• lillaliiisa

Öroninflammation som vuxen

Fick penicillin för öroninflammation förra fredagen (idag tisdag, alltså 1,5 vecka sedan). Har också problem med bihålorna.

Jag har fortfarande superlock för örat och det är väldigt obehagligt. Jag hör dåligt och konstigt och det känns som att jag har huvudet i en burk. Jag blir tokig!

Hur länge är det normalt att det sitter i? Någon som haft? Finns det något jag kan göra för att det ska släppa? Jag har försökt googla och läsa gamla trådar men jag hittar inget vettigt.

• Svar på tråden Öroninflammation som vuxen
  • SysterY
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-03-07 15:07:53 följande:

Och detta med löken - hur är det relevant för TS som har antibiotikabehandling för sin öroninflammation, som inte har smärta men troligen vätska bakom örat med lock för örat och burkkänsla?

Varför sitter ni på ett öppet forum och ger råd om att behandla öroninflammation med lökomslag? Och dessutom påstår att det rekommenderas av ÖNH-enheter?

Här har du lite mer medicinskt korrekt information om öroninflammation hos vuxna:

www.1177.se/Vasternorrland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Oroninflammation/

Det står klart och tydligt att vuxna alltid bör behandlas med antibiotika eftersom öroninflammation hos vuxna beror på en allvarligare infektion. Ingenstans står det att man ska mixtra lite hemma med lök och annat, utan det är antibiotika och eventuellt avsvällande nässpray som gäller.

Lökomslag = smärtlindring. Inte behandling = bota.
  • zdudmwml
    SysterY skrev 2018-03-07 17:05:54 följande:
    Förstår du skillnad på behandling och smärtlindring?
    Förstår du verkligen inte att smärtlindring ÄR behandling.

Förstår du inte att all behandling inte är går ut på att bota?
  • SysterY
    zdudmwml skrev 2018-03-07 17:12:34 följande:

Förstår du verkligen inte att smärtlindring ÄR behandling.

Förstår du inte att all behandling inte är går ut på att bota?

Smärtlindring är enbart för att lindra smärta, inte bota, dvs ingen behandling.

När man ger ex antibiotika behandling vid öi så är det för att bota inflammationen.

Behandling innebär att man botar, med ex antiviotika.

Smärtlindring och symtomlindring är enbart för att lindra sjukdomen, används mycket i palliativ ocj terminal vård.
  • zdudmwml
    SysterY skrev 2018-03-07 17:59:47 följande:
    Smärtlindring är enbart för att lindra smärta, inte bota, dvs ingen behandling.
    När man ger ex antibiotika behandling vid öi så är det för att bota inflammationen.

Behandling innebär att man botar, med ex antiviotika.

Smärtlindring och symtomlindring är enbart för att lindra sjukdomen, används mycket i palliativ ocj terminal vård.
    Allt du utför på en patient är behandling.

När du blandar ihop det med att bota berättar det att du är okunnig om det mest elementära. Det är sådana som du som gladeligen kan rekommendera andra att dricka gift som behandling för att du läst på en skum hemsida att gift kan lindra mycket. Allt från liktorn till cancer.

Sådana som du är farliga och du gör bara människor illa i ditt oförstånd. Du kommer aldrig att förstå men förhoppningsvis är ANDRA lite klokare som förstår vansinnet i dina råd.
  • zdudmwml
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-03-07 14:45:22 följande:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0072564/#i2233.behandlung-ko.homeremediesandcompl

Här är en reviewartikel om öroninflammation och där skrivs såhär om bland annat lökomslag;

Home remedies and complementary medicine

Many parents also use traditional home remedies or complementary medicine methods to treat middle ear infections. But the effectiveness of most of these treatments has either not been tested in scientific studies at all, or has not been confirmed by research.

Cooling wet towels are sometimes wrapped around the child's lower legs to reduce a fever. Some parents also place onion packs on their childs ear, or they warm the affected ear with infrared light. Although these home remedies have not been scientifically proven to work, some people feel that they help.

