• londonkarin

10-åring sköter inte husdjuret

Dottern har en kanin som hon påstår älska över allt annat. Det visar hon med att glömma att mata den, byta vatten, leka och ge någon som helst uppmärksamhet. Jag har förklarat vid massa tillfällen att den skulle kunna ha det bättre hos någon annan. Då blir hon rasande och gråter och säger att hon älskar honom. Jag har inte hjärta att sälja kaninen. Har sagt till henne vid flera tillfällen och då blir hon lite bättre ett tag, till att sedan gå tillbaka till att glömma igen. Hur får jag henne att inse att det här inte är ok?

• Svar på tråden 10-åring sköter inte husdjuret
  • Topcom

Checklista är en bra idé, hon glömmer ju inte av elakhet utan för att hon är en normal tankspridd tioåring, så som de är i den åldern. Men ditt ansvar blir att hålla koll på listan så hon gör allting varje dag som behövs för att kaninen ska må bra. Och car tydlig med att hon måste fylla i och hålla koll på listan varje dag, annars får ni som sagt sälja honom.

Lägg listan på ett ställe där det är omöjligt att hon missar att se den

• Andersson123

En 10 åring kan inte ta ansvar för ett husdjur, om du som förälder köper ett djur åt ditt barn är det DITT ansvar att se till att den sköts om, inte en 10 åring!

Såklart att ditt barn ska ta ansvar, men barn är barn. Och då är det upp till dig. Stackars djur!! Ta hand om den eller sälj och köp ett gossedjur istället.

• prbaganda

Nu har vår döttrar hästar som dom sköter , men hade det varit en kanin och dom inte skött dom så hade jag ställt kaninen hos mina föräldrar eller ute hos syrran ,Sen efter 2veckor hade jag gett henne en sista chans att sköta kaninen

Ta bort den ett tag om hon inte sköter den de kanske lär henne

• AndreaBD

Den situationen har vi också haft. Man kan inte låta kaninen svälta förstås, så man måste ta hand om det. Min lösning var: Inga fler husdjur och hjälpa till måste de på något sätt, men hellre då på ett annat sätt, nåt som inte drabbar nån.

• Mittiprick

Ugh... exakt varför man i förväg räknar ut att en liten unge, vars hjärna inte utvecklat konsekvenstänkande än, absolut INTE ska ha ett levande djur att vara ansvarig för...

Tells it the way it is.
  • honutannick

Min son hade en orm som han fick när han fyllde 11, jättekul ett tag men när vi började behöva påminna om mat, vatten, göra rent etc. Så fick han 2 månader på sig att bättra sig, klart det gjorde ont i mammahjärtat men då det inte blev någon förbättring letade vi upp ett annat bättre hem för ormen. Även sonen förstod det även om han inte var glad över beslutet.

Kan hon inte ta hand om kaninen så ska hon inte ha den kvar

• Milla941

Hon känns väldigt oangagerat i djuret, hon hsr antagligen tappat intresset totalt. Man kan såklart älska sitt djur för det, men man bör inte ha det kvar.

• Waddafukz

Man ska inte ge djur åt barn!! Antingen så får du ta hand om djuret eller så får den flytta.

• Tuss 1

Håller med några ovan. Barn kan inte ansvara för djur själva. Felet är att många tror det och skaffar djur. Det är kul några dagar. Som vuxen får man vara inställd på att ansvara för att djuret får allt den behöver. Men om barnet är så ointressant av djuret att de inte lägger tid på att aktivera och umgås med det så bör man kanske låta djuret få ett bättre liv någon annanstans.

• DeathByPickles

Det finns gott om tioåringar som är jätteintresserade och fullt kapabla att sköta om en kanin. När det inte funkar dock, som i TS fall, är det bara att omplacera. Skit i tårarna, kanske lär sig flickan någonting. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Qecdvf

Man ger inte bort djur till barn. Om man ens överväger att skaffa djur som förälder, så räknar man med att ha hela huvudansvaret och att barnet endast kommer göra saker när den har lust eller tid. Man är som vuxen ansvarig att inget djur svälter eller far illa. Och man måste väll någonstans ha räknat ut att djur är lite *nyhetens behag* hos barn. Dom är små, söta och roliga i början... men de växer upp och då är det inte lila roligt med alla måsten längre. Ta ditt ansvar som förälder, endera säljer du djuret eller också tar du över ansvaret!

Svar på tråden 10-åring sköter inte husdjuret