• mjölkallergiker

Konstant sjuka av förskolan

Vi håller på att bli tokiga här hemma. Vi hade det så skönt i ledigheten under jul/nyår utan sjukdomar. 3 veckor efter att de börjat på förskola har inneburit 2 kraftiga förkylningar. Näsan har runnit i 3 veckor konstant på minstingen. Och läkaren konstaterar bara "det är tyvärr bara till att acceptera". Suck...

Är det fler med förskolebarn som är sjuka konstant? Varken jag, sambon eller barnen va särskilt sjuka innan. Efter att de började på förskola, och särskilt nu på sistone, så är vi mer förkylda än vad vi är friska. Och mest drabbade är jag och minstingen. Nytt jobb har jag också. Känns sisådär att vabba hela tiden även om vi självfallet alltid sätter barnen före jobbet.

Är det fler som har det likadant?

• Svar på tråden Konstant sjuka av förskolan
  • legomum
    Wilowa skrev 2018-02-07 14:20:08 följande:
    Jag har sett hur det funkar. Du står och tvättar händerna på alla barnen, men innan de hunnit sätta sig till bords så har de allra flesta haft sina händer både i munnen och i näsan...och ibland även på lite andra trevliga ställen. Sedan avslutar vi med att ett barn nyser rakt över maten som just ska läggas upp. Underbara ungar! <3

Självklart hjälper en god handhygien och även hygien på leksaker, men fullt ut funkar det inte.
    Fast nu är det redan fakta om att håller man hygienen bättre på förskolan genom att personalen ser till att tvätta händerna mer regelbundet både på sig själva och barnen under dagen går smittspridningen ner.
    Jag sa inte att smitta försvinner helt.
    Hur skulle det kunna göra det?
  • Wilowa
    legomum skrev 2018-02-09 09:43:55 följande:
    Fast nu är det redan fakta om att håller man hygienen bättre på förskolan genom att personalen ser till att tvätta händerna mer regelbundet både på sig själva och barnen under dagen går smittspridningen ner.
    Jag sa inte att smitta försvinner helt.
    Hur skulle det kunna göra det?
    Se humorn i mitt inlägg, samt att jag håller med dig. Att tvätta händer på en förskoleavdelning är en cirkus. De som varit med om det vet precis vad jag menar.
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2018-02-09 10:45:33 följande:
    Se humorn i mitt inlägg, samt att jag håller med dig. Att tvätta händer på en förskoleavdelning är en cirkus. De som varit med om det vet precis vad jag menar.
    Dessutom skulle det ge betydligt mer effekt om alla föräldrar tog sitt ansvar, men det får inte kommunen säga. Vi måste lita på föräldrarnas omdöme och ta emot alla barn som lämnas på förskolan. Sedan senare under dagen får vi göra en ny bedömning och ringa hem. Har man barn på avdelningen som man vet borde vara hemma, så känns handtvätten ganska meningslös.
  • legomum
    Wilowa skrev 2018-02-09 10:45:33 följande:

Har själv arbetat i många år som pedagog. Vad du beskriver har inte varit min vardag.
    Wilowa skrev 2018-02-09 10:48:27 följande:

Dessutom skulle det ge betydligt mer effekt om alla föräldrar tog sitt ansvar, men det får inte kommunen säga. Vi måste lita på föräldrarnas omdöme och ta emot alla barn som lämnas på förskolan. Sedan senare under dagen får vi göra en ny bedömning och ringa hem. Har man barn på avdelningen som man vet borde vara hemma, så känns handtvätten ganska meningslös.

Ja, jag har skickat hem många barn vid lunch för att de ibte mår bra. Barn som stinker alvedon vid lämning.

Eller haft magsjuka som gått runt runt runt på avd/huset och smittskydd fått gå in och styra upp. Bara för att föräldrar inte vill ta sitt ansvar. Det är förfärligt och jag tycker i första hand synd om barnen.

Men även personal som får karensdagar oftast varje månad men även övriga barn. Sedan finns det infektionskänsliga barn som åker på varenda förkylning och så fort de är tillbaka blir de sjuka igen.

Att tvätta händerna mer frekvent under dagen hindrar att det blir magsjukor som bara går runt runt tex. Så nej handtvätten är viktig och inte meningslös.

Men självklart ska sjuka vara hemma.
  • jag är den jag är
    legomum skrev 2018-02-09 11:15:37 följande:
    Har själv arbetat i många år som pedagog. Vad du beskriver har inte varit min vardag.

