• Tessaloniki

Tygblöjor - några som använder det?

Hallå alla glada tygblöjeföräldrar!

Vi ska snart börja "baka bäbis" och jag är i full gång med att kolla vad det finns för olika alternativ av tygblöjor. Vi vill börja med detta redan när bäbisen är nyfödd och jag googlar och letar efter tips och råd. Jag har tittat mycket på recensioner på Youtube och det känns som att de bästa tygblöjorna hittar man främst i USA, men det är inte alla återförsäljare som säljer internationellt genom sin webshop, och om de väl gör det så är tullen väldigt dyr! Svenska återförsäljare verkar bara ha enstaka produkter från USA, och pushar Imse Vimse väldigt hårt känns det som. Nog för att de säkert är väldigt bra, men jag skulle vilja ha några med "double leg gussets" (vilket var otroligt svårt att översätta till svenska på ett smidigt sätt men ni som håller på med tygisar kanske vet vad jag menar i alla fall :).

Så som jag tänkt mig så kör vi på prefolds med newborn-skal, kanske någon enstaka AIO (är sugen på att prova Blueberrys) och pocket till bäbisen tills den växt i One Size-blöjor. Då tror jag det blir en del pocket och en del vikblöja + skal. 

Vilka blöjor har enligt din erfarenhet funkat bäst och var har du köpt dem? Har du beställt från USA? Eller kanske England? Vad var smidigt och vad ångrar du i inköp?

Alla erfarenheter - goda som dåliga - är varmt välkomna! :)

• Svar på tråden Tygblöjor - några som använder det?
  • linnéa001

Det finns en tygblöjegrupp på Facebook som är bra. Bor du i Stockholm finns det en butik i Aspudden, "Knyt An" som säljer tygblöjor. De har kanske en webbutik också.

Vi hade först knytblöjor från Disana. Sedan kombinerade vi med tygbitar som vi vek och lade i ett skal. Rekommenderar att kombinera med ec, babypottning.

• Tessaloniki
    linnéa001 skrev 2018-03-02 19:00:37 följande:

Det finns en tygblöjegrupp på Facebook som är bra. Bor du i Stockholm finns det en butik i Aspudden, "Knyt An" som säljer tygblöjor. De har kanske en webbutik också.

Vi hade först knytblöjor från Disana. Sedan kombinerade vi med tygbitar som vi vek och lade i ett skal. Rekommenderar att kombinera med ec, babypottning.

Ja jag har hört om den där gruppen på Facebook. Jag vågar dock inte gå med där än ifall någon skulle se det och starta upp något rykte på jobbet om att jag är gravid eller så. Jag har nämligen en visstidstjänst som ska bli fast nu till sommaren och vågar inte riktigt lita på att jag får behålla det om jag blir gravid / misstänks vara gravid. 

Vi bor inte i Stockholm men kikade in på deras websida, det fanns ju lite olika men inte direkt ett jätteutbud. 

Disana knytis har jag också funderat på, funkar de bra tillsammans med en vanlig skalbyxa eller körde ni ullbyxa/skal? Vi ska också köra lite EC :) 
  • linnéa001
    Tessaloniki skrev 2018-03-03 08:57:37 följande:

Ja jag har hört om den där gruppen på Facebook. Jag vågar dock inte gå med där än ifall någon skulle se det och starta upp något rykte på jobbet om att jag är gravid eller så. Jag har nämligen en visstidstjänst som ska bli fast nu till sommaren och vågar inte riktigt lita på att jag får behålla det om jag blir gravid / misstänks vara gravid. 

Vi bor inte i Stockholm men kikade in på deras websida, det fanns ju lite olika men inte direkt ett jätteutbud. 

Disana knytis har jag också funderat på, funkar de bra tillsammans med en vanlig skalbyxa eller körde ni ullbyxa/skal? Vi ska också köra lite EC :) 

Du kan ju gå med i gruppen när du kommit en bit in i graviditeten. Vi körde vanliga skalbyxor utanpå knytblöjorna. Ett tips är i alla fall att fundera på hur smidigt du vill ha det, det finns ju allt i ett-blöjor t.ex. och så testa lite olika typer. Köp begagnat så blir det billigt.
  • Tessaloniki
    linnéa001 skrev 2018-03-03 23:02:37 följande:
    Du kan ju gå med i gruppen när du kommit en bit in i graviditeten. Vi körde vanliga skalbyxor utanpå knytblöjorna. Ett tips är i alla fall att fundera på hur smidigt du vill ha det, det finns ju allt i ett-blöjor t.ex. och så testa lite olika typer. Köp begagnat så blir det billigt.

Ja jag tänkte prova lite olika varianter, och jag kommer självklart gå med i gruppen när det väl blir dags :) tänkte bara "fuska" lite och be om tips redan nu ;) 

Upplevde du att det var krångligt att ha tygblöja istället för vanliga engångsblöjor?

• linnéa001
    Tessaloniki skrev 2018-03-07 20:36:39 följande:

Ja jag tänkte prova lite olika varianter, och jag kommer självklart gå med i gruppen när det väl blir dags :) tänkte bara "fuska" lite och be om tips redan nu ;) 

Upplevde du att det var krångligt att ha tygblöja istället för vanliga engångsblöjor?

Inte hemma, men tyckte det var jobbigt om vi skulle vara borta en hel dag för man var tvungen att ha med ganska många och så släpa runt på de använda. Barn är ju olika men min dotter kunde bajsa tio gånger per dag när hon var nyfödd så vi varvade med engångs i början och körde även engångs på nätterna. Hon slutade med nattblöja när hon var två år och tre månader och på dagtid när hon var ett år och åtta månader (hemma, på förskolan något senare).

Jag tycker inte man behöver vara extrem åt något håll, att varva med engångs var det som funkade bäst för oss, i kombination med pottning.
Svar på tråden Tygblöjor - några som använder det?