• erijon

Vad äter era 5månaders?

Nyligen börjat introducera smaksensationer. Såser från vår mat går kanon, även mosad potatis med sås. Han verkar även gilla några frukter.

Ersättning vägrar han: eller rättare sagt, han vägrar flaskan (helammar).

Vill dels kunna ge flaska ned välling senare, och gärna ersättning resan nu då han äter varannan timma men ibland oftare. Hinner knappt göra saker. Vill få pappa mer delaktig (han vill framförallt).

Mer fast föda går sådär. Han verkar tex ibte gilla gröt. Visserligen bara provat Nestlé från 4mån.

Vad kan en frukost vara? (Ska prova andra märken gröt)

Kan man testa med välling? Högst troligt att det inte förändrar hans hat mot flaskan eftersom bröstmjölk i flaska inte ens duger (han verkar älska att amma..)

Också börja som smakportioner.

Kan man ge yoghurt? Typ turkisk yoghurt med mosad banan? Hört att man ska vänta med yoghurt, men sett frukt/yoghurtpuré på barnhyllan från 5-6mån.. förvirrad.

• Svar på tråden Vad äter era 5månaders?
  • erijon
    EpicNurse skrev 2018-02-27 12:18:43 följande:

Absolut! Jag menar att när man läser på paketet så är en portion ungefär så mycket. Tyckte du skrev längre upp att det var onödigt att göra 3-4 dl och slänga, men det gör man ju aldrig eftersom en portion är mycket mindre.

Prova blanda gröten med bröstmjölk istället för vatten. Det blir näringsrikare och kanske lite godare enligt barnet.

Ja, en portion brukar vara 1-1,5dl och det är ingen omöjlighet att eb sexmånaders börjar äta den mängden av kanske gröt, en gång om dagen?

Ja, jag var kanske otydlig.

Det ör tyvärr omöjligt då jag inte kan pumpa. Kommer max 10ml. Har god mjölkproduktion men just pump går inte.

Får testa annan sort.
  • EpicNurse
    erijon skrev 2018-02-27 12:37:14 följande:

Ja men den innehåller arsenik bla. Men å andra sidan innehåller all modersmjölkersättning palmolja.

Välling innehåller ju typ exakt samma som gröt.

Jag skrev 3/4 dvs tre fjärdedelar deciliter vilket enligt Sempers helt är en smakportion! Med nestlw blandar man varan med lika delar och kan därför blanda en matsked utan problem. Dvs knappt slänga någonting. Ursäkta min otydlighet.

Jag förstår det, men eftersom han är så liten än så ville jag prova lite mer puréaktiga saker.

Har fler barn, bara glömt av bebistiden och matbiten.

emc85 skrev 2018-02-27 12:34:45 följande:

Välling och gröt är exakt samma sak näringsmässigt, bara olika konsistens, välling är flytande gröt helt enkelt.

Ja, precis. Välling är mer eller mindre samma som gröt. Därför ska man inte ersätta tex amning eller ersättning med välling eftersom det är mindre/sämre näring.

Ah, då förstår jag. Tolkade det som hela decilitrar :)

Ja det är absolut ingen ko på isen. Min 6månaders har denna vecka börjat tycka att gröt är ok.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • erijon
    Treansresa skrev 2018-02-27 12:15:19 följande:

Måste bara få skriva vad klockrent skrivet! Min är snart 9 månader och nu får man jaga, jaga och jaga istället!

Stressa inte med maten! Det kommer när det kommer! Släpp alla krav och måsten istället ett tag! Dom är bara små en gång!

Haha jag är fullt medveten, därför jag kanske vill underlätta något redan nu. Innan jaga-perioden börjar. Jag minns den så väl..

Jag är kanske inte helt bekväm ned att helamma länge till. Det måste ju få vara okej? Men när barnet vägrar flaska kan jag inye byta ut ett mål mot ersättning som jag hellre hade gjort. Han VÄGRAR.
  • Bertram

köpta gröt och vällingar är ju bara skräp, fortsätt helamma, efter 6 månader kan du ge små portioner.. (av egenlagad mat) varför så bråttom med att gå över till fast föda? 

• Treansresa
    erijon skrev 2018-02-27 12:47:47 följande:

Haha jag är fullt medveten, därför jag kanske vill underlätta något redan nu. Innan jaga-perioden börjar. Jag minns den så väl..

Jag är kanske inte helt bekväm ned att helamma länge till. Det måste ju få vara okej? Men när barnet vägrar flaska kan jag inye byta ut ett mål mot ersättning som jag hellre hade gjort. Han VÄGRAR.

Självklart är det okej. Var inte meningen att hacka på dig:( läste om det jag skrev och det kunde lätt tolkas så:( ber om ursäkt.

