• Anonym (NN)

Du kvinna som är gift eller inne i ett långt förhållande

Se rubriken.

Hur ställer du dig inför situationen när det dyker upp en liten fling, t.ex. på firmafesten eller krogen, och någon försöker förföra dig? Om du inte säger nej kommer det att mynna ut i lite smek och hångel. Ingen ser eller kommer att få reda på något. Kanske finns lite alkohol med i bilden.

Är du notorisk trogen och tackar nej eller faller du för frestelsen? Ponera även att personen som förför dig är gift eller i ett förhållande, dvs någon du vet inte kommer att kontakta dig efteråt. Efteråt fortsätter du leva ditt liv som vanligt.

Hur hade du gjort, tror du? Det skulle vara intressant att höra hur ni tänker och resonerar.

• Svar på tråden Du kvinna som är gift eller inne i ett långt förhållande
  • AndreaBD
    Anonym (NN) skrev 2018-03-01 08:44:12 följande:
    Det blir märkligt när du skriver du att mindre allvarliga saker inte ses som otrohet. Många resonerar nog likadant men den gränsen går varierar nog från person till person.
    Visst, det var lite oprecis. Du skrev ovan att om man t.ex. kysser någon annan så skulle du ha skuldkänslor i ungefär två månader. Så gör inte jag i regel. Med min exman hände det, i början av relationen med honom, att jag träffade någon på en pub som bara kysste mig. Och jag reagerade inte så häftigt, utan tog det mest som lite trams, fast jag sa ifrån och drog mig undan, men det var ingen stor grej. Jag berättade det också direkt för min partner och han menade att han inte är så svartsjuk, och det var ju inget allvarligt.

Senare hände det att jag blev förälskad i en annan man. Det blev lite hångel med honom. Relationen med min dåvarande partner var mycket jobbig, det var i en kris. Så fort relationen var lite mera stabil så berättade jag om detta för min partner. Han tog det bra, förstod att jag då var olycklig i relationen och att vi bör jobba på det.

Och det är bara dem två slags scenarion jag kan tänka mig för egen del: Antigen något litet som råkar hända, en kyss eller liknande, och då  berättar jag det för min partner, och det är inga problem. Eller att relationen i en fas är så dålig att jag söker tröst (inte sex, men kanske lite hångel) och då klan man prata om det. Så, jag behöver inte hantera mitt dåliga samvete, då jag bara skulle göra sånt, som jag också skulle prata med min partner om.
  • AndreaBD
    Anonym (Zig Natur) skrev 2018-03-01 09:03:54 följande:

Är alla svar här verkligen ärliga?
    40% av kvinnorna svarade "Ja" på frågan "Har du varit otrogen?" här:
    www.familjeliv.se/forum/thread/78294145-har-du-varit-otrogen
    Men ställer man frågan i ett moraliskt perspektiv som TS så blir svaret ett annat.

Så vad lär vi oss av detta?
    Att moraliskt sett vill i stort sett ingen vara otrogen, men runt hälften av alla är det ändå.

Ja, men vi vet inte omständigheterna. Tänk dig om det skulle vara så att nästan alla har gjort det när de tyckte att relationen ändå var slut? Visst, det är patetiskt. Själv har jag inte gjort så, jag avslutar en relation först. Det kan ju också vara så att många velar fram och tillbaka, avslutar en relation och sedan ändå försöker igen, och någon gång emellan har de sex med någon annan. Det skulle vara mycket mindre allvarlig otrohet - tycker jag - än att låtsas att man har en helt fungerande relation och gå bakom ryggen på sin partner. Jag känner många, annars grundärliga människor, som har gjort sånt i slutet av en relation.
  • Anonym (NN)
    AndreaBD skrev 2018-03-01 09:11:00 följande:

Visst, det var lite oprecis. Du skrev ovan att om man t.ex. kysser någon annan så skulle du ha skuldkänslor i ungefär två månader. Så gör inte jag i regel. Med min exman hände det, i början av relationen med honom, att jag träffade någon på en pub som bara kysste mig. Och jag reagerade inte så häftigt, utan tog det mest som lite trams, fast jag sa ifrån och drog mig undan, men det var ingen stor grej. Jag berättade det också direkt för min partner och han menade att han inte är så svartsjuk, och det var ju inget allvarligt.

