• vankelmodig

Kan inte bestämma mig för namn

Min dotter är två månader och jag har fortfarande inte bestämt mig för vad hon ska heta, det finns så många fina namn, hur kan man endast välja ett?

Jag har 23 potentiella namn

Populära:
    Agnes, Astrid, Ebba, Elin, Greta, Hedvig, Ida, Ingrid, Klara, Märta, Signe, Sigrid, Sofia, Stina

Inte så populära:
    Elna, Frida, Helena, Kajsa, Karin, Lena, Lucia, Tora, Vendela

Vad tycker ni om dessa namn? Undrar vilka associationer ni har till dessa namn och hur ni föreställer er att någon med namnet är. Berätta också vilka ni gillar och ogillar, jag tänker nämligen göra en lista där jag ger namnen poäng.

• Svar på tråden Kan inte bestämma mig för namn
  • vankelmodig
    Elderberry skrev 2018-03-07 17:58:25 följande:
    Jag hade ett jättevanligt namn och det var inte kul att kallas mitt namn + första bokstaven på mitt efternamn, att inte veta vem en person ropade på osv. Det blev aldrig till "mitt" namn, det kändes opersonligt, minns att jag hittade på andra namn till mig själv redan när jag var 8. Jag bytte till ett hyfsat ovanligt namn i vuxen ålder.
    Nu hade jag ett av de absolut populäraste namnen i min årskull, topp 10 tror jag, och det är ju inte alla som känner som jag gjorde, på samma sätt som det inte är alla som mår dåligt av att ha ett ovanligt namn.

Ta ett namn som du först och främst gillar, gå inte endast efter vad som är populärt! 
    Fast jag tycker jättemycket om Ebba, Astrid, Agnes, Klara, osv. Jag skulle inte ha någonting emot om min dotter fick något av dem namnen.

Men saker och ting har förändrat sig sedan vi var barn, år 1974 fick 3442 flickor namnet Anna vilket motsvarar 6,45% av alla flickor som föddes det året, jämför det med fjolårets populäraste namn Alice som endast gavs till 1,59% av flickor. De populäraste namnen är inte lika populära som de var förr i tiden, väldigt få barn får numera dela sitt namn med en annan klasskompis. Nästan hälften av alla barn har namn som ligger utanför topp 100 listan.
  • Elderberry
    vankelmodig skrev 2018-03-07 18:19:26 följande:
    Fast jag tycker jättemycket om Ebba, Astrid, Agnes, Klara, osv. Jag skulle inte ha någonting emot om min dotter fick något av dem namnen.

Men saker och ting har förändrat sig sedan vi var barn, år 1974 fick 3442 flickor namnet Anna vilket motsvarar 6,45% av alla flickor som föddes det året, jämför det med fjolårets populäraste namn Alice som endast gavs till 1,59% av flickor. De populäraste namnen är inte lika populära som de var förr i tiden, väldigt få barn får numera dela sitt namn med en annan klasskompis. Nästan hälften av alla barn har namn som ligger utanför topp 100 listan.
    Absolut, men du verkar tänka alldeles för mycket! :) Ta ett namn du älskar och skit i hur många andra som har namnet! Visst, med ett ovanligt namn kanske barnet undrar varför du gav ett så just det namnet, men vore det inte värre att säga att du kollade bland top 50 för att undvika att sticka ut?

Det är inget fel med vanliga namn, men det borde inte ta upp så mycket av tankeverksamheten :) Gillar du alla dessa 23 lika mycket? Precis lika mycket? Gillar du hur alla ser ut när du skriver ner dom? med ditt efternamn? Låter dom bra med andranamnen? Jag tror nog att du, om du tänker efter ordentligt, kan få ner listan till lite färre namn :)
  • Bibbidi

Skriv upp alla namn på en lista. Sen tar du fram en penna och börjar stryka ett namn i taget. Du börjar med det som du tycker minst om och sedan arbetar du dig igenom, tillslut har du bara några kvar och som tidigare nämnt - man kan ju ha några som mellannamn. 