Ja, jag har skickat hem många barn vid lunch för att de ibte mår bra. Barn som stinker alvedon vid lämning.

Eller haft magsjuka som gått runt runt runt på avd/huset och smittskydd fått gå in och styra upp. Bara för att föräldrar inte vill ta sitt ansvar. Det är förfärligt och jag tycker i första hand synd om barnen.

Men även personal som får karensdagar oftast varje månad men även övriga barn. Sedan finns det infektionskänsliga barn som åker på varenda förkylning och så fort de är tillbaka blir de sjuka igen.

Att tvätta händerna mer frekvent under dagen hindrar att det blir magsjukor som bara går runt runt tex. Så nej handtvätten är viktig och inte meningslös.

Jag tror inte att Wilowa menar att handtvätten är meningslös. Det är den verkligen inte. Det är naturligtvis oerhört viktigt att det sker en regelbunden tvätt av barnens (och pedagogernas) händer på förskolan. Det är vi nog alla överens om.

Men du menar alltså att du har jobbat som pedagog i många år och inte upplevt det Wilowa beskriver angående handtvätten på förskolan!?
    Du har inte upplevt hur barnen stoppar fingrarna i näsan eller munnen? Eller rent av kliar sig i rumpan?

Jag måste säga att jag har mycket svårt att tro att det stämmer. Och OM det stämmer så har jag svårt att tro att du har jobbat aktivt i barngruppen.
    Då misstänker jag att du kanske snarare har jobbat som barnomsorgschef eller liknande. Eller att du jobbat med lite större barn.

Men jag kanske missförstod dig?
  • legomum
    jag är den jag är skrev 2018-02-09 15:29:25 följande:

Jag tror inte att Wilowa menar att handtvätten är meningslös. Det är den verkligen inte. Det är naturligtvis oerhört viktigt att det sker en regelbunden tvätt av barnens (och pedagogernas) händer på förskolan. Det är vi nog alla överens om.

Men du menar alltså att du har jobbat som pedagog i många år och inte upplevt det Wilowa beskriver angående handtvätten på förskolan!?

Du har inte upplevt hur barnen stoppar fingrarna i näsan eller munnen? Eller rent av kliar sig i rumpan?

Jag måste säga att jag har mycket svårt att tro att det stämmer. Och OM det stämmer så har jag svårt att tro att du har jobbat aktivt i barngruppen.

Då misstänker jag att du kanske snarare har jobbat som barnomsorgschef eller liknande. Eller att du jobbat med lite större barn.

Men jag kanske missförstod dig?

Jag arbetatade i barngruppen :)

Genom åren har jag stött på barn som visst petar både här och där nyser rätt ut osv.

De vi har gjort är att ha ett samtal, liten påminnelse om armvecket. Både vid lunch, när det händer, på morgonsamlingen, gjort lek av situationen osv. Det går att lära små barn. Med tålamod och en skvätt humor så går det alldeles utmärkt.

Men sedan verkar det kanske vara så att jag och Wilowa har olika inställningar till vad som är jobbigt, kaosartat mm.

Lägg sedan till våra olika arbetsplatser och erfarenheter och kollegor.
  • Inga bekymmer
    Wilowa skrev 2018-02-09 09:14:31 följande:

Jag förstår din frustration! Det som är lite tråkigt är att detta kommer ofta upp som ett problem, att friska barn skickas hem. Fast i verkligheten så är inte detta ett så stort problem, de som utsätts för det hörs dock. Vår förskola bemannas av väldigt kompetent personal, men liksom i alla yrkesgrupper finns det de som borde ha gjort nåt annat.

Hoppas du slipper denna avdelning igen, samt att de fått en tillsägelse av sin chef!

Det värsta är väl att man som förälder får lite känslan av att barnets vistelse skulle va till besvär, att de inte vill ha dem där när de gör så. Men det var väl lite ot egentligen och som jag skrev så har jag bara haft det problemet på den avdelningen men inte på de andra tre, som jag överlag bara varit nöjd med! Jag tror också att det är ett mkt större problem med föräldrar som inte låter sina sjuka barn vara hemma, men även där blir det ju så att man hör mer om det än om alla som faktiskt ser till sina barns bästa och låter barnet återhämta sig ordentligt.

