Pope Joan II skrev 2018-02-15 09:54:42 följande:
Trist att du ska behöva känna så och att det varit så.
Just de här problemen är ju dessutom lätta att undvika. Det är bara att låta den som äger situationen och den eventuella konflikten fortsätta äga den. När min mans ena tonårsdotter vid något tillfälle blev arg på honom och betedde sig orättvist mot honom så fick de förstås lösa det själva. Han behövde inte mitt försvar och stöd, han hade ju känt henne i hela hennes liv och det var förstås inte en stor sak för honom även om hon i stunden behandlade honom tämligen skoningslöst. Det verkar som om många nya partners till föräldrar intar en sorts försvarsställning för partnern och ska skydda denne mot sina egna barn som av styvföräldern upplevs som en pina. Men för förälderna är ju vägen mot tonåren en process där stora känslomässiga investeringar gjorts för att palla med vilka överraskningar den än bär med sig. Och dramat är därmed oftast mycket mindre än det kan upplevas av åskådaren.
Jag tror att det mycket sällan är någon särskilt bra idé att som ny partner lägga sig i uppfostran. Den delen kräver att man blivit tillsammans när barnet var någorlunda litet och/eller att man skaffat sig en relation som innehåller mycket respekt, hänsyn, förståelse och goda känslor för varandra. Då kan även en tillrättvisning, upplysning eller en erfarenhet som utdelas av styvföräldern upplevas som om den personen faktiskt hade något vettigt att säga och som går att lita på.
Nu handlar ju inte tråden om mig och min relation till min mammas sambo men det nog många tyckte då (och tycker fortfarande) är nog att det är konstigt att han inte är mer än "mammas sambo" för mig trots att de varit tillsammans sen jag var 2 år. Det "borde" inte ha blivit de konflikterna mellan oss enligt många eftersom jag "borde" ha sett honom mer som en förälder.
Att komma in som ny partner till någon som har barn i början av puberteten och tonåren eller strax där innan är nog ett helsike. Nu framgår det inte vare sig hur relationen mellan TS och 13-åringen varit tidigare (hade de en hyfsad relation innan hormonerna började strömma?) eller hur nära inpå separationen mellan föräldrarna som TS kom in i 13-åringens och mammans liv. Ibland är det ju en fördel att även den nya partnern har erfarenhet av barn men när det "nya" barnet hela tiden kommer till korta i jämförelsen med de egna så är det ju inte bra heller.