• Zebra11

HJÄLP! Orolig vem som kan va pappan till mitt barn!!

Hej!

Vet om att detta varit fel och jag ångrar mig något fruktansvärt som går o tär på mig än idag.. Jag hade ett uppbrott med min kille i slutet av förra året. Vi är nu tillsammans och lever ihop igen. Den sista december var jag med en annan kille, och vi startade ett samlag men jag avslutade det lika snabbt igen. För egentligen ville jag inte.. men är för svag för att säga nej och det bara blev så. Han påstår nu i efterhand att han kom i mig, vilket han först sa nej till att han gjorde när jag frågade honom, sen ändra han sig o sa ja senare i konversationen. Detta får mig att bli orolig då jag verkligen inte uppfatta att han kom i mig eller överhuvudtaget ens. Han stöna inte, jag brukar även känna när någon kommer i mig och jag avslutade ju det också. Jag träffade mitt ex igen dagen där på och har varit med honom sedan dess. Men han vet inte om detta då jag hade sådana skuldkänslor och ångra mig.

Nu till saken. Jag är gravid och enligt veckor osv så ska jag blivit gravid i början av januari. Jag är i vecka 11+2 idag. Min första dag av sista mensen var 25 december. Ägglosningen skulle jag haft den 8 januari isåfall. Jag hade samlag med min sambo flera dagar i streck från den 1 januari. Men hur stor risk kan det vara att det är han andra som är pappan till mitt barn? Jag och min kille är så glada och lyckliga att vi ska han en liten familj. Kan detta göra att jag måste göra abort?

• Svar på tråden HJÄLP! Orolig vem som kan va pappan till mitt barn!!
  • erikaABC
    Anonym (säker) skrev 2018-03-17 14:55:25 följande:

Om du har en stabil menstruations cykel, och vet när ägglossningen inträffar (alltså en mens som inte hoppar), då tycker jag du kan vara ganska säker på att din kille är pappan. Eller du kan vara riktigt säker.

Om din ägglossning inträffat den 8:e januari, och du och den andra hade sex den 31.12. Då talar vi om att spermien skulle behövt överleva i 8 dagar, vilket inte är möjligt. 5 dagar är möjligt, men inte sannolikt det heller. Mer troligt 3 dagar.

Men om din ägglossning är av typen som kan hoppa, då finns ju en liten risk. Men den ska ju ha hoppat med 4-5 dagar då.

Jag skulle lita på det som är fakta, att en spermie inte överlever 8 dygn. Och inte förstöra allt baserat på att en spermie kan leva i 8 dygn, eller att min anors regelbundna mens hoppat med 4-5 dagar. 

Och skulle du efter födseln vara osäker, då kan du ju beställa ett dna test på nätet och få klarhet i saken för alltid. Men förstör inte allt för något som i princip inte är möjligt.

Mycket klokt inlägg!
  • Anonym (Anna)
    Zebra11 skrev 2018-03-14 09:16:40 följande:

Hej!

Vet om att detta varit fel och jag ångrar mig något fruktansvärt som går o tär på mig än idag.. Jag hade ett uppbrott med min kille i slutet av förra året. Vi är nu tillsammans och lever ihop igen. Den sista december var jag med en annan kille, och vi startade ett samlag men jag avslutade det lika snabbt igen. För egentligen ville jag inte.. men är för svag för att säga nej och det bara blev så. Han påstår nu i efterhand att han kom i mig, vilket han först sa nej till att han gjorde när jag frågade honom, sen ändra han sig o sa ja senare i konversationen. Detta får mig att bli orolig då jag verkligen inte uppfatta att han kom i mig eller överhuvudtaget ens. Han stöna inte, jag brukar även känna när någon kommer i mig och jag avslutade ju det också. Jag träffade mitt ex igen dagen där på och har varit med honom sedan dess. Men han vet inte om detta då jag hade sådana skuldkänslor och ångra mig.

