• jagkan

    Flyga med 11 månaders bebis

    Hej,

    jag undrar om det är någon som vet hur det är att flyga med en 11 månaders bebis. Vi tänkte skaffa eget säte till henne, när vi gjorde det sist var hon 4 månader och kunde använda babyskyddet, men vad är det som gäller nu när hon har vuxit ut det`? sitter hon själv i stolen?

  • Svar på tråden Flyga med 11 månaders bebis
  • Ebo88

    Jag har inga barn men jag gjorde nyss en långflygning till och från Jamaica. 12 timmar dit och 10 timmar hem. Det var många barn på planet, en familj sattes sin 10månaders son framför oss. Dem hade också en 3åring. Dem hade en padda som den yngsta gillade att titta på, dem hade babblarna osv. Vad som hjälpte dem mest var bärsele faktist. Sen var det en del "gående" fram och tillbaka i korridoren. Men som sagt, bärselen underlättade enormt för dem då pappan ofta stod upp med sonen och vaggade honom i den.

    Vet inte om det var så hjälpsamt direkt men det fungerade för den familjen :)

  • Duckan
    Res med spädbarn (upp till 2 år)

    SAS definierar spädbarn som ett barn som är minst 7 dagar gammalt och som ännu inte fyllt två år. Spädbarnet har i regel ingen egen plats i flygplanet utan sitter i en vuxens knä men det finns möjlighet att boka ett eget säte för ditt spädbarn till samma pris som för ett barn. Bokar du ett eget säte till ditt spädbarn kan du ta med och installera en bilstol godkänd av SAS. Du har som resenär med spädbarn alltid rätt att ta med dig en hopfällbar barnvagn kostnadsfritt. Barnvagnen checkas in som specialbagage.


    Flyger du med SAS till/från Nordamerika och Asien kan du boka en babykorg för spädbarn som väger upp till 10 kg. Babykorgen bokar du samtidigt som du bokar din flygbiljett.


    För att boka en babymåltid till ditt spädbarn, kontakta SAS i god tid innan resan. En babymåltid består av välling (soja semp), burkar med fisk eller kött och grönsaker, samt fruktpuré. Spädbarn får checka in 10 kg eget bagage men inget handbagage. Vid resor till och från USA får spädbarn checka in 23 kg.

  • Seven Costanza

    Vi har flugit tur och retur till USA två gånger med vårt barn, senast när han var 11 månader. Vi har inte haft eget säte till honom. På första resan när han var 6 månader så hade vi bokat en sån där babykorg (som man alltså betalar extra för) men den användes i kanske två timmar av tio, så jag vet inte om det var så lönt... På resan när han var 11 månader turades vi om att ha honom i knäet och hans sov också i mitt knä på en vanlig huvudkudde vi hade tagit med oss. Vi var uppe och gick lite grann i gången men inte mycket. Han var nästan inte alls besvärad av start och landning så det var inte alls särskilt jobbigt med flygresan trots att han var äldre.

  • snuttjohan
    jagkan skrev 2018-02-22 09:34:57 följande:

    Hej,

    jag undrar om det är någon som vet hur det är att flyga med en 11 månaders bebis. Vi tänkte skaffa eget säte till henne, när vi gjorde det sist var hon 4 månader och kunde använda babyskyddet, men vad är det som gäller nu när hon har vuxit ut det`? sitter hon själv i stolen?


    När jag flög ensam m min 12-månaders över Atlanten köpte jag eget säte till honom. Han fick sitta i mitt knä vid start o landning annars kunde han sitta själv i stolen, bullade upp med massa kuddar så det blev mysigt. Han sov med huvudet i mitt knä. Jag hade laddat en ipad med massa offline-innehåll, köpt några nya leksaker som han fick med jämna mellanrum och tog många varv runt i kabinen o tittade på folk och allt nytt. Gick helt ok men ändå sjukt jobbigt Men jag var ensam o flygresan var över 11h lång och över dagen. Puhh
Svar på tråden Flyga med 11 månaders bebis