• Anonym (Styvfar)

Bonusdotter 13år?

Hej.

Har en bonusdotter på 13 som bor vv hos oss, biomamman och mig styvfar.

Hennes uppförande samt beteende önskar vi att hon skulle förändra.

Hon är allmänt otrevlig mot oss båda, gnäller om allt, försöker mästra oss, otacksam med allt mm mm.

Jag styvpappan har försökt med allt tror jag utan förändring, vad jag än säger gör så är det fel enligt henne.

Har nu blivit så att jag undviker att säga något åt henne, jag har slutat med att vi hittar på saker hela familjen, för det bara gnälls om allt då.

Hennes mamma har jag pratat med flera ggr angående detta och hon tror att det är hennes hormoner som bråkar och det kan det ju säkert vara hon är ju i den åldern..

Dock har hon betett sig på detta vis sedan jag klev in i deras liv för några år sedan, så det har inte börjat nyligen.

Någon som har nåt tips på hur vi ska komma på rätt köl igen..

• Svar på tråden Bonusdotter 13år?
  • LFF
    Pope Joan II skrev 2018-02-15 09:54:42 följande:
    Trist att du ska behöva känna så och att det varit så. 

Just de här problemen är ju dessutom lätta att undvika. Det är bara att låta den som äger situationen och den eventuella konflikten fortsätta äga den. När min mans ena tonårsdotter vid något tillfälle blev arg på honom och betedde sig orättvist mot honom så fick de förstås lösa det själva. Han behövde inte mitt försvar och stöd, han hade ju känt henne i hela hennes liv och det var förstås inte en stor sak för honom även om hon i stunden behandlade honom tämligen skoningslöst. Det verkar som om många nya partners till föräldrar intar en sorts försvarsställning för partnern och ska skydda denne mot sina egna barn som av styvföräldern upplevs som en pina. Men för förälderna är ju vägen mot tonåren en process där stora känslomässiga investeringar gjorts för att palla med vilka överraskningar den än bär med sig. Och dramat är därmed oftast mycket mindre än det kan upplevas av åskådaren.

Jag tror att det mycket sällan är någon särskilt bra idé att som ny partner lägga sig i uppfostran. Den delen kräver att man blivit tillsammans när barnet var någorlunda litet och/eller att man skaffat sig en relation som innehåller mycket respekt, hänsyn, förståelse och goda känslor för varandra. Då kan även en tillrättvisning, upplysning eller en erfarenhet som utdelas av styvföräldern upplevas som om den personen faktiskt hade något vettigt att säga och som går att lita på. 
    Nu handlar ju inte tråden om mig och min relation till min mammas sambo men det nog många tyckte då (och tycker fortfarande) är nog att det är konstigt att han inte är mer än "mammas sambo" för mig trots att de varit tillsammans sen jag var 2 år. Det "borde" inte ha blivit de konflikterna mellan oss enligt många eftersom jag "borde" ha sett honom mer som en förälder.

Att komma in som ny partner till någon som har barn i början av puberteten och tonåren eller strax där innan är nog ett helsike. Nu framgår det inte vare sig hur relationen mellan TS och 13-åringen varit tidigare (hade de en hyfsad relation innan hormonerna började strömma?) eller hur nära inpå separationen mellan föräldrarna som TS kom in i 13-åringens och mammans liv. Ibland är det ju en fördel att även den nya partnern har erfarenhet av barn men när det "nya" barnet hela tiden kommer till korta i jämförelsen med de egna så är det ju inte bra heller.
  • Vildvittrafrånförr

Tycker det låter som en rätt normal 13-årig tjej, ärligt talat. Känner igen mig i delar av det och jag hade världens tryggaste kärnfamilj. D.v.s. inget att protestera emot, men ibland var det bara hormoner eller oerfarenhet eller ålderstypisk obetänksamhet som ställde till det. Lägg då på i din bonusdotters fall, en ny partner i ekvationen, så är det normalt att hon protesterar sådär ibland. Tycker inte det låter det minsta oroande.

