• Milla8101

Föräldrapenning i USA

Hej

Tänkte kolla om någon har lite mer koll på detta, har pratat med försäkringskassan och dom har gett mig 2 olika svar.

Det är nämligen så att min man har fått ett jobb erbjudande i USA, han blir alltså utsänd av ett svenskt aktiebolag. (2 + 1 år)

Jag är gravid och kommer förmodligen att föda där. Min man kommer att skatta både här i Sverige och även i USA, jag kommer att vara föräldraledig men även kommer att skatta lite i Sverige. Då jag nog kommer att få in lite fsg under tiden.

Vi kommer även att ha kvar vårat hus i Sverige som vi kommer komma hem till på sommar/jul. Nu till den stora frågan, hur blir det med min föräldrapenning. Jag tycker att jag borde ha rätt till den med tanke på att jag följer med till USA under min föräldraledighet, Vi betalar ff skatt i Sverige och vi är svenska medborgare.

Försäkringskassan svar, första: knivigt läge, är det ett svenskt företag så gäller svenska regler. Alltså som hemma.

Andra: är jag borta mer än 12 månader så förlorar jag den.

Undrar då om man kan skriva sig i 11 månader i USA, åka hem i nån månad och sen åka tillbaka.

Detta blev ett väldigt långt inlägg , sorry för det :)

• Svar på tråden Föräldrapenning i USA
  • Seven Costanza

Såvitt jag vet gäller detta med att vara utsänd bara för den som faktiskt ÄR utsänd dvs tyvärr INTE för medföljande. Det smartaste att göra som är inom laglig ram är förmodligen därför att inte skriva ut sig från Sverige - dvs inte heller skriva sig i USA - det första året ni är borta. Detta med tanke på att man har rätt att vara utomlands i ett år utan att ens svenska förmåner för föräldrapenning påverkas. Man kan ju absolut tänka sig att ni ?vill prova och se? hur det går i USA först innan ni eventuellt skriver ut er från sverige. Så åtminstone det första året efter att ni åkt dit borde din föräldrapenning vara intakt, men man har ju även rätt att låta bli att ta ut någon föräldrapenning alls det första året så man kan spara all FP till senare.

Dock tror jag att det numera finns begränsningar i hur mycket FP man får om man kommer till Sverige med ett utlandsfött barn om barnet är äldre än ett-två år nör man tar med barnet och registrerar hen i Sverige (även om föräldrarna är svenska tror jag). Det står någonstans på försäkringskassans hemsida.

• Seven Costanza

Dvs att om man folkbokför barnet i Sverige när barnet är äldre än ett eller två år (minns inte vilken ålder det var) så får man inte alla 480 dagar utan mycket färre föräldradagar att ta ut för barnet.

• Milla8101
    Seven Costanza skrev 2018-01-31 21:27:56 följande:

Såvitt jag vet gäller detta med att vara utsänd bara för den som faktiskt ÄR utsänd dvs tyvärr INTE för medföljande. Det smartaste att göra som är inom laglig ram är förmodligen därför att inte skriva ut sig från Sverige - dvs inte heller skriva sig i USA - det första året ni är borta. Detta med tanke på att man har rätt att vara utomlands i ett år utan att ens svenska förmåner för föräldrapenning påverkas. Man kan ju absolut tänka sig att ni ?vill prova och se? hur det går i USA först innan ni eventuellt skriver ut er från sverige. Så åtminstone det första året efter att ni åkt dit borde din föräldrapenning vara intakt, men man har ju även rätt att låta bli att ta ut någon föräldrapenning alls det första året så man kan spara all FP till senare.

Dock tror jag att det numera finns begränsningar i hur mycket FP man får om man kommer till Sverige med ett utlandsfött barn om barnet är äldre än ett-två år nör man tar med barnet och registrerar hen i Sverige (även om föräldrarna är svenska tror jag). Det står någonstans på försäkringskassans hemsida.

Ja det nämnde hon något om oxå, alltså med ålder och hur många dagar man har rätt till när man kommer tillbaka.

Om jag skulle föda i Sverige då? Är mina dagar intakta då?

Vi pratade lite om att jag inte skulle stå skriven i USA, men då är frågan. Vad säger USA?

Tycker detta är en djungel, det är så luddigt och FK har inga riktiga svar. Sen läser man att folk har fått barnbidrag fast dom flyttat tillbaka till sina hemländer. Så FK har ingen koll.
  • Seven Costanza

Nja alltså om du föder i Sverige och sedan skriver ut dig från Sverige dvs skriver dig i USA istället så blir det nog ändå risk för problem med att FK då slutar betala ut föräldrapenning och att du måste jobba in en ny SGI när du kommer hem igen om du vill att resten av öräldrapenningen ska baseras på din lön.

Som sagt, du har rätt att vara borta i ett år innan något händer med din SGI så jag skulle kolla upp hur gammalt barnet max får vara när man flyttar tillbaka till Sverige om man inte vill gå miste om föräldradagar. Det är en ganska ny regel och det får man väl ta ställning till hur viktigt det är att komma tillbaka och få alla föräldradagar. Däremot skulle jag inte diskutera det mer med FK i nuläget eftersom det hela hänger på vilka datum som Skatteverket ser i ditt och barnets pass gällande när ni flugit ut och in i Sverige, dvs hur länge ni faktiskt varit borta. FK:s beslut ska grunda sig på vad som finns registrerat hos Skatteverket. Det ger dig därför ingen direkt fördel om FK antecknar att du har för avsikt att stanna i tre år för då kanske de anser att du borde skriva dig i USA redan från början och inte få någon FP alls ens första året. Tänk då om ni kommer på att ni inte trivs och flyttar hem, det kanske blir krångligt att reda ut.