Other parents use homeopathic or herbal remedies. But here again, there is no proof that these kinds of remedies can help in children with acute middle ear infections.

Det är alltså inte evidensbaserat och något man rekommenderar. 

Varför läser du inte texten?

Det står att vissa föräldrar gör så. Punkt.
    Det finns inte en enda rekommendation om lökomslag på öronen vid öroninflammation.

Det är otroligt pinsamt att du länkar till en text som inte styrker dina påståenden.

Det finns ingen läkare som rekommenderar lökomslag.
    Det finns däremot gott om kvacksalvare som rekommenderar det.

• zdudmwml
    zdudmwml skrev 2018-03-07 18:11:58 följande:

Det finns inte en enda rekommendation om lökomslag på öronen vid öroninflammation.

Det är otroligt pinsamt att du länkar till en text som inte styrker dina påståenden.

Det som rekommenderas mot smärta är ibuprofen, paracetamol och salicylika.
    Inget annat.
  • SysterY
    zdudmwml skrev 2018-03-07 18:14:40 följande:

Det som rekommenderas mot smärta är ibuprofen, paracetamol och salicylika.

Inget annat.

Och lökomslag om man inte vill ta läkemedel.

Salicylika? Okänt läkemedel. Finna inte på fass. Vad är verksamma substansen?
  • SysterY
    zdudmwml skrev 2018-03-07 18:11:58 följande:

Därför att texten är om behandling. Helt irrelevant.
  • zdudmwml
    SysterY skrev 2018-03-07 18:40:40 följande:
    Citera där det rekommenderas.

Även läkemedlet finns med bland rekommendationerna.

Läs det du själv länkar till får du svar på frågorna.
  • SysterY
    zdudmwml skrev 2018-03-07 18:06:19 följande:

Allt du utför på en patient är behandling.

När du blandar ihop det med att bota berättar det att du är okunnig om det mest elementära. Det är sådana som du som gladeligen kan rekommendera andra att dricka gift som behandling för att du läst på en skum hemsida att gift kan lindra mycket. Allt från liktorn till cancer.

Sådana som du är farliga och du gör bara människor illa i ditt oförstånd. Du kommer aldrig att förstå men förhoppningsvis är ANDRA lite klokare som förstår vansinnet i dina råd.

För lekmän kan det absolut vara det.

Förvisso finns det läkemedel som är gift och både behandlar och lindrar. Warfarin ex som finns i Waran, det är råttgift. Så nej, jag rekomenderar gladeligen inte folk aty dricka gift. Däremot motiverar jag mina pat. att ta den Waran/Marevan som är förskriven.

Eller ger Robinul som många anser som gift.
  • lillaliiisa

Jag har inga som helst planer på att stoppa lök i örat. Jag har inte heller något behov av smärtlindring. Det jag frågade om var hur jag blir av med locket i örat.

Kan vi lämna lökdiskussionen nu, tack?

• zdudmwml
    lillaliiisa skrev 2018-03-07 19:17:29 följande:
    Jag har inga som helst planer på att stoppa lök i örat. Jag har inte heller något behov av smärtlindring. Det jag frågade om var hur jag blir av med locket i örat.
    Kan vi lämna lökdiskussionen nu, tack?
    Ledsen för OT.

Som andra skriver tar det tid, ibland flera månader.  Det som fungerar är att tryckutjämna tex genom valsalva-manövern. Det är effektibast att blåsa och man måste göra det många gånger om dan.

• Anonym (Dubbelsidig öroninflammation)

Jag har haft seg öroninflammation två ggr senaste åren. Senast i höstas.

Fick först penicillin vilket inte hjälpte. Sedan fick jag örondroppar och det hjälpte inte heller, bara ont och eländigt. Efter att Jag haft ont och lock för örat i tre veckor så kontakta jag hälsocentralen för ett Tredje läkarbesök... På hälsocentralen spolade de örat med lock i med nåt specialmunstycke kopplat till vattenkranen. Efter det släppte mitt lock. Jag fick nu utskrivet öronsalva som jag använde en vecka. Efter det var det helt bra i mina öron. Inte roligt!

