• Anonym (Jävligt trött)

Missbrukare bestämma läkemedel???

Jag har då en familjemedlem som haft ett missbruk med amfetamin (för 15år sedan) och efter tablettmissbruk av de tabletter han själv fått utskrivet från läkare. Tex Benzo, morfin.. Detta har resulterat i många överdoser och nära döden upplevelser.

Nåväl... efter allt KÄMPANDE med vården och soc och med han, är vi nu mitt uppe i Behandlingshem frågan. Han gick med på det av morfinavgiftades. Och sedan kom på tal att han har 2 läkemedel till som inte får förekomma på b-hem, lyrica och Ritalin.

Lyrican är så gott som borta, men han VÄGRAR ta bort Ritalinet.. Han påstår sig inte fungera utan det, och samma sak sa han om morfin och Lyrican....

Han är ju så manipulativ och innerst inne vill han ej åka på b-hem, för ?herregud så jobbigt att ta tag i allt?.

Det jag vill komma till.... Kan en patient, med missbruk i botten kunna få bestämma sina egna läkemedel? Att han kan tacka nej till något som istället ersätter Ritalinet mot ADHD?

Han vill ju bara ha saker som är till sin fördel.

Kan inte läkaren bara säga, ?stopp, det var fel att du skulle få det från början, vi måste ersätta det med något annat o vi gör det nu??

Jag försöker förbereda mig psykiskt att ta ett rejält snack med hans läkare imorgon.

Ber om ursäkt för rörigt inlägg... men det är så rörigt det är i huvudet tyvärr...

• Svar på tråden Missbrukare bestämma läkemedel???
  • klyban

Men ritalinet är emot ADHD antar jag, och varför skulle man vilja plocka bort den?
    Då jag bara antar han har ADHD, men mer diagnoser än detta?

Benzo och opiater/opioider är inegn bra kombo, det har dödat många många och en hel drös med kändisar.

hur många meter var det?
  • Anonym (Jävligt trött)
    klyban skrev 2018-02-07 21:53:58 följande:

Men ritalinet är emot ADHD antar jag, och varför skulle man vilja plocka bort den?

Då jag bara antar han har ADHD, men mer diagnoser än detta?

Benzo och opiater/opioider är inegn bra kombo, det har dödat många många och en hel drös med kändisar.

Det är inte tillåtet att äta på b-hem, det dämpar ju hans huvud och för det är väl narkotikaklassat med tror jag(?)

Ja, han har adhd o bipolär. Men han fick den diagnosen nör han var 40+ så man kan väl tycka att han borde kunna vara utan eller byta läkemedel. Ett b-hem är ju så strukturerat och han är nog knappast ensam om att ha den diagnosen. O han ska inte äta de med tanke på förflutna.

Ja!! Visst är det!! Inkompetenta läkare som skriver ut det...
  • Anonym (Läkare)

1. Nej, en patient kan inte själv bestämma vilka läkemedel han skall få förskrivet, dock finns ju alltid dialog mellan behandlande läkare och patient där hänsyn tas till patientens önskemål såtillvida att man berömmer om det är rimligt och till medicinsk nytta för patienten, och annars får motivera det motsatta.

2. Opioider och bensodiazepiner är båda läkemedel med missbrukspotential och skall naturligtvis om möjligt undvikas till patienter med missbruksproblematik. Att dock kategoriskt säga att det är fel av läkare att förskriva båda dessa mediciner till en patient är inte sant, det finns patienter för vilka detta under kontrollerade former kan erbjuda god symptomlidring exempelvis patienter med avancerad cancer med kombination av svåra smärtor och inslag av oro och ångest.

• Anonym (Jävligt trött)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-02-07 22:18:25 följande:

1. Nej, en patient kan inte själv bestämma vilka läkemedel han skall få förskrivet, dock finns ju alltid dialog mellan behandlande läkare och patient där hänsyn tas till patientens önskemål såtillvida att man berömmer om det är rimligt och till medicinsk nytta för patienten, och annars får motivera det motsatta.

