• Akllie

Förlorad sgi- VAB??

Hej!

Har förlorat min sgi när jag varit mammaledig. Nu har jag börjat jobba igen och vet att min sgi kommer tillbaka MEN ska jag lägga in om VAB nu när den är nollad? Fattade det som att man inte får något om barnet blir sjukt... eller var de bara om barnet blir sjukt en längre tid ?

Tacksam för svar :)

Laina
  • Svar på tråden Förlorad sgi- VAB??
  • SofieJ

Hmm VAB-ersättning baseras inte på SGI så vitt jag förstått utan på inkomsten under året som passerat.

• Akllie

Aha är de så de funkar, låter ju mer rimligt! :) I brevet från försäkringskassan stod det att jag inte får något om jag blir sjuk en längre tid eller om barnet blir sjukt. Men är väl om barnet blir sjukt en längre tid då..

• cosinus

Ok, nu orkar jag inte googla för att dubbelkolla men så här har jag förstått det.

SGI = Sjukpenningsgrundande inkomst. Återkommer från dag 1 när du tar ett nytt jobb och gäller då du själv blir sjuk eller behöver vabba.

Föräldrapenning baseras på din SGI men tar hänsyn till hur den ser ut bakåt i tiden så den behöver du jobba upp.

Så även om du varit nollad ska du kunna vabba med ersättning. VAB ersätter ju förlorad inkomst för en viss dag och där spelar det ju absolut noll roll om du varit arbetslös för två månader sen. Det är idag du förlorar inkomst och det är vad som ersätts.

Svar på tråden Förlorad sgi- VAB??