• EmmaLouise93

Kan gravtest visa starkare positivt om man fått missfall?

Hej

För 16 dagar sen plussade jag svagt med clearblue early, till saken hör den att min mens tog slut 3 dagar tidigare. Dagen efter att jag plussade började jag blöda lite, har blödit ganska sparsamt varje dag sen dess. Jag har varit på vul där dom inte ser något, har också tagit blodprov för att mäta hcg, som låg på 35 (lågt). Jag har också testat mig ganska många gånger, både hemma och hos BM. Hemma har det varit svagt på vanliga test och gravid 1-2 på digitalt. Igår var jag hos gyn igen för att göra ett vul, där såg man ingenting, möjligtvis en lite tjockare slämhinna, det började då diskuteras kring en skrapning om jag inte slutar blöda snart. Idag har jag bara blödit väääldigt lite, så jag tog ett gravtest, som till min förvåning var JÄTTE starkt plus, tog då ett digitalt som visade 2-3???? Jag testade bara för att jag vill se att hormonerna går ur kroppen som dom ska då jag verkligen inte vill göra en skrapning. Så nu undrar jag om det kan bli starkare så här om jag fått ett tidigt missfall?

Bifogar bilder!

Dom första två bilderna är från förra veckan och dom två sista är från idag.

• Svar på tråden Kan gravtest visa starkare positivt om man fått missfall?
  • EmmaLouise93

Bilderna hamnade fel, dom två i mitten är från förra veckan och den översta och understa är från idag

• Jodyanna

Har svårt att tro att de är missfall när jag ser dina tester.

De kan va svårt att se på vul tidigt. Om 2-3 veckor kommer de synas mer än slemhinna.

Ta de lugnt lite och kolla om du börjar blöda igen men boka en ny tid så dom kan kolla igen.

• EmmaLouise93
    Jodyanna skrev 2018-03-06 21:56:20 följande:

Har svårt att tro att de är missfall när jag ser dina tester.

De kan va svårt att se på vul tidigt. Om 2-3 veckor kommer de synas mer än slemhinna.

Ta de lugnt lite och kolla om du börjar blöda igen men boka en ny tid så dom kan kolla igen.

Tack för ditt svar! Jag vet att ingen här kan ge mig ett direkt svar egentligen, jag är bara lite förvirrad. Jag ska tillbaka till gyn 12/3, om dom fortfarande inte ser något ska jag be om en ny tid en vecka.
  • Jodyanna

Är de till samma läkare?

Vissa är jättebra och vissa mindre bra på att tyda ett Vul. Men tror dom kommer se vad de är för något. Vilken vecka borde du va i om allt är ok?

• EmmaLouise93
    Jodyanna skrev 2018-03-06 22:03:09 följande:

Är de till samma läkare?

Vissa är jättebra och vissa mindre bra på att tyda ett Vul. Men tror dom kommer se vad de är för något. Vilken vecka borde du va i om allt är ok?

Nä... jag har vart hos 2 olika, den första sa att jag verkligen inte var gravid utan att jag bara hade ägglossnkng... jätte oproffsig, men den senaste var mycket trevligare. Om man inte räknar med det jag trodde var min mens veckan innan jag plussade så borde jag vara i vecka 6... men jag vet inte
  • Anonym (L)

Jag fick en helt värdelös läkare på mitt första vul. Jag hade gjort flera gravtester hemma och alla visade plus (överdriveöverdrivet många då vi hade försökt i 2 år) Men jag blödde också så fick tid för bil ganska snart nog. Där sa läkaren att jag absolut inte var gravid det fanns inga som helst tecken på det. Men stog på mig och fick en ny tid en vecka senare .

Samma visa där o samma läkare . Jag var minsann inte gravid utan jag hade en så kallad ofosterlig graviditet. Jag fattade absolut ingenting och till råga på allt så var han extremt otrevlig. Han gav mig en ny tid om en vecka för vul och ev hjälp för "abort"

Denna gång var den en annan läkare hon var hur trevlig som helst och blev jätte ställd när jag berättade allt. Och på vul denna gång så hittade hon dels ett tickande hjärta men även ett okänt föremål som dom kallade det då , vilket hon även trodde kunde vara en tvillinggraviditet. 2 veckor senare fick jag en blödning igen och dom tog ställning till att det måste varit en tvillinggraviditet och att bara ena överlevt . Är i v.35 idag :) så lyssna inte alltid på läkaren begär att få träffa en annan .

• EmmaLouise93
    Anonym (L) skrev 2018-03-06 22:21:00 följande:

Jag fick en helt värdelös läkare på mitt första vul. Jag hade gjort flera gravtester hemma och alla visade plus (överdriveöverdrivet många då vi hade försökt i 2 år) Men jag blödde också så fick tid för bil ganska snart nog. Där sa läkaren att jag absolut inte var gravid det fanns inga som helst tecken på det. Men stog på mig och fick en ny tid en vecka senare .

