Missbrukare bestämma läkemedel???
Jag har då en familjemedlem som haft ett missbruk med amfetamin (för 15år sedan) och efter tablettmissbruk av de tabletter han själv fått utskrivet från läkare. Tex Benzo, morfin.. Detta har resulterat i många överdoser och nära döden upplevelser.
Nåväl... efter allt KÄMPANDE med vården och soc och med han, är vi nu mitt uppe i Behandlingshem frågan. Han gick med på det av morfinavgiftades. Och sedan kom på tal att han har 2 läkemedel till som inte får förekomma på b-hem, lyrica och Ritalin.
Lyrican är så gott som borta, men han VÄGRAR ta bort Ritalinet.. Han påstår sig inte fungera utan det, och samma sak sa han om morfin och Lyrican....
Han är ju så manipulativ och innerst inne vill han ej åka på b-hem, för ?herregud så jobbigt att ta tag i allt?.
Det jag vill komma till.... Kan en patient, med missbruk i botten kunna få bestämma sina egna läkemedel? Att han kan tacka nej till något som istället ersätter Ritalinet mot ADHD?
Han vill ju bara ha saker som är till sin fördel.
Kan inte läkaren bara säga, ?stopp, det var fel att du skulle få det från början, vi måste ersätta det med något annat o vi gör det nu??
Jag försöker förbereda mig psykiskt att ta ett rejält snack med hans läkare imorgon.
Ber om ursäkt för rörigt inlägg... men det är så rörigt det är i huvudet tyvärr...