Senare hände det att jag blev förälskad i en annan man. Det blev lite hångel med honom. Relationen med min dåvarande partner var mycket jobbig, det var i en kris. Så fort relationen var lite mera stabil så berättade jag om detta för min partner. Han tog det bra, förstod att jag då var olycklig i relationen och att vi bör jobba på det.

Och det är bara dem två slags scenarion jag kan tänka mig för egen del: Antigen något litet som råkar hända, en kyss eller liknande, och då  berättar jag det för min partner, och det är inga problem. Eller att relationen i en fas är så dålig att jag söker tröst (inte sex, men kanske lite hångel) och då klan man prata om det. Så, jag behöver inte hantera mitt dåliga samvete, då jag bara skulle göra sånt, som jag också skulle prata med min partner om.

Jag kan tillägga att jag har kysst tre andra kvinnor än mi. egen fru under en 20 års-period efter oplanerade situationer som uppstått. Ingen jättestor grej tycker jag och inget jag ångrar nu i efterhand. Jag ångrade mig däremot kort efteråt.
  • AndreaBD
    Anonym (NN) skrev 2018-03-01 09:20:35 följande:
    Jag kan tillägga att jag har kysst tre andra kvinnor än mi. egen fru under en 20 års-period efter oplanerade situationer som uppstått. Ingen jättestor grej tycker jag och inget jag ångrar nu i efterhand. Jag ångrade mig däremot kort efteråt.
    Min poäng var egentligen: Gör inget som du inte kan berätta för din partner, så behöver du inte ångra något eller ta risken att din partner blir skitförbannad om hen får reda på det.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (NN) skrev 2018-03-01 09:20:35 följande:
    Om man hela tiden utgår ifrån vad man själv tycker om sina handlingar och totalt skiter i vad de innebär för andra så är ju allt jättelätt. Ångrar gör man oftast när man får uppleva konsekvenserna av sina handlingar.
  • Anonym (jodå)

Men ställer man frågan i ett moraliskt perspektiv som TS så blir svaret ett annat.

Att moraliskt sett vill i stort sett ingen vara otrogen, men runt hälften av alla är det ändå.

Inte konstigt alls, det är när det blir jobbigt som man verkligen visar vad man går för. Att göra rätt när man är allmänt nöjd och mätt klarar vem som helst, när man däremot ställs inför jobbiga val så syns det vilka som har karaktär och vilka som inte har det.
  • Anonym (Aldrig i livet)

Jamen för fan, 40% av vadå 3-5 användare? Varav flera hade kunnat vara män? Familjeliv är inget bra verktyg för statistik fattar du väl?!

Jag är superärlig!!

Jag VAR kyss-otrogen när jag var ung och omogen i 18-25årsåldern i andra förhållanden men har en helt annorlunda inställning idag och är mycket närmare min nuvarande.

Killar flirtar alltid med mig men sen jag träffade min nuvarande för flera år sen så besvarar jag det inte med att uppmuntra det utan tvärtom undviker personen.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (NN) skrev 2018-03-01 00:31:09 följande:

Det skulle vara märkligt om man prickat rätt och blivit tillsammans med den enda attraktiva människan i världen, bland alla de människor som finns. Det är klart att det finns fler personer man kan få känslor för än den egna partnern.

Om det dyker upp tillfällen då man blir tillfälligt uppvaktad, och kanske smått attraherad av någon annan än den egna partnern, så kan man så klart svälja de känslorna och leva vidare som vanligt. När man blir gammal och tänker tillbaka på sitt liv så är man förhoppningsvis nöjd med det. Eller så grämer man sig över att man aldrig tog chansen att få prova något annat för en kväll.

