nnnnnnnn skrev 2018-02-06 21:15:42 följande:
Om ni inte fått rätt på det hela än, så testa:
* Ge mer mat. Erbjud ersättning/amning ofta och rikligt. Många barn äter mycket mer än det står på paketet och de behöver det.
* Byt till Hipp ersättning. Den brukar passa små magar. Efter 2-3 dagar bör stor skillnad märkas. Händer inget - byt till mjölkproteinfri ersättning.
* En liten skvätt ekologisk rapsolja/kokosolja i varje nappflaska eller mer mer behändigt - ge på tesked före matningen istället så slipper ni allt klet i flaskan + vet att barnet får i sig oljan och att den inte bara flyter upp i botten av flaskan och blir kvar...
Mer mat har vi börjat med nyligen, det verkar än så länge ge en bra effekt men vi håller koll! Jag ska kolla upp hipp ersättning, låter som ett lättare alternativ givetvis :) rapsolja är jag liiiite skeptisk till då den han får idag innehåller det.
Anonym (Kanske Vattenskalle?) skrev 2018-02-06 21:22:09 följande:
Min vän födde ett barn som gallskrek hela tiden och det var varken normalt eller kolik.
Barnet hade vattenskalle.
Många operationer följde under hela barnets liv och idag har hon egna barn men får inte resa någonstans utan att först kolla om det finns en neurokirurg på destinationen.
Jag hoppas innerligt att han inte har det, bör läkare inte se detta under födseln o kontroller? Kan tillägga han han föddes akut snitt 14 dagar övertid
Snuttis2 skrev 2018-02-06 21:48:50 följande:
Måste säga att jag tycker allt låter fullt normalt! Skit jobbigt absolut men normalt . Är ni osäkra be bvc om en extra läkarkontroll o gå igenom magen, symtom o kolla att tungbandet är tillräckligt långt så bebisen kan äta ordentligt. Sempers magdroppar med magkultur, magmassage, pysventil och minifom är att rek vid magbekymmer . Se till att sambon tänker på vad hon äter , jag kunde inte äta choklad, lök av något slag eller ärtor en period utan att min bebis fick magknip. Mjölk allergi eller gluten kan vara värt att dra ner på likaså. Du nämnde lactulos ? Ge inte det vid magbesvär om det finns risk för förstopppning , blev själv avrådd det av både bvc o syrran som är läkare . Kan vara bra när de är äldre.
Barnet kommer gå igenom olika utvecklingsfaser , ni kan googla dem o då ofta bli mkt mer orolig o trygghetssökande. Sen ökar bebisen med några veckors mellanrum också mjölkproduktionen vilket innebär att den vill o behöver tutta mkt ofta för att säkerställa att mjölk finns inför nästa tillväxt period.
Min son är nu runt halvåret men varannan månad var han super mammig, accepterade inte pappa långa stunder(absolut inte på kvällen) han satt fast på bröstet o sov enbart om han hade tutten i eller brevid munnen ! Annars skrek han!! Fullt normalt sa alla når jag sökte råd o var slutkörd, men det var bara att acceptera o vänta ut honom. Kvällsoro är super vanligt o kommer i perioder o bebisar har ingen dygnsrytm o är ofta piggast nattetid i början, de hittar rytmen med tiden.
Vi körde mkt sjal o nu när han är större sele, närhet ger trygghet.
Ni får sova i skift och lära er att avlasta varandra. Sova får man göra när de är 18 år sa alla till mig : )
Hej och tack för det långa inlägget! Kan man be om undersökning rent ?spontant? eller ska dom typ ?tycka till o bestämma sjäva??
Vi kör idag med magdropp, lactolus och massage , pys ventilen är jag väldigt varsam med då jag gillar inte pilla för mkt där bak :) minifom har jag inte testat men känns som många dissar den? Sambo är väldigt duktig! Hon äter inge godis (högst en lakrits bit varannan dag) och väldigt sparsam med kolsyrat (högst 33cl/dygn). Vi har däremot inte testat mjölkfritt eller gluten då vi inte ser några eksem, överdrivet kliande i ansikte eller så. Däremot blir lilla knodden röd på ena sidan av ansiktet (typ höger sida i området runtom ögat), kan de vara något...? Hmm BVC sa inget om det faktiskt, ska fråga igen!!