Min lilla vägrar också flaska, hade en period då jag tyckte det var jobbigt att vara så låst och fast. Jag släppte då alla krav, sambon fick börja dammsuga, tvätta och diska. Jag vägrade ränna på stan och helt plötsligt fick jag lite tid att göra något på även fast han ammar 10-20 gånger per dygn och helst sover i famnen.

Mitt tips med mat är avokado, banan, morot och sötpotatis. Pröva grötpinnar, det får min i sig lite av, ibland äter han lite gröt om jag har avokado som sylt
  • milli79
    erijon skrev 2018-02-27 11:40:10 följande:

Aldrig hört illa om det, därav att jag köpte deras gröt. Deras gröt blandas med lika delar vatten som pulver, dvs väldigt enkelt att göra smakportioner när man börjar (har blandat 15 ml av båda. Istället för att göra 3/4dl och slänga när dem fortfarande bara smakar en liten sked)

Semper då? Inte bra? Varför isåfall? Dem rekommenderas ju av Bvc!

Märket ?Holle? har jag aldrig sett i våra butiker.

Jag har flera större barn som ska till skola/dagis osv på morgonen. Så att stå och koka helt och få till med extra järn mm. Känns bökigt (visserligen inte provat) men visst kan det vara en bra idé. Hört gott om köpt gröt.

Varför skulle jag ge en bebis lchf? Finns ingen intolerans mot gluten eller liknande. Jag tror inte det finns någon anledning att ge det då (till en bebis!)

Avokado ska jag prova! Enkelt att mosa/ eller mixa? :)

Vet inte varför det stod lchf. Det behöver du inte bry dig om men receptet är bra.

Varför du inte ska ge köper välling o gröt... jo det innehåller tex maltdextrin som funkar som socker i kroppen samt skummjölk som många barn blir förstoppade av förutom att det är grymt onyttigt. Dessutom hämmar skummjölk upptaget av järn så du kan hellre ge gröt på bara hirsflingor utan mjölk. Tillsätt en sked kokosolja bara så blir det enkelt. Hirs innehåller mycket järn och som sagt köpegröt måste ha järn tillsätt just för att det hämmar upptaget. Vi tillsatte aldrig något. Sen kan man variera mellan bovete, skrädmjöl och hirs.

Semper är väl egentligen inte så mycket bättre. De har mer eko men innehållet i gröt osv är inte så bra.

www.med24.se/holle-hirsgroet-ekologisk-250-g
  • erijon
    EpicNurse skrev 2018-02-27 12:47:36 följande:

Ja, precis. Välling är mer eller mindre samma som gröt. Därför ska man inte ersätta tex amning eller ersättning med välling eftersom det är mindre/sämre näring.

Ah, då förstår jag. Tolkade det som hela decilitrar :)

Ja det är absolut ingen ko på isen. Min 6månaders har denna vecka börjat tycka att gröt är ok.

Det är jag fullt medveten om! Men ett mål gröt kan ersätta ett amningstillfälle. Mab kan ibte ge 7mål gröt om dagen för det. Välling ich gröt är spannmål och bör inte ges mer än 33ggr/dag :)

Jag vet att det inte är bråttom egentligen, jag stressar inte mitt barn bara för att jag ber om hjälp om tips/råd på internet. Det verkar som att folk tror det, men man kan ju fråga om saker som ligger långt fram i framtiden!

Har iallafall köpt en annan gröt och avokado så får vi prova det någon dag framöver och se vad gossen tycker :)

Vad ger du själv för gröt? Tar din bebis flaska?
  • erijon
    Bertram skrev 2018-02-27 12:51:08 följande:

köpta gröt och vällingar är ju bara skräp, fortsätt helamma, efter 6 månader kan du ge små portioner.. (av egenlagad mat) varför så bråttom med att gå över till fast föda? 

Jasså? Enda just dessa Bvc rekommenderar.

Jag skylle komma över Ett mycket enkelt recept för att ändra uppfattning (som också är näringsrikt för en liten bebis). Jag har använt köpegröt åt tidigare barn, likaså alla i min närhet. På Bvc?s råd!

Egenlagad mat JA! Av prisskäl men också att burkarna innehåller massa vatten i onödan. Hemgjord blir också mer lik den som barnets kommer äta i högre ålder. Helt annan konsistens och smak oavsett om man lagar samma maträtt!
  • erijon
    milli79 skrev 2018-02-27 13:03:39 följande:

Vet inte varför det stod lchf. Det behöver du inte bry dig om men receptet är bra.

Varför du inte ska ge köper välling o gröt... jo det innehåller tex maltdextrin som funkar som socker i kroppen samt skummjölk som många barn blir förstoppade av förutom att det är grymt onyttigt. Dessutom hämmar skummjölk upptaget av järn så du kan hellre ge gröt på bara hirsflingor utan mjölk. Tillsätt en sked kokosolja bara så blir det enkelt. Hirs innehåller mycket järn och som sagt köpegröt måste ha järn tillsätt just för att det hämmar upptaget. Vi tillsatte aldrig något. Sen kan man variera mellan bovete, skrädmjöl och hirs.

