• H4llongr0ttan

Min partner tar över ledarskapet för min hund! Ledsen

Hej alla djurvänner och övriga.

Jag gör det här kort. Jag har köpt hund, en husky, och jag tackar redan nu nej till alla påhopp om ifall jag vet vad en Husky kräver. Ja, jag vet det. Vi går vidare till huvudsaken. Jag och min pojkvän bor inte tillsammans men han är ofta här hos mig, han ska även passa min hund under sin ledighet då jag jobbar då.

Nåja, han tar över mitt ledarskap! Då jag säger åt hunden då det blir fel så säger han också till, jag vill vara ledare och därav vill jag säga till och styra hunden. Han vet det. Men jag känner mer o mer att hunden lägger sig hos honom å sådär. Känner mig utstött då han är här, nästan så jag vill be honom att inte vara här så ofta så att jag kan få ta min position. Vad ska jag göra åt detta problem??

Kan det vara så att en hund lyssnar mer på en mans röst än en kvinnlig?? Dock ser jag inte alltid tecken men ibland.

Det gör mig ledsen för att hunden kostade ju såklart mycket pengar och jag trodde detta skulle få bli mitt projekt, jag vill vara ledaren för MIN hund! *Hunden väljer sin ledare....* Ja ifall det bara finns EN så uppstår ju inte det problemet, nu känner jag att min pojkvän tar min plats. :(

Hur kan man lösa detta? Kanske att det alltid är jag som ger mat, jag som lär, jag som ger godis, jag som säger till?? Eller hur ska vi lösa detta? Blir så sårad o ledsen då mitt *projekt* rinner ur mina händer ....

• Svar på tråden Min partner tar över ledarskapet för min hund! Ledsen
  • Alessia

Vi väljer hund när skaffar den, men hunden väljer också sitt sällskap. Jag och familjen har och har  haft åtskilliga hundar av retrieverraserna (labbe, flat och golden). En del har tytt sig mest till mig, andra till husse. De väljer den vars stil och temperament bäst passar deras eget verkar det som. Inte har husse och jag blivit ovänner för och det har aldrig varit så att en hund som förälskat sig i husse totalnonchalerat mig och vice versa.  Vi har haft gott samarbete även med den hund som i grunden valt den andre som favorit. 

Men huskies är avsevärt mer självständiga än retrievrar, som är inriktade på will to please, så vill du bli en älskad matte får du nog jobba på det och umgås med och träna din hund. Låna ett par tre böcker om hur man umgås med hundar t ex Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt. Den brukar finnas på biblioteket.

• Tom Araya
    H4llongr0ttan skrev 2018-02-04 22:38:53 följande:

Jag gör det här kort. Jag har köpt hund, en husky, och jag tackar redan nu nej till alla påhopp om ifall jag vet vad en Husky kräver. Ja, jag vet det. Vi går vidare till huvudsaken. Jag och min pojkvän bor inte tillsammans men han är ofta här hos mig, han ska även passa min hund under sin ledighet då jag jobbar då.

Nåja, han tar över mitt ledarskap! Då jag säger åt hunden då det blir fel så säger han också till, jag vill vara ledare och därav vill jag säga till och styra hunden. Han vet det. Men jag känner mer o mer att hunden lägger sig hos honom å sådär. Känner mig utstött då han är här, nästan så jag vill be honom att inte vara här så ofta så att jag kan få ta min position. Vad ska jag göra åt detta problem??

Kan det vara så att en hund lyssnar mer på en mans röst än en kvinnlig?? Dock ser jag inte alltid tecken men ibland.

Det gör mig ledsen för att hunden kostade ju såklart mycket pengar och jag trodde detta skulle få bli mitt projekt, jag vill vara ledaren för MIN hund! *Hunden väljer sin ledare....* Ja ifall det bara finns EN så uppstår ju inte det problemet, nu känner jag att min pojkvän tar min plats. :(

Hur kan man lösa detta? Kanske att det alltid är jag som ger mat, jag som lär, jag som ger godis, jag som säger till?? Eller hur ska vi lösa detta? Blir så sårad o ledsen då mitt *projekt* rinner ur mina händer ....

Ta hand om hunden själv så slipper du problemet.
  • Anonym (Hundägare)
    H4llongr0ttan skrev 2018-02-04 22:38:53 följande:

Så här gjorde vi:

Jag ägaren gör allt med hunden, matar, rastar, bannar, ger beröm.

Han gör inget.

Jag har varit i båda situationer och klart att det svider att vara på pojkvännens plats men han MÅSTE acceptera att det är DIN hund, att DU har ansvar och betalningsskyldigheter för hunden. Hunden ska lyda DIG inte någon annan.

Tänk dig att du är ute, håller kopplet lite löst och hunden gör ett ryck och springer iväg.

