• Marre22

Tips kring FP i samband med deltid efter fsk-start

Vi har verkligen sparat på dagar för vår dotter och hon är nu 10 månader och totalt har vi tagit ut ca 30 dagar på henne. Vi har alltså en hel del kvar som vi vill använda klokt.

Vi har klarat detta genom att jag jobbat lite och kunnat leva på det, och nu i maj går jag tillbaka på heltid och pappan blir då hemma.

När hon börjar förskolan kommer vi alltså ha ca 320 dagar kvar.

Planen är deltid, och jag kan själv styra hur mycket och hur lite.

Hur ska jag tänka med SGI-dagar och låga-dagar när jag väl får börja blanda dessa? (Måste ju ta ut ett antal SGI-dagar först)

Bara det att jobba 70 % gör ju att jag eg inte behöver dryga ut min inkomst med FP, men jag tänkte göra det för att skydda SGI.

70 % arbete gör att jag måste ta ut 6 dagar per månad, höga eller låga dagar? Hur skulle ni göra/tänka?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Tips kring FP i samband med deltid efter fsk-start
  • Alexi

hoppas du är medveten om den här regeln:

"Från och med barnets 4-årsdag kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt."

• Anonym (Nina)

Eftersom man inte får ta ut lägsta nivå dagar innan man tagit ut 180 med sgi så behöver du ju i alla fall de första 110 dagarna ta sgi-dagar. Sen hade jag varvav eller bara tagit lägsta nivå dagar och sparat de 96 på sgi-nivå man får efter 4 års åldern och drygat ut semestrar med resten.

• Alexi

För oss var det två saker som var viktigt efter första barnet:

Skydda min SGI inför nästa barn.

Ha SGI-dagar nog för att pappan och jag skulle kunna ta ut två veckor fp var per sommar (10+10 dagar alltså) under varje sommar så länge man får ta ut fp.

Det är fantastiskt skönt att ha kunnat haft sex veckors semester varje sommar tillsammans.

Jag skyddade min SGI till andra barnet och sen några år till, sen fortsatte jag jobba deltid men lät min SGI sjunka.

• Marre22
    Alexi skrev 2018-03-11 14:22:03 följande:

För oss var det två saker som var viktigt efter första barnet:

Skydda min SGI inför nästa barn.

Ha SGI-dagar nog för att pappan och jag skulle kunna ta ut två veckor fp var per sommar (10+10 dagar alltså) under varje sommar så länge man får ta ut fp.

Det är fantastiskt skönt att ha kunnat haft sex veckors semester varje sommar tillsammans.

Jag skyddade min SGI till andra barnet och sen några år till, sen fortsatte jag jobba deltid men lät min SGI sjunka.

Tack för svar!

Lite så känner vi också. Skydda SGI och då går det ju några dagar efter 1 årsdagen och kunna ta längre semestrar tillsammans.
Svar på tråden Tips kring FP i samband med deltid efter fsk-start