Föräldrapenning i USA
Hej
Tänkte kolla om någon har lite mer koll på detta, har pratat med försäkringskassan och dom har gett mig 2 olika svar.
Det är nämligen så att min man har fått ett jobb erbjudande i USA, han blir alltså utsänd av ett svenskt aktiebolag. (2 + 1 år)
Jag är gravid och kommer förmodligen att föda där. Min man kommer att skatta både här i Sverige och även i USA, jag kommer att vara föräldraledig men även kommer att skatta lite i Sverige. Då jag nog kommer att få in lite fsg under tiden.
Vi kommer även att ha kvar vårat hus i Sverige som vi kommer komma hem till på sommar/jul. Nu till den stora frågan, hur blir det med min föräldrapenning. Jag tycker att jag borde ha rätt till den med tanke på att jag följer med till USA under min föräldraledighet, Vi betalar ff skatt i Sverige och vi är svenska medborgare.
Försäkringskassan svar, första: knivigt läge, är det ett svenskt företag så gäller svenska regler. Alltså som hemma.
Andra: är jag borta mer än 12 månader så förlorar jag den.
Undrar då om man kan skriva sig i 11 månader i USA, åka hem i nån månad och sen åka tillbaka.
Detta blev ett väldigt långt inlägg , sorry för det :)