• vissenblomma

Kostar det att överklaga dom?

Kostar det att överklaga en dom? Dvs måste man betala rättegångskostnader om överklagan avslås? Frågar då jag hört vissa säga nej medan andra säger ja. Beror det kanske på vad är det för dom och vilket brott det handlar om? 

• Svar på tråden Kostar det att överklaga dom?
  • Themis
    Läs om detta här, men du behöver troligen tala med någon vid tingsrätten för att vara säker:

www.lawline.se/answers/709

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Moderno
    vissenblomma skrev 2018-03-01 20:30:31 följande:

Kostar det att överklaga en dom? Dvs måste man betala rättegångskostnader om överklagan avslås? Frågar då jag hört vissa säga nej medan andra säger ja. Beror det kanske på vad är det för dom och vilket brott det handlar om? 

Det finns ingen avgift för att överklaga (nu talar jag om den svenska processen). Men rättegångskostnader kan du få betala. Är det en brottmålsprocess kan du bli återbetalningsskyldig till staten för kostnader för din offentlige försvarare om du förlorar. Även kostnader för målsägarbiträde kan tillkomma. 
  • vissenblomma
    Moderno skrev 2018-03-03 01:52:36 följande:
    Det finns ingen avgift för att överklaga (nu talar jag om den svenska processen). Men rättegångskostnader kan du få betala. Är det en brottmålsprocess kan du bli återbetalningsskyldig till staten för kostnader för din offentlige försvarare om du förlorar. Även kostnader för målsägarbiträde kan tillkomma. 
    Jaha då är det kört då. Precis som jag trodde. Man har med andra ord noll rätt att försvara sig utan att riskera bli skuldsatt. Kul! Vilken jävla rättvisa! 
  • vissenblomma

Inte konstigt att många inte överklagar utan sitter i det tysta och låter sig bli dömda för att slippa riskera att bli skuldsatta livet ut. Fy fan! Var är rättvisan??? 

• Moderno
    vissenblomma skrev 2018-03-03 22:40:22 följande:

Jaha då är det kört då. Precis som jag trodde. Man har med andra ord noll rätt att försvara sig utan att riskera bli skuldsatt. Kul! Vilken jävla rättvisa! 

Jag rekommenderar dig och alla andra att titta på det förnämliga programmet på svt (tror det heter domstolen) som sätter fingret på detta och liknande problem i rättssystemet.
  • Kjell2
    vissenblomma skrev 2018-03-01 20:30:31 följande:

Vilken typ av process?
  • Themis
    vissenblomma skrev 2018-03-03 22:47:58 följande:

Inte konstigt att många inte överklagar utan sitter i det tysta och låter sig bli dömda för att slippa riskera att bli skuldsatta livet ut. Fy fan! Var är rättvisan??? 

Det finns något som heter rättsskyddsförsäkring, vilket ingår i hem/villa-försäkring mm beroende på vilket bolag man har.

Hos länsförsäkringar t.ex. självrisken för att anväönda den 20% av toitala beloppet.

Så samma som med allt annat- man måste försäkra sig mot vissa saker för de händer väldigt sällan men om det händer så behöver man sin försäkring.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Themis

Ursäkta, jag skrev för fort så det blev lite tangentfel.

Svar på tråden Kostar det att överklaga dom?