2. Opioider och bensodiazepiner är båda läkemedel med missbrukspotential och skall naturligtvis om möjligt undvikas till patienter med missbruksproblematik. Att dock kategoriskt säga att det är fel av läkare att förskriva båda dessa mediciner till en patient är inte sant, det finns patienter för vilka detta under kontrollerade former kan erbjuda god symptomlidring exempelvis patienter med avancerad cancer med kombination av svåra smärtor och inslag av oro och ångest.

Tack snälla du för ditt svar!!!!!!
  • klyban
    Anonym (Jävligt trött) skrev 2018-02-07 22:03:10 följande:
    Det är inte tillåtet att äta på b-hem, det dämpar ju hans huvud och för det är väl narkotikaklassat med tror jag(?)
    Ja, han har adhd o bipolär. Men han fick den diagnosen nör han var 40+ så man kan väl tycka att han borde kunna vara utan eller byta läkemedel. Ett b-hem är ju så strukturerat och han är nog knappast ensam om att ha den diagnosen. O han ska inte äta de med tanke på förflutna.

Ja!! Visst är det!! Inkompetenta läkare som skriver ut det...

Har man både ADHD och är bipolär, så finns det inte mycket annat som kan hjälpa.
    Så hur är det inkompetent?

Saken är att inte ens dessa tabletter hjälper tillräckligt för att han ska må bra, det borde säga en hel del till närstående.
    Men tyvärr gör det aldrig detta, utan det ska KRÄVAS absolut nykterhet.
    Visst detta funkar ibland, men alla som det inte hjälper då?

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Läkare) skrev 2018-02-07 22:18:25 följande:

2: Benzo och opioider är ingen bra kombo, vi begraver väldigt många pga detta.
    Men nu bara jag antar att läkaren inte vet om missbruk, för nära döden situationer har ju uppstått.
    Så hade läkare vetat detta, så känns det lite märkligt faktiskt att en sådan förskrivning skett.
    Så därför måste han dolt det bra, elelr flera läkare, eller skriver du ut benzon OCH opioider till missbrukare?

hur många meter var det?
  • Anonym (Läkare)
    klyban skrev 2018-02-08 01:11:55 följande:

2: Benzo och opioider är ingen bra kombo, vi begraver väldigt många pga detta.

Men nu bara jag antar att läkaren inte vet om missbruk, för nära döden situationer har ju uppstått.

Så hade läkare vetat detta, så känns det lite märkligt faktiskt att en sådan förskrivning skett.

Så därför måste han dolt det bra, elelr flera läkare, eller skriver du ut benzon OCH opioider till missbrukare?

Nej som jag skrev är det ingen bra kombination (eller ens bra preparat var för sig) att förskriva till patienter med missbruksproblematik. Det jag skrev är att det finns patientgrupper för vilka det kan vara av värde (patienter som inte har missbruksproblem.), det jag menade var att man inte kan säga rakt av att kombinationen i sig är fel. Men jag är restriktiv med förskrivning av samtliga läkemedel med beroendepotential.
  • klyban
    Anonym (Läkare) skrev 2018-02-08 06:12:49 följande:
    Nej som jag skrev är det ingen bra kombination (eller ens bra preparat var för sig) att förskriva till patienter med missbruksproblematik. Det jag skrev är att det finns patientgrupper för vilka det kan vara av värde (patienter som inte har missbruksproblem.), det jag menade var att man inte kan säga rakt av att kombinationen i sig är fel. Men jag är restriktiv med förskrivning av samtliga läkemedel med beroendepotential.

Jo, men denna patientgrupp som får benzo och opioider, msåte du väl överinformera?
    Just för att döden gärna infinner sig för denna kombon, Hollywood har u begravt en hel hög med denna kombon.

