• mmmm38

När ska man lämna?

Som rubriken lyder - hur vet man?

Har varit tillsamman med min man i drygt 20 år och har två barn 10 & 15 år. Vi har det för det mesta bra, men på senare år har det jag anser är hans dåliga sidor förstärkts.
    Han är den ordentliga av oss och den som tjänar mer, men det betyder inte att han är en bättre person/människa, vilket han verkar tycka själv.
    Vi har jättesvårt att diskutera när vi inte är överens, det slutar alltid med regelrätta gräl och har gjort så bakåt i tiden också, men 'förr' slutade det oftast med att jag bad om ursäkt och slätade över för att det skulle bli bra igen, men nu (senaste 5-10 åren?) börjar jag känna att jag förminskar mig själv - och att han gör precis det: försöker sätta sig på mig med ord. Få mig att säga ursäkta för saker jag inte ens "gjort".
    Tex kan jag absolut inte göra någonting som får honom att tro att vi ska ha sex, det tar han som att då MÅSTE vi ha det samma dag och blir skitsur om det sedan inte händer (jag menar inte att jag först bjuder ut mig på ngt sätt o sedan tvärvänder, det kan vara att jag säger att jag längtar efter honom o generellt låter honom förstå att jag gillar att ha sex med honom) då tar han det som att vi bestämt och blir det sedan inget när vi väl gått o lagt oss blir han jättesur.
    Kan sura o köra silent treatment dagen efter tex.
    Jag är så trätt på att inte kunna argumentera med min egen man i mitt eget hus, att alltid få till svar att jag kommer med undanflykter eller efterkonstruktioner när jag bara försöker förklara hur JAG ser på en situation.
    Att han alltid tar till ett nedsättande språk när vi grälar, typ jag "maler" ist f pratar, jag "bölar" ist f gråter, och detta att han kan meddela att han ORKAR inte höra mina 'bortförklaringar'/'ursäkter' (igen när jag försöker förklara min ståndpunkt) och sedan kan han ändå komma marscherande o ställa sig i dörröppningen till rummet där jag är för att fälla någon kommentar om hur HAN ser på det hela o sedan tvärvänder o går så att jag inte kan bemöta det.

Känner mig som en idiot ibland. Han känns som två olika män: en som är snäll och givmild, kramas o pussas o säger att han älskar mig och inte vill förlora mig etc - och så denna andra som man aldrig vet när han ska komma fram.

Hur lyckades jag hamna i detta? Jag känner mig normalbegåvad!?!?

Jag har inte så många nära vänner, jag brukar aldrig följa med när jobbet ska på typ AW o liknande eftersom min man upplever det som jobbigt och jag är medveten om att det inte är sunt att han kan begränsa mig på det viset, men jag har anpassat mig eftersom jag vet hur jobbigt han tycker det är. Men ALLT jag gör för min egen skull verkar irritera honom. Träna tar ju tid från familjen tex. Det här låter ju helt sjukt när jag skriver ner det så här, det ser jag nu, men jag vet inte var jag ska börja.

Helst hade jag velat prova att bo isär en tid, för att få HONOM att få perspektiv på det hela, det känns som om han tycker att det är jag som ska 'laga' detta på egen hand.

Och han vägrar parterapi vilket jag tror hade hjälpt oss massor. En tid sade han att jag kunde ju gå själv om det var så viktigt för mig men när jag sade att det ar bättre än inget så vände han plötsligt och har sagt rent ut att jag inte får det?!?

Har någon erfarenheter - hur ska jag tänka?

Han tycker att allt kommer ordna sig bara jag städar oftare o bättre, tar större ansvar för maten här hemma och vi har sex oftare (typ 1-2 ggr/vecka idag)

Önskar att jag hade en vän att prata med men vi umgås bara med andra par och jak känner inte att jag vill dra in tjejerna där i detta, alla (låtsas?) ha så himla fina relationer och alla är BÄSTA VÄNNER med sina män, bara jag som misslyckats där. Fan vilken sopa jag känner mig som. 

• Svar på tråden När ska man lämna?
  • Anonym (S)

Låter som du hamnat i kvinnofällan. Bra att du börjar öppna ögonen och försöka stå upp för dig.

Alltså klart som fan han inte vill gå i terapi då det komer uppdagas att det han gör är fel. (Många) Män e stolta och det e sjukt jobbigt för (vissa/ många) av dem att ha fel.

Många människor ( män som kvinnor) tror också att det är ett nederlag att gå till terapeut/ psykolog sånna människor orkar jag inte ens med som inte är så utvecklade.

Som du redan nämt hur sjukt det lät när du skrev att du inte fick föra eget nöje..läs igenom din text flera ggr och se hur sjukt det låter.

Man förstår ju såklart att det finns många fina sidot hos denna man.. fina sidor finns hos alla men vad väger tyngst? Du kan inte bli behandlad som ngn slags slav. Ni måste båda kunna få uttrycka era perspektiv och åsikter och båda bli lyssnade på.

Du hr redan kommit med en lösning på hur ni ska gå frmåt genom terapi. Om han inte ens vill lös problemet så går det inte.

• Anonym ((TS))

Tack för svaret,
    jag känner mig jättedum som inte agerat på detta för länge länge sedan, men beteendet har eskalerat över tid och när man är i det så normaliserar man det efter hand liksom.

Jag tror att jag tänkte på att lämna första gången för kanske 5 år sedan. Nu undrar jag vad det var som fick mig att stanna hela den här tiden? 