Semper är väl egentligen inte så mycket bättre. De har mer eko men innehållet i gröt osv är inte så bra.

www.med24.se/holle-hirsgroet-ekologisk-250-g

Okej. Kanske värt att kolla.. vet att mjölkprodukter hämmar upptaget. Men egen gröt är för järnfattig, alltså tex vanlig havregrynsgröt. Annars hade der blivit det utan tvekan. Visst kan man riva ner palt osv. MEN jag vet inte vad för proportioner der ska vara PLUS att då ska der lagad varje morgon. Färdigt pulver är barnsligt enkelt och rekommenderas ju trots allt! Men lagad gröt kab man ju växla med, om det ibte är bökigt eller så. Tack för tipset.
  • EpicNurse
    erijon skrev 2018-02-27 14:51:55 följande:

Det är jag fullt medveten om! Men ett mål gröt kan ersätta ett amningstillfälle. Mab kan ibte ge 7mål gröt om dagen för det. Välling ich gröt är spannmål och bör inte ges mer än 33ggr/dag :)

Jag vet att det inte är bråttom egentligen, jag stressar inte mitt barn bara för att jag ber om hjälp om tips/råd på internet. Det verkar som att folk tror det, men man kan ju fråga om saker som ligger långt fram i framtiden!

Har iallafall köpt en annan gröt och avokado så får vi prova det någon dag framöver och se vad gossen tycker :)

Vad ger du själv för gröt? Tar din bebis flaska?

Jag vet att du vet det Haha Både med gröten och att det inte är bråttom :)

Jag ger Semper. Det har jag gjort med båda barnen. Äldsta barnet gillade dock inte den när han blev lite äldre så då struntade vi i gröt.

Nej har tar inte flaska. Eller, han tar till måltid, oavsett om det är vatten, bröstmjölk eller ersättning i. Men han kan inte dricka en hel måltid på flaska. Max 10-30 ml. Men vi jobbar på det. Har tyvärr inga tips mer än att prova ett par olika sorters flaskor med olika nappar. Ibland funkar det när man tar en annan dinapp! Och att fortsätta prova då och då! Båda mina har föredragit ersättningen kall. Så vi tar kallvatten från Kranen.
  • mkess

Köp mjölkfri osötad yoghurt gjord på havre eller kokos till frukosten och mellis! Vi brukar blanda i lite mosad banan eller annan fruktpuré. Sen kan man smula ner lite flingor när barnet blir äldre. Inga problem att få ungen att äta det. ;)

• erijon
    EpicNurse skrev 2018-02-27 15:03:32 följande:

Jag vet att du vet det Haha Både med gröten och att det inte är bråttom :)

Jag ger Semper. Det har jag gjort med båda barnen. Äldsta barnet gillade dock inte den när han blev lite äldre så då struntade vi i gröt.

Nej har tar inte flaska. Eller, han tar till måltid, oavsett om det är vatten, bröstmjölk eller ersättning i. Men han kan inte dricka en hel måltid på flaska. Max 10-30 ml. Men vi jobbar på det. Har tyvärr inga tips mer än att prova ett par olika sorters flaskor med olika nappar. Ibland funkar det när man tar en annan dinapp! Och att fortsätta prova då och då! Båda mina har föredragit ersättningen kall. Så vi tar kallvatten från Kranen.

Okej!

Tyvärr verkar inte det vara innehållet i flaskan som är problematiken utan själva flaskan. Han provar inte ens suga på flaskan. Han biter på den och trycker ut den med tungan. Trugar inte men provar ett par gånger utifall. Men går aldrig. Han vill bara amma.

Ja och smakar gärna saker emellan målen som vi erbjuder.

Han har visat tydligt att tex blåbär var äckligt, gröt (första två gångerna han fick en sked så verkade han glatt inställd.. sen efter det har han gjort som med flaskan och grimaserat) men annat såsom broccolipuré,potatis/morot och annan fruktpuré jag gjort själv äter han med nöje. MEn helst sås från vår mat (men då får han ju bara smaka såå lite, eftersom det innehåller salt.
  • BragoP
    emc85 skrev 2018-02-27 11:44:09 följande:

När min var 5 månader åt han bröstmjölk och fick smaka något kryddmått av våran mat. Nu vid snart 10 månader så äter han frukost, lunch och middag samt ammar fritt övrig tid. Kan säga att jag fortfarande inte hinner saker men nu är det för att jag måste vakta honom hela tiden då han börjat klättra på allt. Amma i bärsele/sjal så har du en hand över och är inte fast i soffan?