Vi läser om faserna och vi tar det med nypa salt, man accepterar det helt enkelt :)
Åh låter som en spegelbild av mitt liv, skönt faktiskt men ändå inte haha
MammaTillTvå90 skrev 2018-02-07 06:34:25 följande:
När min dotter var liten var hon likadan. Bajsade inte och skrek så fort hon var vaken. Läkarna trodde att hon var komjölksprotinallergiker men det visade sig senare att jag hade för lite bröstmjölk. När jag började ge henne ersättning till 100% blev hon en glad tjej som bajsade som aldrig förr. Det blev liksom inget "över" till bajs, hon tog upp allt till kroppen.
Om ni åker till läkaren så kan det vara bra att få väga honom innan amning och efter amning.
Dessutom gjorde vi misstaget med nr 1 att det alltid var knäpptyst när hon skulle sova vilket gjorde att hon vaknade av minsta lilla ljud. Hon kunde vakna av att man smög förbi rummet där hon sov.
Hoppas det blir bättre för er!
Hur fick du svar på det, att du hade för lite? Känns omöjligt att veta ju ( sambo vet inte heller)
Vi vill gärna amma minst 6månader, av olika skäl :) men är det enda utvägen så är det en annan fråga givetvis.
Haha vi ör olika, jag är knäpptyst o sambo säger alltid: han ska lära sig att sova oavsett om man diskar eller om det pågår renovering i samma rum :).
Anonym (Ava) skrev 2018-02-07 08:01:59 följande:
Vår första var likadan, skrek och var missnöjd konstant. Hon var inte allergisk mot mjölkprotein men testade utesluta all mjölk ändå och hon blev mycket bättre! Hon var förmodligen känslig. Skulle rekommendera att testa mjölkfritt även om barnet inte är allergisk mot mp. :)
Okej spännande! Jag tar upp det med henne asap, kanske värt o testa!
LittleSunshine84 skrev 2018-02-07 11:40:40 följande:
Googla reflux! Många barn med reflux skriker mkt och har problem med omogna tarmar. Ju mer skrik desto mer ont eftersom dom sväljer luft. Barn med reflux har också en ökad känslighet för mjölkprotein.
Min erfarenhet är att BVC inte kan ett jota. Be att få komma till BUM. Bor ni i Sthlm?
Min son hade reflux och det blev 70% bättre med medicin. Blev ännu bättre med komjölksfri amning/ersättning. Han bajsade inte utan hjälp med pysventil. Han skrek hela nätterna i princip och vi höll på att gå under.
Andra tips:
- öronproppar
- turas om att ta nätterna/ en lägger sig på soffan
- hud mot hud är bra när dom har skrikperiod.
- varmt bad liggandes på mamma/pappa
- sitt på en pilatesboll och gunga
- barn med reflux kan få panik av att ligga plant
Lycka till! Det blir bättre!
Nämnde reflux för sambo men hon är skeptisk till det när hon kollade vanliga symtomet men det känns givetvis inte som en dum idé att kolla möjliga tester för denna pojk skull :) bor i Stockholm o vi har hört talas om BUM, vid globen?
Yes vi har testat dina tips, vissa funkar ibland, dock sällan...
Canadasvensk skrev 2018-02-07 17:39:14 följande:
Hmm om det låter som bebisen sväljer mycket skulle jag också gissa på reflux. Nu ska man väl ta Wikipedia med en nypa salt men där skriver dom bland annat:
SymptomDe vanligaste symtomen är svidande smärta bakom bröstbenet och halsbränna. Andra indikationer kan vara illamående, smärta i mellangärdet, sväljsvårigheter och en känsla av att ha en klump i halsen (globus hystericus). Det finns även de som får astmaliknande besvär Gastroesofageal refluxsjukdom, i dagligt tal kallat reflux. Hos barn kan matvägran och viktnedgång vara tecken på reflux, det finns även de som reagerar med raseriutbrott och har sömnsvårigheter. Något som dock är gemensamt för nästan alla är dålig andedräkt speciellt på morgonen efter att man sovit.
sv.wikipedia.org/wiki/Gastroesofageal_refluxsjukdom
När våran bebis var förstoppad gav vi henne lite äppel juice. Det satte igång systemet på några timmar.
Jaha äppel juice? Någon vanligt eller köpte du någon speciel rackare?