• Anonym (Gah)

Hen anmälde sitt ex, fuskar själv.

Jag har en kollega som under flera års tid har jävlats med sitt ex. Anmält för skattefusk, gjort anonyma anmälningar till socialen om barnen och till länsstyrelsen om vanvård av djur, alla anklagelser helt påhittade.

Nu råkar jag veta att hen planerar att göra bilavdrag på skatten, liksom hen gjort de sista 4 åren iaf (jag har hjälpt till att räkna).

Har först nu insett att det faktiskt går kollektivtrafik förbi hens bostad till jobbet på under en timme, vilket gör att hen faktiskt inte har rätt till avdrag då hen inte sparar tillräcklig tid på att köra bil.

Jag tycker i övrigt om hen men är fruktansvärt illa berörd av hur hen behandlar sitt ex. Borde jag anmäla så att hen får smaka sin egen medicin?

• Svar på tråden Hen anmälde sitt ex, fuskar själv.
  • Tveksamt

Om du med säkerhet vet att personen skattefuskar tycker jag du gör rätt i att anmäla detta. Detta oavsett om denne är ett arsel mot sitt ex eller inte, utan helt enkelt för att skattefusk inte är tillåtet.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Bjoer
    Anonym (Gah) skrev 2018-03-05 10:05:01 följande:

Jag har en kollega som under flera års tid har jävlats med sitt ex. Anmält för skattefusk, gjort anonyma anmälningar till socialen om barnen och till länsstyrelsen om vanvård av djur, alla anklagelser helt påhittade.

Nu råkar jag veta att hen planerar att göra bilavdrag på skatten, liksom hen gjort de sista 4 åren iaf (jag har hjälpt till att räkna).

Har först nu insett att det faktiskt går kollektivtrafik förbi hens bostad till jobbet på under en timme, vilket gör att hen faktiskt inte har rätt till avdrag då hen inte sparar tillräcklig tid på att köra bil.

Jag tycker i övrigt om hen men är fruktansvärt illa berörd av hur hen behandlar sitt ex. Borde jag anmäla så att hen får smaka sin egen medicin?

Borde väl snarare se till att han slutar med skiten mot sitt ex. Jag menar, det hen gör känns som fog för polisanmälan för trakasseri. Falskanmäla för vanvård av djur, skattefusk och misshandel av barn. Herregud alltså!
  • Träskvatten
    Anonym (Vinsor) skrev 2018-03-05 11:08:28 följande:
    Har sett dig skriva i två trådar och i båda har du använt "kränkt by proxy". Det finns andra ord och uttryck. Ett rikt språk är ett bra språk. 
    Det är precis så stalkers gör; samlar information om personer och använder det vid något annat tillfälle. De vill utöva makt och få personen ifråga att känna sig osäker och övervakad.

Nåväl.
    Nu gäller tråden huruvida det är rätt eller fel att tipsa skatteverket om eventuellt fusk. Då man läser i tråden så verkar reglerna inte helt glasklara så att hävda att bara för att det finns kommunikationer så är det fusk.
    Då blir det lite samma fenomen tycker jag att det luktar mer som om TS vill att den jävlandes personen ska känna sig övervakad snarare än att det handlar om rätta eller felaktiga skatteavdrag.

• Anonym (Du har fel TS)
    Anonym (Gah) skrev 2018-03-05 13:56:45 följande:

Gäller precis som ovan enbart arbetsresor om man använder bilen i tjänsten, inte om bilen endast används för transport till och från jobbet. Skilj på arbetsresor resp. tjänsteresor.

www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.3/326311.html

Gäller precis som ovan enbart arbetsresor om man använder bilen i tjänsten, inte om bilen endast används för transport till och från jobbet. Skilj på arbetsresor resp. tjänsteresor.

Men snälla någon.... I länken DU skickar står följande:

"Bilen används för tjänsteresor

Avdrag för arbetsresor med egen bil medges

om bilen används i tjänsten minst 160 dagar under året. Då medges avdrag för samtliga arbetsdagar.om bilen används i tjänsten minst 60 men mindre än 160 dagar under året. Då medges avdrag för de dagar som bilen har använts i tjänsten.