Om man tar ett litet snedsteg, t.ex. kysser ngn annan än den egna partnern, så kan man få skuldkänslor efteråt. Men är det bara en engångsföreteelse så går skuldkänslorna över med tiden, efter max två månader skulle jag vilja säga. På lång sikt kan det däremot vara en kick när man tänker tillbaka och kanske t.o.m. positivt för det egna förhållandet. Om det är en engångshändelse alltså med den person man råkar vara intim med...

Vem är 100 % säker på vad den egna partnern gör när man själv inte är närvarande? Jag tror att man som tjej inte ska vara alltför säker på att den egna killen är trogen i alla situationer, även det förstås kan vara så. Vid tillfällen då ingen vet, ser eller får reda på något så kan okända sidor komma fram...

Det finns en motsats också...Att man grämer sig för att man tog chansen och förlorade allt man hade !!
  • Anonym (Zig Natur)
    Anonym (Aldrig i livet) skrev 2018-03-01 10:52:01 följande:
    Jamen för fan, 40% av vadå 3-5 användare? Varav flera hade kunnat vara män? Familjeliv är inget bra verktyg för statistik fattar du väl?!

Jag är superärlig!!

Jag VAR kyss-otrogen när jag var ung och omogen i 18-25årsåldern i andra förhållanden men har en helt annorlunda inställning idag och är mycket närmare min nuvarande.

Killar flirtar alltid med mig men sen jag träffade min nuvarande för flera år sen så besvarar jag det inte med att uppmuntra det utan tvärtom undviker personen.
    Hade du klickat på länken så hade du sett att det var 35 kvinnor som svarat
    dessutom hade män samma frågeställning, så varför skulle de lägga sin röst på fel kön?
    Visst, FL kanske inte är den bästa plattformen för att få statistiskt säkerställda svar, men det är ju samma personer som skriver i denna tråd som röstade i min undersökning tidigare.

• AndreaBD
    Anonym (Zig Natur) skrev 2018-03-01 11:46:14 följande:
    Hade du klickat på länken så hade du sett att det var 35 kvinnor som svarat
    dessutom hade män samma frågeställning, så varför skulle de lägga sin röst på fel kön?
    Visst, FL kanske inte är den bästa plattformen för att få statistiskt säkerställda svar, men det är ju samma personer som skriver i denna tråd som röstade i min undersökning tidigare.

Men det är inte såå intressant. Det kan ju förekomma att man är "otrogen" i tidiga tonåren, kysser en annan kille eller så. Eller att relationen i princip var slut, eller man velade fram och tillbaka. Det finns många människor som har gjort så nån gång i sitt liv av olika anledningar. Det säger inte alls att de skulle göra det igen senare. Och framför allt inte när de är i en fungerande relation.

Så om man verkligen vill få fram om folk (eller speciellt kvinnor, om man nu vill veta det) skulle vara otrogna i ett långt och fungerande förhållande, då får man ha en sån frågeställning också och inte bara fråga om någon har varit otrogen.
  • Anonym (Gift 33)

I grunden tycker jag att otrohet är fel och jag älskar min man.

Men nu har vi ett väldigt icke-existerande sexliv sen flera år tillbaka så hade jag kunnat veta till 100% att ingen kunde se och att det aldrig kommer fram till min man så hade jag nog haft svårt att motstå i stundens hetta med lite alkohol i blodet.

Hångel är ju så härligt, som när man var ung. Att bli upptryckt mot en vägg av en sexig man som har sina händer lite överallt och kysser underbart, det längtar jag efter.

• Anonym (Moa)
    Anonym (NN) skrev 2018-03-01 00:31:09 följande:

Om man tar ett litet snedsteg, t.ex. kysser ngn annan än den egna partnern, så kan man få skuldkänslor efteråt. Men är det bara en engångsföreteelse så går skuldkänslorna över med tiden, efter max två månader skulle jag vilja säga. På lång sikt kan det däremot vara en kick när man tänker tillbaka och kanske t.o.m. positivt för det egna förhållandet. Om det är en engångshändelse alltså med den person man råkar vara intim med...

