• Nasoma90

Hur kan vi ha hemlösa i Sverige?

Jag har en seriös fråga, snälla idiotförklara mig inte.

Men hur kan vi ha hemlösa i Sverige när man har rätt till socialbidrag? Du har rätt till egen lägenhet, mat osv.

Så hur kommer det sig att vi har så mycket hemlösa?

Samt om du nu inte är ?berättigade? socialbidrag för att dom exempelvis är drogmissbrukare, så har dom ändå rätt till vård/godeman & tillslut socialbidrag. Men ska vi andra i samhället tycka synd om dom då? När dom själva får ta ansvar över sina handlingar osv? Förstå mig rätt jag är bara nyfiken & är okunnig i ämnet.

• Svar på tråden Hur kan vi ha hemlösa i Sverige?
  • Tveksamt
    cb66 skrev 2018-02-28 08:52:14 följande:

... vi har för få bostäder i Sverige ...

Jag undrar det jag.. Snarare kanske så att folk inte vill bo där bostäderna finns. Kontentan är densamma, men det är en väldigt stor skillnad egentligen. Svältdöden av landsbygden (allt utom storstäderna) är dock en annan fråga...
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    Yasminaoo skrev 2018-02-28 11:02:21 följande:

Det är ju inte som att forskningen kan göra större underverk ju mer pengar man skänker.

Forskning håller inte på med underverk över huvud taget, forskningen håller på med forskning. Och tvärt emot vad du antyder så är den forskning man kan utföra väldigt relaterad till de inkomster man får i form av ex gåvor och bidrag.

Det säger sig självt att om man har mer pengar kan man ta in fler forskare, riskera mer pengar i högvinst/högrisk-projekt, locka till sig duktigare forskare som kräver högre löner, gå vidare med fler/större studier osv.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tom Araya
    Tommy182 skrev 2018-02-28 11:07:37 följande:
    Man får visst bostad, en granne som skulle bo med sin sambo  och hyra ut hennes bostadsrätt tog Huddinge kommun och hyrde och satte en före detta missbrukarfamilj som ville komma på fötter, de hade inga jobb och det var kommunen som betalade allt oavsett om en del var bidrag. 

Likadant där jag bor nu är det 3 bostadsrätter som Sthlms kommun hyr för personer som annars hade varit hemlösa. Nu sköter de sig, det enda man ser av en av dem är att han vill in i alla föreningars återvinningsrum och ta pantburkar.

Men det är väl inte så mycket begärt att man ska sköta sig om kommunen fixar boende? Ska man inte ställa några krav alls tycker du?
    Samma kommun för tre år sedan... 80% av lediga lägenheter i allmännyttan tar socialförvaltningen och 90% av dessa går till sk "nyanlända".
    Observera att allmännyttans lägenhetsbestånd har kraftigt minskat då fastigheter sålts av och inga nya byggts.
  • sextiotalist
    Tommy182 skrev 2018-02-28 11:55:47 följande:
    Jag berättar ju bara vad jag ser, när det heller inte är så billiga adresser det handlar om så tänker man ju att det lär finnas betydligt fler på billigare adresser.
    Det är ju de billiga lägenheterna som är svårast att få tag på. Har man fått tag på en billig lägenhet i en större stad, så håller man på den stenhårt.

Vill man ha en lägenhet snabbt, så är det de dyra som är lättast att få (såvida man uppfyller kraven).
  • sextiotalist

Det är inte så svårt att förstå.
    Många hemlösa (som det påpekats förut) har en psykisk ohälsa bakom sig och klarar inte alltid av att ha ett eget boende.

Man bygger förvisso nytt, men de är dyra och höga krav för att få hyra dessa lägenheter.
    Vi har ett regelverk när det gäller boendet som inte "tillåter" enklare lägenheter som skulle vara billiga.

Många gamla lägenheter, som förut kunde hyras ut som rivningskontrakt, är numera renoverade och rätt dyra.

Det finns också en grupp hemlösa som inte ens trivs med att bo "ordnat", Förr i tiden benämndes de som luffare och (inte alla självklart) det var ett val de gjorde.

• cb66
    Yasminaoo skrev 2018-02-28 11:50:09 följande:

Det här är ju ett bostadspolitiskt problem som jag tycker regeringen borde ta tag i. Idag verkar ingen ta ansvar för frågan.