Lite som dexofen, som skickade massor i graven per år innan man satte igång en massiv kampanj emot ALL alkohol var väldigt DÅLIG för en och med den tabletten.
    En del fick akuta biverkningar, redan efter en lättöl.
    Så mot slutet innan man helt plocka bort den, så var man nere på 10 dödsfall per år.

Jo, man ska alltid vara restriktiv med dessa läkemedel.

Själv har man hamnat i en udda situation, där man hamnar mellan stolarna.
    Jag har mina skov för sällan för reumatologen ska engagera sig, och för ofta för VC ska tro på en.
    Fast än man har 3 separata olika reumatologer som säger det INTE är gikt, så vill VC än en gång ta en över gikt spåret och blev bara sur när jag nämnde detta.
    Och vet redan hur det spåret kommer sluta, och det är meningen "bara för urinsyra inte är över referens, så kan man ha gikt".

Jag börjar misstänka de tror jag är en missbrukare, tar aldrig sån smärtmedicin utan smärta och aldrig mer än 8 veckor i rad, då jag hatar när man blir kemiskt beroende och efterföljande absintens som uppstår redan då.

Ska nog plocka ut alla mina blodprov ifrån sjukhuset, som jag besökte väldigt ofta för 4-5 år sedan när det var väldigt intensivt med skoven ett tag.
    För det bör gå, för jag sett de plockat upp det innan och ett prov och många tillfällen.
    Kanske även be reumatologen skriva ut nått typ av intyg vad jag har, dock så lugnande det ned sig innan jag fick diagnosen psoriasis artrit.
    Dock har jag ont 10-20ggr om året nu, men ofta väldigt kort tid och medicinerar mig inte.
    Men två ggr förra året så var det illa ställt med smärta, och enda stället som hjälper en är AVC men dit är så extremt tråkigt att gå.
    För allt de gör är att peta på foten så den gör mer ont, och sen bara ligger och väntar på nästa tillfälle och lindra den extrema smärtan.

hur många meter var det?
  • Anonym (Jävligt trött)
    klyban skrev 2018-02-08 00:40:43 följande:

Har man både ADHD och är bipolär, så finns det inte mycket annat som kan hjälpa.

Så hur är det inkompetent?

Saken är att inte ens dessa tabletter hjälper tillräckligt för att han ska må bra, det borde säga en hel del till närstående.

Men tyvärr gör det aldrig detta, utan det ska KRÄVAS absolut nykterhet.

Visst detta funkar ibland, men alla som det inte hjälper då?

Det var inte så svårt för läkaren att byta ut Ritalinet! Så nu var det gjort och bestämt! Och jag fick som jag ville, kanske är det början på ett slut!!! B-hem om en vecka, först då har man försökt allt
  • klyban
    Anonym (Jävligt trött) skrev 2018-02-08 09:42:27 följande:
    Det var inte så svårt för läkaren att byta ut Ritalinet! Så nu var det gjort och bestämt! Och jag fick som jag ville, kanske är det början på ett slut!!! B-hem om en vecka, först då har man försökt allt
    Byta ut till vad?
    hur många meter var det?
  • Anonym (Jävligt trött)
    klyban skrev 2018-02-08 17:46:54 följande:

Byta ut till vad?

Strattera. Och det var godkänt på ett b-hem. Fråga mig inte varför :)

Hoppas det löser sig för dig. Man måste tyvärr veta en hel del och ligga på IBLAND för att kunna få en bra vård.
  • Gynekologstol
    Anonym (Jävligt trött) skrev 2018-02-08 09:42:27 följande:
    Grattis, du fick som du ville. Tänker du ens på vad din anhörige vill? Hur han eller hon mår? Skäms på dig!

