• AMEX

    Varför köper ni begagnade bilar från bilhandlare?

    Varför köper ni bilar från bilhandlare? Vad är era motiv? Garantier? Trygghet?

    Jag undrar eftersom jag precis sålt en bil via en känd auktionssite. Öppen för alla, privatpersoner och handlar att köpa från. Vinnande bud blev 180.000, vilket jag tyckte kanske var lite lite med tanke på hur fin och välutrustad bilen var. Och misstanken blev bekräftad då jag såg att det var en bilhandlare i Småland som köpt den och nästa dag lagt ut bilen för 224 500, Dvs nästan 45 000 kr mer än den framtida köparen kunde ha köpt bilen på autktionssiten. Bilhandlaren har inte gjort något åt bilen som var servad, i mycket bra skick och rekondad innan försäljning.

    Jag försöker förstå varför folk betalar så mycket extra för att köpa av en bilhandlare. Trygghet? Möjlighet till urval? Lätt att gå och titta? Det är ju trots allt 20% dyrare för exakt samma bil. Jag kan förstå att man tycker att det är jobbigt att köpa privat för då finns ju inga garantier men auktionssiterna är ju nån slags mellanväg, de erbjuder tex avbetalning mm. Vad säger ni? Hjälp mig att förstå varför man vill betala så mycket mer hos handlare än privat eller på auktion?

  • Svar på tråden Varför köper ni begagnade bilar från bilhandlare?
  • Mandel
    AMEX skrev 2018-02-19 10:05:28 följande:
    Ja men är det värt 30-40 tusen mer (20%)?
    Nu betalar vi våra nya bilar kontant, men hur gör du om du vill köpa en bil på avbetalning via en auktionssajt?
    Blir det blancolån på vanlig bank eller har auktionsfirman avbetalningsmöjligheter som de erbjuder med förmånlig ränta?

    Handlar du på bilfirma så är det ofta väldigt förmånliga räntor.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • SysterY
    AMEX skrev 2018-02-19 10:28:00 följande:

    Det är ju samma bil. 20-40 tusen kan man väl sätta på ett konto för ev reparationer under ett år och sen ta en resa om man i te behöver änvända pengarna.


    Varför ska man göra det när man kan handla tryggt med garantier etc hos en bilfirma?
  • AMEX
    Mandel skrev 2018-02-19 10:47:49 följande:

    Nu betalar vi våra nya bilar kontant, men hur gör du om du vill köpa en bil på avbetalning via en auktionssajt?

    Blir det blancolån på vanlig bank eller har auktionsfirman avbetalningsmöjligheter som de erbjuder med förmånlig ränta?

    Handlar du på bilfirma så är det ofta väldigt förmånliga räntor.


    De har avbetalning och garantier. Det enda de inte har är en påstridig säljare ;). Skämt åsido. Jag undrar om det bara är ett kunskapsgap, att folk inte förstår att de kan köpa i stort sett på samma sätt (med mycket större urval) och med väldigt noggranna beskrivningar av ev fel och brister. Och när det gäller förmånliga räntor så betslar du ju ett högre pris för det. Pengarna tas någonstans ifrån.
  • AMEX
    SysterY skrev 2018-02-19 12:51:37 följande:

    Varför ska man göra det när man kan handla tryggt med garantier etc hos en bilfirma?


    Hur tryggt är det egentligen? På KVD tex är bilen grundligen igenomgången, maskinella problem, servicar och minsta lackrepa redovisas. Varför är det tryggt att betala mer? Är det inte tryggare att ha 20% i handen? Så bestämmer du själv vad som behöver repareras eller ej, och slipper tjafsa vilka ev fel som täcks av garantin eller ej?
  • AMEX
    Anonym (PP) skrev 2018-02-19 10:23:47 följande:

    Du tar din bil som exempel men finns det mer utförlig statistik på prisskillnader på auktionssite och handlare?

    Just din bil kanske inte nådde sitt optimala pris på auktionen vilket gjorde skillnaden stor på auktionspriset och utgångspriset hos handlaren.

    Vad tycker du hade varit ett mer rättvist pris på din bil på auktionen?


    Ja på KVD, där jag sålde finns förväntat prisspann och handlar, respektive privatpris redovisat.
  • Anonym (PP)
    AMEX skrev 2018-02-19 13:25:54 följande:
    Hur tryggt är det egentligen? På KVD tex är bilen grundligen igenomgången, maskinella problem, servicar och minsta lackrepa redovisas. Varför är det tryggt att betala mer? Är det inte tryggare att ha 20% i handen? Så bestämmer du själv vad som behöver repareras eller ej, och slipper tjafsa vilka ev fel som täcks av garantin eller ej?
    Men jobbar  du på Kvd  eller? :)

    Varudeklarationer  finns även hos bilhandlarna. 