USA har inte någon folkbokföring på det sättet och man kan alltså såvitt jag vet inte ?skriva sig? där på eget bevåg utan det sker väl en registrering först när man har permanent uppehållstillstånd (dvs green card). USA bryr sig bara om att du har giltigt visum och inte stannar längre än så, samt betalar skatt om man har en skattepliktig inkomst.

• Milla8101
    Seven Costanza skrev 2018-01-31 22:25:10 följande:

Nja alltså om du föder i Sverige och sedan skriver ut dig från Sverige dvs skriver dig i USA istället så blir det nog ändå risk för problem med att FK då slutar betala ut föräldrapenning och att du måste jobba in en ny SGI när du kommer hem igen om du vill att resten av öräldrapenningen ska baseras på din lön.

Som sagt, du har rätt att vara borta i ett år innan något händer med din SGI så jag skulle kolla upp hur gammalt barnet max får vara när man flyttar tillbaka till Sverige om man inte vill gå miste om föräldradagar. Det är en ganska ny regel och det får man väl ta ställning till hur viktigt det är att komma tillbaka och få alla föräldradagar. Däremot skulle jag inte diskutera det mer med FK i nuläget eftersom det hela hänger på vilka datum som Skatteverket ser i ditt och barnets pass gällande när ni flugit ut och in i Sverige, dvs hur länge ni faktiskt varit borta. FK:s beslut ska grunda sig på vad som finns registrerat hos Skatteverket. Det ger dig därför ingen direkt fördel om FK antecknar att du har för avsikt att stanna i tre år för då kanske de anser att du borde skriva dig i USA redan från början och inte få någon FP alls ens första året. Tänk då om ni kommer på att ni inte trivs och flyttar hem, det kanske blir krångligt att reda ut.

USA har inte någon folkbokföring på det sättet och man kan alltså såvitt jag vet inte ?skriva sig? där på eget bevåg utan det sker väl en registrering först när man har permanent uppehållstillstånd (dvs green card). USA bryr sig bara om att du har giltigt visum och inte stannar längre än så, samt betalar skatt om man har en skattepliktig inkomst.

Tack så hemskt mycket för att du tagit dig tid att svara mig!

Det blir nog så att vi som sagt ?testar? på det i ett år. Sen om vi väljer att stanna så fr vi hoppa över FP isåfall. Man kan inte göra så att man åker hem efter 1 år är hemma nån månad lr 2 och sen åker tillbaka på 1 år igen?

Vet du om man även får BB då? Det första året alltså. Vi har ju en 6 åring som kommer att gå i skolan där så för han kan jag nog inte räkna med att få ut vare sig BB lr FP.
  • Seven Costanza
    Milla8101 skrev 2018-02-01 18:25:56 följande:

Tack så hemskt mycket för att du tagit dig tid att svara mig!

Det blir nog så att vi som sagt ?testar? på det i ett år. Sen om vi väljer att stanna så fr vi hoppa över FP isåfall. Man kan inte göra så att man åker hem efter 1 år är hemma nån månad lr 2 och sen åker tillbaka på 1 år igen?

Vet du om man även får BB då? Det första året alltså. Vi har ju en 6 åring som kommer att gå i skolan där så för han kan jag nog inte räkna med att få ut vare sig BB lr FP.

Ingen orsak, bara roligt att dela med sig av det man vet. Jo jag tror att man faktiskt får lov att göra så, dvs att åka hem inom ett år och folkbokföra barnet i Sverige och sedan åka tillbaka igen senare för max ett år. Jag har inte läst något som säger hur länge man måste vara i Sverige för att en ny period ska påbörjas så att säga.

Barnbidrag och föräldrapenning för nya barnet får du troligen inte förrän du varit hemma i Sverige och folkbokfört barnet eftersom båda dessa är boendebaserade förmåner och alltså inte baserade på medborgarskap. Det äldre barnet har du rätt att få BB för under de första sex månaderna utomlands, eller kanske första året. Och jodå, FP på honom kan du fortfarande ta ut när det passar under hela första året ni är borta. Ni får ju ta ut dagar på första barnet tills han fyller åtta och om du inte jobbar eller bara jobbar deltid så kan du ju ta ut halvdagar eller fjärdedelsdagar under de dagar han slutar tidigt, eller ta ut dagar när han har lov. Vet inte hur noga FK kollar det men det känns ju skönt att ha gjort rätt, man ska ju vara med barnet den tiden man tar ut FP.

Hur långt gången i graviditeten kommer du vara när ni flyttar? När det är mindre än sex månader till beräknad förlossning får man lov att sluta jobba eller jobba mindre utan att ens SGI påverkas - och likadant under barnets första levnadsår - så då gör det inget för din föräldrapenning om du inte jobbar i USA under den tiden.
Svar på tråden Föräldrapenning i USA