• Markellusfru

Gråter hårt i sömnen

Min dotter på 5 månader har de senaste 2-3 veckorna börjat gråta plötsligt i sömnen, ungefär ett sådant gråt som om hon gjort illa sig. Hon är världens gladaste när hon är vaken men tvärtom när hon sover. Hon har även blivit sämre på att sova och äta. Hon äter 210 per gång men blir bara ungefär 3 gånger om dagen, har testat minskat och matat oftare men hon vägrar äta, bvc säger att låta henne bestämma. Men jag undrar nu om hennes gråtattacker har att göra med att hon alltid försöker hålla sig vaken. Hon kan ta små tupplurer på knappt 40 minuter under dagen men sen är hon vaken tills hon helt enkelt är för trött. Jag vet att det finns utvecklingsfaser men är det vanligt att dom gråter varenda gång dom sover? Det enda som funkar är att jag lägger henne på mig, annars fortsätter hon bara gråta.

• Svar på tråden Gråter hårt i sömnen
  • Meriall

Hon kanske har mardrömmar och behöver extra närhet och trygghet. Tar hon napp? Samsover ni?

• Snuttis2

Min son är snart 7 mån men har också haft perioder då han gråter/skriker i ????(vad jag uppfattar )sömnen. Jag har kopplat det till utvecklingsfaserna o att han processar dagens upplevelser o intryck mkt mer intensivt . Vi samsover så jag är alltid nära. Mkt i famnen likaså. Vi har försökt dra ner lite på aktiviteter, nya kontakter o miljöer när det var som mest.

• Markellusfru
    Meriall skrev 2018-02-26 09:15:05 följande:

Hon kanske har mardrömmar och behöver extra närhet och trygghet. Tar hon napp? Samsover ni?

Också funderat på om det är nå drömmar. Hon tar napp, och hon sover i sängen med mig och mannen. Har försökt vänja henne med spjälsäng men hon sover mycket oroligare där, som om hon vet att hon inte ligger bredvid oss (lägger henne i spjälsängen efter hon somnat). Intryck skulle det såklart kunna vara (återkoppling till snuttis), iaf till viss del men är inte ute varje dag, mer varannan och bor i ett litet samhälle så hon blir inte så distraherad av folk.
  • Snuttis2

Låter fullt normalt , det behöver ju nödvändigtvis inte vara nya intryck utan bara att de intryck barnet får nu hanteras på en djupare o mer intellektuell nivå!

Svar på tråden Gråter hårt i sömnen