Eller så tar man ett litet snedsteg, blir påkommen av partnern och förstör tilliten i sitt förhållande. Tror man ångrar det mer faktiskt. 
  • Anonym (Petra)

Jag kom på min partner.

Jag fick inte ens gjort slut eftersom min dåvarande sambo gjorde slut vid konfrontationen. Inte ett tecken på ånger heller och inget erkännande för den delen. Är relativt säker på att de fortfarande träffas.

• Anonym (NN)
    Anonym (Gift 33) skrev 2018-03-01 12:13:12 följande:

I grunden tycker jag att otrohet är fel och jag älskar min man.

Men nu har vi ett väldigt icke-existerande sexliv sen flera år tillbaka så hade jag kunnat veta till 100% att ingen kunde se och att det aldrig kommer fram till min man så hade jag nog haft svårt att motstå i stundens hetta med lite alkohol i blodet.

Hångel är ju så härligt, som när man var ung. Att bli upptryckt mot en vägg av en sexig man som har sina händer lite överallt och kysser underbart, det längtar jag efter.

Du beskriver saken bra tycker jag. Jag tror många känner som du.
  • Anonym (Stort fett nej)

Nej, jag hade inte fallit för det, har haft män som försökt ragga på mig förut men jag har alltid varit lojal till min man.

Vi har varit tillsammans i 13 år, älskar honom oerhört, Skulle bara känna mig äcklad av att bli tagen på av en annan man.

• Anonym (Hulda)

Anonym (Aldrig i livet) skrev 2018-02-28 00:04:28 följande:[/quote-nick]När jag var 21 med nåt av mina ex: Hade varit otrogen.

Idag, över 30 och gift med min själsfrände: Inte en chans i helvetet!

Jag låter det aldrig gå så långt! Om någon börjar visa intresse för mig blir jag obekväm och slutar vara så trevlig och öppen, undviker den personen.

Det händer ibland. Jag har ju inget intresse av att vara otrogen!

Jag älskar min man djupt på alla sätt, är attraherad av honom fysiskt, mentalt och känslomässigt. Han är min bästa vän. Får jättemycket närhet av honom och han är öppen för allt när det gäller sex, inte på nåt sätt hämmad eller begränsande.[/quote]

När jag var 21 skulle jag hånglat, istället för att göra slut med min dåvarande pojkvän som jag borde ha gjort. När jag var 25- 45 skulle jag sagt " inte en chans i helvetet". Jag var rätt chockad av att medelålders människor dansade tryckare osv på jobbfester fast de var gifta. Nu är jag snart 50 och det är inte samma stora sak längre att hångla lite- det är lite mysigt och skönt men känns inte som en risk ch ett hot längre, det är som att ingen längre riktigt vill ta det till en annan nivå utan kan ta det för vad det är, en liten stunds njutning i en låtsasvärld och sen hem till älsklingen därhemma.

Min man är överens med mej om det. Jag förstod inte det där när jag var 25 därför att då betydde hångel mer en invit att följa med hem.

• Anonym (NN)

Jag har en gift kollega, ca 10 år äldre än mig, som har varit tillsammans med sin partner sedan 20-års åldern och jag tror inte hennes kärleksliv blomstrar som det har gjort. Ibland blir jag småkåt av tanken att hångla upp henne på en AW eller kick off när vi båda är lite smålulliga - då jag även hade passat på att lära känna henne lite bättre med mina händer. That?s it. Efter ngn timme åker hon hem till sitt och jag till mitt.

Så länge det sker i fantasin är ingen skada skedd. Om det hade hänt på riktigt skulle jag nog haft lite skuldkänslor efteråt men på sikt hade det nog varit en skön stund att tänka tillbaka på och kanske t.o.m. en kick för sexlivet.

Nu är vi kollegor, men vi känner varandra väl och vi hade nog kunnat hantera saken professionellt.

Svar på tråden Du kvinna som är gift eller inne i ett långt förhållande