• Nusse91

Gravidförsäkring

Hej! 

Hur många är det som tecknar en gravidförsäkring till deras ofödda barn? 
    Vi fick tips av våran barnmorska att teckna en försäkring genom det försäkringsbolag vi har. Vi valde att ha "gravidförsäkring plus" det kostar 1200 kronor. Då är fostret helt försäkrat, även mamman och jag ifall något skulle hända. 
    Är det någon annan som har försäkring plus eller ni skippar det? Har ni behövt använda den någon gång? =)

• Svar på tråden Gravidförsäkring
  • Anonym (Jag)

Vi har haft gravidförsäkring (den man betalar för, inte gratisvarianten) båda gångerna och haft nytta av den båda gångerna. Fast det är stor skillnad på försäkringsbolag i hur mycket de betalar ut. Men om du får komplikationer vid förlossningen så är det väldigt bra att ha. Skulle aldrig skippa det.

• Nusse91
    Anonym (Jag) skrev 2018-02-13 16:41:01 följande:

Vi har haft gravidförsäkring (den man betalar för, inte gratisvarianten) båda gångerna och haft nytta av den båda gångerna. Fast det är stor skillnad på försäkringsbolag i hur mycket de betalar ut. Men om du får komplikationer vid förlossningen så är det väldigt bra att ha. Skulle aldrig skippa det.

Vi använder oss av Länsförsäkringar Blekinge. De verkar rätt bra. 
    Till vilken nytta har du haft av försäkringen om man får vara nyfiken? :) 
  • Anonym (Ja)

Hade full graviditetsförsäkring och skulle vi få fler skulle jag ta det igen.

• Nusse91
    Anonym (Ja) skrev 2018-02-13 16:53:12 följande:

Hade full graviditetsförsäkring och skulle vi få fler skulle jag ta det igen.

Tack för din respons! :) 

Vilken försäkring hade du? :) 

• LovisaM

Jättenöjd med Trygg-Hansa. Låg inne på sjukhus när jag var gravid några veckor och fick 200kr/dag och betalade 100kr/dag.

• Mittiprick

Skulle definitivt alltid ha försäkring som gravid. Haft nåder Folksam och trygghansa. På Trygg-Hansa får man tillbaka hela beloppet när man sedan tecknar barnförsäkring.

Tells it the way it is.
  • Anonym (Jag)

Ersättning för sjukhusvistelse och för tid på neonatal bl a

• Nusse91
    Fia 28 skrev 2018-02-14 09:57:22 följande:

Blev inte beviljad gravidförsäkring.

Hur kommer det sig?
  • Mia86a

Jag skulle absolut teckna gravidförsäkring. Har haft det vid bägge mina graviditeter och fått ut pengar bägge gångerna pga stor blodförlust. Man vet aldrig vad som händer så jag skulle råda alla att försäkra sig.

• Nusse91
    Mia86a skrev 2018-02-14 10:00:13 följande:

Jag skulle absolut teckna gravidförsäkring. Har haft det vid bägge mina graviditeter och fått ut pengar bägge gångerna pga stor blodförlust. Man vet aldrig vad som händer så jag skulle råda alla att försäkra sig.

Tack för ditt svar, förmodar att du hade gravidförsäkring plus? :)

Får man fråga vad du fick i ersättning? :)
  • Anonym (Gabbi)

Gravidförsäkringarna som är gratis är i princip endast en livförsäkring om barnet eller någon av föräldrarna dör. Plusförsäkringarna kan ge ersättning för om man som mamma blir inlagd innan förlossningen eller om barnet behöver vara inlagd efter förlossningen. T.ex. om barnet föds för tidigt och ligger inne på neonatal. Är oftast 200 kr per dygn. 

Mamman kan få ersättning för komplikationer. Havandeskapsförgiftning, akut kejsarsnitt, svår blodförlust och svåra bristningar är det vanligaste som brukar finnas med. Vissa försäkringsbolag ersätter endast för en trots att man drabbas av flera komplikationer medan vissa försäkringsbolag ersätter för alla komplikationer man drabbas av. Handlar inte om stora summor men ca 3000 kr per komplikation. 

Om barnet föds med en medfödd sjukdom kan även plusförsäkringen ge ett engångsbelopp. Ca 50 000 kr. Även sjukhusvistelse om sjukdomen gör att barnet behöver vara inlagd under första 6 månaderna. De medfödda sjukdomarna som upptäcks innan barnförsäkringen är tecknad täcks inte av barnförsäkringen. Därför kan det vara bra att ha plusförsäkringen. Den är dock väldigt begränsad i jämförelse med en barnförsäkring så en barnförsäkring bör tecknas samma dag man skrivs ut från sjukhuset om man vill undvika att något inte ska undantas från barnförsäkringen. Det är en vanlig missuppfattning att gravidförsäkringen är lika täckande som en barnförsäkring och att man därför klarar sig på den de första 6 månaderna. 

Jag jobbar på ett av de större försäkringsbolagen. 

• Nusse91

Tusen tack gabbi för din respons, jättebra att veta lite mer detaljerat om det. Vi kände att det är en trygghet för oss och barnet att ha en försäkring. :)

• Mia86a
    Nusse91 skrev 2018-02-14 10:02:44 följande:

Tack för ditt svar, förmodar att du hade gravidförsäkring plus? :)

Får man fråga vad du fick i ersättning? :)

Precis, jag hade Länsförsäkringars gravidförsäkring plus! Jag fick ut 3000 kr per förlossning.
  • Fia 28
    Nusse91 skrev 2018-02-14 09:58:24 följande:
    Hur kommer det sig?
    Det var tydligen inte ok att jag tog fragminsprutor under graviditeten. Antar det räknas som förhöjd risk.
  • Nusse91

Ojdå, där ser man, hade ingen aning om fragminsprutorna. Tack ändå för informationen. 

• Anonym (Ja)
    Nusse91 skrev 2018-02-13 17:09:20 följande:

Tack för din respons! :) 

Vilken försäkring hade du? :) 

Länsförsäkringar, plus graviditets försäkring.
Svar på tråden Gravidförsäkring