• Anonym (jobbigt)
    SysterY skrev 2018-03-07 18:40:40 följande:

Gruppen läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra brukar benämnas salicylika. Den verksamma substansen är alltså acetylsalicylsyra. Finns i vanliga smärtstillande som Aspirin, Albyl, Bamyl. 
  • LFF

Vad har du fått för medicin? Satt inflammationen externt eller internt? Se om ni har någon ÖNH-akut du kan komma till och titta igen för att se hur det ser ut. Har du bara fått Kåvepenin skulle jag gissa att du behöver annan medicin och troligen örondroppar också om du inte redan fått det.

Min senaste öroninflammation slutade med galopperande öronsvampstillväxt, sprucken trumhinna, risk för nedsatt hörsel (fick det som tur var inte) och tre olika sorters antibiotika och två olika sorters örondroppar (varav den första sorten orsakade svampen). Gick varannan dag till ÖNH för att rensa örat, få specialpulver inblåst eller annan medicin penslad i örat under en tvåveckorsperiod innan jag blev friskförklarad. Jag tyckte inte ens jag hade varit förkyld innan.

• SysterY
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-03-09 15:12:46 följande:

Gruppen läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra brukar benämnas salicylika. Den verksamma substansen är alltså acetylsalicylsyra. Finns i vanliga smärtstillande som Aspirin, Albyl, Bamyl. 

Aldrig hört att det benämns salicylica.

Jag vet i vilka läkemedel acetylsalicylaysa.
  • Denicet
    lillaliiisa skrev 2018-03-06 15:49:26 följande:
    Öroninflammation som vuxen

Fick penicillin för öroninflammation förra fredagen (idag tisdag, alltså 1,5 vecka sedan). Har också problem med bihålorna.

Jag har fortfarande superlock för örat och det är väldigt obehagligt. Jag hör dåligt och konstigt och det känns som att jag har huvudet i en burk. Jag blir tokig!

Hur länge är det normalt att det sitter i? Någon som haft? Finns det något jag kan göra för att det ska släppa? Jag har försökt googla och läsa gamla trådar men jag hittar inget vettigt.

Blev någon av er fri från detta? Hur lång tid tog det och hur länge satt locket i?
  • Denicet
    zdudmwml skrev 2018-03-07 19:39:02 följande:
    Ledsen för OT.

Som andra skriver tar det tid, ibland flera månader.  Det som fungerar är att tryckutjämna tex genom valsalva-manövern. Det är effektibast att blåsa och man måste göra det många gånger om dan.
    Blev någon av er fri från detta? Hur lång tid tog det och hur länge satt locket i?
  • mammatill6
    zdudmwml skrev 2018-03-07 13:28:40 följande:
    Hade du läst länken jag gav och begripit dig på den grundläggande kemin du lärde dig på högstadiet så hade du förstått sambandet.

Svaveldioxid är en gas som finns i lök.

Svaveldioxid utsöndras så fort man skär i lök.

Lägger man lök mot örat är enda vägen för gasen in i örat.

Svaveldioxid reagerar med luft och bildar svavelsyra.

Det bildas svavelsyra i örat.

Svavelsyra är inte bra för örat.

Svavelsyra är inte bra för trumhinnor.

Det finns ingen seriös läkare som rekommenderar svavelsyra eller lök i öronen därför att de riskerar  att få sina legitimationer indragna. 

Att bedriva kvacksalveri och ge hälsofarliga rekommendationer är så allvarligt att flera än en läkare har fått sina legitimationer indraget.
    Det vet läkarna om.
    De riskerar inte alla års studier och sin karriär på idioti.

Trots att DU påstår något annat.
    Men det är inte oväntat.

Förstår man inte grundskolans kemi, förstår man inte varför syra i öronen är farligt, ja då förstår man heller inte att andra ser det idiotidska.
    så då menar du att man äter skadliga mängder svavelsyra? Och många gör det varje dag? och ändå säljer man kök för att äta????
Svar på tråden Öroninflammation som vuxen