För att bilen ska anses vara använd i tjänsten måste körsträckan för tjänsteresor vara minst 300 mil per år (12 kap. 27 § andra stycket IL)."

Kör han mer än 300 mil per år eller inte? Kör han mer så räknas det som en tjänsteresa/arbetsresa (du verkar inte förstå detta, men skatteverket använder termerna som synonymer, till och med i länken du skickade). Jag misstänker starkt att han gör det om han kör så lång tid varje dag.
  • Anonym (E)

Nej. Du har inget med detta att göra.

• Tveksamt
    Anonym (Du har fel TS) skrev 2018-03-05 16:04:26 följande:

om bilen används i tjänsten minst 160 dagar under året. Då medges avdrag för samtliga arbetsdagar.om bilen används i tjänsten minst 60 men mindre än 160 dagar under året. Då medges avdrag för de dagar som bilen har använts i tjänsten.

För att bilen ska anses vara använd i tjänsten måste körsträckan för tjänsteresor vara minst 300 mil per år (12 kap. 27 § andra stycket IL)."

Kör han mer än 300 mil per år eller inte? Kör han mer så räknas det som en tjänsteresa/arbetsresa (du verkar inte förstå detta, men skatteverket använder termerna som synonymer, till och med i länken du skickade). Jag misstänker starkt att han gör det om han kör så lång tid varje dag.
    För att bilen ska räknas som använd i tjänsten ska körsträckan för tjänsteresor vara minst 300 mil per år. Där räknas självfallet inte resor från hemmet till arbetsplatsen in.

Du kan inte pendla till jobbet en mil om dagen, parkera den utanför kontoret hela arbetsdagen och sedan åka en mil hem ( =10 mil i veckan >300 mil om året) och sedan göra avdrag för att använda bilen i tjänsten.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (Gah)
    Anonym (Du har fel TS) skrev 2018-03-05 16:04:26 följande:

Det är ju du som inte förstår vad "bilen används i tjänsten" innebär. Om man under arbetsdagen i sitt yrkesutövande använder sin egen bil för att åka på möten, göra ärenden mm så räknas det som tjänsteresor, att ta sig till och från jobbet i egen bil är (normalt sett) inte en tjänsteresa. Vi använder inte våra egna bilar i jobbet, dvs min kollega kör inte en meter tjänsteresor. Endast arbetsresor. För arbetsresor gäller följande:

Avståndet måste överstiga 5 km och tidsvinsten jämfört med att åka kollektivt måste vara minst två timma per dag.

Från detta görs tre undantag:

1. Allmänna transportmedel saknas.

2. Bilen används i tjänsteutövande (minst 300 mil och minst under 60 dagar under året för att vara aktuellt).

3. Man är såpass gammal eller sjuk att undantag ges.

Kortfattat så kan resor till och från jobbet inte räknas som tjänsteresor.
  • SysterY

Eftersom du inte vet hur skatteverket berömmer hans deklaration så är det fel att anmäla honom. Skatteverket kan nämligen godkänna även om han endast tjänar ubder 2h på att åka med bil.

Du kak du döremot tipsa skatteverket om misstänkt skattefuskande. Men att göra det på de grunderna du har, dvs på ren och skär hämnd är bara löjligt och omoget.

• Geminis

Ibland är det läge att hjälpa karma på traven.

Nästa gång råkar du ut för karma.

Är det värt det? Ditt val.

• Anonym (Nyfiken)
    SysterY skrev 2018-03-05 23:51:41 följande:

Eftersom du inte vet hur skatteverket berömmer hans deklaration så är det fel att anmäla honom. Skatteverket kan nämligen godkänna även om han endast tjänar ubder 2h på att åka med bil.

Du kak du döremot tipsa skatteverket om misstänkt skattefuskande. Men att göra det på de grunderna du har, dvs på ren och skär hämnd är bara löjligt och omoget.

