Vad ska man baka med mandelmassa?
Ja, som rubriken säger: vad ska man baka med mandelmassa?
Har massa mandelmassa i kylskåpet och måste göra slut på den snart. Någon med enkla tips? Gärna glutenfritt.
Ja, som rubriken säger: vad ska man baka med mandelmassa?
Har massa mandelmassa i kylskåpet och måste göra slut på den snart. Någon med enkla tips? Gärna glutenfritt.
biskvimassa som många skrivit om är suveränt att använda till myyyyycket
färdiga tårtbottnar/småbottnar går att packa i plast och frysa tills du behöver dom - sen på med ngn god smet (ex vit chokladmousse och jordgubbar, citronfromage och hallon, citron-creamcheese-smörkräm, chokladsmörkräm, romsmörkräm etc)
får man lite över sen så kan man låta dom torka och krossa - och ha i fruktsoppor, på glassen eller använda istället för ladyfingers i tiramisu
Perfekt! Tack så mycket! Blir nog något mot biskvi-hållet Mums!
Går det bra att frya biskvier?
Hur många olika sorters fyllning finns det?
Tips på fyllningar?
MAZARINER ca 50 små, eller 30 större
Deg till formarna
200g smör
7dl vetemjöl
1 dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
Ställ fram smöret så det blir rumsvarmt, blanda alla ingredienserna till en deg, ju mindre man bearbetar den desto mörare bli kakorna. Tryck ut i formarna, degen ska vara ca 3 mm tjock
Fyllning
200g smör
5 ägg
400g mandelmassa
Ställ fram ägg och smör så de är rumsvarma, annars kan fyllningen skära sig. Blanda samman och fyll formarna till ca 3/4, grädda i 150 grader ca 10 min. Låt svalna innan man tar ur dom ut formarna om man använder mandelmusselformar.
Glasyr
200g florsocker, knappt 3 dl
1 msk citronsaft
1/4 dl vatten
Blanda ingredienserna och värm på spisen till 40 grader innan den bres på mazarinerna
Vill man ha lite extra smak på mazarinerna kan man under glasyren smeta ut ett tunt lager med valfri sylt.
Dessa mazariner blir mycket luftigare i konsistensen än de man köper, mycket goda, liksom bara smälter i munnen.
Tack Squeezetoy! Låter mumsigt!
bottnarna går utmärkt att frysa
sen beror det på vad man har ovanpå - vissa fyllningar spricker (skär sig) när de fryses
men ett tips - använd bottnarna i glasstårta! två tre bottnar och mjukrörd glass emellan sen in i frysen -MUMS
Ååååh! Chokladbiskvier! Så sugen jag blev!
Och ja, dammsugare går utmärkt att frysa!
Åh! Perfekt! Blir bakning imorgon eller på onsdag. Bara att skriva en lista på allt som jag ska baka och handla för att kunna baka det
Man kan frysa chokladbiskvier om man fryser dem odoppade, då gör det inget om chokkladkrämen ser lite lustig ut på toppen och dessutom blir de mycket lättare att doppa! Man KAN frysa dem färdigdoppade också men då blir de lite grå. Jag har provat (och ser egentligen ingen anledning att frysa dem alls - svulla när de är färska istället )
TygTiger: *Skratt* Det är nog sant! Kanske inte behöver oroa mig ifall jag ska frysa dem eller inte
,?