Finns verkligen fantastisk personal men tyvärr också som du skriver så finns det dom som borde gjort nåt annat och som är på fel plats på alla möjliga ställen. Och det är väl framförallt av den anledningen jag hoppas kunna välja bort den avdelningen när det blir dags. Jag vill kunna känna mig helt trygg med vilkem påverkan fs-lärare har på mitt barn, samt så vill jag som förälder också bli bra bemött:)
  • Wilowa
    legomum skrev 2018-02-09 20:14:56 följande:

Genom åren har jag stött på barn som visst petar både här och där nyser rätt ut osv.

De vi har gjort är att ha ett samtal, liten påminnelse om armvecket. Både vid lunch, när det händer, på morgonsamlingen, gjort lek av situationen osv. Det går att lära små barn. Med tålamod och en skvätt humor så går det alldeles utmärkt.

Men sedan verkar det kanske vara så att jag och Wilowa har olika inställningar till vad som är jobbigt, kaosartat mm.

Nej vi har inte olika syn på vad som är viktigt, men totalt olika humor. Du fattar inte att jag driver med situationen ju. Dessutom läser du in saker som jag inte skriver, jag har aldrig sagt att handtvätten är meningslös, tvärt om har jag sagt att den är viktig. Att hålla händerna rena på en förskola är dock ett ganska hopplöst uppdrag, men det som tvättas bort det är är borta.
  • Wilowa
    Inga bekymmer skrev 2018-02-10 08:42:06 följande:
    Det värsta är väl att man som förälder får lite känslan av att barnets vistelse skulle va till besvär, att de inte vill ha dem där när de gör så. Men det var väl lite ot egentligen och som jag skrev så har jag bara haft det problemet på den avdelningen men inte på de andra tre, som jag överlag bara varit nöjd med! Jag tror också att det är ett mkt större problem med föräldrar som inte låter sina sjuka barn vara hemma, men även där blir det ju så att man hör mer om det än om alla som faktiskt ser till sina barns bästa och låter barnet återhämta sig ordentligt.

Finns verkligen fantastisk personal men tyvärr också som du skriver så finns det dom som borde gjort nåt annat och som är på fel plats på alla möjliga ställen. Och det är väl framförallt av den anledningen jag hoppas kunna välja bort den avdelningen när det blir dags. Jag vill kunna känna mig helt trygg med vilkem påverkan fs-lärare har på mitt barn, samt så vill jag som förälder också bli bra bemött:)
    Den känslan får man när kommunikationen inte fungerar. Det ska inte vara så, men ibland blir det så ändå, men då måste bägge parter jobba för att det ska bli bättre. Personal måste även vara tydliga när de ringer hem ett barn. Jag informerade oftast föräldrarna om situationen, gav dem fakta och lät dem ta ett beslut. Det var bara vid t ex misstänkt magsjuka och hög feber som jag tog beslut, fast då hade jag ändå föräldrarna med mig när jag ringde.
  • Hermioney
    mjölkallergiker skrev 2018-02-05 03:19:52 följande:

Vi håller på att bli tokiga här hemma. Vi hade det så skönt i ledigheten under jul/nyår utan sjukdomar. 3 veckor efter att de börjat på förskola har inneburit 2 kraftiga förkylningar. Näsan har runnit i 3 veckor konstant på minstingen. Och läkaren konstaterar bara "det är tyvärr bara till att acceptera". Suck...

Är det fler med förskolebarn som är sjuka konstant? Varken jag, sambon eller barnen va särskilt sjuka innan. Efter att de började på förskola, och särskilt nu på sistone, så är vi mer förkylda än vad vi är friska. Och mest drabbade är jag och minstingen. Nytt jobb har jag också. Känns sisådär att vabba hela tiden även om vi självfallet alltid sätter barnen före jobbet.

Är det fler som har det likadant?

Barn som går på URochSKUR får starkare immunförsvar och är aldrig sjuka.

Finns ju säkert nån enstaka som blir förkyld.
  • Inga bekymmer
    Wilowa skrev 2018-02-10 13:00:03 följande:

Den känslan får man när kommunikationen inte fungerar. Det ska inte vara så, men ibland blir det så ändå, men då måste bägge parter jobba för att det ska bli bättre. Personal måste även vara tydliga när de ringer hem ett barn. Jag informerade oftast föräldrarna om situationen, gav dem fakta och lät dem ta ett beslut. Det var bara vid t ex misstänkt magsjuka och hög feber som jag tog beslut, fast då hade jag ändå föräldrarna med mig när jag ringde.

