• Crazzy

Vad skulle du vilja ha på en brunch

Tänkte bjuda 10-15 pers på en riktigt schyst brunch. Vad jag tycker är schyst till brunch ju dock inte samma sak som vad andra tycker, så jag är nyfiken på vad ni skulle vilja ha om ni gick på brunch? Både mat och dryck, sött och salt.

Ja jag skulle kunna fråga gästerna, men jag vill hellre "överraska". Och gillar man inte brunch/mat/osv är det inget man måste ventilera i just den här tråden ;).

Tack

• Svar på tråden Vad skulle du vilja ha på en brunch
  • elyse

Ägg Benedict

Amerikanska pannkakor

Croissants

• Crazzy
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-02-09 21:41:50 följande:

Glöm inte champagnen!

Ganska många kommer behöva ta bil och en del ammar, men jag tänkte ändå göra lite mimosa på asti!
  • Gryntroll

Ägg Benedict!

Ubderbart gott med pocherat ägg ovanpå en god hollandaise, en skiva skinja el lax på ett rostat bröd och lite grönt på toppen.

Ugnsbskade baconlindade småpltatisar

Ungsbakade grönsaker

Ägg som röra eller omelett

Bagles med philadelphia, skinka, hårdost, grönsaker

Scones med philadelphia, lemoncurd, hårdost marmelad

Yoghurt med granola och färska bär

Overnight oats med färska bär

Färskpressad juice

Mousseande

Bloody Mary

Kaffe/te

• No Logo

Ägg Florentine med lax, hemlagad hollandaise!

Bagels med Philadelphia och rökt lax

BLT sandwiches

Bloody Mary

Färskpressad juice

Blåbärspannkakor med lönnsirap

Scones med hemlagad lemoncurd och clotted cream

Jordgubbar med nutella

Frukt och bär

Cappuccino

• SofieJ

Bullar/Frallor/scones

Smör

Cream cheese

Ost

Marmelad

Skinka/korv

Någon god mögelost/brie

Gurka/Tomat/Paprika

Olika sorters sill eller gubbröra

Kallrökt/gravadlax med hovmästarsås

Ägghalvor

Paj med fetaost och spenat

Pastasallad med ruccola, pesto, soltorkade tomater och oliver

Äggröra

Bacon

Prinskorv med senap

Pannkakor, vanliga el. Amerikanska

Grädde/Sylt/Lönnsirap

Tårta eller frostad långpannekaka typ brownies el. mororskaka

Frukt typ apelsin, jordgubbar, kiwi, melon, färsk ananas

Juice, smoothie, te och kaffe

Man måste ju inte ha ALLT, men detta är vad jag brukar plocka av när jag bjuder på brunch :)

Har haft typ yoghurt med nötter, honung och müsli vid några tillfällen också, men det brukar inte gå åt :/

• tobbe01

Den bästa "brunchen" torde vara en där man helt hoppat över frukost! Liksom annars är den ju bara jobbig? Har man hoppat över frukost så duger precis vad som helst för man är hungrig som en varg. Korv, ägg, hårt bröd och vatten.........

• Alessia

Skippa allt som heter pannkakor och våfflor om du ska ha 10-15 personer på brunch. Du får stå vid spisen hela brunchen såvida du inte vill servera uppvärmda färdiggjorda pannkakor (huuu!) eller har en villig köksslav som gräddar pannkakor och våfflor allt eftersom.

I övrigt är jag ingen större vän av brunch. Man äter för mycket och och ärligt talat rätt ohälsosam och fet mat - åtminstone är flertalet restaurangers bruncher det.
    När jag bjuder många, vilket sker några gånger varje år,  föredrar jag klart en förberedd men vällagad lunch, kött, fisk eller vegetarisk, med ett par goda sallader och ett gott bröd till. Kaffe och liten mandelkaka eller liknande  efter.

• SofieJ
    Alessia skrev 2018-02-10 11:07:11 följande:

Skippa allt som heter pannkakor och våfflor om du ska ha 10-15 personer på brunch. Du får stå vid spisen hela brunchen såvida du inte vill servera uppvärmda färdiggjorda pannkakor (huuu!) eller har en villig köksslav som gräddar pannkakor och våfflor allt eftersom.

I övrigt är jag ingen större vän av brunch. Man äter för mycket och och ärligt talat rätt ohälsosam och fet mat - åtminstone är flertalet restaurangers bruncher det.

När jag bjuder många, vilket sker några gånger varje år,  föredrar jag klart en förberedd men vällagad lunch, kött, fisk eller vegetarisk, med ett par goda sallader och ett gott bröd till. Kaffe och liten mandelkaka eller liknande  efter.

Nädå, pannkakor håller sig varma om man lägger dem i hög och sen har folie över. Fungerar jättebra :)

Våfflor däremot... En del bruncher har smet i en kanna, med ert uppvärmt järn bredvid så var och en får göra sina egna. Brukar bli sjukt mycket kladd och lång kö :/
  • Grande Rock

Kavring
    Inlagd sill
    Stekta ägg
    Prinskorv
    Ost
    och till sist en smakrik öl eller två, gärna alkoholfri

Att tro är att inte veta
  • Alessia
    SofieJ skrev 2018-02-10 13:01:27 följande:
    Nädå, pannkakor håller sig varma om man lägger dem i hög och sen har folie över. Fungerar jättebra :)

Våfflor däremot... En del bruncher har smet i en kanna, med ert uppvärmt järn bredvid så var och en får göra sina egna. Brukar bli sjukt mycket kladd och lång kö :/
    Pannkakor ska ätas nygräddade - basta!
  • SofieJ
    Alessia skrev 2018-02-10 13:21:09 följande:

Pannkakor ska ätas nygräddade - basta!

Jag älskar ju kalla pannkakor som stått i kylen till dagen efter. <3
  • Occam
    Crazzy skrev 2018-02-09 21:50:19 följande:

Ganska många kommer behöva ta bil och en del ammar, men jag tänkte ändå göra lite mimosa på asti!

Asti är ett klart underskattat (och alkoholsvagt, ca 7%) sött vin - supergott till glass-eller fruktefterrätter.

MEN: för sött för mimosa! Använd ett schysst torrt bubbel i stället (champagne är slöseri att blanda ut med apelsinjuice), ta en cremant de Loire eller de Bourgogne eller en cava kanske ...
  • MAN78

Alla slags varianter av ägg är toppen. Bloody Mary är ett måste på en bra brunch :)

• tinakk

Krämig äggröra
    Korv
    Färskt bröd
    Ost
    Skinka
    Gurka
    Paprika
    Yoghurt
    Müsli
    Färskpressad juice - apelsinjuice och äppeljuice
    Kaffe
    Melon
    Croissant
    Någon slags kaka

• Crazzy
    Occam skrev 2018-02-10 17:14:17 följande:

Asti är ett klart underskattat (och alkoholsvagt, ca 7%) sött vin - supergott till glass-eller fruktefterrätter.

MEN: för sött för mimosa! Använd ett schysst torrt bubbel i stället (champagne är slöseri att blanda ut med apelsinjuice), ta en cremant de Loire eller de Bourgogne eller en cava kanske ...

Åh, tack för tipset!
Svar på tråden Vad skulle du vilja ha på en brunch