Samma visa där o samma läkare . Jag var minsann inte gravid utan jag hade en så kallad ofosterlig graviditet. Jag fattade absolut ingenting och till råga på allt så var han extremt otrevlig. Han gav mig en ny tid om en vecka för vul och ev hjälp för "abort"

Denna gång var den en annan läkare hon var hur trevlig som helst och blev jätte ställd när jag berättade allt. Och på vul denna gång så hittade hon dels ett tickande hjärta men även ett okänt föremål som dom kallade det då , vilket hon även trodde kunde vara en tvillinggraviditet. 2 veckor senare fick jag en blödning igen och dom tog ställning till att det måste varit en tvillinggraviditet och att bara ena överlevt . Är i v.35 idag :) så lyssna inte alltid på läkaren begär att få träffa en annan .

Ååh, vad glad jag blir när jag läser det här!

Jag känner ju att en liten gnutta hopp finns där, men jag vågar inte hoppas för mycket. Har också försökt ett tag (ungefär ett år), så jag hoppas verkligen på lite positiva resultat den 12/3 :)
  • Anonym (Bi)

Har man kunnat utesluta utomkvedshavandeskap? Då stiger ofta hormonerna men man ser inget i livmodern och blöder till och från. Man kan också få ont när graviditeten blir tillräckligt stor.

• Anonym (M)

Jag fick starkare test för varje dag men det var ma då tyvärr.

Då kan det bli så där.

Jag blödde lite brunt varje dag. När jag gjorde ultraljud stämde inte fostrets storlek alls med veckan jag var i.

Jag fick en ny tid en och en halv vecka senare. Läkaren sa att det kunde vara vilket som. Ma eller graviditet.

Förlåt för negativ historia.

• Anonym (Samma)

Tänkte också på utomkveds. Jag hade det i höstas och det började just med svaga plus fast det var efter bim och efter mens. Testade dagen innan bim, helt blankt. Sen när mensen inte ville sluta så tog jag nytt test som visade svagt positivt. Konstigt tyckte jag eftersom det då var en vecka efter bim.

Fyra vul och tre veckor senare så hittade de tillslut att den satt i ledaren, tre olika läkare missade den och hade tre olika förklaringar till vad som hände. Hcg hade gått upp och ner i omgångar innan dess och jag blödde lite hela tiden. Tillslut sprack ledaren och jag fick ta bort den, vilket säkert hade kunnat undvikas om man hittat den tidigare.

Hoppas det bara är för tidigt för dig men bra att fråga så de kan utesluta! Lycka till!

• EmmaLouise93

Jag har varit orolig för utomkveds (är fortfarande)... så har bett dom titta jätte noga efter just det, men dom säger bara att allt ser normalt ut. Så jag hoppas verkligen inte det! Men inget går ju att utesluta i nuläget, bara att vänta och se.

• EpicNurse
    EmmaLouise93 skrev 2018-03-06 22:55:18 följande:

Jag har varit orolig för utomkveds (är fortfarande)... så har bett dom titta jätte noga efter just det, men dom säger bara att allt ser normalt ut. Så jag hoppas verkligen inte det! Men inget går ju att utesluta i nuläget, bara att vänta och se.

Har dom tagit p-hCG? Alltså mätt hcg-halten i blodet med 2 dygns mellanrum? Det ska man alltid göra om man har positivt gravtest men inte ser någon graviditet i livmodern...
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EmmaLouise93
    EpicNurse skrev 2018-03-06 23:09:33 följande:

Har dom tagit p-hCG? Alltså mätt hcg-halten i blodet med 2 dygns mellanrum? Det ska man alltid göra om man har positivt gravtest men inte ser någon graviditet i livmodern...

Ja, det var 19 första och 35 andra, vilket tydligen är lågt... ska ta ett till på måndag.
  • EpicNurse
    EmmaLouise93 skrev 2018-03-06 23:15:57 följande:

Ja, det var 19 första och 35 andra, vilket tydligen är lågt... ska ta ett till på måndag.

Lågt men ok ökning! Man brukar ligga på det värdet i vecka 3-4 ungefär!
  • EmmaLouise93
    EpicNurse skrev 2018-03-06 23:21:29 följande:

Lågt men ok ökning! Man brukar ligga på det värdet i vecka 3-4 ungefär!

Du är nog den första som säger det! Jag har fått höra hela tiden att jag ska ligga på över 50. Så nu fick jag lite hopp iaf, samtidigt som jag inte vågar hoppas för mycket
  • EpicNurse
    EmmaLouise93 skrev 2018-03-06 23:30:18 följande:

Du är nog den första som säger det! Jag har fått höra hela tiden att jag ska ligga på över 50. Så nu fick jag lite hopp iaf, samtidigt som jag inte vågar hoppas för mycket

Hade man tagit ett prov till, 2 dagar senare, så hade det ju rimligtvis legat på 60+!
Svar på tråden Kan gravtest visa starkare positivt om man fått missfall?