• Fjäril kär
    vankelmodig skrev 2018-03-07 18:09:20 följande:

Är bara inte tillräckligt modig, jag ser definitivt upp till föräldrar som ger sina barn opopulära namn (typ som Ebba von Sydow) men själv är jag ganska blyg och jag har aldrig tyckt om att sticka ut, har varit så sen barnsben. Då jag var yngre brukade jag fråga mina föräldrar varför de gav mig ett så konstigt namn, jag var 100% säker att det inte fanns någon annan i min ålder som hette som jag. Men om min dotter i framtiden frågar mig varför jag gav henne ett så konstigt namn kan jag alltid bara säga att 56 andra tjejer i din ålder också heter så och att det inte är så konstigt.

Mitt namn är hyfsat vanligt, ändå har jag varit väldigt ensam om det namnet trots att jag vuxit upp i Stockholm.

Så ett vanligt namn kan också sticka ut om 12 andra barn i samma klass har ovanliga/egna namn.

Det har blivit FÖR mycket udda/egna namn nu så alla Klara, Ebba, Agnes är nu namn som klart sticker ut i drivorna av alla nyskapade namn.
  • Kusin Krakel

Välj det namn du gillar bäst. Det är det viktigaste. Inte kan du gilla alla de namn du listar exakt lika mycket?

Personligen gillar jag Elna och Lena bäst av dina namn.

• Randig20

Sofia favorit namnet - tycker det är ett himla vackert och klassiskt namn, både internationellt och svenskt. Tänker mig en vacker tjej i medelhavet men som sagt kan lika gärna vara en svensk kunglighet!

Ebba - mer sött och fint, inte så internationellt! Lite gulligare helt enkelt :)

• fluu

Stina, Kajsa, Lena - smeknamniga. Vendela- gillar jag bara inte. Resten är bra, vackra, rejäla och gångbara. Eftersom namnen är så bekanta (även de ovanligare) så har jag inga superstarka associationer till namnen och der är bara bra.

Annars tror jag att du behöver sluta noja så. Känn efter vem din dotter är och ta det namnet. Inga namn du listar är skumma.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gbgumman

Ta Sofia helt klart finast och klassiskt och vackert.

• tulip79

Har du testat namnen på dottern? Prova nån dag per namn. Det var så jag fick mitt namn .

Jag gillar alla namn på din lista. Speciellt de som var under kategorin "inte så vanliga".

• vankelmodig
    Elderberry skrev 2018-03-07 18:28:13 följande:
    Absolut, men du verkar tänka alldeles för mycket! :) Ta ett namn du älskar och skit i hur många andra som har namnet! Visst, med ett ovanligt namn kanske barnet undrar varför du gav ett så just det namnet, men vore det inte värre att säga att du kollade bland top 50 för att undvika att sticka ut?
    Varför skulle det vara värre att avsiktligt vilja ge sina barn populära namn än att avsiktligt vilja ge sina barn opopulära namn? Majoriteten av dagen föräldrar vill att deras barn ska ha lite mindre populära namn, varför är det så himla viktigt?

Alla föräldrar har olika preferenser när det kommer till vilket namn man vill ge sina barn, vissa vill att det ska vara internationellt, vissa vill att det ska vara ett släktnamn, vissa tänker uteslutande på huruvida de tycker att namnet är fint eller inte, osv. osv.

Några av mina preferenser när det kommer till namn är att det ska vara vanligt, traditionellt och praktiskt, och visst, att heta Alfhild och Ingeborg är praktiskt i dagsläget, men det finns till exempel bara 271 kvinnor som heter Alfhild och medelåldern bland dessa kvinnor är 80 år, så det är mycket möjligt att namnet blir väldigt ovanligt i framtiden, vem vet om 10 år kanske det bara finns 50 kvinnor som heter Alfhild och jag vet att jag inte skulle vilja ha ett namn som är så pass ovanligt.
  • Elderberry
    vankelmodig skrev 2018-03-08 15:55:16 följande:
    Varför skulle det vara värre att avsiktligt vilja ge sina barn populära namn än att avsiktligt vilja ge sina barn opopulära namn? Majoriteten av dagen föräldrar vill att deras barn ska ha lite mindre populära namn, varför är det så himla viktigt?