Nu till saken. Jag är gravid och enligt veckor osv så ska jag blivit gravid i början av januari. Jag är i vecka 11+2 idag. Min första dag av sista mensen var 25 december. Ägglosningen skulle jag haft den 8 januari isåfall. Jag hade samlag med min sambo flera dagar i streck från den 1 januari. Men hur stor risk kan det vara att det är han andra som är pappan till mitt barn? Jag och min kille är så glada och lyckliga att vi ska han en liten familj. Kan detta göra att jag måste göra abort?

Jag har letat och hittat en lösning för dig.

När barnet är fött gör du anonymt dna test som skickas till nån släkting eller vän. Jag trycker ibland finnar på min man så det kommer blod. Tryck en finne på hans rygg så det kommer blod och samla upp med kaffefilter.På ryggen kommer han inte se vad du gör. Lägg det att torka under sängen, ovanför garderoben eller annan lämplig plats. Sen får du veta 100%. Jag tror redan nu att han är pappan för chansen för spermierna att överleva 8 dagar är minimal. Testet kommer ge dig sinnesro.

Här är hemsidan för alternativa dna test:

www.pappatest.se/alternativt-prov.php
  • Anonym (Samma för mig)

Alltså det här är så likt min sits jag hade för ca 1 år sedan också, shit Jag hade sex med en kille (kille nr 1, hade uppehåll med kille nr 2) den 29e december 2016, kändes inte alls rätt, uscha mig. Jag och kille 2 gick tillbaka till varandra efter det här och hade sex från 1 januari 2017 regelbundet, varje dag.

Jag plussar den 23e januari 2017. Hade tydligen ägglossning 6 dagar efter samlag med kille nr 1 (tydligen så kan ju spermier leva i en upp till en vecka) alltså hade jag enligt någon ÄL kalender ägglossning 4e januari. Jag skakade av stress och visste inte vad jag skulle ta mig till, jag och killen ville satsa på de här och allt skulle vara så perfekt!

Jag oroade mig hela graviditeten och sa inget till min kille. Det visade sig ändå vara min killes (idag föredetta) son som jag födde. Så tror inte det ska vara någon fara alls egentligen för din del. Men man vet ju aldrig, det är ju det. Tycker ändå inte du ska oroa dig, din kille har dock rätt att veta.

• Anonym (säker)
    Anonym (Samma för mig) skrev 2018-03-17 20:09:08 följande:

Alltså det här är så likt min sits jag hade för ca 1 år sedan också, shit Jag hade sex med en kille (kille nr 1, hade uppehåll med kille nr 2) den 29e december 2016, kändes inte alls rätt, uscha mig. Jag och kille 2 gick tillbaka till varandra efter det här och hade sex från 1 januari 2017 regelbundet, varje dag.

Jag plussar den 23e januari 2017. Hade tydligen ägglossning 6 dagar efter samlag med kille nr 1 (tydligen så kan ju spermier leva i en upp till en vecka) alltså hade jag enligt någon ÄL kalender ägglossning 4e januari. Jag skakade av stress och visste inte vad jag skulle ta mig till, jag och killen ville satsa på de här och allt skulle vara så perfekt!

Jag oroade mig hela graviditeten och sa inget till min kille. Det visade sig ändå vara min killes (idag föredetta) son som jag födde. Så tror inte det ska vara någon fara alls egentligen för din del. Men man vet ju aldrig, det är ju det. Tycker ändå inte du ska oroa dig, din kille har dock rätt att veta.

För det först, en spermie kan inte överleva upp till en vecka. Den lever vanligtvis 2-3 dygn. Max brukar man inom vården säg 5 dygn, men det är ovanligt.

Och sedan undrar jag varför hennes kille har rätt att veta? Och exakt vad ska hon berätta? Dom hade en paus och hon hade sex med någon annan, det är väl inget man behöver berätta. Och för det andra så kan inte en spermie överleva 7-8 dygn, vilket betyder att den andra killen inte kan vara pappan.

Det ända som kommer hända om hon berättar är att förhållande blir dåligt. Hon får en helvetes graviditet. Och killen kanske lämnar henne (för det kommer knappast vara lätt att få det här slängt i ansiktet). Och sedan kommer ett dna test som bevisar att han är pappan, men allt är förstört..för absolut ingenting. Baserat på en teori att spermier skulle kunna överleva 7-8 dygn, vilket dom inte kan.

