Läsa journaler
Vad tycker ni om att läsa journalerna på nätet, läkarvård? Pinsammast att läsa om när de skriver en massa psykiskt inblandat då man söker vård. Lite lätt förnedrande sådär.
Vad tycker ni om att läsa journalerna på nätet, läkarvård? Pinsammast att läsa om när de skriver en massa psykiskt inblandat då man söker vård. Lite lätt förnedrande sådär.
Vissa läkare är så elaka i sin journalskrivning. Jag kan exempelvis jämföra, då jag åkt in till en närakut i Stockholmsområdet, i höstas. Ena gången var jag fruktansvärt nedgången och deprimerad på grund av mina inflammerade tarmfickor (jag hade hög sänka och feber och magsmärtor). Jag sa till läkaren att jag inte orkade leva (min hälsa har varit så nedgången länge, och nu har jag fått reda på att jag haft Borrelia under denna tid också).
Den läkaren skrev inte ett dugg elakt trots att jag var öppenhjärtlig med hur dåligt jag mådde av min hälsa. Han skrev dessutom i journalen att jag var mycket intellektuell. Dessutom var han den som räddade mig från mitt usla hälsotillstånd, genom att ta mig på allvar och skriva ut en antibiotika "som tog" på divertikulosen och gjorde att jag blev friskare äntligen.
Andra gånger så har läkare skrivit mycket mer elakt, om min uppgivenhet för att dras med detta usla hälsotillstånd.
Och det har varit exempelvis en sån läkare som negligerade att jag hade Borrelia (som fem andra läkare har konstaterat utifrån EM-märke, den röda rodnaden man har efter ett bett) och som dessutom till och med fick för sig att avbryta en pågående penicillinbehandling för det. Trots att jag egentligen skulle haft starkare antibiotika.
Jag finner ett klart samband då jag läser journaler, att då läkare har varit oengagerade, och inte brytt sig att bota en då man kommer till dem, så har de också skrivit irrelevant (och mer taskig) information i journalerna.
Jag tycker det är jättebra att man kan läsa sin journal utan att behöva begära ut den. Tyvärr så är inte alla sjukvårdsinrättningar med samt att äldre (nu talar vi bara ett par år tillbaks i tiden) besök inte står med. Skulle tex vilja läsa exakt vad som står i min journal från Cityakuten när jag kom in med kraftig öronsvamp. Helst skulle jag vilja se även riktigt gamla journaler (från samma inrättning) där jag inkommit med samma problem, men då pratar vi början av 2000-talet.
Vissa läkare är så elaka i sin journalskrivning. Jag kan exempelvis jämföra, då jag åkt in till en närakut i Stockholmsområdet, i höstas. Ena gången var jag fruktansvärt nedgången och deprimerad på grund av mina inflammerade tarmfickor (jag hade hög sänka och feber och magsmärtor). Jag sa till läkaren att jag inte orkade leva (min hälsa har varit så nedgången länge, och nu har jag fått reda på att jag haft Borrelia under denna tid också).
Den läkaren skrev inte ett dugg elakt trots att jag var öppenhjärtlig med hur dåligt jag mådde av min hälsa. Han skrev dessutom i journalen att jag var mycket intellektuell. Dessutom var han den som räddade mig från mitt usla hälsotillstånd, genom att ta mig på allvar och skriva ut en antibiotika "som tog" på divertikulosen och gjorde att jag blev friskare äntligen.
Andra gånger så har läkare skrivit mycket mer elakt, om min uppgivenhet för att dras med detta usla hälsotillstånd.
Och det har varit exempelvis en sån läkare som negligerade att jag hade Borrelia (som fem andra läkare har konstaterat utifrån EM-märke, den röda rodnaden man har efter ett bett) och som dessutom till och med fick för sig att avbryta en pågående penicillinbehandling för det. Trots att jag egentligen skulle haft starkare antibiotika.
Jag finner ett klart samband då jag läser journaler, att då läkare har varit oengagerade, och inte brytt sig att bota en då man kommer till dem, så har de också skrivit irrelevant (och mer taskig) information i journalerna.
"relativt vårdad klädsel" Vad innebär det för er?
Fick det på mig av en psykiatriker då jag sökte akut för mina hälsoproblem (ja, jag var så nedgången så jag var suicidal för mina HÄLSO-problem. Inte ovanligt att man kan bemöta folk genom att skicka psykiatriker på dem när de inte kan lösa hälsoproblemen. Jag fick ju veta att jag hade långt gången borrelia till slut.)
Men vad innebär "relativt vårdad klädsel" för er?
"relativt vårdad klädsel" Vad innebär det för er?
Fick det på mig av en psykiatriker då jag sökte akut för mina hälsoproblem (ja, jag var så nedgången så jag var suicidal för mina HÄLSO-problem. Inte ovanligt att man kan bemöta folk genom att skicka psykiatriker på dem när de inte kan lösa hälsoproblemen. Jag fick ju veta att jag hade långt gången borrelia till slut.)
Men vad innebär "relativt vårdad klädsel" för er?
Om jag skulle skriva det i en journal skulle det vara i syfte att framhålla att du såg ut att ha ork att vårda din hygien och klädsel. En person som är djupt under isen eller i ett svårt missbruk kanske inte värderar sin klädsel och då tolkar man tillståndet annorlunda.
Om läkaren inte tro/vet att problemen beror på något fysiskt så är det väl inte helt fel att utreda om det är något psykiatriskt? Kan ju vara för att utesluta något också? Borrelia är väldigt svårt att diagnosticera för att det gäller att man ens kommer på tanken att leta efter det.
Ah, jag tog ju på mig mina viskosbyxor i grälla färger, som jag bara brukar ha inne annars. Det kan vara de hon tyckte såg hyfsat vårdat ut?
Jag gillar inte de där viskosbyxorna från H&M med grälla färger egentligen.
OBS, de var inte leopardmönstrade (tycker jag ser väldigt WT ut).
Jag hakade upp mig lite på det där "relativt vårdad klädsel"
Ah, jag tog ju på mig mina viskosbyxor i grälla färger, som jag bara brukar ha inne annars. Det kan vara de hon tyckte såg hyfsat vårdat ut?
Jag gillar inte de där viskosbyxorna från H&M med grälla färger egentligen.
OBS, de var inte leopardmönstrade (tycker jag ser väldigt WT ut).
Jag hakade upp mig lite på det där "relativt vårdad klädsel"
Har inte så mycket i min journal, mest några småsaker och jag vet inte om jag hade känt annorlunda om det stått mer. Men i nuläget tycker att det är lite skönt att ha koll på vad som står där. Vårdcentralen jag är listad på nu verkar dock inte visa sina journalanteckningar och det känns lite jobbigt att inte veta om de antecknar relevanta saker. Kan dock tycka att det är jobbigt att se journalanteckningar om jag märker att de har missförstått det jag har sagt. För mig blir det typ som en bekräftelse på att jag är dålig på att få fram det jag vill ha sagt, något som redan gör att jag drar mig lite för att söka vård.