• 81EE

Äktenskap, arv, barn och särkullsbarn

Hej.

Jag undrar hur juridiken funkar kring det som står i rubriken. Idag är det ju vanligt att ingå samboskap och äktenskap med någon som har ett eller flera barn sedan tidigare. Hur har ni löst allt med juridiken kring ev dödsfall av den partner som har barn sedan tidigare?

Jag ger ett exempel:

En man och kvinna träffas och besluter sig för att gifta sig. Mannen har ett barn sedan tidigare förhållande. Mannen och kvinnan får ett gemensamt barn. Dom köper även ett hus tillsammans och har ett gemensamt sparande.

Vad händer med arv, hus och sparande om mannen avlider innan kvinnan?

Hur gör man det bästa för alla parter? Hur kan man skydda både särkullsbarn, gemensamma barn och sambon/makan/maken?

Ni som lever i liknade familjekonstellationer hur har ni gjort? Är det något ni tänkt på, eller är det inget ni funderat på?

• Svar på tråden Äktenskap, arv, barn och särkullsbarn
  • modsey

Särkullbarn behöver inte vänta på sin del dom gemensamma barn där den efterlevande sitter i orubbat bo. Vi har tagit såpass bra försäkring att den efterlevande har råd att lösa ut Särkullbarn och bo kvar.

• Anonym (Så här gör vi)
    Anonym (Yte) skrev 2018-02-02 16:50:23 följande:

Det där är inte ett helt säkert kort heller. Om bsrnet kan bevisa att sin pappa betalat på huset och så kan den klandra att ni försökt utesluta dens rätt till huset i form av arv. Så med tanke på att jag både har hört men läst flera fall där detta skett så skulle jag vara ganska orolig om jag satt i din sits.

Vi har tagit hjälp av jurist för att lägga upp detta och detta ska vara det säkraste kortet. Från dag 1 då tomt och hus köptes så har det stått på mig som ensam ägare. Då vi gifte oss samma år valde vi att sätta det som privat egendom. Enligt juristen ingår inte fastigheten i bodelning om min man går bort. Så jag hoppas detta stämmer då jag stått för ex hela kontantinsatsen. Utöver delar vi självklart på alla räkningar och om jag går bort ärver min man allt.
  • Kjell2
    Anonym (Så här gör vi) skrev 2018-02-02 18:58:09 följande:

Vi har tagit hjälp av jurist för att lägga upp detta och detta ska vara det säkraste kortet. Från dag 1 då tomt och hus köptes så har det stått på mig som ensam ägare. Då vi gifte oss samma år valde vi att sätta det som privat egendom. Enligt juristen ingår inte fastigheten i bodelning om min man går bort. Så jag hoppas detta stämmer då jag stått för ex hela kontantinsatsen. Utöver delar vi självklart på alla räkningar och om jag går bort ärver min man allt.

Tror du bör dubbelkolla det där. Jag har för mig det måste registreras som enskild egendom via äktenskapsförord för att inte ingå i bodelningen.
  • Anonym (Så här gör vi)
    Kjell2 skrev 2018-02-02 19:03:46 följande:

Tror du bör dubbelkolla det där. Jag har för mig det måste registreras som enskild egendom via äktenskapsförord för att inte ingå i bodelningen.

Något förord skrev juristen iaf, ska dubbelkolla så att det är ett äktenskapsförord :)
  • Thomas42

Ja, vad är rättvist ?

Skall båda barnen få lika mycket
    (även om bonusen inte bryr sig om dig när pappan har dött)
    Är du säker på det när han varit död i 30 år ?

• Venenum

Det du pratar om är flera olika situationer.

Som sambo ärver du inte din partner - om det inte finns ett testamente. Hälften av en persons tillgångar tillfaller alltid bröstarvingar medan den andra hälften kan testamenteras till sambo. Har man gemensamma bröstarvingar så är ju oddsen högre att den kvarvarande parten, i händelse, i största möjliga mån kan sitta i orubbat bo. Bröstarvingar som inte är gemensamma har dock alltid rätt till sin laglott och måste lösas ut om inte annat kan avtalas sinsemellan. 

Exempel. Sambos utan testamente

Vi är tre tidigare särkullsbarn till min pappa - som nu har ett gemensamt barn med sin sambo. 

Vid händelse av min pappas bortgång skulle hälften av deras gemensamma tillgångar tillfalla barnen(och delas på fyra) 

Hans halva skulle delas i fyra delar(arvslotter till varje bröstarvinge) och var och en av särkulls barnen ha rätt att ta ut sin del(tre fjärdedelar). 

I vår situation - där vi har en god relation till pappas sambo hade ingen troligen hävdat sin rätt - utan låtit henne sitta i orubbat bo(framförallt då deras gemensamma barn ännu inte är myndig). Då kan man skriva olika avtal - antingen att man ska ärva sin del första när pappas sambo avlider - eller att arvet delas ut när huset säljs.