Nu är jag visserligen nykter sedan flera år tillbaka, men om mina anhöriga hade betett sig som du så hade jag sagt upp kontakten permanent. Du skriver själv att han eller hon inte vill vara på behandlingshem, men trots det så manipulerar du så att han eller hon skall vara på ett sådant. Dessutom så undrar jag hur det kan komma sig att du bara kan kontakta läkaren och utan vidare diskutera personens vård. Jag vet att sekretessen i Sverige är ett skämt, men detta blir ju bara för mycket.

Får jag fråga om det är tolvsteg och om du är med i behandlingshemmets anhörigprogram? Alla varningsklockor ringer hos mig...
  • Regndamen
    Anonym (Jävligt trött) skrev 2018-02-08 22:12:26 följande:

Strattera. Och det var godkänt på ett b-hem. Fråga mig inte varför :)

Hoppas det löser sig för dig. Man måste tyvärr veta en hel del och ligga på IBLAND för att kunna få en bra vård.

Det är väl inget konstigt att det är godkänt?
  • Anonym (Jävligt trött)
    Gynekologstol skrev 2018-02-10 13:41:52 följande:

Grattis, du fick som du ville. Tänker du ens på vad din anhörige vill? Hur han eller hon mår? Skäms på dig!

Nu är jag visserligen nykter sedan flera år tillbaka, men om mina anhöriga hade betett sig som du så hade jag sagt upp kontakten permanent. Du skriver själv att han eller hon inte vill vara på behandlingshem, men trots det så manipulerar du så att han eller hon skall vara på ett sådant. Dessutom så undrar jag hur det kan komma sig att du bara kan kontakta läkaren och utan vidare diskutera personens vård. Jag vet att sekretessen i Sverige är ett skämt, men detta blir ju bara för mycket.

Får jag fråga om det är tolvsteg och om du är med i behandlingshemmets anhörigprogram? Alla varningsklockor ringer hos mig...

Trevligt, vilket påhopp!

Hade kunnat vara trevlig och berättat om du hade kommit med en schysst attityd. Eftersom du själv jobbat med ditt missbruk. Men du har inte varit en anhörig så som du skriver!

Du tror kanske inte att det finns någon form av medgivande att prata med läkare? Eller kanske frustration att vara i detta och ständigt försöker göra så att han får den hjälp han vill o behöver för att vilja leva?

När den psykiska ohälsan tar över och man måste vara den som är hård för att det ska bli bra. Rädslan att ta tag i ett missbruk som har pågått i 20års tid, det är klart att han inte vill, fast han vill.

Han har inget LVM, och han gör allt frivilligt.

Behandlingshem är ett krav, annars finns inte familjen kvar. Ja du har så rätt, anhöriga behöver också hjälp!

Du vet tydligen inte vad du pratar om.

Trots alla droger, finns det massa kärlek kvar.. det är det som är styrkan i all detta.

Hade han inte haft oss skulle han varit död för länge sen.

Är det konstigt med lite ilska och frustration över läget?

Skäms på dig, du borde vara ödmjuk!
  • Anonym (Jävligt trött)
    Regndamen skrev 2018-02-10 14:19:05 följande:

Det är väl inget konstigt att det är godkänt?

Jag vet inte varför det ena läkemedlet är godkänt medan det andra inte är! Varför är det inte så konstigt? Ritalin var ju totalt förbjudet.
  • Anonym (ADD)

Jag kan inte mycket om läkemedel så jag ska inte uttala mig om så mycket men en vän till mig satt på b-hem. Han har ADHD och tat Ritalin mot det. Han fick fortsätts med det under tiden på b-hem MEN han fick inte ha hand om det preparatet själv utan en ansvarig delade ut det till honom.