Och tycker inte att lösningen är att "vara hårdare"...

Citat: "Dom lärde sig ganska snart att det inte är lönt att missköta sig, och idag har dom jobb och egna boenden och sköter sig bra."

Jag är bortskämd med att ha vuxit upp med vad man nog idag skulle kalla curlande föräldrar (på min tid fanns inte det begreppet, och min typ av familj var inte minsta ovanlig heller) så jag är emot bestämmande och hårda regler, "det är inte lönt att..."-tänk o.s.v. Därmed inte sagt att t.ex. skolk inte ska ha konsekvenser, det hade det för mig med (fast inte bestraffningar - vi pratade om det och så såg de alltid min sida av saken eftersom jag precis som de flesta unga inte gjorde nåt "för å jävlas" utan det låg alltid nåt bakom, när de rett ut det, var de nöjda och jag behövde aldrig vara utan middag eller mina saker...)

Jag har eget boende och jobb och alltid skött mig bra, jag med. Lika så min bror som uppfostrades på samma sätt.

• Anonym (bonus)
    Anonym (Styvfar) skrev 2018-02-14 13:32:38 följande:

Hej.

Har en bonusdotter på 13 som bor vv hos oss, biomamman och mig styvfar.

Hennes uppförande samt beteende önskar vi att hon skulle förändra.

Hon är allmänt otrevlig mot oss båda, gnäller om allt, försöker mästra oss, otacksam med allt mm mm.

Jag styvpappan har försökt med allt tror jag utan förändring, vad jag än säger gör så är det fel enligt henne.

Har nu blivit så att jag undviker att säga något åt henne, jag har slutat med att vi hittar på saker hela familjen, för det bara gnälls om allt då.

Hennes mamma har jag pratat med flera ggr angående detta och hon tror att det är hennes hormoner som bråkar och det kan det ju säkert vara hon är ju i den åldern..

Dock har hon betett sig på detta vis sedan jag klev in i deras liv för några år sedan, så det har inte börjat nyligen.

Någon som har nåt tips på hur vi ska komma på rätt köl igen..

Jag har gått igenom min bonusdotters tonårstid. Jag fick all skit hela tiden. Hormoner ja, men det var bara jag och hennes lillebror som fick allt. Fått trippa på tå, allt man säger kan utlösa kaos, fick/får inte ha andra åsikter om henne. Jag har försökt allt, ägna mig åt hennes intresse osv. Har alltid varit trevlig och i stort sett aldrig tagit en diskussion med henne utan bara lämnat. Det går inte prata med hennes pappa om det, han sätter upp en försvarsmur direkt. Nu är hon 18 och ljuger och manipulerar sin pappa och jag tycker helt enkelt inte om henne. Vi är trevliga ibland och säger hej och godnatt men vi kommer aldrig få en relation. Jag räknar dagarna tills hon flyttar ut. Och gör hon inte det så lämnar jag nog sambon. Sorry för ett inte så uppmuntrande inlägg, ville bara säga att jag vet hur det är. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Styvfar) skrev 2018-02-15 09:35:52 följande:
    Jag har sagt någon gång att jag inte åker iväg och gör något roligt på en helg tex för det bara gnälls om allt.
    Ja då blev det ju såklart gnäll och gråt för det.

Hon har ju lärt sig genom åren att få som hon vill genom att sura och grina och det är ju inte lätt att ändra på..

Ser jag tillbaka på mina söner när dom växte upp så hade vi en lite hårdare uppfostran.

Misskötte dom skolan med skolk tex så blev det utegångsförbud några dagar, kom dom inte ner för att äta middag efter några tillrop så blev dom utan mat.

Dom lärde sig ganska snart att det inte är lönt att missköta sig, och idag har dom jobb och egna boenden och sköter sig bra.

