Anonym (NN) skrev 2018-03-01 08:44:12 följande:
Det blir märkligt när du skriver du att mindre allvarliga saker inte ses som otrohet. Många resonerar nog likadant men den gränsen går varierar nog från person till person.
Visst, det var lite oprecis. Du skrev ovan att om man t.ex. kysser någon annan så skulle du ha skuldkänslor i ungefär två månader. Så gör inte jag i regel. Med min exman hände det, i början av relationen med honom, att jag träffade någon på en pub som bara kysste mig. Och jag reagerade inte så häftigt, utan tog det mest som lite trams, fast jag sa ifrån och drog mig undan, men det var ingen stor grej. Jag berättade det också direkt för min partner och han menade att han inte är så svartsjuk, och det var ju inget allvarligt.
Senare hände det att jag blev förälskad i en annan man. Det blev lite hångel med honom. Relationen med min dåvarande partner var mycket jobbig, det var i en kris. Så fort relationen var lite mera stabil så berättade jag om detta för min partner. Han tog det bra, förstod att jag då var olycklig i relationen och att vi bör jobba på det.
Och det är bara dem två slags scenarion jag kan tänka mig för egen del: Antigen något litet som råkar hända, en kyss eller liknande, och då berättar jag det för min partner, och det är inga problem. Eller att relationen i en fas är så dålig att jag söker tröst (inte sex, men kanske lite hångel) och då klan man prata om det. Så, jag behöver inte hantera mitt dåliga samvete, då jag bara skulle göra sånt, som jag också skulle prata med min partner om.