behövde ha ett längre ner men det gick således inte.

• Hbhn

Jobbar förresten som elevassistent. Är ju inget tungt jobb utan kan variera mellan sittande och stående och får också röra mig en del i klassrummet vilket jag är glad för.

Det negativa är väl att humöret och tålamodet lätt tryter när man har ont. Vill inte gärna att eleverna ska lida för mina fogar..

• Sdy1

Jag gick till en sjukgymnast runt v 23 och fick övningar som hjälper mot muskelvärken. Foglossningen gör inte bara ont i sig utan gör att man spänner andra muskler och jag tycker den värsta smärtan försvinner när jag gör övningar och styrketränar. Jag fick en sjukskrivning på 25% i dec och är föräldraledig från arbetet sedan årskiftet då jag var i v 31, ett beslut jag tog pga andra anledningar men just nu är väldigt glad över.

- Kudde mellan knäna i säbgeb/soffsn (stooor kudde för det är viktigt att det blir utrymme även mellan fötterna)

- Höftbälte

- Sanera vardagen från rörelser som triggar smärta som sjukgymnasten uttryckte det.

Helt ärligt så tror jag på att sluta kämpa. Det gör ont, och om det gör mindre ont av att jobba mindre, sluta böja sig, sova mer eller vad man nu mår bäst av så ser jag inte det som annat än ett sätt att förbereda sig inför förlossning och första tiden som mamma. Det kommer vara jobbigt nog utan att man varit helt slut månaderna före.

• Anonym (ABC)
    Anonym (Foglossning) skrev 2018-01-30 19:30:46 följande:

Jag jobbar inom vården och vet mycket väl var blygdbenet sitter, just därför jag förklarade. Haha, jösses. Bilden du lade in visar inte var den mest smärtsamma delen av blygdbens-foglossning, som är LÄNGRE NER! Några cm nedom bältets kant på bilden. Där själva benet börjar. Känn på dig själv så känner du att det hårda benet börjar längre ner. Och som sagt, bältet funkade INTE på mig. Jag behövde ha ett längre ner men det gick således inte.

Och ändå var två sjukgymnaster, en läkare och en bm tvungen att tala om för dig att det inte gick? men spela roll, jag skulle inte diskutera huruvida vems som vet bäst om kroppens anatomi, där ligger jag säkerligen i underläge, utan jag tyckte det var konstigt att du skrev att bältet har ingen som helst funktion över blygdbenet. Det fungerar för mig.
  • Koka

Jag är gravid i V. 32 nu, jobbar i förskolan, blev sjukskriven redan V.20 pga Foglosning. Och har varierat mellan 100-50% jobb. Ändå klarade jag inte. Nu är jag hel tid sjukskriven pga FL. och vatten läckage. Och ändra besvär.

Jag känner det mycket bättre på att vara hemma och ta det lugnare, ingen som kände värkar som jag upplev, speciellt om natterna, får gråta ibland och få hjälp av min man för att nå toan. Det blir stopp i benet helt inkelt. Speciell bäcknätet blygdbenen och även hälarna kan inte stå eller går långa sträck.

Nu är smärtor upp och ner men mycket bättre, med stöd bälte och lite ovningar, googla lite och följa rekomendationer där kan hjläpa faktist till 50%.

Jag tror du ska kämpa för sjukskrivning och lyssna på kroppen så både du och banis mår bra????

• Phalaenopsis

Höftbälte dagtid. Glidlakan nattetid för att kunna vända sig lättare i sängen. Kan sys enkelt själv av en bit halkig polyestersatäng.
    I övrigt 8 Citodon/dag. Rynkar på näsan

• CeciliaHolst

Hej! Jag går in i vecka 36 på fredag. Har haft problem med foglossning sen vecka 24 tror jag. När jag började få besvären så gav barnmorskan mig svaret att ta en alvedon. Men tänkte att de måste kunna finnas sätt som kan lätta på värken och låsningen i rygg slutet. Så tog reda på det fanns övningar som stärker upp bäckenbenet. Och dom övningarna har räddat mig. Har gjort dom varje dag ibland flera gånger per dag. Man kniper med rumpan samtligt som man ställer sig på tå upp och ner. Tänk dig ?svansen mellan benen? sen även knip med rumpen igen och gör ben böj , håll gärna i dig i nån stång samtidigt för annars blir de lite tungt med stor magen. Men de är mitt tips träna rumpan-lår-vader samtidigt du kniper med rumpen????Man ska lixom trycka tillbaka bäckenet på ?plats?.. och försök knip så hårt du bara kan. Kanske känns fånigt men hellre de än att grina sig i säng varje kväll.

