Brita eller Gertrud?
Jag och min man kan inte bestämma oss, vilket gillar ni bäst?
Jag och min man kan inte bestämma oss, vilket gillar ni bäst?
Jag röstade på Gertrud, jättefint!
Svårt att välja, båda två är så fina!
Brita får det väl bli av två namn jag egentligen inte gillar.
Båda är jättefina men jag absolut älskar Gertrud så röstade på det!
Jag röstade på Gertrud. Pga nån som heter Brita får spendera hela livet med att rätta folk som kallar henne Britta. Alternativt acceptera att kallas Britta.
Vad är det med alla dessa 40 plussare som ratar på dagens föräldrars namnval? En lärare på folkhögskolan som jag går på sade för ett tag sedan att alla småbarn idag får "tant- och gubbnamn", men så ser vi det inte, för oss är följande namn "tant- och gubbnamn", och dessa namn är ju inte populära idag:
Anita, Barbro, Berit, Monika, Siv, Ulla
Arne, Bo, Kjell, Leif, Rolf, Stig
Som om er generation inte gav era barn gamla svenska namn, jag kände jättemånga i min generation som hade följande namn, det är ju riktigt gamla namn, det fanns massor som hette så under 1800-talet och början av 1900-talet:
Andreas, Christian, Christoffer, Fredrik, Hampus, Henrik, Joakim, Johan, Johannes, Jonas, Linus, Marcus, Martin, Mattias, Mikael, Niklas, Patrik, Pontus, Rickard, Tobias
Alexandra, Annie, Carolina, Cecilia, Erika, Evelina, Fanny, Frida, Jenny, Johanna, Kajsa, Lina, Linda, Louise, Malin, Rebecka, Sanna, Sofie, Therese
Jag röstade på Gertrud. Pga nån som heter Brita får spendera hela livet med att rätta folk som kallar henne Britta. Alternativt acceptera att kallas Britta.
39% heter Brita, resten heter Britta. Jag ser inte det som något problem, det finns massor av namn man kan stava på flera sätt, där man kan byta ut typ V med W och K med C. Brita med ett T är en legitim stavning av namnet, det är så min mormor stavar det. Historiskt sett var Brita med ett T den vanligaste stavningen av namnet här i landet, Britta med två T användes för det mesta bara i västra Sverige.
Någon som inte har röstat?
Blir nog Brita för min del (fast personligen föredrar jag Britta - alltså med två st t) för Gertrud gillar jag inte.
Man ska vara ärlig här va?
Jag gillar inget.
Men iofs inte jag som ska ha namnet.
Men jag tycker båda namnet låter som namn på äldre tanter.
Typ Berit och Greta.
Känns som mormor.
Jag hade valt något namn som känns ungdomligt.
Det där med uttalet kan vara knepigt. Jag känner Britor som uttalar på båda visen, men eftersom att uttalet "Britta" är vanligast så kanske man får höra det oftast.
Röstade på Brita
Röstade på Brita
Folk är verkligen överkänsliga här
Om man talar om namn så måste man ju också få lämna en kommentar om vad man tycker om namn.
Vad är poängen?
Herregud.
Lugna ner er lite, det är bara namn det är inte dödsdomar liksom.
Ingen som ligger och dör här precis.
Jag röstar på Gertrud. Trevligt namn om du frågar mig.