BuoBä skrev 2018-02-02 15:48:16 följande:
Första besöket brukar vara ett inskrivningssamtal någon gång v8-12. Då gör de inga undersökningar utan man pratar bara. På vissa ställen kan man i samband med det betala för att göra ett första ultraljud där man kollar att det finns ett foster och hur stort det är. Men alla har inte ultraljudsutrustning och då tittar de inte på fostrets storlek förän rutinultraljudet i v18-20 (eller KUB runt v15 om man gör det). Fram tills dess går de efter sista mensens första dag för att räkna ut veckan.
Nu vet jag inte vad ni menar med "undersökningar" men på min inskrivning i v. 11 så fick jag lämna blod, urin och även topsa underlivet. De kollade så att alla värden såg bra ut och så att jag inte hade könssjukdomar.
Redan i v. 6 hade jag ett introsamtal eftersom detta är min första graviditet. Mest för att räta ut frågetecken ang. vad man kan äta, träning och lite annat. De kollade inte ens att jag verkligen var gravid.
Ultraljud kommer inte förrän v. 18-20 om man inte bokar in extra till självkostnadspris.