Min sambo har ADD och vill av personliga inte ta Ritalin och liknande mot det. Han använder sig istället utav cannabioder - CBD. Det finns både THC fri och med liten LAGLIG mängd av THC. Hemsidan han använder sig utav är svensk och laglig. Dem har blivit prövade i både tingsrätt och i HD så det är absolut inte olagligt. Min sambo använder sig utav den THC fria och det hjälper honom enormt mycket! Det är heller inte beroendeframkallande då all THC är borttagen och väljer man själv att ta den med liten THC mängd i så kan man heller inte bli beroende för i så fall hade dem blivit dömda på direkten.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Jävligt trött) skrev 2018-02-11 01:09:42 följande:
    Jag vet inte varför det ena läkemedlet är godkänt medan det andra inte är! Varför är det inte så konstigt? Ritalin var ju totalt förbjudet.
    Högst troligt på grund av att det är helt olika slags mediciner och det är inte troligt att bytet kommer bli särskilt smidigt. Det är lite konstigt han fått ritalin om han haft missbruk, det brukar de inte ge och i så fall bara efter krav på urinprov att man är ren innan. Ritalin är centralstimulantia, strattera är i grunden en antidepressiv(men visade sig inte vara så effektiv som sådan) - centralstimulantia är narkotikaklassat och kan missbrukas i tillräckligt hög dos, troligen därför de inte vill tillåta det.
    Det är också kontraindicerat om man haft manier så kanske inte så lämpligt om han även är bipolär, sen är vanligen ritalin snabbverkande, medan concerta bara är i depotabletter (verkar dock finnas depotvarianter även på ritalin enligt fass). 
    Alltså lite konstigt han fått den från början, DÄREMOT kan det ligga mycket i att han kan få mycket svårt utan den och inte bara på grund av missbruket och missbruket av amfetamin är troligen självmedicinering från början så att säga att han har klarat sig utan ritalinet så länge är inte riktigt sant, han har ju inte gjort det, hade han istället blivit medicinerad som lugn kanske han aldrig blivit missbrukare. 
    Det kan gå bra med stratteran, men det är inte säkert de är inte motsvarande och det finns inte heller något ritalinet kan bytas mot som de skulle acceptera på behandlingshemmet om de inte går med på ritalin (naturligtvis som nämnt bör det vara strikt kontrollerat och doserat av personal på ett sådant ställe om det ska användas).
    Det är alltså inte något automatiskt tecken på att han "krånglar" om det inte fungerar att byta. Det är individuellt vilken typ av medicinering som fungerar, med det att fler behöver de centralstimulerande än det fungerar med noradrenalinhämmare. 

Det är extremt sorgligt med de som har grav ADHD och inte diagnostiserats och fått behandling redan som unga och istället hamnar i amfetaminmissbruk, vilket då senare krånglar till det med den medicinering de mycket väl behöver men har missbrukat närliggande substanser vilket gör det extra svårt att "hålla sig på banan" och väldigt svårt att fungera normalt utan. Lite på samma sätt med de som lider av olika matmissbruk och ätstörningar, där alternativet att helt vara utan det man lätt missbrukar inte finns som ett bra alternativ. 
  • Gynekologstol
    Anonym (Jävligt trött) skrev 2018-02-11 01:06:41 följande:
    Trevligt, vilket påhopp!

Hade kunnat vara trevlig och berättat om du hade kommit med en schysst attityd. Eftersom du själv jobbat med ditt missbruk. Men du har inte varit en anhörig så som du skriver!

Du tror kanske inte att det finns någon form av medgivande att prata med läkare? Eller kanske frustration att vara i detta och ständigt försöker göra så att han får den hjälp han vill o behöver för att vilja leva?

När den psykiska ohälsan tar över och man måste vara den som är hård för att det ska bli bra. Rädslan att ta tag i ett missbruk som har pågått i 20års tid, det är klart att han inte vill, fast han vill.

Han har inget LVM, och han gör allt frivilligt.

Behandlingshem är ett krav, annars finns inte familjen kvar. Ja du har så rätt, anhöriga behöver också hjälp!

Du vet tydligen inte vad du pratar om.

Trots alla droger, finns det massa kärlek kvar.. det är det som är styrkan i all detta.