Då får du betala skadorna för att hunden högaktningsfullt sket i dig när du ropade.
  • Dexter dot com
    Anonym (Hundägare) skrev 2018-02-06 18:16:19 följande:
    Så här gjorde vi:

Jag ägaren gör allt med hunden, matar, rastar, bannar, ger beröm.

Han gör inget.

Jag har varit i båda situationer och klart att det svider att vara på pojkvännens plats men han MÅSTE acceptera att det är DIN hund, att DU har ansvar och betalningsskyldigheter för hunden. Hunden ska lyda DIG inte någon annan.

Tänk dig att du är ute, håller kopplet lite löst och hunden gör ett ryck och springer iväg.

Då får du betala skadorna för att hunden högaktningsfullt sket i dig när du ropade.
    Varför skulle en hund inte kunna lyda och fostras av flera personer? Pojkvännen ska ju passa hunden och måste naturligtvis jobba på deras samarbete och klara av att hantera hunden när han är ensam med den.
  • Anonym (Hundägare)
    Dexter dot com skrev 2018-02-06 18:37:58 följande:

Varför skulle en hund inte kunna lyda och fostras av flera personer? Pojkvännen ska ju passa hunden och måste naturligtvis jobba på deras samarbete och klara av att hantera hunden när han är ensam med den.

Hunden ska veta vem som är ledaren och inte själv välja ledare.

Däri ligger skillnaden.

Kanske svårt att förstå för någon som inte varit i samma situation
  • Alessia
    Anonym (Hundägare) skrev 2018-02-06 19:53:59 följande:

Däri ligger skillnaden.

MEN - det är ingalunda säkert att den som hunden har som ledare också är den hunden älskar mest.... 
  • Lönnsirap

Jag tror du skall släppa att din pojkvän också blir ledare. Hundars rangordnade är ofta lite mer komplicerat än vid första anblick. Självklart skall du vara den som har sista ordet i frågor som gäller din hund men det är ju positivt att hunden även lyssnar på din pojkvän. Se bara till att din pojkvän lyssnar på dig så kommer hunden fatta vem som bestämmer! För den som flocken lyssnar på är ledare!

• Anonym (kattägare)

Hur fungerar det med hundar på hunddagis kan man undra? Tänker att personalen där bestämmer över hundarna och inte tvärtom? För en normal, frisk hund är väl människan ngn man lyder?

• Dexter dot com
    Anonym (Hundägare) skrev 2018-02-06 19:53:59 följande:

Däri ligger skillnaden.

Så hur tycker du man ska göra när flera personer ska hantera och sköta hunden? Mina hundar har utan problem kunnat vara hos hundvakter och på pensionat även om dom "valt ut" vissa personer som dom trivts bättre med än andra. I Ts fall handlar det ju inte om att hunden inte lyder TS utan att den tyr sig till pojkvännen.
  • homerus

"Ledarskap" får man inte genom att "säga till" hunden. Ledarskap får du genom att vara den roligaste och bästa i hundens liv.
    Att han stärker ditt "Nej" Har absolut ingenting med att han försöker ta över din uppfostran. Han förstärker den. 
    Det du ska jobba på med hunden är att spendera tid med den, skapa en bra relation er emellan. Var ute och gå, var i skogen, skratta och lek. Bli hundens bästa vän. 

Hundar skaffar sig favoritpersoner, oavsett hur mycket hunden kostade. Vet du varför ? Jo för att de är PERSONER. Att du blir avundsjuk hjälper verkligen inte. Var istället glad för att din hund gillar din kille. 

Och mogna lite. Jag fick lite panik av ditt fruktansvärt Okunniga/bortskämda/naiva inlägg. 

• Jamesdio

Jag har 5 Siberian huskies och ingen av dem ser på oss människor som "den jag lyder". En av dem kan visa ett visst behov av att ty sig till oss, då företrädesvis mig. Men alla lyssnar mest på min man i situationer som kräver någon form av uppmärksamhet/"lydnad" antagligen pga större auktoritet. Alla är genast "på" om det handlar om att få komma ut och dra lite, eller någon annan upptäcktsfärd. Tyvärr är de mer av typen utställningssibbe än sprintsibbe vilket gör att de inte har så hög arbetsmoral och bara är villiga att dra under kortare sträckor och helst inte så långt.

En av dem är väldigt matfixerad och den som har mat att ebjuda är den som står högst i hennes ögon! Hon kan till och med komma på inkallning (om hon ser att det erbjuds något gott). Denna tjej lärde sig alla moment i Rallylydnad, nybörjare under pauserna på valpkursen som hon och jag gick. Men bara om jag hade godis i handen.

Kontaktövningar funkar bara en kort stund. Får de inte godbiten inom en väldigt kort stund går de helt sonika därifrån för att göra något roligare. Gräva lite i trädgården kanske. 

Svar på tråden Min partner tar över ledarskapet för min hund! Ledsen