• Crimson_Butterfly

    Vägrar fast föda

    Jag börjar bli smått frustrerad, min snart 7 månader vägrar plötsligt äta. Vi började ge honom gröt vid 6 månader en gång om dagen och det var inga problem, han åt då en hel portion sedan ersättning. Ökade efter en vecka till pure också en gång om dagen och bytte ut ersättningen till välling inga problem då heller. För några dagar sedan la vi till lite fruktpure efter måltiderna och nu vägrar han äta, Inte helt han äter några skedar kanske ca halva tallriken sedan blir han gänglig och börjar skrika och vägrar äta. Jag har då get han välling för att kompensera det han inte ätit upp (ger honom inte en full flaska), det äter han men kanske inte allt varje gång. Tog då bort fruktpuren så han bara får gröten/pure men han äter inte ändå trots att det är smaker han gillade innan. Har provat att varva mat med frukt så han får en sked mat sedan frukt men funkar inte heller. Och sedan vill jag inte att han ska vänja sig vid att få frukt utan att han ska äta maten. 

    Han äter ca var tredje timme.
    6:30/7:00 Välling
    9:30/10:00 Välling
    12:30/12:00 Gröt
    15:30/16:00 pure
    18:30/19:00 Välling

    I dag provade jag att ge honom gröten andra gången istället men det funka inte häller äter i början för att sedan vägra. Vällingen äter han. Men jag vill inte ge honom bara välling då han kräks mycket och har alltid gjort. då det funkat med maten så har han kräkts mindre.

    Det konstigaste är att det funka i början och han till och med gapade efter skeden men inte nu. 

    Får han för mycket mat eller för tät? Vad kan man erbjuda som mellanmål istället för välling runt 10:00 om det nu är så att han är för mätt.

      

  • Svar på tråden Vägrar fast föda
  • Anonym (Kontakta BVC)

    Min dotter vägrade annan mat än gröt och smakportioner fram tills hon var 1 år.

    Hon fick iof. Mjölkfrit ersättning så vi bytade aldrig förren hon slutade helt.

    Går du inte till BVC? Du bör nog gå dit och lyssna på vad din BVC sköterska säger till dig.

  • Crimson_Butterfly

    Det är burk mat vi provat och det har funkat fram tills nu, men kan ju vara så att det blir för mycket fast så vi ska prova med ersättning igen och två måltider fast/välling. 

  • Ellie
    Crimson_Butterfly skrev 2018-02-20 11:47:50 följande:
    Tänkte att det är vällingen skillnad och det står på paketet upptill 6 månader.
    Vad har du för ersättning? Vi har använt NAN, och där finns ju 1, 2, 3, och 4, där den sista är från 15 månader. Jag antar att de flesta ersättningssorter har olika åldrar?
  • Anonym (....)

    Jag skulle ha backat tillbaka när gäller maten. Och börjat om. Och gått försiktigt fram, så att magen hänger med. Men prata med Bvc om du känner dig osäker.

  • Anonym (Cc)

    Min dotter är 7 månader och vi har fått bra rutiner

    Kl7 ersättning

    Kl11 gröt

    Kl14 ersättning

    Kl17;30 burk mat lite och frukt puré

    Kl20 gröt

    Och innan läggdags ersättning

    Hon är nöjd med det och sover gott hela natten

  • Alvina

    I välling finns knappt någon näring. Jag hade skippat det helt och bara gett mjölkersättning, en portion gröt/dag och försökt med någon barnmatsburk. Kom ihåg också att tillsätta smör eller rapsolja i maten.

  • Anotherone

    Jag har också en matvägrare hemma och han är ca 9 månader nu.

    Har testat allt, backat och börjat om flera ggr men han fortsätter vägra. Kan smaka lite smått nån gång och äta 1/2 dl kanske men nästa dag är det blankt nej på precis samma sak.

    Testar puré, både helt slätt och med bitar, plocka med större bitar, mata med sked, låta honom gegga själv osv. Både hemlagat och köpt barnmat. Han får självklart smaka det vi äter också.

    Är så ovant bara för vårt första barn började med smakisar vid 4-5 månader och sen rullade det bara på. Men det finns ju inte några 10-åringar som lever på ersättning så det ska väl lösa sig så småningom.

  • Crimson_Butterfly

    Vi får hitta någon bra rutin på maten vilket inte är lätt han vaknar oftast runt 6:00-6:30 och somnar för natten runt 19:00 vaknar till ibland men då är det för att han tappat nappen och rullat över på rygg, så det är bara att stoppa in nappen igen och lägga han på sidan så somnar han om. Sedan på dagarna sover han ca 30min ibland längre efter att varit vaken 1,5 tim till 2 tim.

    Välingen har vi tagitbort nu och lagt in ersättning igen. Så får vi se hur det går med maten. När vi äter om han är vaken brukar han få en korvbit eller gurka och plocka med och det funkar bra. Vill inte köra BLW metoden fult ut utan gärna varva med barnmat och gröt då han kräks mycket av bara ersättning fortfarande och det blev bättre nu när han fåt annan mat också.

    Så det är väll bara att fortsätta att erbjuda mat och låta honom äta det han vill. Blir oftast en halv porttion gröt och då gör jag som det står på paketet 1dl gröt och 1 dl vatten. Burkmaten brukar jag ta en halv burk kanske för mycket? Provade i går med mindre men även då åt han inte upp allt, hade försttås get honom en halv ersättning innan för att han inte ska vara för hungrig och inte orka sitta och äta, tänkte att det kanske var det som var problemet. Det här med mat är så förvirrande hur mycket ska man ge igentligen?

    Ska man ha rapsolja i barnmaten på burk också? Är inte den redan anpassad för barnen?

Svar på tråden Vägrar fast föda