Jag kan väl säga som så att med två av tre i personalen där tycker jag ändå att jag fick till en bra dialog genom att försöka ha ett bra bemötande men ändå vara rak och tydlig. En av dem är nu min yngsta sons fröken då hon bytt avdelning och det funkar bra. Men den tredje pedagogen är en sådan person som gillar att trycka till andra och få dem att känna sig dåliga. Ex: min son fick börja med glasögon, han såg inte jättedåligt vilket gjorde att hemma tog han av sig dem titt som tätt. I början hände det ett par ggr att vi glömt ta på glasögonen i morgonruschen. Jag säger då till min son vid ett sådant tillfälle när jag hämtade honom att nu ska vi åka hem och rita en teckning på glasögonen som vi sätter på dörren så att vi inte glömmer dem mer, varpå pedagogen tittar på mig och inflikar.. så att MAMMA inte glömmer.

En annan gång hade det saknats ett par extra byxor i min sons korg. Det hände många olyckor och vi försökte alltid ha ombyte såklart men mänskligt tycker jag om det missas någon gång. De brukade då låna av nån annans korg, vilket jag också sagt till dem att det är helt ok om de lånar ur min sons korg om någon saknar ombyte, bara de meddelar så att jag kan fylla på då. Iaf, när jag hämtar så säger denna pedagog att han fått sitta och äta lunch i bara kalsonger och tröja eftersom det inte fanns några byxor och att det tyckte han väl kändes sådär.. Jag känner min son väl och hade svårt att tro att han skulle reagerat på det knappt som 4 eller 5 år han var då och gärna tog av sig kläderna. Så när vi kom hem frågar jag honom om han tyckte det kändes jobbigt när det inte fanns några extrabyxor så han fick äta i kalsongerna varpå han glatt och obekymrat svarar: Nej, mamma det var inget jobbigt!

Jag drar därav slutsatsen att den tredje pedagogen är en manipulativ person som hittar på saker och gillar att trycka till andra och jag har oerhört svårt för sådana människor. Då kanske du förstår att hur bra man än försöker kommunicera så hjälper det inte om någon är så som person. Sorry, för ett alldeles för långt inlägg. Av allt du skrivit att döma verkar du vara en bra pedagog som har ett bra bemötande, vill bara säga det!
  • legomum
    Wilowa skrev 2018-02-10 12:54:20 följande:
    Nej vi har inte olika syn på vad som är viktigt, men totalt olika humor. Du fattar inte att jag driver med situationen ju. Dessutom läser du in saker som jag inte skriver, jag har aldrig sagt att handtvätten är meningslös, tvärt om har jag sagt att den är viktig. Att hålla händerna rena på en förskola är dock ett ganska hopplöst uppdrag, men det som tvättas bort det är är borta.
    Det är svårt att få en diskussion med någon som lägger till detaljer i ett redan skrivet inlägg som fått svar.
    Det blir liksom bara fel.
    Finns inte en chans att bemöta eller föra en vettig diskussion.

• Wilowa
    legomum skrev 2018-02-11 09:58:21 följande:
    Det är svårt att få en diskussion med någon som lägger till detaljer i ett redan skrivet inlägg som fått svar.
    Det blir liksom bara fel.
    Finns inte en chans att bemöta eller föra en vettig diskussion.
    Som sagt så förstod du inte humorn i det hela...och jag förstår inte din första mening, men strunt samma. 
    legomum skrev 2018-02-09 20:14:56 följande:

Du har ju stött på problemet...se då humorn i det.

Klart att man kan påminna om att nysa i armvecket osv, men barns impulskontroll är inte så utvecklade...de glömmer

När skrev jag nåt om att det är jobbigt? Jag drev med en vanlig situation i förskolan och belyste att handhygien inte alltid är helt enkelt.
    legomum skrev 2018-02-09 11:15:37 följande:

Nej att tvätta händerna frekvent minskar risken för smitta, det hindrar inte smittan. Hinner barnet återföra viruset till händerna så finns smittan där. Dessutom är flera virus luftburna, så nej handtvätt hindrar inte smittor att spridas, de minskar risken.

"Bara för att föräldrarna inte vill ta sitt ansvar" Vet du att en magsjuka kan smitta i flera veckor? Kräks nån på avdelningen så är smittan kvar även om barnet hålls hemma enligt reglerna. Jag tycker att hygien- och smittreglerna ska följas, men jag har en mindre tilltro till dem än vad du har, smitta uppstår ändå.

Svar på tråden Konstant sjuka av förskolan