Regeringen och framför allt tidigare regeringar har tagit ansvar i frågan, de har precis som i många andra fall överlåtit till marknaden att fixa det. Poängen med att marknadsutsätta olika områden som bostäder, tåg, apotek, skola, vård är att genom konkurrens så blir det bättre och billigare för oss i Sverige
  • Tveksamt
    cb66 skrev 2018-02-28 15:40:00 följande:

Regeringen och framför allt tidigare regeringar har tagit ansvar i frågan, de har precis som i många andra fall överlåtit till marknaden att fixa det. Poängen med att marknadsutsätta olika områden som bostäder, tåg, apotek, skola, vård är att genom konkurrens så blir det bättre och billigare för oss i Sverige
    Hahaha! Vilket skämt!
  • Tom Araya

Regeringen och framför allt tidigare regeringar har tagit ansvar i frågan, de har precis som i många andra fall överlåtit till marknaden att fixa det.
    Tycker du att marknaden har fixat det?

Jag tror du har missuppfattat skillnaden mellan ansvar och uppgift.
     Poängen med att marknadsutsätta olika områden som bostäder, tåg, apotek, skola, vård är att genom konkurrens så blir det bättre och billigare för oss i Sverige
    Hur har kostnadsnivån för boende påverkats under den tiden då stat och kommun inte tagit ansvar för byggandet?
  • cb66
    Tom Araya skrev 2018-02-28 16:36:34 följande:
    Tycker du att marknaden har fixat det?

Jag tror du har missuppfattat skillnaden mellan ansvar och uppgift.
     Poängen med att marknadsutsätta olika områden som bostäder, tåg, apotek, skola, vård är att genom konkurrens så blir det bättre och billigare för oss i Sverige
    Hur har kostnadsnivån för boende påverkats under den tiden då stat och kommun inte tagit ansvar för byggandet?
    Jag presenterade bara hur regeringarna har försökt att lösa problemet. Jag håller inte med om att det är ett bra sätt. Apoteken har blivit dyrare och det är sämre service på landsbygden. Bostäder som byggs är dyra och vänder sig till de rika i innerstäderna.
  • sextiotalist
    cb66 skrev 2018-03-01 09:20:29 följande:
    Jag presenterade bara hur regeringarna har försökt att lösa problemet. Jag håller inte med om att det är ett bra sätt. Apoteken har blivit dyrare och det är sämre service på landsbygden. Bostäder som byggs är dyra och vänder sig till de rika i innerstäderna.
    Har det blivit sämre eller har de inte fått samma utbud på återförsäljare? När det gäller priser på många receptfria, så har de många gånger blivit lägre. När det gäller de receptbelagda så kan inte alltid apoteken bestämma över priserna, det är leverantören som bestämmer.

Själv är jag fortfarande lika förvånad när jag har köpt ett receptbelagt läkemedel hur billigt det varit.
    Sedan finns det läkemedel som man plockat bort från högkostnadsskyddet, men det kan man knappast belasta apoteken för
  • cb66
    sextiotalist skrev 2018-03-01 09:29:12 följande:
    Har det blivit sämre eller har de inte fått samma utbud på återförsäljare? När det gäller priser på många receptfria, så har de många gånger blivit lägre. När det gäller de receptbelagda så kan inte alltid apoteken bestämma över priserna, det är leverantören som bestämmer.

Själv är jag fortfarande lika förvånad när jag har köpt ett receptbelagt läkemedel hur billigt det varit.
    Sedan finns det läkemedel som man plockat bort från högkostnadsskyddet, men det kan man knappast belasta apoteken för
    www.dn.se/ekonomi/medicin-kostar-mer-efter-apoteksreformen/
  • Tom Araya
    cb66 skrev 2018-03-01 09:20:29 följande:
    Du påpekade själv vilken poängen var med att låta marknaden sköta tillgången av bostäder och annat, det kan inte tolkas som annat än ett påstående från dig att det fungerar så att det blir billigare.
  • cb66
    Tom Araya skrev 2018-03-01 12:41:59 följande:
    Du påpekade själv vilken poängen var med att låta marknaden sköta tillgången av bostäder och annat, det kan inte tolkas som annat än ett påstående från dig att det fungerar så att det blir billigare.
    Ok, ursäkta misstolkningen. Det var den dåvarande regeringens poäng att låta marknaden sköta det hela - inte min.
  • Tom Araya
    Tveksamt skrev 2018-02-28 12:12:03 följande:
    Jag undrar det jag.. Snarare kanske så att folk inte vill bo där bostäderna finns. Kontentan är densamma, men det är en väldigt stor skillnad egentligen. Svältdöden av landsbygden (allt utom storstäderna) är dock en annan fråga...
    Det är bara att kolla statistik. Det är väl mindre än en handfull kommuner av närmare 200 totalt som redovisat överskott eller balans på sin bostadsmarknad.
Svar på tråden Hur kan vi ha hemlösa i Sverige?