Har ju berättat för bonusdottern/mamman hur vi uppfostrade mina söner och då kan dom se helt förskräckta ut
    Jag är av den idag omoderna åsikten att detta är rätt väg att gå. Men det är mamman som ska vara drivande och du ska stötta henne i hennes föräldraskap. Ni kan diskutera sinsemellan och komma fram till vilka gemensamma regler som gäller i ert hem, sen behöver aldrig hennes dotter veta om dessa regler ursprungligen kommer från dig eller mamman.
  • Anonym (pion)
    LFF skrev 2018-02-15 10:04:25 följande:
    Nu handlar ju inte tråden om mig och min relation till min mammas sambo men det nog många tyckte då (och tycker fortfarande) är nog att det är konstigt att han inte är mer än "mammas sambo" för mig trots att de varit tillsammans sen jag var 2 år. Det "borde" inte ha blivit de konflikterna mellan oss enligt många eftersom jag "borde" ha sett honom mer som en förälder.

Att komma in som ny partner till någon som har barn i början av puberteten och tonåren eller strax där innan är nog ett helsike. Nu framgår det inte vare sig hur relationen mellan TS och 13-åringen varit tidigare (hade de en hyfsad relation innan hormonerna började strömma?) eller hur nära inpå separationen mellan föräldrarna som TS kom in i 13-åringens och mammans liv. Ibland är det ju en fördel att även den nya partnern har erfarenhet av barn men när det "nya" barnet hela tiden kommer till korta i jämförelsen med de egna så är det ju inte bra heller.
    Jag tycker i och för sig inte att det finns några "borden" men kan det ha varit så att din mamma inte släppte in honom i att vara delaktig? 
  • LFF
    Anonym (pion) skrev 2018-02-15 11:28:49 följande:
    Jag tycker i och för sig inte att det finns några "borden" men kan det ha varit så att din mamma inte släppte in honom i att vara delaktig? 
    Jag har ingen aning om deras "deal". Men jag var ett barn som var väldigt bestämd med vilka som hade inflytande och bestämmanderätt över mig och en väldigt nära relation till min pappa. Mammas sambo har bara varit "lekfarbror" och någon jag kunde spela fotboll med som liten. I övrigt fick jag klara mig själv när mamma började jobba skift och hade tidiga morgonar eller sena kvällar.
  • Anonym (Styvfar)
    Pope Joan II skrev 2018-02-15 09:36:02 följande:
    Jag tycker inte att det verkar som om ts nödvändigtvis går in i situationen och agerar. Däremot verkar det, för mig, som om han samlar irritationen han känner över den här sortens situationer på hög och håller det emot 13-åringen när det gäller det mesta annat. Kanske tjatar han också på mamman om hur hon borde känna och göra i den här och liknande situationer vilket antingen sår spilt mellan honom och henne eller mellan mamman och dottern. Det senare förstås mycket olyckligare än det förra. 

Ts skriver också om hur 13-åringen uppvisar beteenden som de ("vi") önskar att hon skulle förändra. Det hade vrit intressant att veta hur mycket det där "vi" innehåller av mamman och vad hon egentligen tycker och hur mycket av det som består av styvförälderns åsikter och minimala förståelse för tonåringen och hennes olikheter med hans egna söner som han tydligen och till hennes nackdel jämför henne med. 
    Jag undviker att lägga mig i hennes uppfostran, ev säger jag till när det är helt totalt galet och mamman ber mig agera. Med resultatet att jag är dum och hon springer grinandes till rummet igen.

Tjatar inte på mamman om hur hon ska göra med dottern, det är hennes och pappans ansvar. Det har vi pratat om flera ggr.

Det här ''vi'' är mamman och jag inte bara jag.
  • Anonym (Hmm)

Jag tycker det är skumt att vissa verkar tycka att man som bonusförälder inte ska lägga sig i uppfostran. Alla ska ju ändå bo under samma tak. Om barnen beter sig illa så får man ju som vuxna prata igenom det och ha en enad front och visa att vissa beteenden inte är okej.