Exempel. Sambos med inbördestestamente/Gifta

För att trygga sambo kan pappa välja att av sin "halva" av deras gemensamma tillgångar testamentera hälften(en fjärdedel av deras gemensamma tillgångar) åt sin sambo. Det lämnar hans bröstarvingar med "laglott" - något som inte kan testamenteras bort. 

Detta tryggar så klart sambon - men lämnar hans bröstarvingar med ett mindre arv. 

Med tre särkullsarvingar kan hon genom ett testamente ha juridisk rätt att behålla sin halva + en fjärdedel + den sextondel av deras totala tillgångar(åttondel av pappas arv) som tillfaller gemensam bröstarvinge. 

Detta innebär istället att vi särkullsbarn skulle kunna kräva 1,5 åttondel av deras totala gemensamma tillgångar i laglott motsvarande 3 åttondelar i exemplet utan testamente. 

Även här kan vi särkullsbarn välja att avvakta med vår arvslott för att låta sambon/frun sitta i orubbat bo. 

Gemensamma bröstarvingar
    I exemplet ovan har de en gemensam bröstarvinge. Som bröstarvinge med gifta föräldrar ärver du inte din laglott förrän båda föräldrarna gått bort - om det inte finns ett upprättat testamente där något testamenteras av din bortgångna förälder specifikt till dig. 

Har man enbart gemensamma barn och är gifta sitter man därför i orubbat bo i händelse av makes/makas bortgång. 

Ett tips är att hålla sams med särkullsbarn - så att överenskommelser kan nås - annars blir det ofta förvridna fördelningar av arv - eftersom den halva av dina personliga tillgångar som testamenteras till sambo/make/maka senare tillfaller era gemensamma bröstarvingar - och dina särkullsarvingar står med ett mindre arv från dig. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • AnneMAmam

Jag ger också ett tips att hålla sams med dina bonusbarn, för de kan ställa till det rejält för dig vid fördelning av arv. Man kommer liksom ytterst sällan runt det där. Det är i princip en omöjlighet i Sverige att sitta helt i orubbat bo om särkullsbarnen inte "vill vara snälla" så att säga. Det är alltid helt upp till dem då de får rätt när de klandrar testamenten. 

Nu överdrev jag såklart här, vad jag menar är att faktiskt hålla god fot med bonusarna så är det större chans att om nu det där tragiska beskedet kommer, så är chansen större att det åtminstone kan bli lite bättre. 

• Ruatha

Särkullbarn har rätt att få ut arv när föräldern avlider, det går inte att testamentera bort laglotten eller fördröja den om barnet vill ha ut deni fallet som trådskaparen beskriver.
    Men man kan skriva ett testamente, där man skriver att om de begär ut arvet vid dödsfall får de bara laglotten (halva arvslotten), och om de istället väntar tills den överlevande maken/makan avlider får de ut hela arvslotten.

Så man vädjar till dem att vänta, och om de väntar kan de få ut mycket mer.

Så, snabba pengar = bara laglott, vänta = arvslott.

• Ruatha
    Ruatha skrev 2018-02-03 17:27:32 följande:

Särkullbarn har rätt att få ut arv när föräldern avlider, det går inte att testamentera bort laglotten eller fördröja den om barnet vill ha ut deni fallet som trådskaparen beskriver.
    Men man kan skriva ett testamente, där man skriver att om de begär ut arvet vid dödsfall får de bara laglotten (halva arvslotten), och om de istället väntar tills den överlevande maken/makan avlider får de ut hela arvslotten.

Så man vädjar till dem att vänta, och om de väntar kan de få ut mycket mer.

Så, snabba pengar = bara laglott, vänta = arvslott.

och gift er! Underlättar juridiken
  • Anonym (Liv)

Min pappa är omgift, inga gemensamma barn. Pappa har mig och min bror, frun har två döttrar.

Pappa tjänar betydligt mer pengar än frun.

Om min pappa går bort, och jag och min bror inte kräver vår laglott direkt, utan låterfrun sitta i orubbat bo, skulle det kunna bli så att frun tömer alla konton, säljer hus och bilar och sen finns det inget kvar att ärva när hon går bort?

• modsey
    Anonym (Liv) skrev 2018-02-04 07:34:57 följande:

Min pappa är omgift, inga gemensamma barn. Pappa har mig och min bror, frun har två döttrar.

Om min pappa går bort, och jag och min bror inte kräver vår laglott direkt, utan låterfrun sitta i orubbat bo, skulle det kunna bli så att frun tömer alla konton, säljer hus och bilar och sen finns det inget kvar att ärva när hon går bort?

Ja det stämmer.
  • Kjell2
    Anonym (Liv) skrev 2018-02-04 07:34:57 följande:

Så kan det bli. Finns vissa begränsningar.
Svar på tråden Äktenskap, arv, barn och särkullsbarn