• Storafamiljen89

Barn som ger bort och ångrar sig sedan

Har en son på 8år. Han är ganska impulsiv och gav sin bonussyster en massa gosedjur igår som hon blev jätteglad över. Han ångrade sig därefter och blev ledsen över att han menade att "hon kunde låna dem". Jag kände mig jättekluven och tyckte synd om honom då han var så ledsen över att han råkat ge bort sina gosedjur i en impuls och samtidigt så kan man ju inte bara ta tillbaka något man gett bort.

Jag valde att låta honom få tillbaka sina gosedjur och bonussystern blev ledsen. Tänkte att hon har ju redan andra egna gosedjur. Sambon blev förbannad och jag började fundera och analysera, skulle jag låtit honom stå sitt kast eller hur hade ni andra tänkt i samma situation?

• Svar på tråden Barn som ger bort och ångrar sig sedan
  • Persikaplommon

Jag tycker inte att det är okej att ta tillbaka sakerna. Inte alla i alla fall.

Man kan kanske kompromissa och dela upp gosedjuren.

• zemer

Jag har gjort klart för mina barn att ger man bort saker så får man inte tillbaka. Dessutom att dom ska fråga mig innan dom ger bort saker. Nån gång har vi pratat med det andra barnet och kollat om h*n kan tänka sig att ge tillbaka saken eller delar av sakerna, men jag tänker inte göra det barnet ledsen för att mitt barn ändrats sig, mina barn vet vad det innebär att ge bort saker och att man får tänka efter innan.

• Storafamiljen89
    Persikaplommon skrev 2018-03-11 13:03:08 följande:

Skulle du ha gjort samma sak om det var din sambos dotter som gav gosedjuren till din son?

Ja det hade jag gjort om hon också ändrat sig direkt efter. Min andra son gav också bort ett par gosedjur till henne så hon blev inte helt utan. Jag är gravid och jätteblödig just nu så tycker synd om alla som gråter och har väldigt mycket virvlande känslor i kroppen. Är därför jag vill ha svar och tankar från någon normalfungerande människa nu, hehe.
  • erikaABC

Blev din sambo förbannad för att din son fick tillbaka sina gosedjur? Jösses han verkar ha problem. Han kan gå och köpa några gosedjur till sin dotter.

• Storafamiljen89
    zemer skrev 2018-03-11 13:08:03 följande:

Jag har gjort klart för mina barn att ger man bort saker så får man inte tillbaka. Dessutom att dom ska fråga mig innan dom ger bort saker. Nån gång har vi pratat med det andra barnet och kollat om h*n kan tänka sig att ge tillbaka saken eller delar av sakerna, men jag tänker inte göra det barnet ledsen för att mitt barn ändrats sig, mina barn vet vad det innebär att ge bort saker och att man får tänka efter innan.

Ja det är en bra idé jag ska ta till mig. Jag får införa att jag ska godkänna vilka saker som ges bort. Är nog det bästa för alla så inte situationen uppstår igen.
  • Storafamiljen89
    erikaABC skrev 2018-03-11 15:52:18 följande:

Blev din sambo förbannad för att din son fick tillbaka sina gosedjur? Jösses han verkar ha problem. Han kan gå och köpa några gosedjur till sin dotter.

Hon har gosedjur. Han blev arg för att han anser att om man gett bort något så kan man inte ta tillbaka det efteråt. Men nu var det tips på själva situationen jag frågade efter.
  • Persikaplommon
    Storafamiljen89 skrev 2018-03-11 15:46:28 följande:

Ja det hade jag gjort om hon också ändrat sig direkt efter. Min andra son gav också bort ett par gosedjur till henne så hon blev inte helt utan. Jag är gravid och jätteblödig just nu så tycker synd om alla som gråter och har väldigt mycket virvlande känslor i kroppen. Är därför jag vill ha svar och tankar från någon normalfungerande människa nu, hehe.

Konstigt att din sambo är förbannad då.

Han kan såklart tycka annorlunda men förbannad?

Men då fick hon några gosedjur i alla fall... ;)
  • erikaABC
    Persikaplommon skrev 2018-03-11 16:04:27 följande:
    Konstigt att din sambo är förbannad då.

Han kan såklart tycka annorlunda men förbannad?

Men då fick hon några gosedjur i alla fall... ;)
    Håller med.
    Det är skillnad att man kan diskutera en sak och föra fram en annan åsikt. Han måste inte hålla med dig. Han kan lugnt argumentera för sin ståndpunkt.
    Men man kan inte bli förbannad för en så löjlig sak. Han ska vara en vuxen och inte bete sig som en treåring och börja grina över några gosedjur.
  • Vinterankan

Det med godkännande av dig tycker jag absolut. Mina barn kan ge bort ganska mycket både till varandra och andra och där är jag alltid med och godkänner men innan det har liknande situationer uppstått. Då har de barnet som fått något efter ett samtal förstått att de som gav är väldigt ledsen och saknar sina saker och då inte haft några problem med att ge tillbaka. Och det barnet som då fått tillbaka har istället gett bort något annat som den inte kommer ångra.

Jag håller med om att gett är gett men samtidigt så tycker jag barn borde lära sig empati nog att kunna ge tillbaka när gåvan uppenbart var ett impulsivt misstag.

Svar på tråden Barn som ger bort och ångrar sig sedan