    Om  jag får 20% extra i handen av att handla från t ex Kvd för att lösa reparationer, vad är då garantin på Kvd värd?

     Återigen, men en dåres envishet: Priset hos bilhandlaren är ett utgångspris och senast jag köpte bil förhandlade jag ner det över 10%. Prisskillnaden i praktiken blir inte 20%. KvD listar naturligtvis siffror som  talar i deras sak.

    De ärenden Kvd tar på garanti, vilka verkstäder fixar dom? Som kund har jag ingen koll  och ingen egen styrning på vad som händer. Det har jag om jag har relationen  direkt  med märkesverkstaden  som har all kunskap om mitt bilmärke direktkontakt  med generalagent  och tillverkare. 

     

  • AMEX
    Anonym (PP) skrev 2018-02-19 13:52:05 följande:

    Men jobbar  du på Kvd  eller? :)

    Varudeklarationer  finns även hos bilhandlarna. 

    Om  jag får 20% extra i handen av att handla från t ex Kvd för att lösa reparationer, vad är då garantin på Kvd värd?

     Återigen, men en dåres envishet: Priset hos bilhandlaren är ett utgångspris och senast jag köpte bil förhandlade jag ner det över 10%. Prisskillnaden i praktiken blir inte 20%. KvD listar naturligtvis siffror som  talar i deras sak.

    De ärenden Kvd tar på garanti, vilka verkstäder fixar dom? Som kund har jag ingen koll  och ingen egen styrning på vad som händer. Det har jag om jag har relationen  direkt  med märkesverkstaden  som har all kunskap om mitt bilmärke direktkontakt  med generalagent  och tillverkare.  


    Nä jag jobbar inte på KVD. Men det är den enda jag har erfarenhet i från och med tanke på att vissa handlare köper där så varför köper inte kunden direkt från dem. När de har access till samma bilar. Vissa bilar, tex inbytesbilar har inte privatpersoner tillgång till så där har man inget val. Oavsett priset hos handlaren så blir det aldrig lägre än auktionspriset. Hur mycket du än prutar. Det är ju dubbla transaktionskostnader, KVD skall ha sitt, transporter, handlaren skall ha vinst, betala ?försäkringen? för garantin mm. Känns bara så onödigt. Som att gå över ån efter vatten.
  • Anonym (rullelarsa)

    Ganska enkelt: Konsumentköplagen och 3 års reklamationsrätt. En firma kan försöka sig på vilket fultrick de vill, lagen är tvingande till konsumentens fördel. Jobbar som jurist på en garantiverkstad och det är skrämmande hur många tusentals människor som luras av privata säljare och så står de utan skydd. Inte alla som har ork, råd eller möjlighet att dra ärendet till domstol. 

    Köper du av firma har du ett grundskydd i lagen och möjlighet till kostnadsfri både rådgivning och prövning av myndighet. Många har 0 koll på detta. 

  • AMEX
    Anonym (rullelarsa) skrev 2018-02-28 14:52:32 följande:

    Ganska enkelt: Konsumentköplagen och 3 års reklamationsrätt. En firma kan försöka sig på vilket fultrick de vill, lagen är tvingande till konsumentens fördel. Jobbar som jurist på en garantiverkstad och det är skrämmande hur många tusentals människor som luras av privata säljare och så står de utan skydd. Inte alla som har ork, råd eller möjlighet att dra ärendet till domstol. 

    Köper du av firma har du ett grundskydd i lagen och möjlighet till kostnadsfri både rådgivning och prövning av myndighet. Många har 0 koll på detta. 


    Men att köpa på tex KVD är väl att jämställa med att köpa på firma ur den synpunkten. Dessutom är de väldigt ärliga med problem på bilen eftersom de inte har nåt pris de måste ta ut utan det är säljaren som står för risken. KVD och liknade gör hellre många affärer än få med höga priser vilket jag som säljare ser som nackdel.
  • Anonym (rullelarsa)

    Att KVD skulle vara samma sak är verkligen inte sant. Att ens påstå att KVD är att jämställa med seriösa firmor är ett ett skämt, då har man väldigt kass koll på statistik hos Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden. Många orkar inte lägga tid och energi på att driva en domstolsprocess mot dessa oseriösa firmor, förmedlare eller privatpersoner (vilket är synd) men då är det klokt att vända sig till en seriös och branschansluten handlare.

