• Johnnyorange

    Det här med att självmordsstatistiken är högre bland män

    Året 2015 begick 1171 personer självmord i Sverige. 72 procent av dessa var män. Men enligt statistiken så lider fler kvinnor av hjälp, men detta beror troligen på att kvinnor är bättre på att prata om sina känslor och att söka hjälp.

    Visst kan man delvis skylla på "machokulturen" som finns bland män för detta. Men det finns också kvar bland många kvinnor att de vill ha en man som är stark.

    Jag hörde till exempel två kvinnor diskutera på en arbetsplats jag var på att de inte ville ha en man som är känslosam av sig och han ska inte gråta. En annan gång hörde jag en riktig rabiatfeminist på fyllan säga att hon minsann vill ha en riktig man, och att hon föraktar män som står på scenen och kämpar för kvinnors rättigheter eftersom det tar bort spotlighten från kvinnorna. 

    Så man kan inte säga att det endast är vi män som stödjer det man kallar för "matchokulturen." 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-15 19:37
    Enligt statistiken så lider fler kvinnor av depression ska det stå.

  • Svar på tråden Det här med att självmordsstatistiken är högre bland män
  • Anonym (B)
    Anonym (Jonte) skrev 2018-02-15 22:55:33 följande:

    Mäns självmord kan vara rätt hastigt påkomna, medans kvinnor i högre utsträckning planerar sina självmord längre. Tid är något bra, ju längre tid det tar från att man tänkt "jag borde ta livet av mig" tills man gör det, ju större chans att man hejdar sig innan.

    Undantaget där kvinnor och män är lika snabba från tanke till handling är självmord/självmordsförsök som sker efter uppbrott från en partner. Just det kan man nog ha i åtanke om man gör slut med någon som sagt "Dumpar du mig tar jag livet av mig", att tiden kan vara väldigt knapp i det läget.

    Men den största skillnaden på självmord mellan könen är kanske inte så mycket män jämfört med kvinnor, utan "äldre män" jämfört med resten. Äldre män drar upp statistiken rejält, något som påverkar där är rejält tilltagna livförsäkringar, där mannen vet att hustru/barn får rejält med stålar om de tar livet av sig, så är man lite suicidal så blir det lättare att ta steget om man kan intala sig själv att någon man älskar kommer tjäna på det.


    Detta håller jag verkligen inte med om.

    1. De som tänker på att ta sina liv länge och inte gör det vs de som tänker länge på det men inte gör det är lika vanliga.

    2. Det finns inget som pekar på att kvinnor planerar sitt självmord länge medan för män är det mer en impuls i stunden. Detta har absolut ingenting med könen att göra.

    3. I dagens svenska samhälle är kvinnan ofta i regel självförsörjande och ofta även den som försörjer mannen så idag tror jag inte att äldre män tar mer självmord än äldre damer, det är individuellt från situation till situation.

    4. De flesta som hotar att ta livet vid ett uppbrott har bara använt det som en manipulation jag har bara mött killar som hotat med det men alla är högst levande, samma de tjejer som hotat mina manliga vänner.

    Var får du din fakta ifrån får man ju undra?
  • Anonym (Jonte)
    SofieJ skrev 2018-02-15 23:06:02 följande:
    Du säger emot dig själv rätt bra när du säger att det är kvinnor som planlägger självmord och inte män. Men i sista stycket menar du att den största gruppen är äldre män som de facto planlägger sina självmord och tänker på sitt eftermäle. Varför "hinner" inte de ångra sig då?
    visst är det motsägelsefullt, det ser jag när du påpekar det, jag återupprepar vad jag fick lära mig i en kort kurs i suicidprevention och det var rätt motsägelsefullt tydligen :D.

     
  • Dr Nail

    Det är allas ansvar att bidra till jämställdheten genom att uppmana fler kvinnor att begå självmord! Vi skall jämna ut statistiken, och uppnå ett jämställt samhälle!

    Begå självmord, tjejer! Vi kan; tillsammans!

