legomum skrev 2018-02-11 09:58:21 följande:
Det är svårt att få en diskussion med någon som lägger till detaljer i ett redan skrivet inlägg som fått svar.
Det blir liksom bara fel.
Finns inte en chans att bemöta eller föra en vettig diskussion.
Som sagt så förstod du inte humorn i det hela...och jag förstår inte din första mening, men strunt samma.
legomum skrev 2018-02-09 20:14:56 följande:
Jag arbetatade i barngruppen :)
Genom åren har jag stött på barn som visst petar både här och där nyser rätt ut osv.
De vi har gjort är att ha ett samtal, liten påminnelse om armvecket. Både vid lunch, när det händer, på morgonsamlingen, gjort lek av situationen osv. Det går att lära små barn. Med tålamod och en skvätt humor så går det alldeles utmärkt.
Men sedan verkar det kanske vara så att jag och Wilowa har olika inställningar till vad som är jobbigt, kaosartat mm.
Lägg sedan till våra olika arbetsplatser och erfarenheter och kollegor.
Du har ju stött på problemet...se då humorn i det.
Klart att man kan påminna om att nysa i armvecket osv, men barns impulskontroll är inte så utvecklade...de glömmer
När skrev jag nåt om att det är jobbigt? Jag drev med en vanlig situation i förskolan och belyste att handhygien inte alltid är helt enkelt.
legomum skrev 2018-02-09 11:15:37 följande:
Har själv arbetat i många år som pedagog. Vad du beskriver har inte varit min vardag.
Wilowa skrev 2018-02-09 10:48:27 följande:
Dessutom skulle det ge betydligt mer effekt om alla föräldrar tog sitt ansvar, men det får inte kommunen säga. Vi måste lita på föräldrarnas omdöme och ta emot alla barn som lämnas på förskolan. Sedan senare under dagen får vi göra en ny bedömning och ringa hem. Har man barn på avdelningen som man vet borde vara hemma, så känns handtvätten ganska meningslös.
Ja, jag har skickat hem många barn vid lunch för att de ibte mår bra. Barn som stinker alvedon vid lämning.
Eller haft magsjuka som gått runt runt runt på avd/huset och smittskydd fått gå in och styra upp. Bara för att föräldrar inte vill ta sitt ansvar. Det är förfärligt och jag tycker i första hand synd om barnen.
Men även personal som får karensdagar oftast varje månad men även övriga barn. Sedan finns det infektionskänsliga barn som åker på varenda förkylning och så fort de är tillbaka blir de sjuka igen.
Att tvätta händerna mer frekvent under dagen hindrar att det blir magsjukor som bara går runt runt tex. Så nej handtvätten är viktig och inte meningslös.
Men självklart ska sjuka vara hemma.
Nej att tvätta händerna frekvent
minskar risken för smitta, det hindrar inte smittan. Hinner barnet återföra viruset till händerna så finns smittan där. Dessutom är flera virus luftburna, så nej handtvätt hindrar inte smittor att spridas, de
minskar risken.
"Bara för att föräldrarna inte vill ta sitt ansvar" Vet du att en magsjuka kan smitta i flera veckor? Kräks nån på avdelningen så är smittan kvar även om barnet hålls hemma enligt reglerna. Jag tycker att hygien- och smittreglerna ska följas, men jag har en mindre tilltro till dem än vad du har, smitta uppstår ändå.