Jag är sträng mot mina bonusbarn, för deras skull

Jag vill ge dem alla verktyg de kommer behöva i det vuxna livet. Sen vill jag gärna ge dem mängder med roliga upplevelser och jag älskar att ge dem presenter eller laga deras favoritmat. Jag tror bara att allt handlar om en balans. Jag kan bara inte tänka mig att bo med någon som har barn om jag inte får behandla barnen som att de var mina egna. Min sambo vet inte alltid hur han ska tackla vissa situationer med sina barn, då diskuterar vi fram en lösning och försöker hålla oss till det.

Jag tror att ts behöver prata med sin sambo och berätta att han tror att hon ger efter för lätt till sin dotter och komma på en lösning för situationen tillsammans.

• Anonym (pion)
    Anonym (Styvfar) skrev 2018-02-15 13:26:55 följande:
    Jag undviker att lägga mig i hennes uppfostran, ev säger jag till när det är helt totalt galet och mamman ber mig agera. Med resultatet att jag är dum och hon springer grinandes till rummet igen.

Tjatar inte på mamman om hur hon ska göra med dottern, det är hennes och pappans ansvar. Det har vi pratat om flera ggr.

Det här ''vi'' är mamman och jag inte bara jag.
    Säger du till när mamman ber dig göra det? Vad innebär det? Har du blivit som nån slags polis för mamman att ta till när hon inte tycker hon klarar av det själv?
  • ssa123

Inte läst hela tråden men låter väl som fullt normal 13 åring?

Min 13 åriga dotter och hennes bästis tror på riktigt att universum kretsar kring dem. Verkligen på riktigt.

Dock så KAN dottern uppföra sig fantastiskt bra och trevligt när hon känner för det. Hon gör det också när vi är tex bortbjudna.

Det räcker långt för mig. Det är tufft att vara tonåring.

• Anonym (pion)
    LFF skrev 2018-02-15 12:00:49 följande:
    Jag har ingen aning om deras "deal". Men jag var ett barn som var väldigt bestämd med vilka som hade inflytande och bestämmanderätt över mig och en väldigt nära relation till min pappa. Mammas sambo har bara varit "lekfarbror" och någon jag kunde spela fotboll med som liten. I övrigt fick jag klara mig själv när mamma började jobba skift och hade tidiga morgonar eller sena kvällar.
    Som förälder kan man ju påpeka för sitt barn att till exempel gå till styvföräldern för att be om hjälp, eller att när mamma inte är hemma så ska du lyssna på "x", på något sätt uppmuntra till att ha förtroende för den andre vuxna. Inte för att bestämma över barnet utan för att ha ett bra samarbete och ett hushåll som fungerar samstämt. 
  • Anonym (Mela)
    Anonym (bonus) skrev 2018-02-15 10:42:05 följande:

Jag har gått igenom min bonusdotters tonårstid. Jag fick all skit hela tiden. Hormoner ja, men det var bara jag och hennes lillebror som fick allt. Fått trippa på tå, allt man säger kan utlösa kaos, fick/får inte ha andra åsikter om henne. Jag har försökt allt, ägna mig åt hennes intresse osv. Har alltid varit trevlig och i stort sett aldrig tagit en diskussion med henne utan bara lämnat. Det går inte prata med hennes pappa om det, han sätter upp en försvarsmur direkt. Nu är hon 18 och ljuger och manipulerar sin pappa och jag tycker helt enkelt inte om henne. Vi är trevliga ibland och säger hej och godnatt men vi kommer aldrig få en relation. Jag räknar dagarna tills hon flyttar ut. Och gör hon inte det så lämnar jag nog sambon. Sorry för ett inte så uppmuntrande inlägg, ville bara säga att jag vet hur det är. 

Det där känner jag igen från sambons äldsta... Jag har fått ta all skit och jag hade ändrat så mkt men när sambon frågat vad jag eg gjort så har hon inte kommit på nåt men allt var ändå mitt fel.. Det skulle bara klagas.. Nu har hon tack och lov flyttat hemifrån och vi träffas sällan men jag tycker verkligen inte om henne... Nu när hon var hem sist stal hon en sak av mig så vissa är helt enkelt inte trevliga helt enkelt.... Funkar hur bra som helst med sambons andra barn
Svar på tråden Bonusdotter 13år?