    :D

  • SofieJ
    Dr Nail skrev 2018-02-15 23:28:07 följande:

    Det är allas ansvar att bidra till jämställdheten genom att uppmana fler kvinnor att begå självmord! Vi skall jämna ut statistiken, och uppnå ett jämställt samhälle!

    Begå självmord, tjejer! Vi kan; tillsammans!

    :D


    Hahaha bra slutsats ^^
  • Anonym (M)
    Johnnyorange skrev 2018-02-15 22:38:39 följande:
    Må så vara men dessa bloggkändisar påverkar media och många enskilda individer med sitt hat. 
    Nej, det gör dom inte. De allra flesta läser inte deras bloggar. Däremot gör du och många andra män det, män som redan från början är kritiska till jämställdhet och feminism. Och då får ni vatten på er kvarn...
  • Johnnyorange
    Anonym (M) skrev 2018-02-16 11:13:05 följande:

    Nej, det gör dom inte. De allra flesta läser inte deras bloggar. Däremot gör du och många andra män det, män som redan från början är kritiska till jämställdhet och feminism. Och då får ni vatten på er kvarn...


    Jo det är många feminister som följer dessa bloggare. Zara Larsson har ju dessutom fått mycket utrymme i media. Hon blir hyllad för sina extrema åsikter. Hon får ju dessutom en stor plattform att uttrycka sig eftersom hon är artist.
  • Anonym (M)
    Johnnyorange skrev 2018-02-16 11:50:35 följande:
    Jo det är många feminister som följer dessa bloggare. Zara Larsson har ju dessutom fått mycket utrymme i media. Hon blir hyllad för sina extrema åsikter. Hon får ju dessutom en stor plattform att uttrycka sig eftersom hon är artist.
    Fast nu styr inte Zara Larsson Sverige.

    Hennes åsikter är inte mer extrema än de flestas, hon hatar män som våldtar. Hon hatar inte män generellt. Det har hon även förklarat. Problemet är att du inte vill tro på det.

    Om du tror att det är Zaras Larssons fel att självmordsstatistiken är högre bland män än kvinnor, så har du missuppfattat det hela totalt.

  • Johnnyorange
    Anonym (M) skrev 2018-02-16 13:30:01 följande:

    Fast nu styr inte Zara Larsson Sverige.

    Hennes åsikter är inte mer extrema än de flestas, hon hatar män som våldtar. Hon hatar inte män generellt. Det har hon även förklarat. Problemet är att du inte vill tro på det.

    Om du tror att det är Zaras Larssons fel att självmordsstatistiken är högre bland män än kvinnor, så har du missuppfattat det hela totalt.


    Nej hon styr inte Sverige men hon har stor makt att påverka folks åsikter. På samma sätt som om man sätter in en kändis i en reklamkampanj så ökar försäljningen ofta radikalt. Har aldrig skrivit att det endast är hennes fel. Det är mycket mer komplext än så.
  • Anonym (Mer benägna)

    Kanske att kvinnor är mer benägna att söka hjälp?

  • Sythir

    Män använder i högre utsträckning våldsammare metoder vid självmord vilket medför ökad risk för död. Sucid med hjälp av skjutvapen, hängning och hoppa framför tåg etc.
     Medans kvinnor använder mer osäkra metoder såsom överdoser av läkemedel och skära sig i armarna. Tror kvinnor ofta använder hängning som metod också men vart man gör det och hur man gör det har stor betydelse för utfallet. Måhända att män i större utsträckning hänger sig när de är absolut säkra på att de inte kommer bli hittade under lång tid medans kvinnor kanske oftare blir hittade innan de hunnit avlida.

  • Anonym (Henologen)

    Män har det sämst enligt nästan all statistik - missbruk, självmord, brottsoffer, fängelse, livslängd etc.

  • Anonym (Vad menar du?)
    Anonym (Henologen) skrev 2022-09-22 21:39:10 följande:

    Män har det sämst enligt nästan all statistik - missbruk, självmord, brottsoffer, fängelse, livslängd etc.