Jag förstår vad TS menar. Min dotter ammar varje timme och jag kan få inte ens åka och handla. Här har vi faktiskt introducerat ersättning, 1 mål om dagen, så att jag inte ska känna mig fastkedjad och för att pappa vill vara mer delaktig.

Jag kan ge ersättning och är själaglad men TS kan inte. Hade inte jag kunnat hade jag känt mig instängd.
  • emc85
    BragoP skrev 2018-02-27 15:52:38 följande:

Jag förstår vad TS menar. Min dotter ammar varje timme och jag kan få inte ens åka och handla. Här har vi faktiskt introducerat ersättning, 1 mål om dagen, så att jag inte ska känna mig fastkedjad och för att pappa vill vara mer delaktig.

Jag kan ge ersättning och är själaglad men TS kan inte. Hade inte jag kunnat hade jag känt mig instängd.

Jag förstår också, löste det genom att amma i bärselen, då kunde han äta och jag hade händerna hyfsat fria. Jag upplevde att alla andras barn kunde sova lite på dagen men inte mitt, han skulle bara äta.

Till TS: Har du testat att ge ersättning i pipmugg eller vanligt glas? Kanske inte får i sig en hel måltid men kanske tillräckligt för att avlasta dig lite? Det är ju betydligt mer mättande än bröstmjölk.
  • erijon
    emc85 skrev 2018-02-27 17:20:12 följande:

Jag förstår också, löste det genom att amma i bärselen, då kunde han äta och jag hade händerna hyfsat fria. Jag upplevde att alla andras barn kunde sova lite på dagen men inte mitt, han skulle bara äta.

Till TS: Har du testat att ge ersättning i pipmugg eller vanligt glas? Kanske inte får i sig en hel måltid men kanske tillräckligt för att avlasta dig lite? Det är ju betydligt mer mättande än bröstmjölk.

Bara testat flaska, två olika sorter med olika nappar.

Har inte ens en pipmugg, men får köpa det. Tror det kommer alldeles för mycket och snabbt i det,
  • erijon
    BragoP skrev 2018-02-27 15:52:38 följande:

Ja det är riktigt riktigt jobbigt ibland.

Skulle sååå gärna ge flaska en gång om dagen eller till natten så att han sover mer än 1,5-2,5 h i stöten. Är totalt utmattad vissa dagar! Då jade jag skippat allt vad smakportioner heter tills minst sex månader. MEN nu är det omöjligt. :/
  • EpicNurse
    erijon skrev 2018-02-27 18:32:10 följande:

Ja det är riktigt riktigt jobbigt ibland.

Skulle sååå gärna ge flaska en gång om dagen eller till natten så att han sover mer än 1,5-2,5 h i stöten. Är totalt utmattad vissa dagar! Då jade jag skippat allt vad smakportioner heter tills minst sex månader. MEN nu är det omöjligt. :/

Håller med om nätterna. Det är sååå segt. Min minsta sover som bäst 3 timmar i sträck en gång per natt, men vaknar oftast en gång i timmen eller varannan timme..
  • erijon
    EpicNurse skrev 2018-02-27 19:35:20 följande:

Håller med om nätterna. Det är sååå segt. Min minsta sover som bäst 3 timmar i sträck en gång per natt, men vaknar oftast en gång i timmen eller varannan timme..

Ja det rör ju ganska snart hela familjen eftersom mitt tålamod tryter och hunöret är på botten vid minsta motgång. Jag LIDER verkligen av min sömnbrist. Behöver en förändring, om bara en liten!
  • Pralinbiten

Min flicka är med 5,5 månader.
    Hon äter 
    frukost: gröt
    Mellanmål: Ersättning
    Lunch: grönsakspure
    Mellanmål: Ersättning
    Kvällsmat: gröt
    Nattning: Ersättning
    Ersättning på natten 

Om man vill byta ut amning mot ersättning måste man vara envis. Klart de gillar amma mest, det är ju gosigt och ersättningen smakar inte samma. Jag bytte amning mot ersättning gradvis från 4 månader. Jag misstänkte hon inte blev mätt. Jag försökte på dagen när hon var pigg, på kvällen blev hon bara arg och ledsen. I början drack hon bara några klunkar och var nöjd, men hon åt till slut mer och mer. 

För att hon skulle gilla gröt gav jag det varje kväll, i början spotta hon ut det. Jag tror du lyckas om du gör samma varje kväll. Byta inte gröt flera gånger om bebisen inte gillar första gången, det är kanske bara ovant. Jag började inte med en hel portion i början. först var det tre skedar som blev mer eftersom. Jag ger banangröt, den är god. Men funderar på att byta till havregröt eftersom jag lägger katrinplommonpure på för att hon annars blir hård i magen.

Svar på tråden Vad äter era 5månaders?