• Äldre 25 Feb 10:31
    17772 visningar
    48 svar
    48
    17772

    Fredagsmys och lördagsgodis

    Hur många barn har ni och hur mycket lägger ni på fredagsmys samt lördagsgodis/helg? Vad är rimligt/barn egentligen? Beror såklart på vad man har för inkomst, vanor i övrigt osv, men på ett ungefär?

    Räknade på att vi lägger ungefär 200kr/helg på tre barn. Tycker det känns väldigt dyrt, men jag kanske har fel?

  • Svar på tråden Fredagsmys och lördagsgodis
  • Äldre 26 Feb 21:22
    #31

    Det är väl jättebra om era barn inte vill ha om du är emot det.

    Jag är lite mer ?det ska va gött och leva? på fredag och lördag. Så länge allt är med nån måtta är det väl bra.

  • Anonym (Sanna­h)
    Äldre 26 Feb 23:13
    #32

    Har tre barn mellan 5-13 år.

    Vi har inte fredagsmys varje vecka men när vi har så äter vi tacos, pitabröd eller nåt annat till en film. Godis blir det på lördagar. Kostnaden vet jag inte. Det varierar. Men barnen får välja 3 saker var i godisväg. Är det nåt större som 200g choklad eller liknande så räknas det som två saker. Sen får de chips och ostbågar/bollar också.

    Då ingen förutom minstingen vill med och handla så köper vi hem så de kan välja från ?godislådan?. Ibland blir det från dollarstore eller Ica. Ibland beställer vi i större kvantitet från matsmart.

  • Äldre 26 Feb 23:27
    #33
    sycamore skrev 2018-02-25 10:31:57 följande:

    Hur många barn har ni och hur mycket lägger ni på fredagsmys samt lördagsgodis/helg? Vad är rimligt/barn egentligen? Beror såklart på vad man har för inkomst, vanor i övrigt osv, men på ett ungefär?

    Räknade på att vi lägger ungefär 200kr/helg på tre barn. Tycker det känns väldigt dyrt, men jag kanske har fel?


    Jag tror vi lägger kanske 150-200 spänn på två vuxna och två barn.

    För vissa är det inte bara barn som gillar godis, tyvärr. Drömmer

    Vi vuxna kanske även vill ha något med alkohol i till helgen, och då kostar det lite mer. Så även för mer "vuxet" "fredagsmys" som ost och kex e.t.c.
  • Anonym (pappa­)
    Äldre 27 Feb 01:44
    #34

    Med 4 barn, varav 2 i äldre tonåren, 1 mitt i tonåren och en på lågstadiet så är det så klart svårt att avgöra. De tre äldsta köper själva för sina pengar. Igår i skidbacken köpte ungarna godis för ca 30 kr var, en vanlig, liten chokladkaka och en liten påse nappar i storleksordning, och sedan blev det även varsin glass för mellan 25 och 32 kr var på sjukhuset, då stora tjejen trillade illa och bröt sig.

    Det jag vet annars är att vi serverar efterrätt 3 dagar i veckan och det finns alltid glass i frysen. Det är kanske 300 kr i veckan. Ungefär en gång i månaden åker vi tillsammans hela familjen och storhandlar, och då kan vi köpa både chips och andra snacks, lösgodis, godispåsar och annat gott för säkert en femhundring. Det brukar räcka lite längre än 2 veckor. 

    Idag till exempel var stora tjejen och hennes pappa och handlade och då köpte de lösviktschoklad till oss för 50 kr. Inte i karamellkungen-lådorna för 60 kr per kg, då, utan chokladpraliner från Dordoné/Lyxkonfektyr, som kostar 200 kr kilot.

    Det jag vill säga är att priset inte nödvändigtvis säger så mycket, eftersom det varierar kraftigt med båda vad man köper och var man köper det.

  • Äldre 27 Feb 02:57
    #35

    Vi kör oftast lite snacks på fredagen och på lördagen får barnen köpa en burk läsk, lite godis och så tar vi fram lite chips o dip och kanske nåt mer.

    Vi har en chipspåse minst 2-4 ggr.... så säg att vi snittar på 300:- i månaden för fredags o lördagsmys? Vi är då 2 vuxna och en 9 åring och en 8 åring.