• Phalaenopsis
    CeciliaHolst skrev 2018-01-31 23:41:55 följande:

Hej! Jag går in i vecka 36 på fredag. Har haft problem med foglossning sen vecka 24 tror jag. När jag började få besvären så gav barnmorskan mig svaret att ta en alvedon. Men tänkte att de måste kunna finnas sätt som kan lätta på värken och låsningen i rygg slutet. Så tog reda på det fanns övningar som stärker upp bäckenbenet. Och dom övningarna har räddat mig. Har gjort dom varje dag ibland flera gånger per dag. Man kniper med rumpan samtligt som man ställer sig på tå upp och ner. Tänk dig ?svansen mellan benen? sen även knip med rumpen igen och gör ben böj , håll gärna i dig i nån stång samtidigt för annars blir de lite tungt med stor magen. Men de är mitt tips träna rumpan-lår-vader samtidigt du kniper med rumpen????Man ska lixom trycka tillbaka bäckenet på ?plats?.. och försök knip så hårt du bara kan. Kanske känns fånigt men hellre de än att grina sig i säng varje kväll.

Intressant! Måste testa det nästa gång.
  • Sassa4

Jag är i vecka 30 och jag kan inte jobba alls pga min foglossning. Så jag är sjukskriven. Men jag har fruktansvärt ont! Det är knappt så jag kan vända mig alls i sängen på nätterna. Det är som knivar mellan benen på mig och mitt bäcken knakar jättehögt så fort jag vänder mig. Jag har svårt att sätta mig ner och resa mig upp. Min sambo får hela tiden hjälpa mig. En promenad på 10 min skulle göra mig totalt handikappad. Jag har ont i stort sätt överallt i hela bäckenet plus skelettet runt fiffin. Så ja, jag ligger ner i stort sätt varje dag pga detta :( rör mig bara lite här hemma. Så tråkigt!

• Kasperina
    Hbhn skrev 2018-01-30 19:29:53 följande:

Bad sambon hänga med in till stan så nu har jag införskaffat foglossningsbälte. Känns som att det kommer hjälpa massor. Känner ju redan nu vilket stöd det ger! Någon som vet om man kan sova med det eller om det är dumt?

Är noga med hur jag ligger i sängen - på sidan med böjda ben och kudde mellan. Försöker hålla ihop benen när jag vänder mig osv. Tycker även att jag är försiktig med hur jag rör mig på dagen - små steg, inte sitta med benen i kors, sitta rakt med kudde i svanken och inte vrida och böja mig i onödan.. sen glömmer man ju bort sig ibland såklart..

Bara att kunna pysa ut frustration här gör under! I alla fall för humöret ;)

Bältet så fort du ska gå eller stå, ta av det däremellan.
    Jag hade foglossning från v15 med första, och sen drogs bäckenet snett under förlossningen så nio år senare har jag fortfarande problem.
    Dagliga bäckenövningar och bälte så fort jag ska gå längre sträckor eller tex stå upp på en buss eller tåg är räddningen för mig, så länge jag inte slarvar är jag smärtfri typ 6 dagar av 7. 
    Nu får jag mer ont av att stå stilla än av att gå, men jag minns inte om det var så före förlossningen. Små steg och mycket vila minns jag
  • Anonym (Eddi)
    Anonym (Lola) skrev 2018-01-30 15:43:50 följande:

Man biter ihop eller så försöker man få en sjukskrivning. Har du provat alvedon? Foglossningsbälte? Sjukgymnastik? TENS?

Alvedon ska hon undvika enligt nya råd, särskilt om hon skulle behöva ta dem så gitt som dagligen!
  • nnnnnnnn

TENS var enda sättet att kunna sova för mej. Då kunde jag sova ca 30 min-2 h efter en 20 minuters TENS-omgång.

Och glidlakan eller satänglakan i sängen!

Kuddknepet som andra skrivit om.

Och följ sjukgymnastens råd och övningar.

• Zz i zkogen
    nnnnnnnn skrev 2018-02-01 18:39:17 följande:

TENS var enda sättet att kunna sova för mej. Då kunde jag sova ca 30 min-2 h efter en 20 minuters TENS-omgång.

Och glidlakan eller satänglakan i sängen!

Kuddknepet som andra skrivit om.

Och följ sjukgymnastens råd och övningar.

Men följ INTE sjukgymnastens träning om du märker att du får mer ont än vanligt efter att du gjort övningarna. Många ger alldeles för tunga övningar.
Svar på tråden Gnäll om foglossning. Hur gör ni?