Just nu har han kört hemifrån efter att ha meddelat att här är så jävla tråkigt att vara att han lika gärna kunde ta livet av sig (skulle han iof aldrig göra) vilket fick mig att bli helt skogstokig - ska HAN komma o dra upp att HAN inte står hut är hemma efter allt mitt tassande runt honom!!?

Jag tänker ställa ett krav att han går med på parterapi, annars får vi separera på prov. Någon stans måste man börja!?

Vad hade du gjort?

Har du haft relationsproblem som du löst - hur gjorde ni?

• AndreaBD

Nja, det låter som om han är ganska nedlåtande just när ni grälar över något. Man skulle ju kunna försöka att gå till familjerådgivning och få hjälp med att ändra på samtalskulturen där. Det gäller i så fall att han måste vara villig att göra det. Det finns säkert också böcker man kan gå efter.

• tvilling 2

Hej!

Det kunde varit jag som skrivit din tråd. Så exakt på ordet känns det.

Jag har levt i ett långt förhållade med en man som uttryckt sig på olika sätt om hur jag är som person. Jag har "grottat ner mig" (när jag sökt fakta), jag pratar bara om pengar (när jag ibland fått trolla med knäna för att få det att gå ihop), jag har ett kontrollbehov (när jag vill veta tid, plats, dag, hur vi ska lösa vissa situationer, läkarbesök, utvecklingssamtal, hämta/lämna på skola/förskola) och mycket mer. Han har tolkat en puss eller kram som att vi ska gå till sängs (vilket trots förklaring om vad jag vill påverkat mig genom att undvika spontan närhet) och mycket mer som blir för mycket att ta upp.

Vänner har försvunnit då man ju måste bjuda igen någon gång vilket han inte tyckt varit viktigt. Det är inte så roligt att själv stå för den biten varpå han får hänga på och få beröm för något trevligt som han inte varit med och skapat. Då dalade såklart mitt intresse också. I mitt jobb ingår inga större utsvävningar i form av krog/resturang besök utan stillsamma personalfester med kvinnliga deltagare. I hans jobb har det varit mer krog och resturangbesök varpå jag har haft tillit/förtroende och litat på honom när han varit ute. Det har nu raserats då han under dessa krogbesök odlat ett förhållande med en annan kvinna. I juli -17 tog han två klädväskor och flyttade ut. Han lämnade barnen hos mig på heltid och har haft ett ganska kravlöst liv. Allt det jobbiga har jag kämpat med själv utan hjälp från honom. Jag ska själv kontakta myndigheter, mäklare, städa ur, sortera och sälja ett hus, jobba, fungera i vardagen, finnas för mina barn mm. Det har varit och är jobbigt fortfarande. Jag har sörjt och sörjer fortfarande över att det blivit så här.

De senasta åren har jag försökt få till att vi ska gå på familjerådgivning. Det vill inte han. Han tycker jag kan gå själv för han vill inte prata om känslor säger han. Vad hjälper det vår relation om jag går själv? Han säger att han har ett val vilket innebär att han väljer åt mig också.

Jag tycker du ska vara tydlig med att förklara för honom vad du tycker och känner i ert förhållande och hur du/ni borde ha det för att komma vidare. Kunde jag gjort annorlunda? Ja, det vill jag tro. Man utvecklas ofta åt olika håll i ett förhållande men det är inget som säger att man inte kan knyta ihop "säcken" och få det bra tillsammans. Man måste bara våga och jobba för det. Vilket jag så här i efterhand önskar att jag gjort tidigare. Ja, i efterhand vet jag bättre vad jag skulle gjort men nu är det för sent. Jag trodde i mitt enfald att vi skulle kunna laga vårt förhållande under tid längre fram för att kunna leva resten av våra liv tillsammans. Har jag lärt mig något? Ja, det har jag. Bra kommunikation är mycket viktigt, lösa svårigheter/problem är viktigt, lyssna på sin partner är viktigt, att bli lyssnad på är viktigt. Idag kämpar jag med att få vardagen att fungera och att barnen ska må bra. Så här i efterhand tror jag att vi kommer att må bättre när vi slipper upprörda känslor och bråk/tjafs, vi slipper tystnad eller att man undviker vara i samma rum, vi slipper tjatet om vad som ska åtgärdas/byggas på huset, vi slipper ha en pappa som hellre sitter ute på FB än att umgås, leka, prata, spela spel, vara ute på roliga saker mm. För oss blir det nog bättre men en relation är oftast värd att kämpa för. Så gör ett försök och ta hjälp.

• AndreaBD

Det som slår mig och som är det genomgående draget i  den här mannens beteende är respektlöshet. Att förminska partnern, att trycka ner partnern, att inte ta det som hen vill och behöver på allvar. 

Jag skilde mig själv pga det också, men det var inte ens riktigt så illa. T.ex. inga försök att begränsa mig, om jag ville gå på träning eller träffa folk. Det där med "efterkonstruktioner" och ursäkter har jag också fått höra. Om något säger så till mig, så funderar jag också på hur mycket han då gör sånt - folk brukar förvänta sig av andra det som de själva gör. Vill du ha det så här? Jag tror du skulle må bättre av att börja om. 

Och du behöver inte klandra dig själv, det är han som är elak och respektlös. Visserligen kan det vara intressant att testa att verkligen säga ifrån. Jag gjorde det väl några gånger med mitt ex, och han backade verkligen då. Det funkade! Men - vill man behöva göra så jämt? Det är ju inte bra. T.ex. så sa jag rakt ut till honom en gång att han bara gör det här nu för att göra sig viktig. Och han kom närmare mig och höjde rösten "säger du att jag gör mig viktig????!" Och jag sa bara : Ja, det tycker jag.   Det hände inget farligt.  ;) 

Svar på tråden När ska man lämna?