• Alexi

Hur hittar folk rätt i djungeln av hudvårds- och sminkprodukter?

Jag är relativt ointresserad av hudvård och smink men vill samtidigt vara fräsch förstås, hålla efter hyn och sminka mig lite till vardags och lite mer till fest.

Men jag fattar inte hur folk hittar rätt i djungeln av produkter. Jag läser olika bloggar, tips på forum osv och det är olika produkter som är bra men verkar finnas många olika som rekommenderas av olika. Och jag har inte pengar att köpa tio olika och testa och dessutom är det svårt att veta vad som faktiskt är bra, dvs vad som är ett förväntat och bra resultat av en produkt.

Hur gör folk? och jag vill inte ha 20 tips om olika märken, frågeställningen är HUR man väljer mellan olika märken utan att bränna tiotusentals kronor och inte kunna särskilt mycket om produkter?

• Svar på tråden Hur hittar folk rätt i djungeln av hudvårds- och sminkprodukter?
  • UniformYankie
    Jag letade i 1 år innan jag hittade rätt för mig. Det beror helt på hur din hud är. Har du lätt att få finnar, fet hud, torr hud, blandhy, känslig hud, eksem, acne, mogen hud, osv. 

Själv har jag en känslig blandhy + keratosis pilaris som ibland gör sig påmind. 
    För mig så har The Body Shops Vitamin E dag- och nattkräm funkat jättebra. Det tog ett tag för min hud att vänja sig, men idag hade jag inte velat byta till någon annan. 
    Sen är ju tbs dyra, men jag har köpt andra produkter därifrån och vet att deras produkter är väldigt dryga så de är värda priset. Och det som är bra där är ju att du i vissa fall kan be om att få test med hem, så du köper inte grisen i säcken. 

Med smink utgår jag från recensioner, och anpassar t.ex foundation, concealer och primer efter ansiktskrämen. Är den vattenbaserad så bör resten av basen också vara det, annars finns risken att det skär sig. Foundation testar jag alltid i butik innan jag köper, för jag är blek men inte den typen av blek som blir röd efter en dag i solen, och det är oftast den nyansen av blek som foundations är anpassade för. 
    Sen får man själv välja hur täckande man vill att basen ska vara, i det fallet är det en bra idé att titta på t.ex youtube, där finns många videor med t.ex "top 10 most covering foundations/concealers". 

• Hermioney
    Alexi skrev 2018-03-10 10:57:28 följande:

Jag är relativt ointresserad av hudvård och smink men vill samtidigt vara fräsch förstås, hålla efter hyn och sminka mig lite till vardags och lite mer till fest.

Men jag fattar inte hur folk hittar rätt i djungeln av produkter. Jag läser olika bloggar, tips på forum osv och det är olika produkter som är bra men verkar finnas många olika som rekommenderas av olika. Och jag har inte pengar att köpa tio olika och testa och dessutom är det svårt att veta vad som faktiskt är bra, dvs vad som är ett förväntat och bra resultat av en produkt.

Hur gör folk? och jag vill inte ha 20 tips om olika märken, frågeställningen är HUR man väljer mellan olika märken utan att bränna tiotusentals kronor och inte kunna särskilt mycket om produkter?

Jag fattar heller ingenting så jag knallade in på KICKS en dag. De sminkade mig gratis och förklarade allting mycket pedagogiskt. Vad som passar min hy.Hur man använder det. Så gå in i en sminkaffär :)
  • Avenia

Jag tror inte att produkter spelar roll. Man kan ha fin hy trots billiga eller inga hudvårdsprodukter (en vän) och dålig hy trots att man provat "allt" (jag). Mat, sömn och motion är A och O. Sedan kan fukt dämpa torrhetsrynkor och det har man forskat på att dyra krämer inte är bättre.

• vipsan

Ett tips när det gäller hudvården är att göra hudtest på skincity.se, man kan få en del hjälp av resultatet där

• nernu

Ta reda på vilka förutsättningar du har. Torr hy? Fett hår? Lockigt eller rakt? sedan letar du upp test och recensioner som är gjorda av någon som har ungefär samma. Det brukar åtminstone bli så bra att du kan använda upp produkten även om den inte är perfekt.

• Glinda från Oz

Ta reda på vilken hudtyp du har, be om tips från dina kompisar, be om att få låna deras produkter för att testa och be om testprover i butikerna (det är gratis) Nästan allt jag använder har jag fått rekommenderat från någon, ibland är det frisören som klipper mitt hår (oftast kan man få prova produkten i samband med klippningen) ibland rekommenderar vänner och någon enstaka gång kan jag hitta en produkt via ett youtube klipp.

Ibland får man erbjudande om gratis sminkning också då ser man vilka produkter som är bra, medlemskvällar är också toppen.

• rosyribbons

Det enda man kan göra är egentligen att testa sig fram. Vad som funkar för en person kommer kanske inte fungera för någon annan, och sen beror det ju på vilken slags stil man tycker om och vilka resultat man vill ha.

Jag skulle exempelvis aldrig gå in till Kicks/Åhlens och be dem sminka mig. Varje gång jag gjort det har de valt en för mörk foundation och det har ofta blivit kakigt och fult.

Att läsa reviews eller bloggar/youtube tycker jag är bättre. Man får vara noga med vilka man lyssnar på, men tycker att det kan ge en rätt bra bild av en produkt. Sen brukar jag gå till nån butik och be om att få med ett testprov hem om det går.

Svar på tråden Hur hittar folk rätt i djungeln av hudvårds- och sminkprodukter?