    Fast... fängelse och missbruk är ju något individen har allra störst del i själv.
    Det är ju individens val att begå brott och missbruka.

    Livslängd- ja det sägs att en anledning varför kvinnor lever längre (statistiskt alltså) är för att många män tar onödiga risker som gör att de oftare dör i olycksfall.
    Andra män använder substanser och annat som förstör kroppen. Män är också mer benägna att ta risker som att köra för fort osv- så att de dör i bilolyckor, eller delta i våldsamma sporter som kan bli deras död. (Som boxning MMA osv.)

    Orsaken till detta är ju allt som oftast- åtminstone till väldigt stor del- val som mannen själv gjort. Alltså som han själv har störst roll i och således kunnat påverka. 
  • Anonym (Är extremt komplext)

    Mäns psykologi kopplat till självmord är väldigt komplex. Män borde prata om sina känslor? Män som söker hjälp ofta, pratar om sina känslor tar även oftare livet av sig. Samtidigt som att inte prata om det inte söka hjälp också ökar risken för självmord. Så det blir samma effekt av två ytterligheter hos män. 

    Hur får man då män att bli lagom känslosamma och lagom hjälpsökande? Det är ju uppenbart där män behöver hamna, för agerar de som kvinnor i frågan ökar det risken det med.

    Tror vi får sluta basha mäns machoideal och toxisk maskulinitet för de verkar behöva en lightversion av det.  Istället för att ta bort och demonisera det idealet bör det kanske istället tonas ner och göras till lightversion. 

  • Anonym (Henologen)
    Anonym (Vad menar du?) skrev 2022-09-27 12:00:42 följande:
    Fast... fängelse och missbruk är ju något individen har allra störst del i själv.
    Det är ju individens val att begå brott och missbruka.
    Precis, liksom självmord. När män mår dåligt och gör sig själv illa, t.ex genom missbruk eller brott och annat, så får de skylla sig själva.

    Men när kvinnor mår dåligt är det synd om dem och de ska ha hjälp.

  • Anonym (Henologen)
    Anonym (2018) skrev 2022-09-27 15:16:43 följande:

    Tråden är mer än fyra år gammal.


    Du menar att problemet är löst vid det här laget? Toppen!
  • ClumsySmurf
    Anonym (Är extremt komplext) skrev 2022-09-27 12:27:36 följande:
    Det här med att självmordsstatistiken är högre bland män

    Mäns psykologi kopplat till självmord är väldigt komplex. Män borde prata om sina känslor? Män som söker hjälp ofta, pratar om sina känslor tar även oftare livet av sig. Samtidigt som att inte prata om det inte söka hjälp också ökar risken för självmord. Så det blir samma effekt av två ytterligheter hos män. 

    Hur får man då män att bli lagom känslosamma och lagom hjälpsökande? Det är ju uppenbart där män behöver hamna, för agerar de som kvinnor i frågan ökar det risken det med.

    Tror vi får sluta basha mäns machoideal och toxisk maskulinitet för de verkar behöva en lightversion av det.  Istället för att ta bort och demonisera det idealet bör det kanske istället tonas ner och göras till lightversion. 


    machoideal...
    Det är inte så mycket sluta gråta upp och hoppa vi ska ha inga känslor och machokultur redan på dagis.
    Det är mer som att skojbråk och brottning som är naturligt för pojkar ses som väldigt problematiskt redan på dagis. Att män inte ältar känslor och gråter som kvinnor är problematiskt, man ska vara som de feministiska vänstermännen med lågt testosteron.

    Istället för att acceptera att män och kvinnor är olika och försöka anpassa vården efter män också så det fungerar bättre när de söker hjälp ska man försöka bota män från självdestruktiv toxisk maskulinitet.

    "Kvinnor har problem, män är problem" är större problem än machokultur som är vanligast bland osäkra tonåringar utan bra förebild.
Svar på tråden Det här med att självmordsstatistiken är högre bland män