När man uttrycker sig i sådana här trådar, då borde minimi kravet vara att man vet vad man talar om. I detta fallet hur kroppen fungerar.
  • Anonym (Berätta!)

Enligt vårdupplysningen 1177 kan spermier leva i 7 dagar

• Anonym (Anna)
    Anonym (Berätta!) skrev 2018-03-17 20:37:49 följande:

Enligt vårdupplysningen 1177 kan spermier leva i 7 dagar

KAN

ytterst få lever 7 dagar.

Dessutom är de halvdöda och utan kraft när ägget kommer ut och då finns nya starka spermier på plats från pojkvännen.

Människan KAN leva över 100 år. Ytterst få lever över 100 år.
  • Anonym (Berätta!)

Förtydligande, läst på vårdupplysningen 1177:

?Enstaka spermier lever upp till 7 dagar?

Det krävs en för att befrukta ett ägg, oavsett hur slö den är

Ägglossning:

Den varierar, hur lång är din cykel? Den kan vara mellan 10-16 dagar före mens, vilket innebär att du kan ha haft den tidigare än du tror. Hade du ägglossning tidigare och hans spermier levt 7 dagar kan det med andra ord vara hans. hur vet du när du hade ägglossning? Tog du tester? Känner du av den?

Om du har en cykel på 28 dagar, med en ägglossning 16 dagar före, hade du ägglossning den 6 januari. Ni hade sex den 31 dec, vilket ger den ca 6 dagar, dvs fullt möjligt eftersom den var först dit.

Jag tror du kan göra ett dna test medans bebisen är i magen men är osäker

• Anonym (Samma för mig)
    Anonym (säker) skrev 2018-03-17 20:26:12 följande:

För det först, en spermie kan inte överleva upp till en vecka. Den lever vanligtvis 2-3 dygn. Max brukar man inom vården säg 5 dygn, men det är ovanligt.

Och sedan undrar jag varför hennes kille har rätt att veta? Och exakt vad ska hon berätta? Dom hade en paus och hon hade sex med någon annan, det är väl inget man behöver berätta. Och för det andra så kan inte en spermie överleva 7-8 dygn, vilket betyder att den andra killen inte kan vara pappan.

Det ända som kommer hända om hon berättar är att förhållande blir dåligt. Hon får en helvetes graviditet. Och killen kanske lämnar henne (för det kommer knappast vara lätt att få det här slängt i ansiktet). Och sedan kommer ett dna test som bevisar att han är pappan, men allt är förstört..för absolut ingenting. Baserat på en teori att spermier skulle kunna överleva 7-8 dygn, vilket dom inte kan.

När man uttrycker sig i sådana här trådar, då borde minimi kravet vara att man vet vad man talar om. I detta fallet hur kroppen fungerar.

Jag skrev själv i ren panik här på familjeliv när detta hände mig. I mitt fall var det 6 dagar från ägglossningen och inte 7-8. Kan ej påstå av HELT säkra källor att en spermie kan leva upp till 7 dagar i kroppen (jag skrev TYDLIGEN), mer än min barnmorska (som jag pratade om detta med) och vad andra även här på FL skrev. Jag tror det är mest osannolikt att fel kille ska vara pappa till TS bebis, men det finns alltid ett OM. Hur skulle det se ut då? Ärlighet varar längst. Jag vet hur kroppen fungerar, du behöver inte komma med din spydiga jävla kommentar. Om de hade uppehåll så har det inte varit otrohet direkt.
  • Anonym (Kompis)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-17 21:00:41 följande:
    KAN

ytterst få lever 7 dagar.

Dessutom är de halvdöda och utan kraft när ägget kommer ut och då finns nya starka spermier på plats från pojkvännen.

Människan KAN leva över 100 år. Ytterst få lever över 100 år.
    Fy.. hur många mans spermier bör man ha i sig samtidigt egentligen?
Svar på tråden HJÄLP! Orolig vem som kan va pappan till mitt barn!!