    Är man kunnig på bilar, absolut kan man göra klipp privat. Men det är inte många som har den kunskapen som krävs om nya bilar idag. Det är ju inte som förr då det räckte med att provköra och öppna huven direkt. Och dolda fel på nyare bilar kan kosta dig rejält.

  • AMEX

    Fast bilhandlarna köper därifrån och sen säljer vidare. Till ett högre pris. Varför skulle bilen bli bättre av det?

  • zdudmwml

    För vår del är det mycket enkelt.
    Vi bor i en liten kommun på landsbygden men trots sin litenhet finns det mesta i utbud. Det finns inte femton av varje utan oftast bara en. En bilhandlare, en bilmeck, en elektonikbutik osv.

    Vi som bor här vill ha kvar vårt utbud. Därför handlar vi lokalt trots att det är lite dyrare. För om alla skulle tänka som du TS skulle allt utbud så förr eller senare hamna i storstäderna och landsbygden skulle förvandlas till en stendöd utmark.

    Man handlar lokalt helt enkelt för att vi tjänar mest i längden på det.

  • Anonym (Allan)

    Bilhandlare känns mycket tryggare, lättare att prova och kolla bilen på ett mer kritiskt sett. Lättare att klaga.

    Senaste bilen jag köpte fixade de saker för ca 6000kr EFTER att jag köpt bilen för ca 80.000kr. Det hade jag förmodligen aldrig fått om jag köpt privat.

    Plus att jag slipper oroa mig om alla papper som ska skickas in m.m..

    Har inga problem att betala lite mer för säkerhet.

  • EnAnonumius
    AMEX skrev 2018-05-07 09:35:50 följande:
    Fast bilhandlarna köper därifrån och sen säljer vidare. Till ett högre pris. Varför skulle bilen bli bättre av det?
    Men herre gud. Hur många gånger skall folk behöva förklara för dig för att du skall förstå?
    Har du svårt att ta till dig de förklaringar som ges? Förklaringar som är välformulerade och tydligt förklarande, och väl underbyggda med fakta om varför de anser att det är värt det.

    Du sitter ju och rapar upp, med en dåres envishet, samma fråga om och om igen. Bevisar tydligt att du vägra att ta till dig annat synsätt än din egna.

    För många folk är det värt att köpa bilen hos en bilhandlare då det får en helt annan och bättre trygghet än att köpa av en privatperson. Om du vägra att acceptera detta så är det dina problem. Du behöver ju inte sitta och tjata hål på folk för den saken skull, med att upprepa samma fråga om och om igen.

    Nej jag köpte inte min bil hos handlare. Min bil är privatköpt och jag personligen skulle inte köpa bil hos en handlare.
    Men även om jag inte skulle göra det, så har jag ändå full förståelse för folk som gör detta och förstår att för DEM så är det värt dessa extra pengar det blir hos en bilhandlare.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AMEX
    EnAnonumius skrev 2018-05-07 11:18:07 följande:

    Men herre gud. Hur många gånger skall folk behöva förklara för dig för att du skall förstå?

    Har du svårt att ta till dig de förklaringar som ges? Förklaringar som är välformulerade och tydligt förklarande, och väl underbyggda med fakta om varför de anser att det är värt det.

    Du sitter ju och rapar upp, med en dåres envishet, samma fråga om och om igen. Bevisar tydligt att du vägra att ta till dig annat synsätt än din egna.

    För många folk är det värt att köpa bilen hos en bilhandlare då det får en helt annan och bättre trygghet än att köpa av en privatperson. Om du vägra att acceptera detta så är det dina problem. Du behöver ju inte sitta och tjata hål på folk för den saken skull, med att upprepa samma fråga om och om igen.

    Nej jag köpte inte min bil hos handlare. Min bil är privatköpt och jag personligen skulle inte köpa bil hos en handlare.

    Men även om jag inte skulle göra det, så har jag ändå full förståelse för folk som gör detta och förstår att för DEM så är det värt dessa extra pengar det blir hos en bilhandlare.


    Men snälla du. Jag kanske blir tjatig på grund av att folk svarar på fel fråga. Jag jämför INTE privatköp med bilhandlare. Jag är bara nyfiken på varför folk betalar mer för exakt samma bil för att köpa den av handlare som köpt bilen på auktion (också en typ av handlare, inte privat) som personen också kunnat köpa via samma auktion.
Svar på tråden Varför köper ni begagnade bilar från bilhandlare?