Hade han inte haft oss skulle han varit död för länge sen.

Är det konstigt med lite ilska och frustration över läget?

Skäms på dig, du borde vara ödmjuk!
    Det finns bara ett sätt att sluta missbruka, och det är att verkligen vilja sluta och sedan besluta sig för det. Behandlingshem hjälper inte, det är den egna viljan det hänger på.

Jag vet inte riktigt vad jag skall tro angående läkaren. Jag känner till fall där läkare har pratat med anhöriga mot patientiens vilja, trots den så kallade sekretessen.

Jag tycker att ni i familjen skall sluta ställa krav och börja stötta istället. Istället för att kräva absolut nykterhet och behandlingshem så kanske ni kan lyssna på vad han vill och hur han mår. Om han har bipolär sjukdom så har han redan det tillräckligt tufft. Sluta vara så egoistiska! Tror du på allvar att han blir bättre av att du är hård?

Den enda som jag är ödmjuk inför är din anhörige. Jag är själv inte bipolär, men jag har vissa (förvisso milda) drag som påminner om sjukdomen. Detta gör att jag har en viss insikt i hur din anhörige mår, trots att jag alltid kan hantera mina svängningar utan konsekvenser. Vad jag inte respekterar är gapiga anhöriga som av egoistiska skäl försöker manipulera andra till att följa deras vilja.
  • Anonym (Jävligt trött)
    Anonym (Fia) skrev 2018-02-11 01:54:57 följande:

Högst troligt på grund av att det är helt olika slags mediciner och det är inte troligt att bytet kommer bli särskilt smidigt. Det är lite konstigt han fått ritalin om han haft missbruk, det brukar de inte ge och i så fall bara efter krav på urinprov att man är ren innan. Ritalin är centralstimulantia, strattera är i grunden en antidepressiv(men visade sig inte vara så effektiv som sådan) - centralstimulantia är narkotikaklassat och kan missbrukas i tillräckligt hög dos, troligen därför de inte vill tillåta det.

Det är också kontraindicerat om man haft manier så kanske inte så lämpligt om han även är bipolär, sen är vanligen ritalin snabbverkande, medan concerta bara är i depotabletter (verkar dock finnas depotvarianter även på ritalin enligt fass). 

Alltså lite konstigt han fått den från början, DÄREMOT kan det ligga mycket i att han kan få mycket svårt utan den och inte bara på grund av missbruket och missbruket av amfetamin är troligen självmedicinering från början så att säga att han har klarat sig utan ritalinet så länge är inte riktigt sant, han har ju inte gjort det, hade han istället blivit medicinerad som lugn kanske han aldrig blivit missbrukare. 

Det kan gå bra med stratteran, men det är inte säkert de är inte motsvarande och det finns inte heller något ritalinet kan bytas mot som de skulle acceptera på behandlingshemmet om de inte går med på ritalin (naturligtvis som nämnt bör det vara strikt kontrollerat och doserat av personal på ett sådant ställe om det ska användas).

Det är alltså inte något automatiskt tecken på att han "krånglar" om det inte fungerar att byta. Det är individuellt vilken typ av medicinering som fungerar, med det att fler behöver de centralstimulerande än det fungerar med noradrenalinhämmare. 

Det är extremt sorgligt med de som har grav ADHD och inte diagnostiserats och fått behandling redan som unga och istället hamnar i amfetaminmissbruk, vilket då senare krånglar till det med den medicinering de mycket väl behöver men har missbrukat närliggande substanser vilket gör det extra svårt att "hålla sig på banan" och väldigt svårt att fungera normalt utan. Lite på samma sätt med de som lider av olika matmissbruk och ätstörningar, där alternativet att helt vara utan det man lätt missbrukar inte finns som ett bra alternativ. 

Tack det var mycket bra förklarat :)
Svar på tråden Missbrukare bestämma läkemedel???