• Deeelicious

När går man på första kontroll hos BM?

Hej! Har precis gjort två hemmatest som båda visar positivt. Såå glad!! Men vad gör jag nu? När(vilken vecka?) brukar man besöka läkare/BM och gjorde ni ett till test hos läkare/bm för att vara säker på att ni var gravida? Vad kollar dem på första kontrollen och hur vet man vilken vecka man är i?

Ge gärna tips och erfarenheter :) är mitt första barn!

• Svar på tråden När går man på första kontroll hos BM?
  • BuoBä

Första besöket brukar vara ett inskrivningssamtal någon gång v8-12. Då gör de inga undersökningar utan man pratar bara. På vissa ställen kan man i samband med det betala för att göra ett första ultraljud där man kollar att det finns ett foster och hur stort det är. Men alla har inte ultraljudsutrustning och då tittar de inte på fostrets storlek förän rutinultraljudet i v18-20 (eller KUB runt v15 om man gör det). Fram tills dess går de efter sista mensens första dag för att räkna ut veckan.

• BuoBä

Det kan vara bra att redan nu välja en MVC (om du bor där det finns flera att välja på) och ringa och boka inskrivningssamtalet.

• Krusbärskompott

Det är olika i olika landsting.

I region Skåne har man tex hälsosamtal redan v 6-9 o sedan inskrivning några v senare.

Kontakta den mvc du vill gå till o kolla med dem vad som gäller.

Grattis o lycka till!

• SofieJ
    BuoBä skrev 2018-02-02 15:48:16 följande:

Första besöket brukar vara ett inskrivningssamtal någon gång v8-12. Då gör de inga undersökningar utan man pratar bara. På vissa ställen kan man i samband med det betala för att göra ett första ultraljud där man kollar att det finns ett foster och hur stort det är. Men alla har inte ultraljudsutrustning och då tittar de inte på fostrets storlek förän rutinultraljudet i v18-20 (eller KUB runt v15 om man gör det). Fram tills dess går de efter sista mensens första dag för att räkna ut veckan.

Nu vet jag inte vad ni menar med "undersökningar" men på min inskrivning i v. 11 så fick jag lämna blod, urin och även topsa underlivet. De kollade så att alla värden såg bra ut och så att jag inte hade könssjukdomar.

Redan i v. 6 hade jag ett introsamtal eftersom detta är min första graviditet. Mest för att räta ut frågetecken ang. vad man kan äta, träning och lite annat. De kollade inte ens att jag verkligen var gravid.

Ultraljud kommer inte förrän v. 18-20 om man inte bokar in extra till självkostnadspris.
  • Jmlwc

Du kan ringa och boka in ett hälsosamtal redan nu och få tid för inskrivning där och då. Om du vill så kan du be om ett graviditetstest, men verkar onödigt eftersom du redan vet det:) På inskrivningen tar de urintest och kollar blodtryck. Ibland kollar de även järnvärdet. Vill du göra kub så ska det göras i v 12+3 och ta ett blodprov till detta minst en vecka innan.

Om du vet när du hade din sista mens första dag eller när din ägglossning ägde rum så räknar du ut vilken v du är i baserat på det. Lycka till!

• BuoBä
    SofieJ skrev 2018-02-02 16:44:22 följande:

Nu vet jag inte vad ni menar med "undersökningar" men på min inskrivning i v. 11 så fick jag lämna blod, urin och även topsa underlivet. De kollade så att alla värden såg bra ut och så att jag inte hade könssjukdomar.

Redan i v. 6 hade jag ett introsamtal eftersom detta är min första graviditet. Mest för att räta ut frågetecken ang. vad man kan äta, träning och lite annat. De kollade inte ens att jag verkligen var gravid.

Ultraljud kommer inte förrän v. 18-20 om man inte bokar in extra till självkostnadspris.

Hm, jag tror jag fick ta blodprov mm på nästa kontroll som var v16. Men det verkar variera mellan olika landsting. Jag gick i Västra Götaland och det var minimalt med prover jämfört med vad vänner i andra delar av landet berättat. Jag lämnade bara 1 urinprov på hela tiden tror jag.
  • SofieJ
    BuoBä skrev 2018-02-02 17:50:44 följande:

Hm, jag tror jag fick ta blodprov mm på nästa kontroll som var v16. Men det verkar variera mellan olika landsting. Jag gick i Västra Götaland och det var minimalt med prover jämfört med vad vänner i andra delar av landet berättat. Jag lämnade bara 1 urinprov på hela tiden tror jag.

Ah såklart! Det är säkert olika. Jag går i Malmö.
  • faglin

Om man är väldigt osäker på när den kan ha blivit till då får man göra ul gratis. Tips. ;) Fick jag göra i vecka 8 och då såg de hjärtat också så det kändes skönt.

• Jag är bara jag

Här är det hälsosamtal runt v.8 och inskrivning runt v.10. Då tar de blodtryck, man vägs och får lämna blodprover. Jag väntade till v.13, har varit gravid förr. KUB v.12-13 om man vill här. RUL. v.19-20. Aldrig gjort nån gynundersökning hos b.m. Nästa besök efter v.10 är v.24-25.

Svar på tråden När går man på första kontroll hos BM?