Varför är det löjligt och omoget? Han har själv satt gränser för hur han vill bli behandlad eller hur? Han anser att lagar är till för att följas och att man ska anmäla allt och lite till. Så varför inte låta honom smaka på sin egen åsikt? Jag skriver han men det kan vara en hon. Så ingen kommentar om det nu.
  • SysterY
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-03-06 00:43:39 följande:

Varför är det löjligt och omoget? Han har själv satt gränser för hur han vill bli behandlad eller hur? Han anser att lagar är till för att följas och att man ska anmäla allt och lite till. Så varför inte låta honom smaka på sin egen åsikt? Jag skriver han men det kan vara en hon. Så ingen kommentar om det nu.

Det är löjligt och omoget eftersom enda anledningen du har är någon annans hämnd ocj förnatt du faktiskt inte vet om det är skattefusk eller ej.

Oavsett vem har vad för kön så är det omoget. Det är omoget även av den som trakasserar sitt ex.
  • Tveksamt
    SysterY skrev 2018-03-05 23:51:41 följande:

Det var ett konstigt resonemang. Anledningen att anmäla är ju just för att skatteverket ska få möjlighet att göra en utredning så att de avdrag personen i slutänden får beviljat är de hen har rätt till. Det är skatteverkets uppgift att utreda vad som är rätt och inte, in din uppgift innan du anmäler något.

Precis som man anmäler saker till polisen så är det sedan polisen och en åklagares uppgift att utreda om ett brott faktiskt har begåtts. Det är deras uppgift att utreda vad som skett och se till att rätt person får rätt påföljder. Det är inte en privatpersons uppgift att först utreda vad som faktiskt är ett brott och inte och först efter bevis insamlats gå till polisen med detta.

Man anmäler misstänkta brott till polisen precis som man anmäler misstänkta skattefusk till skatteverket (eller till polisen om man kan misstänka att det ligger på den nivån).
  • Anonym (Nyfiken)
    SysterY skrev 2018-03-06 11:59:46 följande:

Det är löjligt och omoget eftersom enda anledningen du har är någon annans hämnd ocj förnatt du faktiskt inte vet om det är skattefusk eller ej.

Oavsett vem har vad för kön så är det omoget. Det är omoget även av den som trakasserar sitt ex.

Det är inte Ts sak att leta bevis... Tycker att Ts ska anmäla.
  • SysterY
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-03-06 12:10:26 följande:

Det är inte Ts sak att leta bevis... Tycker att Ts ska anmäla.

Anmäla kan hon inte. Däremot kan hon tipsa skatteverket.
  • Anonym (Speedo)
    Tveksamt skrev 2018-03-05 15:00:52 följande:

Om du med säkerhet vet att personen skattefuskar tycker jag du gör rätt i att anmäla detta. Detta oavsett om denne är ett arsel mot sitt ex eller inte, utan helt enkelt för att skattefusk inte är tillåtet.

Fortkörning är inte heller tillåtet, ringer du polisen när någon du känner kör för fort?
  • Anonym (Nyfiken)
    SysterY skrev 2018-03-06 12:17:18 följande:

Anmäla kan hon inte. Däremot kan hon tipsa skatteverket.

Klart att hon kan anmäla misstanke om fusk och meddela vad hon vet om situationen.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Speedo) skrev 2018-03-07 04:55:34 följande:

Fortkörning är inte heller tillåtet, ringer du polisen när någon du känner kör för fort?

Om personen i fråga snackar skit om andra och anmäler allt och alla för allt så ja.
  • Tveksamt
    Anonym (Speedo) skrev 2018-03-07 04:55:34 följande:

Beroende på situation, ja.

Problemet med fortkörning är ju då istället att det är väldigt svårt att bevisa i efterhand.

Fuskar man med deklarationen är det klart lättare eftersom bevisen inte försvinner på samma sätt, men det tror jag du förstår. Så det är klart svårare (iaf för mig) att motivera en anmälan till polisen om jag ser någon köra för fort eftersom jag lätt inser att det enbart kommer vara en arbetsuppgift någon kommer måsta skriva ihop men som inte kommer gå att utreda.
  • Anonym (nlist)

Hur kan du tycka om en person med ett sådant beteende??

Svar på tråden Hen anmälde sitt ex, fuskar själv.