  • Äldre 27 Feb 05:27
    #36
    Anonym (pappa) skrev 2018-02-27 01:44:48 följande:

    Med 4 barn, varav 2 i äldre tonåren, 1 mitt i tonåren och en på lågstadiet så är det så klart svårt att avgöra. De tre äldsta köper själva för sina pengar. Igår i skidbacken köpte ungarna godis för ca 30 kr var, en vanlig, liten chokladkaka och en liten påse nappar i storleksordning, och sedan blev det även varsin glass för mellan 25 och 32 kr var på sjukhuset, då stora tjejen trillade illa och bröt sig.

    Det jag vet annars är att vi serverar efterrätt 3 dagar i veckan och det finns alltid glass i frysen. Det är kanske 300 kr i veckan. Ungefär en gång i månaden åker vi tillsammans hela familjen och storhandlar, och då kan vi köpa både chips och andra snacks, lösgodis, godispåsar och annat gott för säkert en femhundring. Det brukar räcka lite längre än 2 veckor. 

    Idag till exempel var stora tjejen och hennes pappa och handlade och då köpte de lösviktschoklad till oss för 50 kr. Inte i karamellkungen-lådorna för 60 kr per kg, då, utan chokladpraliner från Dordoné/Lyxkonfektyr, som kostar 200 kr kilot.

    Det jag vill säga är att priset inte nödvändigtvis säger så mycket, eftersom det varierar kraftigt med båda vad man köper och var man köper det.


    Det är såklart sant att det beror på vad man köper osv också. Jag ville få lite mer grepp om hur andra familjer gör. Tyckte att vi la väldigt mycket pengar på onyttigheter, alltså att vi köper för mycket till barnen s det blir dyrt. Att det blir både för stor mängd och därmed för stor kostnad. Känns nu efter att jag läst alla kommentarer att nog ligger vi lite högre än de första här, men samtidigt så är det inte helt uppåt väggarna heller. Men nog blir det att dra ner lite. Dels pga av kostnaden sen så behöver dom ju faktiskt inte äta så mycket onyttigt heller. För hälsans skull :)
  • Anonym (En hel del)
    Äldre 27 Feb 05:53
    #37

    Fredagsmys/lördagsgodis för oss är inte bara godis utan helheten. På helgen har vi mycket mys!

    Vi är två vuxna och ett barn på 10 år. Mannen vill ha ett gäng öl, minst sex stycken, ca 100 kr kanske. Vi köper mat som vi alla gillar och gör minibuffé. Barnet älskar tacos, vi föräldrar föredrar plockmat med allt ifrån skinka/rostbiff/minipajer till gratäng eller potatissallad. På lördagen gör vi långkok och till det köper vi ju kött och massor av grönsaker och på kvällen kör vi godis från typ Hemmakväll. Eller om vi köper hem pizza.

    Helgen kan alltså bli ganska dyr över lag men låt säga runt 6-800 kronor.

  • modsey
    Äldre 27 Feb 07:27
    #38

    Inte räknat direkt så, men våra barn får alltid lite chips på fredagen. Oftast lite lyxigare fruktfat oxå. Chipsen räcker sen även t lördagen. Köper typ aldrig godis eller läsk. Däremot äter vi ofta lite lyxigare på helgen . Ex biff och hemgjord bea, köper hem småplock från delikatessen, sushi etc. Lördag o söndag brukar bli mer typ av mat som tar lite tid, en mystig gryta, musslor, stek etc.