Alla föräldrar har olika preferenser när det kommer till vilket namn man vill ge sina barn, vissa vill att det ska vara internationellt, vissa vill att det ska vara ett släktnamn, vissa tänker uteslutande på huruvida de tycker att namnet är fint eller inte, osv. osv.

Några av mina preferenser när det kommer till namn är att det ska vara vanligt, traditionellt och praktiskt, och visst, att heta Alfhild och Ingeborg är praktiskt i dagsläget, men det finns till exempel bara 271 kvinnor som heter Alfhild och medelåldern bland dessa kvinnor är 80 år, så det är mycket möjligt att namnet blir väldigt ovanligt i framtiden, vem vet om 10 år kanske det bara finns 50 kvinnor som heter Alfhild och jag vet att jag inte skulle vilja ha ett namn som är så pass ovanligt.
    Sa jag att man avsiktligt skulle välja ett opopulärt namn? Jag sa bara att du ska välja något du gillar, och försöka att inte tänka så mycket på hur populärt det är. Du läser saker som jag inte har skrivit, ta det lugnt.
  • Mandelkanel

Elin och Ida är absolut finast tycker jag. Elin gillar jag lite bättre så det heter vår dotter. Det är ett namn som passar genom hela livet, inte för gulligt och inte för tantigt. Fint och klassiskt. Dock är det mycket vanligare nu än jag trodde. I hennes dagisgrupp finns nu tre Elin och dessutom två Elli. Men så är det ju inte överallt.

• nnnnnnnn

Agnes,Astrid, Ebba, Ida, Ingrid, Klara, Märta, Signe, Sigrid, = FIna namn som jag associerar med barn just nu
    Elin,Sofia, Stina = Fina, men vanligare på lite äldre dvs 30-40 års åldern, känns mer som föräldranamn
    Greta, Hedvig = Inte mina favoriter

Inte så populära:
    Elna, =Fint
    Frida, Helena, Kajsa, Karin, Lena, = Föräldranamn
    Lucia, Tora, Vendela Nja, inte mina favoriter

Eget förslag: Karin, Märit, Tella
    Det verkar som att du föredrar korta namn, här kommer 3 favoritnamn som du kanske tänkt på och sorterat bort?

• Fjäril kär

Tänk på att det är din dotter som får uppleva sitt namn. Du kan ju inte på förhand bestämma hennes förhållande till namnet.

HUR hon upplever namnet har ju inget att göra med vad hon faktiskt heter.

• Anotherone
    vankelmodig skrev 2018-03-07 16:55:00 följande:

Min dotter är två månader och jag har fortfarande inte bestämt mig för vad hon ska heta, det finns så många fina namn, hur kan man endast välja ett?

Jag har 23 potentiella namn

Populära:

Agnes, Astrid, Ebba, Elin, Greta, Hedvig, Ida, Ingrid, Klara, Märta, Signe, Sigrid, Sofia, Stina

Inte så populära:

Vad tycker ni om dessa namn? Undrar vilka associationer ni har till dessa namn och hur ni föreställer er att någon med namnet är. Berätta också vilka ni gillar och ogillar, jag tänker nämligen göra en lista där jag ger namnen poäng.

Av namnen på sin lista gillar jag Ebba, Elin, Greta, och Tora bäst.

Karin, Kajsa, Hedvig och Märta tycker jag också om men de har mer karaktär och "kräver " mer av sin bärare så dem skulle jag inte kunna säga utan att träffa bebisen om du förstår hur jag menar.

Hade själv JÄTTESVÅRT med namn på vårt yngsta barn och känner inte att jag är helt hundra på det namn vi valde trots att han är 9 månader gammal....

Vore det mitt beslut hade jag bytt namn men maken tycker att han ska heta som han gör så jag får nog bara vänja mig.

Välj med omsorg och stressa inte är mitt råd!
  • Stuppis1

Tycker attdu har många fina namn på listan, favoriterna av de du räknar upp är Ida, Ingrid och Clara (med C, inte K, för mig är det ett ord),

Antar att du redan bestämt namn eftersom tråden är gammal. Vad blev det?Glad 

• Duckan
    Populära:
    Du har prickat in de fyra finaste namnen, klart du inte kan välja ett Du får singla slant.

Inte så populära:

Jag gillar Elna.
Svar på tråden Kan inte bestämma mig för namn