När ska man lämna?
Som rubriken lyder - hur vet man?
Har varit tillsamman med min man i drygt 20 år och har två barn 10 & 15 år. Vi har det för det mesta bra, men på senare år har det jag anser är hans dåliga sidor förstärkts.
Han är den ordentliga av oss och den som tjänar mer, men det betyder inte att han är en bättre person/människa, vilket han verkar tycka själv.
Vi har jättesvårt att diskutera när vi inte är överens, det slutar alltid med regelrätta gräl och har gjort så bakåt i tiden också, men 'förr' slutade det oftast med att jag bad om ursäkt och slätade över för att det skulle bli bra igen, men nu (senaste 5-10 åren?) börjar jag känna att jag förminskar mig själv - och att han gör precis det: försöker sätta sig på mig med ord. Få mig att säga ursäkta för saker jag inte ens "gjort".
Tex kan jag absolut inte göra någonting som får honom att tro att vi ska ha sex, det tar han som att då MÅSTE vi ha det samma dag och blir skitsur om det sedan inte händer (jag menar inte att jag först bjuder ut mig på ngt sätt o sedan tvärvänder, det kan vara att jag säger att jag längtar efter honom o generellt låter honom förstå att jag gillar att ha sex med honom) då tar han det som att vi bestämt och blir det sedan inget när vi väl gått o lagt oss blir han jättesur.
Kan sura o köra silent treatment dagen efter tex.
Jag är så trätt på att inte kunna argumentera med min egen man i mitt eget hus, att alltid få till svar att jag kommer med undanflykter eller efterkonstruktioner när jag bara försöker förklara hur JAG ser på en situation.
Att han alltid tar till ett nedsättande språk när vi grälar, typ jag "maler" ist f pratar, jag "bölar" ist f gråter, och detta att han kan meddela att han ORKAR inte höra mina 'bortförklaringar'/'ursäkter' (igen när jag försöker förklara min ståndpunkt) och sedan kan han ändå komma marscherande o ställa sig i dörröppningen till rummet där jag är för att fälla någon kommentar om hur HAN ser på det hela o sedan tvärvänder o går så att jag inte kan bemöta det.
Känner mig som en idiot ibland. Han känns som två olika män: en som är snäll och givmild, kramas o pussas o säger att han älskar mig och inte vill förlora mig etc - och så denna andra som man aldrig vet när han ska komma fram.
Hur lyckades jag hamna i detta? Jag känner mig normalbegåvad!?!?
Jag har inte så många nära vänner, jag brukar aldrig följa med när jobbet ska på typ AW o liknande eftersom min man upplever det som jobbigt och jag är medveten om att det inte är sunt att han kan begränsa mig på det viset, men jag har anpassat mig eftersom jag vet hur jobbigt han tycker det är. Men ALLT jag gör för min egen skull verkar irritera honom. Träna tar ju tid från familjen tex. Det här låter ju helt sjukt när jag skriver ner det så här, det ser jag nu, men jag vet inte var jag ska börja.
Helst hade jag velat prova att bo isär en tid, för att få HONOM att få perspektiv på det hela, det känns som om han tycker att det är jag som ska 'laga' detta på egen hand.
Och han vägrar parterapi vilket jag tror hade hjälpt oss massor. En tid sade han att jag kunde ju gå själv om det var så viktigt för mig men när jag sade att det ar bättre än inget så vände han plötsligt och har sagt rent ut att jag inte får det?!?
Har någon erfarenheter - hur ska jag tänka?
Han tycker att allt kommer ordna sig bara jag städar oftare o bättre, tar större ansvar för maten här hemma och vi har sex oftare (typ 1-2 ggr/vecka idag)
Önskar att jag hade en vän att prata med men vi umgås bara med andra par och jak känner inte att jag vill dra in tjejerna där i detta, alla (låtsas?) ha så himla fina relationer och alla är BÄSTA VÄNNER med sina män, bara jag som misslyckats där. Fan vilken sopa jag känner mig som.