    Så någon öl / vin till oss vuxna

  • Äldre 27 Feb 07:55
    #39
    Alexi skrev 2018-02-26 17:11:07 följande:
    Alltså vad många som verkar ha godis och (onyttiga) snacks varje helg och både fredag och lördag. Hur kommer det sig? Jag förstår att det inte handlar om stora mängder men varför vill man trumma in vanan att äta onyttigheter varje helg?
    För att det är gott, men onyttigt(inte alltid dock) och då är det bra att sätta upp lite regler kring det. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 27 Feb 08:30
    #40
    Duckan skrev 2018-02-26 21:22:56 följande:
    Det är väl jättebra om era barn inte vill ha om du är emot det.
    Jag är lite mer det ska va gött och leva på fredag och lördag. Så länge allt är med nån måtta är det väl bra.
    Vi har alltid godare middag på helgen, sånt som tar länge tid att laga eller är lite favoritmat, lite dyrare osv. Och vi dukar finare, tänder ljus och sånt. Så vi har absolut mys på helgen, bara att vi inte vill få in att det automatiskt ska innebära godis och chips.
  • Äldre 27 Feb 08:32
    #41
    fluu skrev 2018-02-27 07:55:31 följande:
    För att det är gott, men onyttigt(inte alltid dock) och då är det bra att sätta upp lite regler kring det. 
    Det jag säger till barnen är att de som äter lördagsgodis varje vecka ju inte kan äta godis en tisdag om andan skulle falla på. Dvs våra barn får också godis ibland men det blir när det blir och eftersom vi inte har det på lördagar kan det bli vilken dag i veckan som helst om det är då vi vill.
  • Äldre 27 Feb 08:33
    #42

    Alexi, allt det där gör vi också, men gärna med en skål chips till om andan faller på

  • modsey
    Äldre 27 Feb 08:36
    #43
    Alexi skrev 2018-02-27 08:32:53 följande:

    Det jag säger till barnen är att de som äter lördagsgodis varje vecka ju inte kan äta godis en tisdag om andan skulle falla på. Dvs våra barn får också godis ibland men det blir när det blir och eftersom vi inte har det på lördagar kan det bli vilken dag i veckan som helst om det är då vi vill.


    Exakt vad skulle hända tänker du om se äter godis enstaka tisdagar också?
  • Äldre 27 Feb 08:53
    #44
    Duckan skrev 2018-02-27 08:33:19 följande:
    Alexi, allt det där gör vi också, men gärna med en skål chips till om andan faller på smile1.gif
  • Anonym (pappa­)
    Äldre 27 Feb 12:27
    #45
    Alexi skrev 2018-02-27 08:32:53 följande:
    Det jag säger till barnen är att de som äter lördagsgodis varje vecka ju inte kan äta godis en tisdag om andan skulle falla på. Dvs våra barn får också godis ibland men det blir när det blir och eftersom vi inte har det på lördagar kan det bli vilken dag i veckan som helst om det är då vi vill.
    Vi köper godis på fredagar för det är då vi har tid att handla, men det betyder inte nödvändigtvis att godiset äts upp på fredagar eller lördagar. 

    Ungarna har varit skitduktiga på att resonera och tänka ut hur länge de vill att godiset ska räcka. De har sedan länge kunnat säga att de äter hälften av godiset idag och hälften på onsdag när kusinerna kommer eller något.

    Vi har ingen äta godis dag, mer en köpa godis dag.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 27 Feb 18:11
    #46

    Vårt fredagsmys brukar bestå av ?fredagsmyspåse? från någon restaurang, en flaska vin och läsk till äldsta barnet. Brukar gå på 5-600 totally ouch inkluderar efterrätt. Lördagsgidis brukar vi inte köpa så ofta, men när vi väl gör det går det på kanske 30-40 kr totalt.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 27 Feb 18:14
    #47
    +1
    Mascaraklumpar skrev 2018-02-27 18:11:39 följande:

    Vårt fredagsmys brukar bestå av ?fredagsmyspåse? från någon restaurang, en flaska vin och läsk till äldsta barnet. Brukar gå på 5-600 totally ouch inkluderar efterrätt. Lördagsgidis brukar vi inte köpa så ofta, men när vi väl gör det går det på kanske 30-40 kr totalt.


    Totally ouch är det visserligen också (för plånboken), men det skulle stå ?...totalt och?
  • Äldre 27 Feb 20:45
    #48
    modsey skrev 2018-02-27 08:36:56 följande:
    Exakt vad skulle hända tänker du om se äter godis enstaka tisdagar också?
    Jag bara hör massa folk som kör med lördagsgodis tvärstrikt säga till sina barn som ber om godis att "vilken dag är det idag, nej det är torsdag, vi äter ju bara godis på lördagar". Det har jag hört massor med gånger så folk verkar ju köra det väldigt strikt. Att poängen med lördagsgodis ska vara att det aldrig tjatas om det andra dagar.
Svar på tråden Fredagsmys och lördagsgodis